17 תשובות
בסופו של דבר המטרה של המצוות - להפוך אותנו לאנשים טובים יותר
זהו הסדר של העולם
יש בכל מצווה ומצווה -חשיבה ומוסר
הרי לא ביקשו ממך לרצוח ,נכון ? - הפוך , ביקשו ממך לעזור לאחר , לא להעליב
בקיצור יש מוסר בשפע
עיקר החיוב , הציווי , זה שיהיה בסיס למצוות
שהן לא יהיו באוויר, שלא יהיה אנרכיה
הרי לנו בני האדם , עולה באופן בלתי רצוי -מחשבות על עשיית מעשים "לא טובים " -
כי אנו חומר , בני אדם , אין מה לעשות , לא תמיד אנחנו חושבים בהיגיון על מהי הדרך הטובה ביותר ללכת בה
הציווי זה מין דחיפה תומכת של אלוקים -בנו ,
אלוקים עוזר לנו בעזרת המצוות -להתקיים בעולם בצורה המושלמת ביותר
זהו הסדר של העולם
יש בכל מצווה ומצווה -חשיבה ומוסר
הרי לא ביקשו ממך לרצוח ,נכון ? - הפוך , ביקשו ממך לעזור לאחר , לא להעליב
בקיצור יש מוסר בשפע
עיקר החיוב , הציווי , זה שיהיה בסיס למצוות
שהן לא יהיו באוויר, שלא יהיה אנרכיה
הרי לנו בני האדם , עולה באופן בלתי רצוי -מחשבות על עשיית מעשים "לא טובים " -
כי אנו חומר , בני אדם , אין מה לעשות , לא תמיד אנחנו חושבים בהיגיון על מהי הדרך הטובה ביותר ללכת בה
הציווי זה מין דחיפה תומכת של אלוקים -בנו ,
אלוקים עוזר לנו בעזרת המצוות -להתקיים בעולם בצורה המושלמת ביותר
משל למלך טוב ורחמן שתפס עבד בשוק העבדים ואמר לו "בוא לעבוד בשבילי בתפקיד הפיכת היער שעל יד ביתי לחווה, וכשתסיים את העבודה הזו תהיה חופשי כאחד האדם". לאחר שנת עבודה אחת העבד מפסיק את עבודתו ואומר "הרי המלך נתן לי את העבודה הזו כדי לשחרר אותי לחופשי, מדוע אם כן שאעשה את העבודה הזו?" הלך והסתובב כאחד האדם, איש לא הופתע כששליחים של המלך הגיעו וגררו אותו אל מול המלך שאמר לו "טיפש, אילו רק היית עושה את העבודה שלך היית מגיע לחופש מוחלט מעבדותך, אבל עכשיו כשברחת ולא עשית כפקודתי אין לי ברירה אלא להשליך אותך לכלא.."
הנמשל די ברור.
הנמשל די ברור.
אז מה עדיף? לתת לאותם אנשים לפגוע בכבוד שמים בזה שהם יעברו על המצוות ברבים?
ברור שעדיף לעבוד א תה' מאהבה מאשר מיראה (סוטה לא ע"א), אבל צריך גם יראה. זה למקרה של פאתום אין אהבה, אבל עדיין יש את היראה.
בכל אופן, שכר מסוים הם וודאי יקבלו על זה, גם אם זה מכפייה (רצונו האמיתי של יהדוי - זה לעשות מצוות, ורק יצר הרע - הוא זה שמבלבל אותם)ץ
ברור שעדיף לעבוד א תה' מאהבה מאשר מיראה (סוטה לא ע"א), אבל צריך גם יראה. זה למקרה של פאתום אין אהבה, אבל עדיין יש את היראה.
בכל אופן, שכר מסוים הם וודאי יקבלו על זה, גם אם זה מכפייה (רצונו האמיתי של יהדוי - זה לעשות מצוות, ורק יצר הרע - הוא זה שמבלבל אותם)ץ
למה אבל שבן אדם שהשכל שלו כן עובד- יוותר על העולם הבא ויעדיף גיהנום ??
בגלל זה נותנים לך הכוון -שלא תאבד את עצמך
בגלל זה נותנים לך הכוון -שלא תאבד את עצמך
שואל השאלה:
מה פגיעה בכבוד שמיים? אתה חושב שאלוהים יכול בכלל להפגע?
המשל לא ממש אנלוגיה מושלמת, לפי התירוץ לא היינו כמו עבדים לפני, אלא נועדנו ממילא לקבל חסד אבל האדם לא רצה לקבלו ללא לתת דבר.
אם אתאיסט ממילא מוותר על העולם הבא מה הטעם להכריח אותו למלא את המצוות? הכורח הזה לא רק שיהפוך את מילוי המצוות למלאכותי וחסר משמעות אלא הוא גם לא הגיוני כי המצוות נועדו בשבילו ולא בשביל אלוהים.
כל עוד הוא אדם טוב שלא מנסה לפגוע הזולת, מה הטעם לכפות עליו את המצוות?
מה פגיעה בכבוד שמיים? אתה חושב שאלוהים יכול בכלל להפגע?
המשל לא ממש אנלוגיה מושלמת, לפי התירוץ לא היינו כמו עבדים לפני, אלא נועדנו ממילא לקבל חסד אבל האדם לא רצה לקבלו ללא לתת דבר.
אם אתאיסט ממילא מוותר על העולם הבא מה הטעם להכריח אותו למלא את המצוות? הכורח הזה לא רק שיהפוך את מילוי המצוות למלאכותי וחסר משמעות אלא הוא גם לא הגיוני כי המצוות נועדו בשבילו ולא בשביל אלוהים.
כל עוד הוא אדם טוב שלא מנסה לפגוע הזולת, מה הטעם לכפות עליו את המצוות?
אנונימי
כי אכפת לה' גם מאותם אנשים שלא מאמינים
הוא רק רוצה לעזור להם , ואסביר
אני הייתי אתאיסטית בעבר-החיים שלי היו מרה שחורה כמעט מכל הבחינות
התקרבות לאלוקים ודרך היהדות ובאמת אלוקים נתן לי טוב אמיתי
בטח שיש לי בעיות ולא סתם , מי אמר שלא?
אבל הדרך הזו רק מייעלת חיים
ואני לא ממציאה משפטים אידאולוגיים מהאוויר ומה שעולה לי לראש
אני כנה איתך , אומרת לך מחוויה אישית
הוא רק רוצה לעזור להם , ואסביר
אני הייתי אתאיסטית בעבר-החיים שלי היו מרה שחורה כמעט מכל הבחינות
התקרבות לאלוקים ודרך היהדות ובאמת אלוקים נתן לי טוב אמיתי
בטח שיש לי בעיות ולא סתם , מי אמר שלא?
אבל הדרך הזו רק מייעלת חיים
ואני לא ממציאה משפטים אידאולוגיים מהאוויר ומה שעולה לי לראש
אני כנה איתך , אומרת לך מחוויה אישית
אתה חייב לשנות גישה כדיי להנות מהדרך הזו
אם לא , אתה תסבול ויהיה בך תסכול
אם לא , אתה תסבול ויהיה בך תסכול
שואל השאלה:
אבל אי אפשר להכריח אנשים לבחור בדרך ואי אפשר גם להכריח אותם להינות ממנה.
אבל אי אפשר להכריח אנשים לבחור בדרך ואי אפשר גם להכריח אותם להינות ממנה.
אנונימי
אתה מדבר על ללכת בדרך החופש נכון ?
אתה כמו רבים שחושבים (וגם אני חשבתי שהדרך הזאת נראית כיפית ) שחיי חירות אמיתיים
זה עשה כרצונך , חייה חיי הוללות , מועדון שתייה כל השטויות
אתה כל כך בטוח שזה החיים הטובים , אולי לשנייה אתה מדמיין שטוב לך
אחרי כמה רגעים אתה שוקע שוב בבוץ של עצמך -כי אוי-זה לא מה שגרם לך לאושר
זה היה בולשיט
החיים האלה של לעשןת מה שבא לך -הם חיי שקר - מוכרים לך שקרים ואתה בולע אותם
ונהייה בדיכאון אחריי דקה
וככה קורה וחוזר חלילה עד שאדם מת כשהשיג -מה ? מה הןא השיג ? פרארי ? כסף כסף כסף ? חח פתאום מתפוצצת לו האמת בפרצוף שהוא
שקוע באבל -שהוא
רדיפה אחריי כל השיט הזה
והוא מבין שהוא לא מאושר בגרוש
מה הם שווים חיים כאלו ?
אם בוחרים חיים כאלו זה אומר שבחרת חיים של גיהנום גם עכשיו וגם אחריי המוות
אתה כמו רבים שחושבים (וגם אני חשבתי שהדרך הזאת נראית כיפית ) שחיי חירות אמיתיים
זה עשה כרצונך , חייה חיי הוללות , מועדון שתייה כל השטויות
אתה כל כך בטוח שזה החיים הטובים , אולי לשנייה אתה מדמיין שטוב לך
אחרי כמה רגעים אתה שוקע שוב בבוץ של עצמך -כי אוי-זה לא מה שגרם לך לאושר
זה היה בולשיט
החיים האלה של לעשןת מה שבא לך -הם חיי שקר - מוכרים לך שקרים ואתה בולע אותם
ונהייה בדיכאון אחריי דקה
וככה קורה וחוזר חלילה עד שאדם מת כשהשיג -מה ? מה הןא השיג ? פרארי ? כסף כסף כסף ? חח פתאום מתפוצצת לו האמת בפרצוף שהוא
שקוע באבל -שהוא
רדיפה אחריי כל השיט הזה
והוא מבין שהוא לא מאושר בגרוש
מה הם שווים חיים כאלו ?
אם בוחרים חיים כאלו זה אומר שבחרת חיים של גיהנום גם עכשיו וגם אחריי המוות
שואל השאלה:
אבל הוא בחר, מה הטעם *להכריח* אותו ללכת בדרך הזאת אם הוא בחר אחרת?
אבל הוא בחר, מה הטעם *להכריח* אותו ללכת בדרך הזאת אם הוא בחר אחרת?
אנונימי
שואל השאלה:
המציאות היא שיש גם אנשים שלא מאמינים ולא מקיימים מצוות או סתם לא מקיימים אותן.
למה להכריח את אותם אנשים לקיים מצוות אם המצוות ניתנו כי האנשים רצו אותן, במידה והם לא רוצים לבצע את המצוות אז מה הטעם להכריח אותם?
המציאות היא שיש גם אנשים שלא מאמינים ולא מקיימים מצוות או סתם לא מקיימים אותן.
למה להכריח את אותם אנשים לקיים מצוות אם המצוות ניתנו כי האנשים רצו אותן, במידה והם לא רוצים לבצע את המצוות אז מה הטעם להכריח אותם?
אנונימי
אני לא יודעת מה איתך
אני מאמינה שהעולם נברא על ידי הבורא
אם הבורא ברא אותך , אותי ועוד בני אדם כל שתי שניות -
אז מובן לנו שהוא ממילא
חכם ממנו פי אינסוף
כי אלו החיים אי אפשר להתחמק מהמציאות
היא קיימת , נכון?
אז או שאני אבחר לסבול ואלך בדרך היהדות עם פרצוף תשעה באב כי מה הקטע בכל המצוות בכלל?!
או שאחפש את המשמעות מאחוריי כל מצווה -אבין את הגאונות -אהיה מבסוטה , אקיים אותה מאהבה
וייאלה לגן עדן
אני מאמינה שהעולם נברא על ידי הבורא
אם הבורא ברא אותך , אותי ועוד בני אדם כל שתי שניות -
אז מובן לנו שהוא ממילא
חכם ממנו פי אינסוף
כי אלו החיים אי אפשר להתחמק מהמציאות
היא קיימת , נכון?
אז או שאני אבחר לסבול ואלך בדרך היהדות עם פרצוף תשעה באב כי מה הקטע בכל המצוות בכלל?!
או שאחפש את המשמעות מאחוריי כל מצווה -אבין את הגאונות -אהיה מבסוטה , אקיים אותה מאהבה
וייאלה לגן עדן
שואל השאלה:
אבל בסופו של יום הוא נתן לאנשים את חופש הבחירה.
אז הם צריכים להחליט לבד.
אבל בסופו של יום הוא נתן לאנשים את חופש הבחירה.
אז הם צריכים להחליט לבד.
אנונימי
תשאל אמא למה היא הזיזה את היד של התינוק שלה מקערת מים רותחים?
לא , כי ברור לך למה היא הזיזה
אותו דבר כאן
ואפשר להלביש את המשל הזה לשאלה שלך , אפשר
לא , כי ברור לך למה היא הזיזה
אותו דבר כאן
ואפשר להלביש את המשל הזה לשאלה שלך , אפשר
שואל השאלה:
אני לא מדבר על האם זאת דרך טובה, אלא על זה שאין טעם לכפות על אנשים את דרך התורה.
אני לא מדבר על האם זאת דרך טובה, אלא על זה שאין טעם לכפות על אנשים את דרך התורה.
אנונימי
אתה בסוף עושה את השיקולים שלך באיזו דרך ללכת , בעיקרון יש לך בחירה לעשות מה שבא לך -לא שמותר אבל כן ירדת לעולם עם בחירה .
רק שהסוף יהיה בהתאם למעשים שלך , כי
אחריי המוות שלך -אתה פשוט תראה השלכות לטוב ולרע
זו המציאות -היא נקבעה כבר ובחוכמה
עכשיו זה התור שלך לבחור איך לראות אותה
רק שהסוף יהיה בהתאם למעשים שלך , כי
אחריי המוות שלך -אתה פשוט תראה השלכות לטוב ולרע
זו המציאות -היא נקבעה כבר ובחוכמה
עכשיו זה התור שלך לבחור איך לראות אותה
שהתכוונתי לפגיעה בכבוד שמים - וודאי שלא התכונתי לכך שאלוקים הוא יפגע (זה לא שייך). אבל התכונתי לכך שכבודו יהי מחולל בעיני הציבור אם יראו שאנשים עוברים על רצונו חופשי, מה שיגרום להם גם לא לקיים מצוות בגלל אותה דוגמא שלילית.
באותו הנושא: