7 תשובות
שואל השאלה:
ניסיתי.
אנונימית
דופק (pulse) הוא הכינוי להתכווצות והתרחבות קצבית של עורק באמצעות זרימת דם על ידי הלב. באמצעות הדופק ניתן לבדוק את מספר פעימות הלב בדקה, כלומר את קצב הלב.

ניתן להרגיש את הדופק בעורקים הקרובים לעור. הדופק הסטנדרטי של ילדים גדולים ומבוגרים (גיל 10+) במצב מנוחה הוא 60-100 פעימות לדקה.
הדופק מושפע מנפח הפעימה של הלב - כמות הדם שמזרים הלב בכל פעימה; ומכמות הדם שהלב צריך להזרים בדקה - תפוקת לב. במצב מנוחה, על הלב להזרים בדקה אחת את כל כמות הדם שבגוף, בממוצע - 4.5 ליטרים אצל אישה ו-5.5 אצל גבר. בזמן מאמץ, פעילות גופנית, התרגשות או פחד, על הלב להזרים יותר דם על מנת לספק יותר חמצן לשרירים, ולפיכך הדופק עולה.

אצל ספורטאים, אשר מתאמנים דרך קבע במצב של דופק מהיר, שריר הלב מתפתח וגדל, וכך גם גדל נפח הפעימה של הלב ובהתאם יורד קצב פעימות הלב במצב מנוחה. ערכי דופק במצב מנוחה לספורטאים הם 40-60 לדקה, וכך גם לאנשים אשר שומרים על כושר גופני גבוה. במאמץ אצל אדם ממוצע תפוקת הלב גדלה עד פי 6 מהתפוקה הרגילה.

בעת הריון עולה קצב הלב אצל האשה בממוצע ב-15 פעימות לדקה, עקב תפוקת לב גבוהה יותר.
שואל השאלה:
כן אבל מתי בודקים בברכיאלי ומתי בודקים ברדיאלי
אנונימית
ילדים ממש רזים או תינוקות לא תצליח למצוא בברכיאלי אז בודקים ברדיאלי
ברכיאלי זה ליילודים ותינוקות.
לילדים בודקים ברדיאלי בדרך כלל.
יילוד זה עד גיל 28 יום
תינוק זה מ 28 יום עד שנה.
ילד זה משנה עד להופעת סימני בגרות שאז זה כבר מבוגר
ברכיאלי זה פשוט יותר קל כי הגוף שלהם קטן.
זה ממש תלוי בגוף ובגודל הילד ובגיל
אם הילד יותר קטן אז בברכיאלי או בפמורלי (עדיף ברכיאלי)
אם הילד יוצר גדול פיזית ובגיל עדיף כבר רדיאלי

(אם את עושה מדדים אז תעקבי אחרי מה שכתבתי למעלה ואם את בהחייאה ואת בודקת דופק תבדקי בקרוטיד כי את לא צריכה לדעת כמה פעימות בדקה)