4 תשובות
שואל השאלה:
^ אז מה זה כן אומר
אנונימי
שואל השאלה:
אז מה עם הפסוק הזה של קהלת: הַחַיִּים יוֹדְעִים שֶׁיָּמֻתוּ; וְהַמֵּתִים אֵינָם יוֹדְעִים מְאוּמָה, וְאֵין-עוֹד לָהֶם שָׂכָר כִּי נִשְׁכַּח זִכְרָם.
אנונימי
לשאלתך הראשונה עבר ענו.

אביא פסוקים מן התנ"ך שמוכח מהם שיש חיי העולם הבא:

"וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל הָאָרֶץ, כְּשֶׁהָיָה; וְהָרוּחַ - תָּשׁוּב, אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ" (קהלת יב, ז).

אביגל ברכה את דוד המלך (עליו השלום) בזאת הברכה "וַיָּקָם אָדָם לִרְדָפְךָ, וּלְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשֶׁךָ; וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ, וְאֵת נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ - יְקַלְּעֶנָּה, בְּתוֹךְ כַּף הַקָּלַע" (שמואל א כה, כט)

בלעם הרשע אמר "תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים, וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ" (במדבר כג, י), מה שאומר שהוא רצה את עולם הבא של עם ישראל.

גם הכרת מפורש בתורה, מה שאומר שהנשמה שהיא לא תכרת - היא תשאר לעולם הבא: "הִכָּרֵת תִּכָּרֵת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא" (במדבר טו, לא).

אפשר להביא עוד פסוקים רבים.

לגבי פסוק אחר אשר הבאת מקהלת ט, ה, הגמרא מסבירה את זה ככה: "(קהלת ט, ה) "כי החיים יודעים שימותו" - אלו צדיקים שבמיתתן נקראו "חיים", שנאמר (שמואל ב כג, כ) "ובניהו בן יהוידע בן איש חי רב פעלים מקבצאל. הוא הכה את שני אריאל מואב והוא ירד והכה את הארי בתוך הבור ביום השלג". "בן איש חי" - אטו כולי עלמא בני מתי נינהו? - אלא בן איש חי שאפי' במיתתו קרוי "חי". "רב פעלים מקבצאל" - שריבה וקבץ פועלים לתורה, ו"הוא הכה את שני אריאל מואב" - שלא הניח כמותו לא במקדש ראשון, ולא במקדש שני. "והוא ירד והכה את הארי בתוך הבור ביום השלג" - איכא דאמרי דתבר גזיזי דברדא, ונחת וטבל; איכא דאמרי דתנא סיפרא דבי רב ביומא דסיתוא. "והמתים אינם יודעים מאומה" - אלו רשעים שבחייהן קרויין "מתים", שנאמר (יחזקאל כא, ל) "ואתה חלל רשע, נשיא ישראל", ואי בעית אימא מהכא (דברים יז, ו) "על פי שנים עדים או (על פי) שלשה עדים יומת המת" - חי הוא, אלא המת מעיקרא" (ברכות יח ע"א -ע"ב).

לתמצת לך? "כי החיים יודעים שימותו "- אלו צדיקים במתיים נקרא "חיים".

"והמתים אינם יודעין מאומה" - אלו רשעים שבחייהן קרויין "מתים".
אנונימי
זה לא קשור, זה מדובר נטו על הגוף, כשבן אדם נפטר הנשמה הולכת לעולם האמת, והגוף שהגיע מהעפר נקבר וחוזר לעפר. אבל הנשמה היא רוחנית ונצחית. כך לכל הפחות לפי אלה שמאמינים ביהדות.