13 תשובות
לא
לא
Qew
אי אפשר להתייחס לאמונה ככפופה ללוגיקה כי היא פסאדו מדע ואינה ניתנת להפרכה, ולכן היא לא עומדת בקריטריונים של הסקה רציונלית
שואל השאלה:
^לא הבנתי
אנונימי
פסאדו מדע זה תחום שמדבר על כל מיני טענות ותופעות שיכול להיות שיתנו להם תוקף או כל מיני ממצאים ומסקנות שנראות כמו מדע אבל הן לא נחשבות למדע, למה? כי אין להם את עיקרון ההפרכה, לדוגמה, אסטרולוגיה. אסטרולוגיה מבוססת על כוכבים ומפות ותרשימים כביכול אז היא יכולה להיראות מבחוץ כמדע, אבל היא לא מדע. בגלל עיקרון ההפרכה, אי אפשר להפריך אסטרולוגיה, ואם משהו לא תואם את התאוריה, מבחינת האסטרולוגיה תמיד תהיה דרך ליישב סתירה בגלל שזה לא ניתן למדידה במדע. אז ככה גם אמונה, אומנם יש דברים שיכולים להיראות מדעיים כמו ממצאים היסטוריים, אבל אם יש ממצאים היסטוריים שסותרים את האמונה היא תמיד תמצא דרך להסביר למה, ולכן היא לא מדעית.

בגלל שהיא לא מדעית, היא גם לא כפופה ללוגיקה. כי לוגיקה זאת הסקה רציונלית. לדוגמה: "אם יורד גשם, הרחוב נרטב, עכשיו יורד גשם - לכן הרחוב נרטב" - זאת לוגיקה כי היא נשענת על חוקי הסקה תקינים.

אבל אמונה לא עובדת לפי הלוגיקה הזאת, כי ניתן לתת לה הסברים חלופיים לכל דבר, ולא יהיה משפט שיסתור אותה.
כל דבר כפוף ללוגיקה.
שואל השאלה:
^^התכוונתי לאלוהים עצמו (בהנחה שהוא קיים)
לא לאמונה
אנונימי
קשה להתייחס ספציפית לאלוקים כי לוגיקה מתייחסת לתופעות וטענות ולא לישות עליונה.
אם אלוהים אינו כפוף לחוקי הלוגיקה אז תיוג כמו "קיים" או "לא קיים" הוא חסר משמעות.
ישות שהיא מחוץ לתחום הלוגיקה היא חסרת משמעות כיוון שהיא יכולה להכיל סתירות פנימיות, ובין היתר - קיום והיעדר־קיום בו־זמנית.
^ נכון, אם אלוקים לא כפוף ללוגיקה, אז אי אפשר לדבר עליו באמצעות מושגים לוגיים. אבל זה בדיוק העניין: אמונה דתית היא לא מערכת לוגית, היא מערכת מוסרית ואינדיבידואלית. הדרישה של משמעות לוגית היא רלוונטית למערכת טענות שמבקשות להיות מדע או לוגיקה רציונלית, לא אמונה.
רוב מערכות האתיקה הסדורות כפופות ללוגיקה. אם יש לך סתירה במערכת מוסר איך אתה אמור לעקוב אחריה?

כמו כן, אינני משוכנע שאמונה אינה כפופה ללוגיקה. אומנם נמצא מקרים רבים שבהם יש סתירות או כשלים לוגיים במערכת אמונות, אך אלה לא ישבו בנחת עם המאמינים ואלו ינסו למצוא הסברים ותירוצים לכך.
לראייה, רבים מן הדיונים וההלכות של הפרשנים מנסים להסדיר סתירות, לכאורה, באמונה ובכתבי־הקודש.

סתירות לוגיות אינן נוחות לנפש האדם והוא תמיד ינסה למצוא להן פתרון מהרגע שנגלו לפניו.
נכון, הרבה מהעיסוק באמונה מתייחס ליישוב סתירות. ולכן, אני חושבת שהאמונה עצמה לא כפופה ללוגיקה, אבל המאמינים בה מנסים לשמור על לוגיקה פנימית על מנת שיוכלו להאמין בצורה שלא תקשה עליהם קוגנטיבית או נפשית עם סתירות (כי יש סתירות). האמונה עצמה לא שואפת להיות כפופה ללוגיקה כי אמונה דתית היא לא מערכת לוגית וגם אי אפשר להסיק ממנה לוגיקה רציונלית כי היא מלאה בסתירות (שניתנות ליישוב כי בכל זאת זה פסאדו מדע, יש עקביות בלי עיקרון ההפרכה)
לא. אם הוא היה כפוף ללוגיקה ככל הנראה יכולנו להסיק שהוא קיים בעזרתה