18 תשובות
כן יש
זו דרך להסתכל על זה...
אני גם מאמינה בזה כי אנחנו לא באמת יודעים. אנחנו חושבים שאנחנו מאמינים או לא מאמינים .
אתאיזם ואגנוסטיקניות ותאיזם ואגנוסטיקניות לא סותרים את זה את זה.
פתרנו לך את הבעיה.
אין ספקטרום בקטע האגנוסטי, או שאתה אגנוסטי או שאתה גנוסטי.
אני חושבת שאתה בעיקר מתבלבל כי אתה חושב שיש שלוש אופציות- אגנוסטיות, אתאיזם ותאיזם.
אבל למען האמת, יש ארבע:
אתאיזם אגנוסטי, תאיזם אגנסוטי, אתאיזם גנוסטי ותאיזם גנוסטי.
אם אתה צריך ביאור לגבי כל אחד מהם תכתוב.
פתרנו לך את הבעיה.
אין ספקטרום בקטע האגנוסטי, או שאתה אגנוסטי או שאתה גנוסטי.
אני חושבת שאתה בעיקר מתבלבל כי אתה חושב שיש שלוש אופציות- אגנוסטיות, אתאיזם ותאיזם.
אבל למען האמת, יש ארבע:
אתאיזם אגנוסטי, תאיזם אגנסוטי, אתאיזם גנוסטי ותאיזם גנוסטי.
אם אתה צריך ביאור לגבי כל אחד מהם תכתוב.
שואל השאלה:
אשמח לביאור
אשמח לביאור
השאלה מניחה ששלושת המושגים הם על אותו ספקטרום, וזה לא נכון. אתאיזם הוא חוסר האמונה באל - אתה מאמין שיש אל? לא. אגנוסטיות היא חוסר ידע שיש אל - האם יש אל? לא יודע.
כלומר, אתאיזם הוא לא שלילת הקיום של אל, רק חוסר האמונה בו.
שואל השאלה:
רודף האמת
יצאתי מנקודת הנחה שלשאלה האם יש אלוהים יש שלוש תשובות אפשריות, כן לא ולא יודע כאשר אחת מהן היא בוודאות נכונה
עכשיו, מכיוון שלא ודאי שיש אלוהים אך גם לא ודאי שאין אלוהים אני מניח שהתשובה הנכונה היא לא יודע כאשר כל אדם נמצא על הספקטרום של אי הידיעה, זאת אומרת-יש אדם שמאמין ב99.999 אחוז שקיים אלוהים ויש אדם שמאמין ב99.999 אחוז שלא קיים אלוהים אך בגלל ששניהם לא מגיעים ל100 אחוז (כי תמיד יש את הסיכוי המזערי שיש או שאין) אז הם שניהם על אותו הרצף של אי הידיעה
אך בעקבות מה שtris אמרה אני מניח שיש עוד תשובות הגיוניות לשאלה הראשונית וכרגע אני מחכה להסבר שלה פשוט
רודף האמת
יצאתי מנקודת הנחה שלשאלה האם יש אלוהים יש שלוש תשובות אפשריות, כן לא ולא יודע כאשר אחת מהן היא בוודאות נכונה
עכשיו, מכיוון שלא ודאי שיש אלוהים אך גם לא ודאי שאין אלוהים אני מניח שהתשובה הנכונה היא לא יודע כאשר כל אדם נמצא על הספקטרום של אי הידיעה, זאת אומרת-יש אדם שמאמין ב99.999 אחוז שקיים אלוהים ויש אדם שמאמין ב99.999 אחוז שלא קיים אלוהים אך בגלל ששניהם לא מגיעים ל100 אחוז (כי תמיד יש את הסיכוי המזערי שיש או שאין) אז הם שניהם על אותו הרצף של אי הידיעה
אך בעקבות מה שtris אמרה אני מניח שיש עוד תשובות הגיוניות לשאלה הראשונית וכרגע אני מחכה להסבר שלה פשוט
אני אגוניסיטית , אתם פשוט ממש חכמים חחח
אבל אני יודע ב-100% שיש אלוקים, ללא שום פקפוק, אז כן.
וכן, אמונה לא סותרת ידיעה, זה שטות.
"אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד', לה').
"וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד" (דברים ד', לט').
"דְּעוּ כִּי ה' הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ ולא [וְלוֹ] אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ" (תהילים ק', ג').
וכן, אמונה לא סותרת ידיעה, זה שטות.
"אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד', לה').
"וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד" (דברים ד', לט').
"דְּעוּ כִּי ה' הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ ולא [וְלוֹ] אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ" (תהילים ק', ג').
שואל השאלה:
בעיקרון מה שאדם רעב אומר,
אתאיסט זה אדם שבטוח בודאות שאין אלוהים ואילו מאמין זה אדם שבטוח בודאות שיש אלוהים ולדעתי 2 מצבים כאלו הם בלתי אפשריים
בן אדם פרטי
אתה לא יודע במאה אחוז אלא פשוט מבחינתך יש סיכוי של 0.0000000000 וכו עד ה1 שאין אלוהים ומרוב שהסיכוי מזערי לדעתך אתה מתעלם ממנו, להגיד שב100 אחוז יש או שב100 אחוז אין לדעתי זה כשל
אבל שוב אני עדיין מחכה לtris כי בינתיים אני מניח שההנחה הבסיסית שלי שגויה
בעיקרון מה שאדם רעב אומר,
אתאיסט זה אדם שבטוח בודאות שאין אלוהים ואילו מאמין זה אדם שבטוח בודאות שיש אלוהים ולדעתי 2 מצבים כאלו הם בלתי אפשריים
בן אדם פרטי
אתה לא יודע במאה אחוז אלא פשוט מבחינתך יש סיכוי של 0.0000000000 וכו עד ה1 שאין אלוהים ומרוב שהסיכוי מזערי לדעתך אתה מתעלם ממנו, להגיד שב100 אחוז יש או שב100 אחוז אין לדעתי זה כשל
אבל שוב אני עדיין מחכה לtris כי בינתיים אני מניח שההנחה הבסיסית שלי שגויה
icecreambb
לא, 100%.
זה לא עניין של סיכוי, אלוקים קיים וזו עובדה מוכחת בשבילי, אפילו לא צריך את הנחת היסוד (של כל המדע) שהעולם קיים.
לא, 100%.
זה לא עניין של סיכוי, אלוקים קיים וזו עובדה מוכחת בשבילי, אפילו לא צריך את הנחת היסוד (של כל המדע) שהעולם קיים.
שואל השאלה:
^הבנתי, אמרתי שלכך התכוונתי בעיקרון
^הבנתי, אמרתי שלכך התכוונתי בעיקרון
חברים, השאלה היא לגבי מונחים שיש להם הגדרות ברורות. אין כאן דיון בכלל, ובמקום סטיפס, תוכלו לבדוק בכל מקום אחר, והתוצאה זהה - אתאיזם הוא חוסר אמונה באל. אגנוסטיות היא חוסר ידיעה שיש אל. שואל השאלה - אתה צודק בטיעון שלך לגבי שלוש רמות ידע, ושכולנו נמצאים באחת מהן. פשוט השתיים האחרות איהן קשורות לתאיזם שמדבר על אמונה ולא ידיעה. הגדרות למונחים, תלמדו אותן.
"אתאיסט זה אדם שבטוח בודאות שאין אלוהים" - פשוט לא נכון. אין קשר בין חוסר אמונה לוודאות כלשהי בידיעה.
טיפה באיחור, ובכל זאת:
ההנחה הבסיסית שלך שגויה, כן.
אתה כמובן מכיר את המושגים תאיזם, אתאיזם ואגנוסטיות.
אבל ההגדרה שלך אליהם לא מדוייקת.
אתה חושב שכולם עונים על אותה השאלה, והם על אותו הספקטרום, כשתאיזם זה קצה אחד, אתאיזם זה קצה שני ואגנוסטיות זה האמצע.
אבל למעשה הם על שני ספקטרומים שונים.
קודם כל, בוא נגדיר תאיזם ואתאיזם.
תאיזם- אמונה באל. הכי פשוט. הסיבות, הביטחון באמונה, לא קשורים.
אתאיזם זה פשוט א- תאיזם. כלומר חוסר אמונה. שוב, הסיבות והביטחון לא קשורים.
גם אגנוסטיות, כמו אתאיזם באה ממילה אחרת.
גנוסטיות. אם אתה גנוסטי, אתה אומר שאתה בטוח באמונה או בחוסר האמונה שלך, אתה יודע אם יש או אין אלוהים.
אגנוסטיות, (כמו אתאיזם) היא פשוט א- גנוסטיות.
כלומר אדם גנוסטי יאמר שהוא יודע, אדם אגנוסטי יאמר שהוא לא יודע.
אתאיזם ותאיזם לא מבטאים ידיעה או ביטחון בעמדה שלך.
אתאיזם ותאיזם עונים על השאלה "האם אתה מאמין באלוהים?". אם התשובה היא כן- אתה תאיסט. אם התשובה היא לא- אתה אתאיסט.
אין אופציה שלישית, או שאתה מאמין או שאתה לא. (שים לב שאי אמונה באלוהים לא אומר אמונה בכך שאין אלוהים.)
גנוטסיות ואגנוסטיות עונים על השאלה "האם אתה יודע שיש/אין אל?". אם אתה אומר שאתה יודע- אתה גנוסטי. אם אתה אומר שאתה לא יודע- אתה אגנוסטי.
ידיעה לא שווה עמדה, שיהיה ברור. ידיעה שווה ביטחון של 100 אחוז בעמדה שנקטת בה.
אז כאן אנחנו בעצם מקבלים ארבע אופציות אפשריות:
תאיזם גנוסטי- שזו אמונה באל, וידיעה בכך שיש אל. תאיסט גנוסטי יגיד שהוא מאמין באלוהים, והוא יודע שיש אלוהים.
תאיזם אגנוסטי- שזו אמונה באל, אבל ללא ידיעה בכך שיש אל. כלומר אמונה בכך שיש אל אבל ללא הצהרת ביטחון וידע בכך. תאיסט אגנוסטי יגיד שהוא מאמין באלוהים, אבל לא יודע שיש אלוהים, אלא רק משער, מניח, מנחש, משער באופן מושכל. זה יכול להיות עקב טיעונים לוגיים, ראיות- אבל אין מספיק מהן כדי להיות בטוח ב100 אחוז, ועוד.
אתאיזם גנוסטי- זה בעצם חוסר אמונה באל, וידיעה בכך שאין אל.
(חשוב להבין, אתאיזם לא אומר "אין אלוהים". אתאיזם אומר "אני לא מאמין שיש אלוהים". לא "אני מאמין שאין אלוהים". שני דברים שונים.)
אבל אתאיזם בשילוב עם גנוסטיות, זו אמונה בכך שאין אל. אתאיסט גנוסטי יאמר לך שהוא לא מאמין באלוהים, ויודע שאין אלוהים.
ואתאיזם אגנוסטי- שזה בעצם חוסר אמונה באל, אבל ללא ידיעה בכך שהוא לא קיים.
אני למשל, אתאיסטית אגנוסטית. לא מאמינה באל, אבל גם לא יודעת שאין אל. זה אומר שאני לא מאמינה בו, אבל גם לא אומרת שאני יודעת שהוא לא קיים. אני לא שוללת אותו. לכן אתאיסט אגנוסטי יאמר לך שהוא לא מאמין באלוהים, אבל גם לא יודע שהוא לא קיים. (רוב האתאיסטים הם אתאיסטים אגנוסטים ולא גנוסטים, לא מאמינים באלוהים אבל לא אומרים שהוא איננו.)
לכן יש לנו ארבע אופציות.
אתאיזם או תאיזם אף פעם לא יבואו לבד, תמיד יווסף להם גם אגנוסטיות או גנוסטיות.
וכך גם גנוסטיות ואגנוסטיות, אף פעם לא לבד, תמיד יווסף להם אתאיזם או תאיזם.
שואל השאלה, הגדרת אתאיזם בתור אמונה וידיעה שאין אל, ותאיזם בתור אמונה וידיעה שיש אל. אבל אלו לא ההגדרות. אתאיזם- חוסר אמונה באל (לא אמונה בחוסר אל), ותאיזם- אמונה באל. לא דבר מעבר.
יש לך אגב דוגמא חיה כאן, תאיסט גנוסטי, אדם שמאמין באלוהים ויודע שהוא קיים. האם הביטחון הזה בעמדה מוצדק או לא- זה כבר עניין אחר.
*אני מצרפת קישור שמסביר את זה מעולה, כנראה יותר טוב ממני, ממליצה מאוד לקרוא (ועד הסוף, כבר קרה שלא קראו עד הסוף והבינו לא נכון.)
ההנחה הבסיסית שלך שגויה, כן.
אתה כמובן מכיר את המושגים תאיזם, אתאיזם ואגנוסטיות.
אבל ההגדרה שלך אליהם לא מדוייקת.
אתה חושב שכולם עונים על אותה השאלה, והם על אותו הספקטרום, כשתאיזם זה קצה אחד, אתאיזם זה קצה שני ואגנוסטיות זה האמצע.
אבל למעשה הם על שני ספקטרומים שונים.
קודם כל, בוא נגדיר תאיזם ואתאיזם.
תאיזם- אמונה באל. הכי פשוט. הסיבות, הביטחון באמונה, לא קשורים.
אתאיזם זה פשוט א- תאיזם. כלומר חוסר אמונה. שוב, הסיבות והביטחון לא קשורים.
גם אגנוסטיות, כמו אתאיזם באה ממילה אחרת.
גנוסטיות. אם אתה גנוסטי, אתה אומר שאתה בטוח באמונה או בחוסר האמונה שלך, אתה יודע אם יש או אין אלוהים.
אגנוסטיות, (כמו אתאיזם) היא פשוט א- גנוסטיות.
כלומר אדם גנוסטי יאמר שהוא יודע, אדם אגנוסטי יאמר שהוא לא יודע.
אתאיזם ותאיזם לא מבטאים ידיעה או ביטחון בעמדה שלך.
אתאיזם ותאיזם עונים על השאלה "האם אתה מאמין באלוהים?". אם התשובה היא כן- אתה תאיסט. אם התשובה היא לא- אתה אתאיסט.
אין אופציה שלישית, או שאתה מאמין או שאתה לא. (שים לב שאי אמונה באלוהים לא אומר אמונה בכך שאין אלוהים.)
גנוטסיות ואגנוסטיות עונים על השאלה "האם אתה יודע שיש/אין אל?". אם אתה אומר שאתה יודע- אתה גנוסטי. אם אתה אומר שאתה לא יודע- אתה אגנוסטי.
ידיעה לא שווה עמדה, שיהיה ברור. ידיעה שווה ביטחון של 100 אחוז בעמדה שנקטת בה.
אז כאן אנחנו בעצם מקבלים ארבע אופציות אפשריות:
תאיזם גנוסטי- שזו אמונה באל, וידיעה בכך שיש אל. תאיסט גנוסטי יגיד שהוא מאמין באלוהים, והוא יודע שיש אלוהים.
תאיזם אגנוסטי- שזו אמונה באל, אבל ללא ידיעה בכך שיש אל. כלומר אמונה בכך שיש אל אבל ללא הצהרת ביטחון וידע בכך. תאיסט אגנוסטי יגיד שהוא מאמין באלוהים, אבל לא יודע שיש אלוהים, אלא רק משער, מניח, מנחש, משער באופן מושכל. זה יכול להיות עקב טיעונים לוגיים, ראיות- אבל אין מספיק מהן כדי להיות בטוח ב100 אחוז, ועוד.
אתאיזם גנוסטי- זה בעצם חוסר אמונה באל, וידיעה בכך שאין אל.
(חשוב להבין, אתאיזם לא אומר "אין אלוהים". אתאיזם אומר "אני לא מאמין שיש אלוהים". לא "אני מאמין שאין אלוהים". שני דברים שונים.)
אבל אתאיזם בשילוב עם גנוסטיות, זו אמונה בכך שאין אל. אתאיסט גנוסטי יאמר לך שהוא לא מאמין באלוהים, ויודע שאין אלוהים.
ואתאיזם אגנוסטי- שזה בעצם חוסר אמונה באל, אבל ללא ידיעה בכך שהוא לא קיים.
אני למשל, אתאיסטית אגנוסטית. לא מאמינה באל, אבל גם לא יודעת שאין אל. זה אומר שאני לא מאמינה בו, אבל גם לא אומרת שאני יודעת שהוא לא קיים. אני לא שוללת אותו. לכן אתאיסט אגנוסטי יאמר לך שהוא לא מאמין באלוהים, אבל גם לא יודע שהוא לא קיים. (רוב האתאיסטים הם אתאיסטים אגנוסטים ולא גנוסטים, לא מאמינים באלוהים אבל לא אומרים שהוא איננו.)
לכן יש לנו ארבע אופציות.
אתאיזם או תאיזם אף פעם לא יבואו לבד, תמיד יווסף להם גם אגנוסטיות או גנוסטיות.
וכך גם גנוסטיות ואגנוסטיות, אף פעם לא לבד, תמיד יווסף להם אתאיזם או תאיזם.
שואל השאלה, הגדרת אתאיזם בתור אמונה וידיעה שאין אל, ותאיזם בתור אמונה וידיעה שיש אל. אבל אלו לא ההגדרות. אתאיזם- חוסר אמונה באל (לא אמונה בחוסר אל), ותאיזם- אמונה באל. לא דבר מעבר.
יש לך אגב דוגמא חיה כאן, תאיסט גנוסטי, אדם שמאמין באלוהים ויודע שהוא קיים. האם הביטחון הזה בעמדה מוצדק או לא- זה כבר עניין אחר.
*אני מצרפת קישור שמסביר את זה מעולה, כנראה יותר טוב ממני, ממליצה מאוד לקרוא (ועד הסוף, כבר קרה שלא קראו עד הסוף והבינו לא נכון.)
קישורים מצורפים:
^רוגשתי.
שואל השאלה:
^^^לא ידעתי, חידשת
מסכים ומחזק
^^^לא ידעתי, חידשת
מסכים ומחזק
באותו הנושא: