19 תשובות
איש איש באמונתו יחיה
צדיק באמונתו יחיה.
איש איש
צדיק באמונתו יחיה
איש איש באמונתו יחייה
צדיק באמונתו יחיה.
"וצדיק באמנתו יחיה", זה פסוק.
איש איש באמונתו יחייה זאת המצאה של אנשים והמשפט הזה לא קשור ליהדות בשום צורה
ובכלל זה מדבר על שצדיק ביושר, בָּאֱמֶת ובצדק שלו, יחיה
מי זה "אומרים"?! הדתיים אולי חושבים שיש להם בעלות על השפה העברית, ועל הביטויים שבה. בתנ"ך, אכן מופיע פסוק שבו כתוב "וצדיק באמונתו יחיה". יש פירוש לביטוי, יש לו הקשר לתוכן הפסוק, המשמעות ברורה, ואין שום בעיה. משום מה, מפריע להם שאנשים נוספים רוצים להשתמש בשפה העברית ולומר ביטויים נוספים, גם אם אין להם קשר לתנ"ך. ריבוי האמונות שהעם היהודי פגש במהלך ההיסטוריה, בין בארץ ישראל, ובין בגולה, והתרבות המתפתחת עם השנים והדורות, הובילה לביטוי נוסף, איש איש באמונתו יחיה, במשמעות שונה מהפסוק, והביטוי מדבר על כך שכל אחד זכאי לאמונה שלו בלא מפריע. לא רואה בעיה גם עם הביטוי הזה.
morty
הפסוק שאתה הבאת בכלל מדבר על תקופת השופטים: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה".
הוא מתאר את המצב שהיה לפני המלוכה, לא היה שלטון מרכזי ולכן אנשים עשו כ"ישר בעיניהם".
רודף האמת, הבעיה מתחילה כשאנשים משתמשים בביטוי הזה כאילו הוא בא מהתנך ואפילו אומרים "רואים? אפילו התנך מתנגד לכפייה דתית!". אז לא, זה פשוט לא נכון.
גבלס2, אני יודע על מה הפסוק שהבאתי מדבר, אבל זה לא מנע מאנשים לערבב בין שני הפסוקים ולהמציא משפט חדש עם משמעות שונה לגמרי.
אני לא שמעתי הרבה טיעונים שאומרים את מה שהזכרת. זה קיים, וזה כן שגוי. אבל זה לא משפיע על המשפט "איש איש באמונתו יחיה".
הוא לא בא לומר מה התורה אומרת, אבל זה משפט שאם כל העולם היה הולך לפיו, החברה שלנו הייתה במצב הרבה יותר טוב כיום.
morty
אי אפשר לערבב בין שני משפטים כאלו, הם אומרים דברים אחרים לגמרי.
זה שבעברית מודרנית המשמעות של המילה ''אמונה'' היא "faith" לא אומר שלזה התכוון מי שזה לא יהיה שכתב את ספר חבקוק.
כמו שadam8102 כתב: "זה מדבר על הצדיק ביושר, בָּאֱמֶת ובצדק שלו, יחיה"
המשמעות של המילה, לפחות אז, קשורה לאָמִינוּת ויושר.
צדיק באמונתו יחיה.
איש הישר בעיניו יעשה.
אלה שני משפטים שונים שבלבלו אותם.
מורטי, אתה צודק שאם יחברו את המשפט איש איש באמונתו יחיב לתנ"ך, זה שגוי. מראש הטענה שהתנ"ך נגד כפיה דתית היא שגויה, בטח שהתנ"ך בעד כפיה דתית, מבחינתו לסקול ולהרוג מי שלא עומד בחוקים, אין יותר כפייה מזה. אבל זה לא חיבור נפוץ, כאן למשל לא נתקלתי בזה (מניח שזה קיים, רק מציין שלא הרבה), וכשזה עולה זה טיעון מתוך צביעות עצמית של חילונים מאמינים שחושבים שאלוהים נתן להם אפשרות להאמין בו כרצונם, מבלי לקיים את חוקיו. כל אחד והצביעות העצמית שלו.
ביטויים שונים. השני מגיע מהתורה.
שוב, אתה לא מחדש לי. אני מכיר את המשפטים האלה והמשמעויות שלהם. אבל מי שהמציא את "איש איש באמונתו יחיה" התכוון למשמעות של faith.
"וצדקים באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד).
"איש באמונתו יחיה" - המצאה של הכופרים.