17 תשובות
שואל השאלה:
^איך את יודעת?
^איך את יודעת?
אנונימית
כן אני גאה להשתייך לעם היהודי
שואל השאלה:
אני לא מדברת על אם הם נחשבים יהודים אני יודעת את התשובה
השאלה זה אם הם מחשיבים את עצמם כיהודים
אני לא מדברת על אם הם נחשבים יהודים אני יודעת את התשובה
השאלה זה אם הם מחשיבים את עצמם כיהודים
אנונימית
אבל איך?
יהדות זו דת ואתם לא מאמינים בזה...
יהדות זו דת ואתם לא מאמינים בזה...
שואל השאלה:
^אני מודעת לזה
^אני מודעת לזה
אנונימית
הם לא מאמינים ביהדות או בכל דת אחרת
מן הסתם, זה גם לאום ובלי קשר, אני יהודי כי אימי יהודייה.
לא.
כן בטח.
יהדות זו לא רק דת, זה לאום. אני יהודיה גאה ואני מרגישה שאני חלק מהעם אבל פשוט לא מאמינה בה'...
יהדות זו לא רק דת, זה לאום. אני יהודיה גאה ואני מרגישה שאני חלק מהעם אבל פשוט לא מאמינה בה'...
לא, יהדות זה דת ואתאיסטים נחשבים חסרי דת
^יהדות זה גם לאום.
כן אבל אני לא מחשיבה את עצמי כיהודיה כי בן אדם עדיין יכול לחגוג חגים לדבר עברית ולא להיות יהודי
בתור אתאיסט אני ימני ישראלי יהודי
כן יהדות זה מוצא אתני לא קשור למעשים
האמת שאי אפשר להוכיח שאדם יהודי לפי דנ"א כי אין דנ"א יהודי. קהילות יהודיות נוטות להכיל גנים משותפים עם עמים אחרים במזרח־התיכון אבל אלה לא גנים אקסקלוסיבים ליהודים והם גם מכילים גנים לא מעטים שמקורם באוכלוסייה בה הם חיו (מה שלא מפתיע בהתחשב בכך שיהודים לרוב מזכירים את אנשי ארץ המוצא שלהם).
עצם העובדה שגר נחשב יהודי לכל דבר (לפי המדינה, לפי ההלכה ולפי רוב האנשים; עדיין לא ראיתי מישהו שברצינות הכחיש את זכותו של גר להיות חלק מעם ישראל) והחוקים לגבי מי נחשב יהודי אינם מתאימים לדרך שאף קבוצה אתנית עובדת (גנים עוברים משני ההורים וצאצאי תערובת נחשבים חצי מכל הורה ולא רק לפי אימם ויתר על כן אי אפשר להפוך למוצא אתני אחר).
אז כן, יש באופן כללי מוצא משותף לאומה היהודים ככלל אבל זה לא בדיוק מוצא. זה כן לאום מבחינה תרבותית ומבחינת זהות אבל זה לא בדיוק מוצא באותה צורה שערבי או אבוריג'יני זה מוצא.
אבל גם אם נניח שזה מוצא אז מה? אז זה סתם עוד תכונה שאין לי שום שליטה עליה כמו צבע עיניים או גובה, אם אתה מרגיש מחובר לזה וזה חלק מהזהות שלך - שיבושם לך. זה לא סותר שיש אנשים שלא אכפת להם מכך ולכן אין להם זהות יהודית כמו שאין להם זהות המבוססת על עיניים בהירות או גטבה של מטר שישים.
לי לא אכפת מהמוצא שלי ואני לא מזדהה כיהודי כי בין אם אפשר לקרוא לזה מוצא מעבר לדת או זהות לאומית או לאו זה פשוט יהיה פרט חסר רלוונטיות בשבילי כי לא אני בחרתי להיות כזה וכנראה שלא הייתי בוחר במיוחד להיות יהודי.
עצם העובדה שגר נחשב יהודי לכל דבר (לפי המדינה, לפי ההלכה ולפי רוב האנשים; עדיין לא ראיתי מישהו שברצינות הכחיש את זכותו של גר להיות חלק מעם ישראל) והחוקים לגבי מי נחשב יהודי אינם מתאימים לדרך שאף קבוצה אתנית עובדת (גנים עוברים משני ההורים וצאצאי תערובת נחשבים חצי מכל הורה ולא רק לפי אימם ויתר על כן אי אפשר להפוך למוצא אתני אחר).
אז כן, יש באופן כללי מוצא משותף לאומה היהודים ככלל אבל זה לא בדיוק מוצא. זה כן לאום מבחינה תרבותית ומבחינת זהות אבל זה לא בדיוק מוצא באותה צורה שערבי או אבוריג'יני זה מוצא.
אבל גם אם נניח שזה מוצא אז מה? אז זה סתם עוד תכונה שאין לי שום שליטה עליה כמו צבע עיניים או גובה, אם אתה מרגיש מחובר לזה וזה חלק מהזהות שלך - שיבושם לך. זה לא סותר שיש אנשים שלא אכפת להם מכך ולכן אין להם זהות יהודית כמו שאין להם זהות המבוססת על עיניים בהירות או גטבה של מטר שישים.
לי לא אכפת מהמוצא שלי ואני לא מזדהה כיהודי כי בין אם אפשר לקרוא לזה מוצא מעבר לדת או זהות לאומית או לאו זה פשוט יהיה פרט חסר רלוונטיות בשבילי כי לא אני בחרתי להיות כזה וכנראה שלא הייתי בוחר במיוחד להיות יהודי.
אנונימי
כן, זו עובדה.
ברור אני יהודיה אני רק לא מאמינה באל
באותו הנושא: