8 תשובות
כתוב "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" זאת אומרת שהבן אדם בוחר באיזה דרך ללכת, להיות צדיק או להיות רשע. שאר הדברים בידי שמיים
אנונימי
שואל השאלה:
אבל כמעט כל מה שקורה בעולם זה בהשפעת והחלטת בני אדם אז לא השארת מקום לאלוהים
אבל כמעט כל מה שקורה בעולם זה בהשפעת והחלטת בני אדם אז לא השארת מקום לאלוהים
אנונימי
זה כל התשובות נכונות בו זמנית.
הוא נותן לך את אפשרות הבחירה.
הוא מצד שני מתערב כשהוא רואה לנכון כי יש לעולם הזה מטרה.
ומצד שלישי בסוף לכל זה יהיה סוף. כי למה למשוך לנצח?
הוא נותן לך את אפשרות הבחירה.
הוא מצד שני מתערב כשהוא רואה לנכון כי יש לעולם הזה מטרה.
ומצד שלישי בסוף לכל זה יהיה סוף. כי למה למשוך לנצח?
שואל השאלה, הקב"ה מגיב בהתאם לבחירה של האדם.
1. כל דבר נעשה כפי שאלוהים קבע שיקרה. 2. אלוהים נתן לאדם בחירה חופשית.
אלו לא דברים סותרים. זה יכול להישמע סותר, אבל אם נפריד את הדברים האלו לחלקים נבין למה הם בעצם לא סותרים, ואפילו מאוד הגיוניים:
קודם כל נסביר מראש שאלוהים הוא כל יכול. כל דבר שיכול לקרות הוא מאתו. הוא גורם לכל. הוא זה שמניע את "החוטים". לא רק שלולא הוא דבר לא היה קורה, גם עצם הקיום לא היה אם הוא לא היה יוצר אותו ומאפשר את קיומו (בכל רגע ורגע).
נוסף על כך יש להבין שהעולם הזה הוא מבחן. מבחן לאדם. אלוהים נתן לאדם בחירה חופשית על מנת שבחירותיו החופשיות יהיו ביחס ישיר למה שיקבל לעתיד לבוא.
עכשיו המשמעות של בחירה חופשית:
אלוהים נתן לאדם בחירה חופשית. כל אדם חופשי לבחור איך לפעול, בין אם יבחר בטוב או ברע. כל בחירה שלו היא אחריותו. גם אם אלוהים הוא שמניע את "החוטים" ומאפשר או מונע מהחלטה כלשהי להתקיים/להתממש, בתמציתה הבחירה היא של האדם. אלוהים לא הכריח אותו לבחור בצורה הזאת. האדם בחר כך ואלוהים מחליט לפי שיקוליו האם, עד כמה וכיצד אותה בחירה תתממש או לא.
אדם יכול לבחור לעשות מעשה רע. ההחלטה היא בו. אבל אלוהים הוא שמחליט את כל השאר. דברים כמו: אם האדם יוכל לבצע את המעשה פיזית. או אם יתאפשר לו להשלים את המעשה. או אם תהיה בכלל השפעה למעשה. או מי תהיה הנשמה השוכנת בגוף שאליו יופנה המעשה (הנשמה שתיפגע או לא תיפגע ממנו). או מתי זה יקרה. ואיך. ומה יהיו ההשלכות מכך... וכן הלאה וכן הלאה.
צריך להבין שאין בנו את האפשרות להבין במלואו את הצדק של אלוהים. אנחנו קטנים ומוגבלים לרגעים ספורים ורגשות מוגבלים. הראייה וההבנה שלנו את המציאות מוגבלת אפילו יותר ממה שאנו מסוגלים לתפוס. אבל אלוהים הוא מעבר לכל אלו. להבדיל מאיתנו ומהתפיסה המוגבלת שלנו, אלוהים בעל הידע, הראייה וההבנה המוחלטים. כאשר אנחנו רואים משהו כאי-צדק, במובן מסוים שמעבר להבנתנו, זו הגרסה הצודקת לאירועים.
רק כדי להמחיש: אדם שלא מבין מהו תחום הרפואה ויהיה נוכח בניתוח שבו מסירים איבר נגוע עלול לחשוב שהרופא הוא אדם רע שמייסר ופוגע באדם אחר. למרות שבמציאות הרופא חייב לעשות את הפעולות שהוא עושה ולהסיר את האיבר שהוא מסיר, על מנת למנוע נזק רב יותר.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, אנחנו עלולים לראות מקרה שבו אדם רוצח אדם אחר ולחשוב שכיוון שרצח הוא רע, ואלוהים הוא שמניע את הדברים, כביכול אלוהים רצה חס חלילה בדבר רע... אבל בראיה עמוקה יותר יתברר שבעצם כך אמורים הדברים להתרחש. יכול להיות שאותו נרצח הוא גלגול של אדם שביצע רצח ועכשיו נענש על החטא שלו. ואילו הרוצח הוא אדם רע באותה מידה שבחר לבצע רצח, ולכן אלוהים הביא לידי כך שדווקא גלגולו של הרוצח שהיה צריך להיענש ירצח על ידיו...
(על זה נאמר: "מגלגלין זכות על ידי זכאי - וחובה על ידי חייב")
כך ובדרכים שנשגבות מבינתנו אלוהים פועל ומחבר פיסות וחלקים של מציאות וצדק ברמת דיוק שנעלמת מאיתנו. לכן כל דבר, גם מה שנראה מזעזע ביותר, כנראה שיש לו סיבה מוצדקת ברמה גבוהה יותר.
אלו לא דברים סותרים. זה יכול להישמע סותר, אבל אם נפריד את הדברים האלו לחלקים נבין למה הם בעצם לא סותרים, ואפילו מאוד הגיוניים:
קודם כל נסביר מראש שאלוהים הוא כל יכול. כל דבר שיכול לקרות הוא מאתו. הוא גורם לכל. הוא זה שמניע את "החוטים". לא רק שלולא הוא דבר לא היה קורה, גם עצם הקיום לא היה אם הוא לא היה יוצר אותו ומאפשר את קיומו (בכל רגע ורגע).
נוסף על כך יש להבין שהעולם הזה הוא מבחן. מבחן לאדם. אלוהים נתן לאדם בחירה חופשית על מנת שבחירותיו החופשיות יהיו ביחס ישיר למה שיקבל לעתיד לבוא.
עכשיו המשמעות של בחירה חופשית:
אלוהים נתן לאדם בחירה חופשית. כל אדם חופשי לבחור איך לפעול, בין אם יבחר בטוב או ברע. כל בחירה שלו היא אחריותו. גם אם אלוהים הוא שמניע את "החוטים" ומאפשר או מונע מהחלטה כלשהי להתקיים/להתממש, בתמציתה הבחירה היא של האדם. אלוהים לא הכריח אותו לבחור בצורה הזאת. האדם בחר כך ואלוהים מחליט לפי שיקוליו האם, עד כמה וכיצד אותה בחירה תתממש או לא.
אדם יכול לבחור לעשות מעשה רע. ההחלטה היא בו. אבל אלוהים הוא שמחליט את כל השאר. דברים כמו: אם האדם יוכל לבצע את המעשה פיזית. או אם יתאפשר לו להשלים את המעשה. או אם תהיה בכלל השפעה למעשה. או מי תהיה הנשמה השוכנת בגוף שאליו יופנה המעשה (הנשמה שתיפגע או לא תיפגע ממנו). או מתי זה יקרה. ואיך. ומה יהיו ההשלכות מכך... וכן הלאה וכן הלאה.
צריך להבין שאין בנו את האפשרות להבין במלואו את הצדק של אלוהים. אנחנו קטנים ומוגבלים לרגעים ספורים ורגשות מוגבלים. הראייה וההבנה שלנו את המציאות מוגבלת אפילו יותר ממה שאנו מסוגלים לתפוס. אבל אלוהים הוא מעבר לכל אלו. להבדיל מאיתנו ומהתפיסה המוגבלת שלנו, אלוהים בעל הידע, הראייה וההבנה המוחלטים. כאשר אנחנו רואים משהו כאי-צדק, במובן מסוים שמעבר להבנתנו, זו הגרסה הצודקת לאירועים.
רק כדי להמחיש: אדם שלא מבין מהו תחום הרפואה ויהיה נוכח בניתוח שבו מסירים איבר נגוע עלול לחשוב שהרופא הוא אדם רע שמייסר ופוגע באדם אחר. למרות שבמציאות הרופא חייב לעשות את הפעולות שהוא עושה ולהסיר את האיבר שהוא מסיר, על מנת למנוע נזק רב יותר.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, אנחנו עלולים לראות מקרה שבו אדם רוצח אדם אחר ולחשוב שכיוון שרצח הוא רע, ואלוהים הוא שמניע את הדברים, כביכול אלוהים רצה חס חלילה בדבר רע... אבל בראיה עמוקה יותר יתברר שבעצם כך אמורים הדברים להתרחש. יכול להיות שאותו נרצח הוא גלגול של אדם שביצע רצח ועכשיו נענש על החטא שלו. ואילו הרוצח הוא אדם רע באותה מידה שבחר לבצע רצח, ולכן אלוהים הביא לידי כך שדווקא גלגולו של הרוצח שהיה צריך להיענש ירצח על ידיו...
(על זה נאמר: "מגלגלין זכות על ידי זכאי - וחובה על ידי חייב")
כך ובדרכים שנשגבות מבינתנו אלוהים פועל ומחבר פיסות וחלקים של מציאות וצדק ברמת דיוק שנעלמת מאיתנו. לכן כל דבר, גם מה שנראה מזעזע ביותר, כנראה שיש לו סיבה מוצדקת ברמה גבוהה יותר.
אחד העקרונות של ה הוא הבחירה החופשית ולפיה האדם בוחר מה לעשות כרצונו והן משתלבות בדרכים של הקבה .
אני כניראה יגיע לשטן
מה שאתה עושה זה בחירה מה שעושים לך זה מי השם
באותו הנושא: