5 תשובות
איזה גילאים ואיזה רמות? מהי רמת ההבנה שלהם? מהם היכולות הפיזיות שלהם?
תתן קצת מידע יהיה יותר קל לעזור.
אנונימי
ילדים אוטיסטים זקוקים לגירויים. דברים כיפיים, שימשכו את תשומת הלב שלהם ושלא יכללו בהם דיבור וראייה או שמיעה. הם יכללו מגע והרגשה. תכין להם כל מיני סוגי משטחים עם הרגשות שונות, נגיד אחד מחוספס, השני מלא גבעות, השלישי דק וחלק, וכ'ו.
תקשור להם את העיניים ותכוון כל אחד למשטח שונה, שירגיש וימשש, ואם הוא מסוגל שיגיד מה הוא הרגיש, ואם לא, שיוכל לפחות להרגיש ושיהיה לו נעים על הלב שגם הוא לקח חלק בפעילות !

מקווה שעזרתי :))
מה פתאום. ברור שיכללו דיבור, שמיעה וראייה. לא מדובר פה באילמים, חרשים או עיוורים. מדובר בילדים שאומנם קשה להם התקשורת, אבל הם כן זקוקים לה, פשוט אין להם את המיומנויות שיש לילד רגיל כדי לתקשר. הם צריכים הרבה מאוד עזרה, לימוד והכוונה, ובסוף, לרוב, הם לומדים לתקשר כל אחד בדרכו שלו.
המטרה היא לא רק לגעת וללטף. אלא גם ללמד. ללמד ליצור קשר-עין. ללמד להקשיב, להתבונן סביב ולהבין שיש עולם שלם סביבך, וכמובן מי שיכול, גם לדבר, לתקשר בעזרת הדיבור.
דבר נוסף. זה יפה מאוד לתת לילד להרגיש סוגי תחושות שונות. אבל לילד מיוחד, הכל בבת אחת, ייצור אצלו 'אובר רגשות', הוא יאבד מייד, יתרגש מידי ולא יוכל 'להיות איתך'. זה לא יהיה לעניין לחשוף אותו לתחושות שבדרך כלל הוא נמנע מהן, במכה אחת. (למעט ילדים שאין להם בעיות תחושה, אך הם מעטים מאוד).
כמו כן, עניין התחושות הוא יותר לימודי מאשר חוויתי אצל ילדי החינוך המיוחד. ופורים זהו זמן פורקן בשבילם, לעשות משהו כייפי (כמובן לשלב גם לימודי, אבל שהכיף ישלוט!.
בשביל לתת עצות נכונות ונבונות, צריך לדעת את רמת היכולת של הילדים, את רמת הבנתם השיכלית, גילאי הילדים..
יש ילדים בכל הגילאים מ-7 ועד 20.
מדובר בילדים בכל רמות ההבנה. אבל מכיוון שאני עושה פעילות לכל הילדים אני צריכה פעילות שתתאים לכולם וגם לילדים קטנים.
יש גם ילדים בכיסא גלגלים. רמת ההבנה שלהם לפי מה שאני יודעת נמוכה.
השואלת
*תוכלו לייצור יחד איתם מסכות/כובעי ליצן. לקשט, להדביק (טוב מבחינה מוטורית בשבילם). וכן, להכין רעשנים, למשל מקופסאות מעדן ריקות, למלא בעדשים, אורז, גרגירי חומוס וכדו'.. אפשר לעצב לליצן. (לשים מקלות ארטיק שיהיה במה להחזיק).
ע"מ להפוך זאת ללימודי. תוכלו לצייר בשבילם את הצורה, אותה הם יגזרו (על הקו שאתם תציירו).
*אני מניחה שאם מדובר בכל הרמות, תוכלו למצוא את הילדים שיעשו מופע קטן עם שיר של פורים, לכולם.
*הכנת אוזני המן יחד.
*תוכלו 'להציג' להם את סיפור המגילה. תעשו זאת עם מוזיקה, צחוקים, והרבה תקשורת (כמו: גם אתם אוהבים אוזני המן? גם אתכם מצחיקה המסכה? וכדו'..). תכניסו תפקידים בין לבין שינתנו לילדים.. (כמו המן, אסתר המלכה, וושתי עם הקרן, וכדו'..) ___ (אם מתאים לרמה, תוכלו פשוט לחלקם לקבוצות, כל קבוצה תציג קטע מהמגילה).
*מוזיקה וריקודים. אפשר כל זמן מה לעצור את המוזיקה, ואז כולם צריכים לעמוד דום עד שהמוזיקה מתחדשת. וכן, אפשר לתת להם כלי נגינה (תוף, קסילופון, רעשן, משרוקית וכדו'..)
*הכנת משלוח מנות יחד.
*התאמת תמונה של דבר מה השייך לפורים (רעשן, ליצן, אוזן המן וכדו'..), לצללית שלה. (יותר בקטע לימודי) כדי שיהיה מעניין, ולא רק לימוד. תוכלו לסדר את התמונות על לוח בסדר מסויים שבסופו, יצא ציור או סדר המאורעות במגילה.
*משחק לרמה יותר גבוהה:
כל ילד מקבל צבע אחד בלבד, ודף. שיר מתנגן ברקע. הילדים מתבקשים לצייר מסכה. כל רבע-חצי דקה, עצרו את המוזיקה. הילדים מתבקשים להפסיק לצייר, ולהעביר את הדף ליושב מימינם. המוזיקה ממשיכה, וכל אחד ממשיך את הציור של חברו, עד הפסקת המוזיקה, וכך הלאה. עד שהציור שלהם חוזר חזרה אליהם, כשכל חברי הקבוצה ציירו בו.
*לחלק כיתה למספר קבוצות. כל קבוצה תקבל חלקים של פאזל שאתם תכינו קודם. שכשירכיבו אותם תתקבל תמונה הקשורה לפורים, קבוצה ראשונה שמסיימת-מנצחת. (החלק הלימודי החשוב פה הוא העבודה בצוות, ולא לבד. וכן, ללמוד להפסיד.)
*ניתן להביא הרבה צבעי איפור מהסוג שיורד מהר, וכן מגבונים מסירי איפור, ומראות. ולתת לילדים לצייר על פניהם, או על פני חבריהם (נתון לשיכולכם, תלוי אם הילדים יסכימו, את מכירה אותם). מנסיון- התוצאות נורא משעשעות, וגורמות להם לגאווה ולחוש בוגרים.
*הכנת מגילות אסתר. על בריסטול קלף. כתיבה מתומצתת, ובשפה פשוטה (לילדים בעלי הבנה נמוכה, אפשר רק תמונות הממחישות את המגילה). לצייר מה שמסופר בדף, מי שמתקשה, יוכל פשוט להדביק תמונות הקשורות, שאותן אתם תגזרו קודם. וכן, אפשר גם (כשאין שיודעים לכתוב) לגזור משפטים על המגילה, וגם אותם הם ידביקו.
וכמובן, הרבה מוזיקה, שירה וריקודים.

מקווה שעזרתי. (אגב, כל הפעילויות כאן, הן משנים קודמות שערכנו בפורים אצלינו. הילדים נהנו מאוד, שיתפו פעולה יפה, והיו מרוצים מעצמם..).
בהצלחה ופורים שמח:)
באותו הנושא: