10 תשובות
בעיניי כן
ודרכי ה' נסתרות, אין דרך להסביר את זה
לפחות הקמנו מדינה
ודרכי ה' נסתרות, אין דרך להסביר את זה
לפחות הקמנו מדינה
כן הוא קיים, מעיתקצלכאם תשובה שכבר כתבתי בעבר:
א. נסתרות האל.
ב. רוב מי ששואל את השאלה הזו מתרכז ספציפית על השואה, אבל זו לא השאלה האמיתית. אם מסתכלים אחורה על ההיסטוריה היהודית ניתן לראות כל־כך הרבה מקרים מזעזעים שקו לעם היהודי, השואה היא חלק מאותם אירועים מ-ז-ע-ז-ע-י-ם שקרו לכל האורך ההיסטוריה היהודית. אז למה בכל זאת רובנו שואלים איפה הוא היה בשואה? הרי השאלה האמיתית איפה הוא היה בכל האירועים המזעזעים האלו, השואה בין היתר אחד מהאירועים המזעזעים ביותר שראתה האנושות. ובכן, השואה היא האירוע האחרון שקרה, וגם הייתה הטכנולוגיה לתעד חלק מהזועות.
ג. בכל זאת, איפה ה' היה בשואה???
א הרוע יוצא ומגיע אך ורק מתוך ההחלטות *שלנו*, בני האדם, ולא מתוך החלטות האדם. ולכן, הרוע בעולם לא בחירתו של ה' אלא בחירתו שלנו, בני־האדם.
ד. ללא כל ספק, השואה היא הדוגמה הטובה ביותר לשיא השפל האנושי ולשיא הרוע האנושי. הדבר אשר הכי מכאיב, הוא שה קרה *לנו*, לעם שלנו.
ה. כפי שכתוב בספר בראשית: "ובחרת בחיים", ה' העניק לנו, בני האדם, את הבחירה החופשית, ויחד איתה מגיעה אחראיות א-ד-י-ר-ה כי לכל מעשה שלנו יש תוצאה והשלכה. החל מהסכסוכים שלנו: מי גורם לזה שנריב אחד עם השני, אנחנו או ה'? ברור שאנחנו! ועד לאיבוד צלם אנוש, ניסויים אכזריים בבני אדם. השואה היא דוגמה טובה ומזעזעת למצב קיצוני ואכזרי בו אדם מחליט להכתיר את עצמו להיות אל.
ו. איפה היה ה'? בשואה! ביחד עם העם שלנו. בעוד כל אחד אשר חווה את השואה על בשרו, וחווה את סבל אינסופי על הטרגדיה האישית והמשפחתית שלו, ה' סבל יחד עם כל העם שלו וסבל את כל החוויות והטרגדיות של כולם. בדיוק כמו שהורים, ירגישו רע שהילדים שלהם סובלים. ואסור לנו לשכוח את מה שה' הבטיח לנו, כפי שכתוב בספר זכריה. ה' לא שוכח כלום. בעוד שהוא ייתן שכר לכל חסידי אומות העולם שעזרו לנו, הוא יעניש את כל מי שהתעסק איתנו ועשה לנו רע, השם ינקום דמם.
ז. אומנם אנחנו לא רובוטים, ויש לנו זכות בחירה אבל מה שמדהים בה' זה שהוא יכול להשתמש בבחירות שלנו, כן אפילו ברעות בשביל להפיק טוב. אפילו בטווח שטווחו בנו, הוא השתמש בבחירות הללו כדאי לתת לנו תקווה ומדינה, וזה בגלל שהוא נאמן להבטחות שלו והוא אבא שלנו! (ספר יחזקאל).
ח. לא רק לחיים יש משמעות, גם לסבל ולמוות יש משמעות. אני חושב שדבריו של הניצול השואה ד"ר ויקטור פרנקל (פסכיאטר יהודי ניצול שואה), אשר כתובים באחד הספרים שלו (האם מחפש משמעות), סיכם את זה יותר טוב ממני: "אם ישנה משמעות כלשהי לחיים, משמע שחייבת להיות גם משמעות לסבל. כמו הגורל והמוות, הסבל הוא בלתי נפרד מהחיים. ללא הסבל והמוות חויית הקיום האנושית לא תהיה שלמה. הדרך בה אדם מקבל עליו את גורלו, עם כל הסבל שהוא טומן בחובו, הדרך בה הוא נושא את צלבו, מעניקה לו את ההזדמנות היקרה, אפילו תחת הנסיבות הקשות ביותר, להוסיף משמעות עמוקה לחייו. אל תחשבו שרעיונות אלו לא מהעולם הזה או מנותקים מן המציאות. אך רק השכילו להגיע לסטנדרטים מסוריים גבוהים כאלה". בדיוק כמו הורה שמוכן להקריב הכל בשביל ילדו, כך גם אנחנו. לא סתם המילה "סבלנות" לקוחה מהמילה סבל.
ט. יש תקווה. כשאנו מסתכלים על ההיסטוריה של עם ישראל, לא מבט נקודתי של אירוע אחד, אנו רואים שלמרות כל האב, העולם הולך ומתפתח. העם היודי צמח דווקא מתוך השואה. מדינת ישראל קמה, המציאות הולכת ומתקדמת. ה' לא שתק בשואה, הוא שאג בשואה. הוא שאג שאין מקום לעם ישראל מחוץ לארץ ישראל. העולם צריך לצמוח מתוך הכאב. הטוב מסתתר בתוך הרע ובסוף תמיד ינצח כי יש ה'.
י. זה מבלי לדבר על כמות הניסים שהייתה בשואה, וזה מבלי לדבר שהעובדה ששרדנו את האירוע המזעזע הזה היא נס מפני עצמו. וזה מבלי להיכנס לעוד הרבה נושאים.
זה רק קצה המזלג.
הרצאה מרתקת בנושא שתענה על כל השאלות:
https://www.youtube.com/watch?v=rlanc6oxbve
א. נסתרות האל.
ב. רוב מי ששואל את השאלה הזו מתרכז ספציפית על השואה, אבל זו לא השאלה האמיתית. אם מסתכלים אחורה על ההיסטוריה היהודית ניתן לראות כל־כך הרבה מקרים מזעזעים שקו לעם היהודי, השואה היא חלק מאותם אירועים מ-ז-ע-ז-ע-י-ם שקרו לכל האורך ההיסטוריה היהודית. אז למה בכל זאת רובנו שואלים איפה הוא היה בשואה? הרי השאלה האמיתית איפה הוא היה בכל האירועים המזעזעים האלו, השואה בין היתר אחד מהאירועים המזעזעים ביותר שראתה האנושות. ובכן, השואה היא האירוע האחרון שקרה, וגם הייתה הטכנולוגיה לתעד חלק מהזועות.
ג. בכל זאת, איפה ה' היה בשואה???
א הרוע יוצא ומגיע אך ורק מתוך ההחלטות *שלנו*, בני האדם, ולא מתוך החלטות האדם. ולכן, הרוע בעולם לא בחירתו של ה' אלא בחירתו שלנו, בני־האדם.
ד. ללא כל ספק, השואה היא הדוגמה הטובה ביותר לשיא השפל האנושי ולשיא הרוע האנושי. הדבר אשר הכי מכאיב, הוא שה קרה *לנו*, לעם שלנו.
ה. כפי שכתוב בספר בראשית: "ובחרת בחיים", ה' העניק לנו, בני האדם, את הבחירה החופשית, ויחד איתה מגיעה אחראיות א-ד-י-ר-ה כי לכל מעשה שלנו יש תוצאה והשלכה. החל מהסכסוכים שלנו: מי גורם לזה שנריב אחד עם השני, אנחנו או ה'? ברור שאנחנו! ועד לאיבוד צלם אנוש, ניסויים אכזריים בבני אדם. השואה היא דוגמה טובה ומזעזעת למצב קיצוני ואכזרי בו אדם מחליט להכתיר את עצמו להיות אל.
ו. איפה היה ה'? בשואה! ביחד עם העם שלנו. בעוד כל אחד אשר חווה את השואה על בשרו, וחווה את סבל אינסופי על הטרגדיה האישית והמשפחתית שלו, ה' סבל יחד עם כל העם שלו וסבל את כל החוויות והטרגדיות של כולם. בדיוק כמו שהורים, ירגישו רע שהילדים שלהם סובלים. ואסור לנו לשכוח את מה שה' הבטיח לנו, כפי שכתוב בספר זכריה. ה' לא שוכח כלום. בעוד שהוא ייתן שכר לכל חסידי אומות העולם שעזרו לנו, הוא יעניש את כל מי שהתעסק איתנו ועשה לנו רע, השם ינקום דמם.
ז. אומנם אנחנו לא רובוטים, ויש לנו זכות בחירה אבל מה שמדהים בה' זה שהוא יכול להשתמש בבחירות שלנו, כן אפילו ברעות בשביל להפיק טוב. אפילו בטווח שטווחו בנו, הוא השתמש בבחירות הללו כדאי לתת לנו תקווה ומדינה, וזה בגלל שהוא נאמן להבטחות שלו והוא אבא שלנו! (ספר יחזקאל).
ח. לא רק לחיים יש משמעות, גם לסבל ולמוות יש משמעות. אני חושב שדבריו של הניצול השואה ד"ר ויקטור פרנקל (פסכיאטר יהודי ניצול שואה), אשר כתובים באחד הספרים שלו (האם מחפש משמעות), סיכם את זה יותר טוב ממני: "אם ישנה משמעות כלשהי לחיים, משמע שחייבת להיות גם משמעות לסבל. כמו הגורל והמוות, הסבל הוא בלתי נפרד מהחיים. ללא הסבל והמוות חויית הקיום האנושית לא תהיה שלמה. הדרך בה אדם מקבל עליו את גורלו, עם כל הסבל שהוא טומן בחובו, הדרך בה הוא נושא את צלבו, מעניקה לו את ההזדמנות היקרה, אפילו תחת הנסיבות הקשות ביותר, להוסיף משמעות עמוקה לחייו. אל תחשבו שרעיונות אלו לא מהעולם הזה או מנותקים מן המציאות. אך רק השכילו להגיע לסטנדרטים מסוריים גבוהים כאלה". בדיוק כמו הורה שמוכן להקריב הכל בשביל ילדו, כך גם אנחנו. לא סתם המילה "סבלנות" לקוחה מהמילה סבל.
ט. יש תקווה. כשאנו מסתכלים על ההיסטוריה של עם ישראל, לא מבט נקודתי של אירוע אחד, אנו רואים שלמרות כל האב, העולם הולך ומתפתח. העם היודי צמח דווקא מתוך השואה. מדינת ישראל קמה, המציאות הולכת ומתקדמת. ה' לא שתק בשואה, הוא שאג בשואה. הוא שאג שאין מקום לעם ישראל מחוץ לארץ ישראל. העולם צריך לצמוח מתוך הכאב. הטוב מסתתר בתוך הרע ובסוף תמיד ינצח כי יש ה'.
י. זה מבלי לדבר על כמות הניסים שהייתה בשואה, וזה מבלי לדבר שהעובדה ששרדנו את האירוע המזעזע הזה היא נס מפני עצמו. וזה מבלי להיכנס לעוד הרבה נושאים.
זה רק קצה המזלג.
הרצאה מרתקת בנושא שתענה על כל השאלות:
https://www.youtube.com/watch?v=rlanc6oxbve
שואל השאלה:
לא הגזמתה
לא הגזמתה
שואל השאלה:
ולא חסכתה פרט קטנטן אחלה עבודה
ולא חסכתה פרט קטנטן אחלה עבודה
תודה רבה, פשוט החלטתי לנסות לענות על השאלה המורכבת הזו בצורה חד משמעית מתוך עשרות דיונים על זה עם אשנים חחח
שואל השאלה:
זה רק כדי להגיע לחמות יש שם מישהו עם 7 נעיצות
זה רק כדי להגיע לחמות יש שם מישהו עם 7 נעיצות
שואל השאלה:
השאלה הזאת סתומה
השאלה הזאת סתומה
בטח שקיים
הוא לא קיים לדעתי
קיים לגמרי.
כמו שאמרו מעליי נסתרות דרכי האל ואין לדעת את דרכיו ורצונו.
כמו שאמרו מעליי נסתרות דרכי האל ואין לדעת את דרכיו ורצונו.
באותו הנושא: