5 תשובות
נדמה לי ששמעתי על בית ספר אחד בארץ שלמדו בו ארכיאולוגיה, אבל גם אז, נדמה לי שזו בעצם הייתה מגמת ארץ-ישראל, שכללה ארכיאולוגיה.

בכל מקרה, צריך ללמוד את זה באוניברסיטה, ולא צריך ידע קודם. אני למדתי תואר ראשון בארכיאולוגיה והיו שם אנשים שיצא להם לחפור לפני התואר, אבל גם זה לא הכרחי (לרוב זה בהתנדבות, אבל יש למשל גם חפירות שהן תמורת שכר).

יש אנשים שפורשים אחרי החפירה הלימודית כי מגלים שזה לא בשבילם (אבל שמעתי גם על מקרה אחד שבו היחס לחופרים היה כל כך גרוע שהרבה פרשו ולא היה להם ניסיון אחר בחפירות, כך שהם לא היו בחפירה לא זוועתית), אבל גם הרבה אנשים שנהנים מזה, וגם נהנים להתנדב לחפירות, שזה גם נותן יותר ניסיון.
שואל השאלה:
לא ידעתי שיש דבר שכזה בארץ
תודה על המידע

ומה את יכולה לעשות עם התואר הזה?
אנונימית
שואל השאלה:
מצרית עתיקה זה ממש מעניין אני רוצה ללכת בכיוון הזה בעתיד
וגם אני מאלה שרוצות לחקור את השטח פחות מוזיאונים ושבילים למרות שאני אוהבת את זה אני לא אתנגד לחפור ולחפש הבנתי שזה קשה ולרוב חוזרים בלי תוצאות.. אבל בכל זאת!
תודה שוב על כל הידע אני ממש שמחה שמצאתי מישהי שמבינה בזה!:))
אנונימית
שואלת השאלה, אני מצטרפת לשאלתך. בואי נהיה חברותת הזה החלום שלי מגיל 7
אין בעד מה!

יש כל מיני אפשרויות. יש אנשים שעובדים ברשות העתיקות, למשל בתפקיד של האנשים שמחליטים האם לאשר לבנות/לסלול במקום של אתר ארכיאולוגי או לא/מה לעשות, בחפירות הצלה (חפירות שנועדו להציל ממצאים מאתרים שהוחלט לבנות עליהם/לסלול עליהם כביש), בהדרכה של תלמידים שמגיעים (ועכשיו נזכרתי בעוד משהו שהיה רלוונטי אולי לשאלה שלך: נזכרתי ששמעתי על עוד מקומות שאפשר היה ללמוד בהם ארכיאולוגיה בבית הספר, או כלימודי בחירה או כחובה. אבל אני חושבת שזה נדיר, וזה בכל מקרה לא הכרחי), אפשר לעבוד במוזיאונים, אפשר לעבוד בחפירות, כמו בתפקיד מנהלי חפירות. יש אנשים שמשתמשים בידע ארכיאולוגי בהדרכת תיירים. יש חוקרים ברשות העתיקות - גם בחפירות, אבל גם חוקרים שלא יוצאים לחפירות עצמן ורק משתמשים בממצאים. יש גם חוקרים באוניברסיטה.

יש גם אנשים שחוקרים שפות עתיקות. אני למדתי מצרית עתיקה בתואר הראשון, ועכשיו אני בכלל בתואר שני בבלשנות של שפות שמיות ולא בארכיאולוגיה, אבל התוכנית שלי היא להתעסק בשפות מהאזור, והרקע הארכיאולוגי עוזר.

יש גם אנשים שעוסקים בסקרים ארכיאולוגיים (חיפוש ממצאים, אבל בלי לחפור באתר/ים, אלא על פני השטח).

הכרתי מישהו שרצה ללמוד ארכיאולוגיה כדי לצלם סרטים תיעודיים בנושא.

יש אנשים שלומדים אחרי זה דברים כמו ארכיאולוגיה ימית או ארכיאוזאולוגיה (ללמוד על השימוש של האדם בבעלי חיים בתקופות עתיקות). חוץ מזה, בתארים מתקדמים, מתמקדים בתקופה מסויימת. אני למדתי באוניברסיטה העברית וכבר לפני השנה השנייה בתואר היינו צריכים לבחור מדור להתמחות בו: מדור פרהיסטורי, מדור מקראי (ארכיאולוגיה של תקופות המקרא), מדור קלאסי (יוון ורומא וכו', התקופה ההלניסטית, התקופה הביזנטית...), מדור אשורולוגי (חקר מסופוטמיה, וגם מצריך לימוד קורסים של שפות עתיקות), מדור אגיפטולוגי (חקר מצרים, כולל לימוד מצרית עתיקה).

בסביבות תחילת התואר הראשון שמעתי גם ממישהי שעבדה באוניברסיטה שיש סטודנטים שהיא ממליצה שילמדו מוזיאולוגיה (קשה לי להסביר מה זה. זה קשור למוזיאונים), ולומדים את זה בחו"ל, ממה שזכור לי שהיא אמרה, או בדרך כלל בחו"ל (דווקא מחיפוש בגוגל אני מוצאת תשובות על לימודי מוזיאולוגיה בארץ).