20 תשובות
מסכימה לגמרי!!!
אני לא מאמינה, ואישית, אני חושבת שהסיפורים בתנך מעניינים גם אם הם לא אמיתיים. לפעמים זה מעיק לשמוע משהו שאתה לא מאמין בו ויודע שזה לא נכון.
שואל השאלה:
את יכולה לפרט או להסביר?
אנונימית
שואל השאלה:
תראי, גם אם זה מעיק, אני מבינה את זה, גם אני לא מאמינה לכל סיפור^
גדלתי על חינוך מסורתי והתרחקתי קצת מהדת, אבל עדיין אני לא חושבת שזה כל כך נורא ללמוד תנ"ך, אם אתה לא מאמין אל תאמין, אבל פשוט תקבל את השיעור כמו כל שיעור.
אנונימית
זה עדיין מעיק ולא הכי כיף לשמוע
אני פשוט חושבת שזה בזבוז זמן..
אני לא חושבת שהידע הכללי הזה יתרום לי הרבה
מעדיפה להחליף את שיעורי תנך או הסטוריה במשהוא שכן יכול לעזור לי בחיים
האמת? לא מאמין ואני לא חושב שזה הכרחי. הרי אם אני לא מאמין למה שאלמד את זה? לא מכריחים יהודים ללמוד את התנ"ך של הנוצרים/מוסלמים (שכחתי איך קוראים לזה) או ללמוד על אתאיזם, אז למה שיכריחו נוצרים/מוסלמים/אתאיסטים ללמוד תנ"ך?

נכון, אפשר לטעון שאף אחד לא נהנה גם מהשיעורים האחרים אבל זה משהו אחר, השיעורים האחרים לא מנוגדים למה שאתה מאמין בו.

מאוד מפריע לי שאם אתאיסט יגיד "עצם זה שתנ"ך זה מקצוע חובה זה כפייה דתית" כולם יצאו עליו, אבל אם מאמין יגיד "ללמד אבולוציה בבתי הספר זה כפייה חילונית" יש לא קצת שיתמכו בו.
אנונימי
מסכימה איתך לגמרי!
די חפרו על הנושא הזה יותר מדי
אנחנו מדינה יהודית, ותנך זה חלק גדול מאוד גם בתרבות היהודית ולא רק בדת
רוב התרבות שלנו מבוססת על זה (כמו חגים שהם מהתנך) ומנהגים ועוד מלא דברים
תמיד יהיו כאלה שיתלוננו על כל דבר
שום דבר לא טוב להם
לפעמים עושים בחיים גם דברים שלא הכי אוהבים
אין מה לעשות
אנונימית
אף אחד לא אומר למחוק שיעורי תנ"ך, פשוט שיעשו את המקצוע לשיעורי רשות ובטח שלא בגרות חובה.
אם כבר עושים את זה שיעור חובה לדעתי צריך לעשות הקדמה כי זה באמת נושא טעון, יש אנשים שבשבילם זה ספר קדוש, כאלה שמאמינים שכל מה שכתוב שם אמת, כאלה שחושבים שזה רק בדיה וכאלה שחושבים שחלק אמיתי וחלק בדיה ובעצם לא ממש נוגעים בעובדה שהניסים והנבואות בספר הזה אינם אירועים היסטוריים מתועדים אלא עניין של אמונה, ולמרות שהספר הזה מדבר על מאורעות היסטוריים בחלק מהמקומות הוא לא ספר היסטוריה.
אני עשיתי מאמר שלם (כמובן שלא במעמד של אוניברסיטה) על מגדל בבל בכיתה י"א והנחתי דיון פילוסופי בנושא עם תלמידי כיתות י' אז אני ממש לא שונא תנ"ך אבל אני חושב שיש בעיה בצורה שהוא מלומד בבתי הספר.
אנונימי
שואל השאלה:
אנונימי
לא מכריחים ללמד, פשוט זה מקצוע שמלמדים בישראל, שיש בה רוב יהודי, ורוב מאמין.
את הנוצרים, גם אחה שלא מאמינים מלמדים את התורה שלהם.
ויהודים שגרם שם לומדים את זה גם, כי זה משהו שמסמל את הדת.
אותו דבר לגבי המוסלמים.
במדינה ששייכת לדת מסוימת, יהודית נוצרית או מוסלמית, מלמדים תורה לפי הדת הזו, לא משנה אם יש שם כמה שהם לא מהדת, כי לא יכולים לפתוח כיתה נפרדת רק לתלמידים שלא מאמינים או לא חלק מאותה דת.
מסכימה לגמרי שלא צריך לעשות בזה בגרות, אין סיבה לבדוק ידע שלא יעזור לי בחיים.
שיעשו בגרות רק לדתיים/חרדים, שלהם זה יעזור בתור מאמינים שומרי מצוות.
אנונימית
זה שיעור חובה אז כן מכריחים, לא הייתה לי בעיה גדולה אם זה היה שיעור רשות.
את מבלבלת בין מדינה דתית למדינת לאום, ישראל היא מדינת הלאום היהודי ולא מדינת הלכה יהודית (בניגוד למדינות מוסלמיות).
בימנו רוב המדינות הן 'חילוניות' (סקלריות, משמע יש הפרדה בין דת למדינה) ולא מלמדים בבית ספר ממלכתי שיעורים על טקסט מקודש של דת מסויימת.
שוב, אם רוצים ללמד תנ"ך בבית ספר ממלכתי לדעתי צריך שתהיה רפורמה בנושא ושיהיו כללים שיגיעו בסיבוכיות של הנושא, זה נושא רגיש וגם אם הרוב במדינה מאמינים בתנ"ך זה לא אומר שלא צריך להתייחס לעובדה שיש אנשים שלא ויתר על כן לעובדה שהתורה היא לא סתם טקסט ספרותי אבל אינה תיעוד היסטורי מדוייק וזה משהו שצריך לגעת בו לפחות בהקדמה לשיעור.
אני לא אומר לבטל את שיעורי תנ"ך אלא שלא מלמדים את הנושא בריק - יש תלמידים שמאמינים בספר, יש כאלה שלא ויש דעות מגוונות וגישות שונות שיש לתלמידים לשיעורי תנ"ך ופשוט לטאטא את זה מתחת לשטיח זה לא פתרון.
אנונימי
שואל השאלה:
מכריחים ללמוד הכל, אין לנו למשל שיעורים שלא חובה ללמוד
ולאף אחד מהאחים שלי לא
ולא היה
כל השיעורים חובה, אנשים נתפסים על תנך כי הם לא מאמינים בו, אבל חוץ מזה אין כלום
אנונימית
שמעי, כל מקצוע אחר הוא אקדמי - אפשר לעשות ממנו קריירה מסויימת שלא מסתכמת ברק ללמד את זה בבית הספר ולעשות תואר בנושא (חוץ משל"ח שלדעתי הוא מקצוע עוד יותר מיותר...) - בין אם זה פילוסופיה, מדעי המדינה, תכנות או ביקורת ספרותית - אבל תנ"ך תורם רק לביקורת המקרא והאמיני לי שאנחנו ממש לא לומדים תנ"ך בצורה שמכונה למקצוע הזה.
אבל העניין לא רק שזה מקצוע חובה אלא שזה מקצוע חובה שמלמד טקסט דתי, ובין אם זה הדבר הנכון לעשות במדינת ישראל אם לאו שיעורי תנ"ך צריכים להכיל מינימום שיעור הקדמה שבו מדברים על "הפיל שבחדר" והנגשה רשמית של הנושא ככה שהוא יתאים למגוון התלמידים עם האמונות השונות שלהם בנושא.
השעתיים הפתטיות (מכל 12 שנות הלימוד) שהקדישו לנו בשיעורי ביולוגיה לעקרונות תורת האבולוציה של דרווין היו 20 דקות שבהן המורה רק מסבירה שאבולוציה היא לא נושא אנטי-דתי חשיש גם מדענים דתיים התומכים בתורת האבולוציה.... בכל 12 שנות הלימוד שלי לא הייתה פעם אחת שמורה הקדיש לנו 20 דקות מסכנות בשביל לדבר על הרגישות של הנושא ועל העניין שלהאמין בתנ"ך זה עניין של אמונה אישית.
אנונימי
שואל השאלה:
זה כבר לא קשור לשיעור, ואני לא מדברת על הדרך, כי הדרך שמלמדים נוראית, כמו כל מקצוע אחר.
לא יודעים ללמד כמו שצריך.
אבל יש הרבה ילדים שאומרים שתנך זה מיותר, ומתלוננים שרק בישראל זה ככה, וזה מה שמעצבן אותי.
שתמיד אומרים "ישראל, ישראל" אבל בחו"ל זה אותו הדבר! אז למה רק עלינו? למה תמיד נתפסים על ישראל?
אנונימית
זה לא ככה בהרבה מדינות, באמריקה יש הפרדת דת ממדינה ולכן לא מלמדים תנ"ך בבתי ספר ממלכתיים, למשל.
לדעתי עדיף שזה יהיה שיעור רשות ולא שיעור חובה.
אנונימי
שואל השאלה:
ברוב המדינות אני מדברת, אם יפרידו ילדים לפי האמונה שלהם בבתי ספר זה יהיה להם רע, יקשה עליהם להסתדר בין התלמידים, לא משנה אם מאמין או לא.
אנונימית
מה זה להפריד ילדים על פי האמונות שלהם? קודם כל, כבר היום בישראל בבתי ספר נוצריים, מוסלמים ודרוזים לומדים את כתבי הקודש ואת ההיסטוריה של הדתות והעמים שלהם, אז ה'הפרדה' כבר קיימת.
וזה שתהיה מגמת תנ"ך לא יפלג תלמידים יותר ממגמת ביולוגיה ופיזיקה.
אנונימי
שואל השאלה:
אפאפאפ
אני לא מדברת על תיכונים, אני מדברת כל חטיבות ויסודי, בתיכון זה כבר לא משנה הרבה, אני מדברת על התלונות בחטיבות והיסודי.
אגב, כן, אמונה מפלגת מאוד את התלמידים, כי אם ילד לא מאמין במה שהרוב, זה גורר המון מריבות,אמונה תמיד הייתה מקור למריבות
אנונימית
אוקיי ומה הפתרון? שכולם יאמינו? איך יעזור שכולם ילמדו תנ"ך?
לדעתי ביסודי ללמד תנ"ך זה לא הרעיון הכי טוב כי בתקופה הזאת הילדים עדיין מגבשים את החשיבה הביקורית שלם ואם נלמד אותם שאלוהים עשה ככה ועשה ככה זה בהחלט יתרום למה שהם יאמינו בעתיד, אם את רוצה ללמד אותם אז כמו שאמרתי יש דרך מסויימת יצריך להבהיר להם את המקום של התנ"ך ושזה עניין של אמונה אישית וגם זה עדיין בעייתי כי כמו שאמרתי, עדיין מגבשים את החשיבה הביקורתית.
בחטיבה אפשר לעשות את זה שיעור רשות או כן ללמד לכולם, אבל שוב כמו שאמרתי - צריך ליישר איתם קו בהתחלה, שיעורי תנ"ך לא מתרחשים באיזה ריק חינוכי שבו לילדים אין עבר איתו ואם מחליטים ללמד אותם אותו צריך להבהיר שהשאלה האם זה קרה ומה אמיתי כאן זה עניין של אמונה אישית.
אם את לא רוצה שימונה תפלג תלמידים אז עדיף לא להכניס אותה לבית הספר, אם פתאום מלמדים על אלוהים ואחד התלמידים לא מאמין זה דווקא מה שיפלג ואצלי זה היה שיעור שיצר צור מתח בין מאמינים ללא מאמינים ומאמינים בדתות אחרות מאשר הפיג אותו.
אנונימי