5 תשובות
הפירוש הוא ' חתימה טובה ' שאלוהים יסלח לך, יחתים אותך בטובים, שלא תמות ותהיה בין הרעים..
הגמר זה כאילו ההחלטה של אלוהים -הסוף.
קצת קשה להסביר אבל זה הכוונה..
לא חותמים על הגזר דין עד תפילת נעילה ובתפילת נעילה נסגרים שערי שמים וזו ההזדמנות לבקש סליחה מכל הלב אז לכן אומרים "גמר חתימה טובה" שזה ייגמר בחתימה של דין טוב ולא בדין רע כמו מחלות וכו'
שבסופו של דבר בשמיים שאלוקים יחתום לך על ספר החיים וכו שתגמרי בטוב ותיחתמי לטוב

בצרור המצוותת החים וכו
אומרים שבעשרת ימי תשובה, ה' עושה משפט על המעשים הטובים והמעשים הרעים.
אז מאחלים שבכיפור כשהוא מחתים את העונש, או שאין עונש,
אז מאחלים שלא תקבל עונש חמור..
שאלוהים יסלח לך ויחתים אותך בין הטובים שבאנשים.