24 תשובות
אני אגנוסטיקנית אבל אענה בכל זאת, אומרים שהוא לא נוצר, שהוא תמיד היה קיים. בכל מקרה לא נשמע לי הגיוני ככ
אם את רוצה תשובה לפי הדת, אז אנשים יגידו לך שיש גבול לכמה שבני האדם מסוגלים לשמוע ובאמת להפנים, לכן אין לנו תשובה על זה כי זה כבר מעבר ליכולת שלנו להבין
זה משהו שגדול מאיתנו לדעת
היה פה כל הזמן
זה דברים שאנחנו לא נוכל להבין לעולם, וברגע שלא מנסים להבין הכל פשוט יותר :)
גם למאמינים אין ממש תשובה חוץ מלהגיד "הוא תמיד שם, וזה לא משהו שנוצר".
היה אלוהים גדול
איך הוא נוצר?
תפסיקי לשאול שאלות
איך הוא נוצר?
תפסיקי לשאול שאלות
לפי הדת אומרים שהוא תמיד היה ותמיד אהיה
הוא לא נוצר, הוא תמיד היה קיים.
פעם אחת שאלתי רב איך הקדוש ברוכו נותר והוא ענה לי לא להתעסק בזה כי זה לא אפשרי לדעת את התשובה
נוצר
ה' לא נוצר. הוא היה פה תמיד.
"קדמון לכל דבר אשר נברא, ראשון ואין ראשית לראשיתו" (מהפיוט יגדל אלוקים חי שמתבסס על 13 עיקרי האמונה. - עיקרים שעליהם מתבססת האמונה היהודית.)
"קדמון לכל דבר אשר נברא, ראשון ואין ראשית לראשיתו" (מהפיוט יגדל אלוקים חי שמתבסס על 13 עיקרי האמונה. - עיקרים שעליהם מתבססת האמונה היהודית.)
אלוקים היה תמיד. זהו כח עליון שהיה מאז ומעולם. הוא לא נוצר ואין לו גוף ולא דמות הגוף.
אלוקים נמצא מחוץ לזמן ולא תלוי בו כי הוא ברא אותו, בורא עולם נמצא מחוץ לחוקי החומר כי הוא ברא אותם והוא אינו חומרי, כמו ששולחן לא יצר את עצמו וצריך מישהו מעליו- נגר בעל יכולת תיכנון ויצירה שיעשהו, כך גם מי שיצר את החומר ואת הזמן צריך להיות מעל חוקי החומר ומעל חוקי הזמן.
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר.
אלוקים ברא חוקים בבריאה ולכן הוא עצמו אינו צריך להיות כפוף להם. אלוקים ברא את כוח המשיכה, אין זה אומר שהאל כפוף לכוח המשיכה, אלא להיפך, הוא מעל כוח המשיכה. אלוקים ברא את כוח התולדה, את כוח ההתחדשות בבני האדם, ולכן הוא עצמו אינו צריך להיות כפוף לחוקים אלה אותם הוא ברא, והוא עצמו אין לו מוליד.
רק מי שהוא מעל לזמן - לא צריך להיברא - והוא שיכול היה לברוא את הזמן. אנו מידי מוגבלים בשכלנו מכדי לנסות להבין דברים הקיימים מעל הזמן.
לכן מובנת התשובה מי ברא את אלוהים.
ברגע שנזדהה עם הרעיון שקיים כוח עליון על-אנושי ועל-טבעי אשר ברא את כל הנבראים הטבעיים והוא אינו טבעי, הרי אז ניתן להבין היטב את ההבחנה הברורה בין הנבראים המוגבלים בטבע , ובין הכוח העליון העל-טבעי אשר נתונים בלתי- טבעיים בעליל שייכים בו.
אדם לעולם לא יצליח להבין במוחו המוגבל מהו אינסוף מכיוון שהוא חי בגדרים מוגבלים, במספרים מוגדרים, אדם לא יוכל להקיף מהו אינסוף זמן כי הוא חי בתוך גדרי הזמן, אבל הזמן עצמו הוא נברא מבורא שהוא מעל הזמן, ולכן לא שייך לשאול מי ברא את הבורא, כי הוא מהות לא חומרית ולא תלויה בגדרי הזמן והחומר, ולכן אין לו התחלה וסוף כמו לכל דבר חומרי שתלוי בגדרי הזמן והמקום.
כדי לסבר את האוזן במושג הנעלה מתפיסתנו, ניקח לדוגמא את שאלת סוף היקום. האם יש סוף ליקום?
הרי כל מה שתאמר שיש בסוף אשאלך מה יש לאחריו! עד התשובה הבלתי נמנעת כי אין סוף.
האם ניתן להבין במושגינו מה הוא אין-סוף?
זאת חכמי הקבלה לימדונו כי ליקום החומרי יש סוף, והוא מוקף בעולמות אנרגטיים אשר דרגת רוחניות גבוהה זו מעל זו (אצילות, בריאה, יצירה, עשייה) עד החיבור אל הבורא העל- טבעי שאין לו סוף, ואכן הוא מכונה לעניין זה בלשון המקובלים האין סוף) המקיף את הכול. (ומבחינה מסוימת גם ממלא את הכול, אך לא נוכל להאריך בזה כעת).
מקורות: ארגון משמעות- ידידי ר' , ארגון הידברות- הרב זמיר כהן, מסע אל עמקי ההוויה- הרב מרדכי נויגרשל.
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר.
אלוקים ברא חוקים בבריאה ולכן הוא עצמו אינו צריך להיות כפוף להם. אלוקים ברא את כוח המשיכה, אין זה אומר שהאל כפוף לכוח המשיכה, אלא להיפך, הוא מעל כוח המשיכה. אלוקים ברא את כוח התולדה, את כוח ההתחדשות בבני האדם, ולכן הוא עצמו אינו צריך להיות כפוף לחוקים אלה אותם הוא ברא, והוא עצמו אין לו מוליד.
רק מי שהוא מעל לזמן - לא צריך להיברא - והוא שיכול היה לברוא את הזמן. אנו מידי מוגבלים בשכלנו מכדי לנסות להבין דברים הקיימים מעל הזמן.
לכן מובנת התשובה מי ברא את אלוהים.
ברגע שנזדהה עם הרעיון שקיים כוח עליון על-אנושי ועל-טבעי אשר ברא את כל הנבראים הטבעיים והוא אינו טבעי, הרי אז ניתן להבין היטב את ההבחנה הברורה בין הנבראים המוגבלים בטבע , ובין הכוח העליון העל-טבעי אשר נתונים בלתי- טבעיים בעליל שייכים בו.
אדם לעולם לא יצליח להבין במוחו המוגבל מהו אינסוף מכיוון שהוא חי בגדרים מוגבלים, במספרים מוגדרים, אדם לא יוכל להקיף מהו אינסוף זמן כי הוא חי בתוך גדרי הזמן, אבל הזמן עצמו הוא נברא מבורא שהוא מעל הזמן, ולכן לא שייך לשאול מי ברא את הבורא, כי הוא מהות לא חומרית ולא תלויה בגדרי הזמן והחומר, ולכן אין לו התחלה וסוף כמו לכל דבר חומרי שתלוי בגדרי הזמן והמקום.
כדי לסבר את האוזן במושג הנעלה מתפיסתנו, ניקח לדוגמא את שאלת סוף היקום. האם יש סוף ליקום?
הרי כל מה שתאמר שיש בסוף אשאלך מה יש לאחריו! עד התשובה הבלתי נמנעת כי אין סוף.
האם ניתן להבין במושגינו מה הוא אין-סוף?
זאת חכמי הקבלה לימדונו כי ליקום החומרי יש סוף, והוא מוקף בעולמות אנרגטיים אשר דרגת רוחניות גבוהה זו מעל זו (אצילות, בריאה, יצירה, עשייה) עד החיבור אל הבורא העל- טבעי שאין לו סוף, ואכן הוא מכונה לעניין זה בלשון המקובלים האין סוף) המקיף את הכול. (ומבחינה מסוימת גם ממלא את הכול, אך לא נוכל להאריך בזה כעת).
מקורות: ארגון משמעות- ידידי ר' , ארגון הידברות- הרב זמיר כהן, מסע אל עמקי ההוויה- הרב מרדכי נויגרשל.
זה מסביר בערך למה השאלה שלך לא נכונה מיסודה.
קישורים מצורפים:
את מתבוננת על השאלה בצורה לא נכונה. אל תשאלי איך אלוהים נוצר. את לא יכולה לשאול את זה כי את לא מבינה מי או מה הוא. את רק יודעת שיש מושג שאותו אנו מכירים בכינוי "אלוהים" ומתייחסים אליו בהקשרים שונים...
אם את רוצה לנסות להבין, קודם כל את חייבת לקבל שיש דברים שלעולם לא תוכלי לגמרי להבין. ככה זה. מעצם מהותנו ועובדת קיומנו אנחנו מוגבלים להבנת דברים מסוימים.
אחרי שקיבלת את זה, חשבי על כל מה שיש, כל מה שקיים - כל מה שנוצר, כל מה שאנחנו יכולים לתפוס ומה שלא, וכל מה שאין, ומה שיכול להיות, וכן הלאה וכן הלאה... חשבי על כל זה ועל כך שכל הדברים האלו מוגבלים איכשהו - בין אם בהשפעתם או באורך חייהם או בכל מובן אחר... אפילו המשמעויות סוף ואינסוף מגבילות אחת את השנייה. המושג אינסוף משמעו דבר שאין לו סוף. והמושג "סוף", בהגדרתו הרחבה ביותר יכול להתייחס לכל סוף תאורתי שיכול להיות - גם למושג האינסוף. ככה גם הקיום והמושגים שבו מוגבלים כולם לרגע היווצרם.
עכשיו נסי לחשוב על משהו נוסף שכל שאר ההגבלות והמעצורים לא תקפים לגביו. רעיון לתיאור משהו שיתעלה על כל האפשרויות ויקדם לכל הקיום והמושגים האפשריים והבלתי אפשריים. משהו מעבר לכל.
הצלחת? ברכותיי! עכשיו את צריכה מילה חדשה לתאר את זה נכון? היהדות בחרה בשם "אלוהים".
עכשיו את מבינה למה כשאת שואלת איך אלוהים נוצר זו שגיאה לוגית? את שואלת כאילו אלוהים זה דבר מסוים שיכול להיווצר ואפשר להסביר את היווצרותו. אבל זה לא אלוהים. אלוהים זה השם של הרעיון למשהו מעבר להיווצרות. הדבר שקדם למושג היצירה עצמו.
אם את חושבת על דבר ועל אפשרות של היווצרות מבחינתו, הדבר הזה כבר לא מתייחס לאלוהים. את יכולה לקרוא לו אלוהים אבל זה לא אלוהים שאליו היהדות מתייחסת. הדבר שאליו היהדות מתייחסת בשם הזה הוא דבר שהיווצרות היא למטה ממנו - אין בינה לקיומו דבר. הוא שונה ממנה. הוא יצר אותה. הוא מגדיר אותה. הוא אינו מוגדר על ידיה.
נ.ב
^ שאפו על התשובה smg!
אם את רוצה לנסות להבין, קודם כל את חייבת לקבל שיש דברים שלעולם לא תוכלי לגמרי להבין. ככה זה. מעצם מהותנו ועובדת קיומנו אנחנו מוגבלים להבנת דברים מסוימים.
אחרי שקיבלת את זה, חשבי על כל מה שיש, כל מה שקיים - כל מה שנוצר, כל מה שאנחנו יכולים לתפוס ומה שלא, וכל מה שאין, ומה שיכול להיות, וכן הלאה וכן הלאה... חשבי על כל זה ועל כך שכל הדברים האלו מוגבלים איכשהו - בין אם בהשפעתם או באורך חייהם או בכל מובן אחר... אפילו המשמעויות סוף ואינסוף מגבילות אחת את השנייה. המושג אינסוף משמעו דבר שאין לו סוף. והמושג "סוף", בהגדרתו הרחבה ביותר יכול להתייחס לכל סוף תאורתי שיכול להיות - גם למושג האינסוף. ככה גם הקיום והמושגים שבו מוגבלים כולם לרגע היווצרם.
עכשיו נסי לחשוב על משהו נוסף שכל שאר ההגבלות והמעצורים לא תקפים לגביו. רעיון לתיאור משהו שיתעלה על כל האפשרויות ויקדם לכל הקיום והמושגים האפשריים והבלתי אפשריים. משהו מעבר לכל.
הצלחת? ברכותיי! עכשיו את צריכה מילה חדשה לתאר את זה נכון? היהדות בחרה בשם "אלוהים".
עכשיו את מבינה למה כשאת שואלת איך אלוהים נוצר זו שגיאה לוגית? את שואלת כאילו אלוהים זה דבר מסוים שיכול להיווצר ואפשר להסביר את היווצרותו. אבל זה לא אלוהים. אלוהים זה השם של הרעיון למשהו מעבר להיווצרות. הדבר שקדם למושג היצירה עצמו.
אם את חושבת על דבר ועל אפשרות של היווצרות מבחינתו, הדבר הזה כבר לא מתייחס לאלוהים. את יכולה לקרוא לו אלוהים אבל זה לא אלוהים שאליו היהדות מתייחסת. הדבר שאליו היהדות מתייחסת בשם הזה הוא דבר שהיווצרות היא למטה ממנו - אין בינה לקיומו דבר. הוא שונה ממנה. הוא יצר אותה. הוא מגדיר אותה. הוא אינו מוגדר על ידיה.
נ.ב
^ שאפו על התשובה smg!
הוא תמיד היה קיים וזה מעל השכל שלנו להבין את זה:)
הוא היה מאז ומתמיד הוא לא נוצר אין דבר כזה , זה מראה על חוסר הבנה בסיסי שלך
אנונימי
אלוקים ברא את הזמן
אלוקים לא מוגבל הגלום
אבל המוח המוגבל שלנו לא יכול להבין את זה
אלוקים לא מוגבל הגלום
אבל המוח המוגבל שלנו לא יכול להבין את זה
זה העניין הוא לא נוצר... יצורים כמונו נוצרו הוא 'תמיד' היה.
ולמה כתבתי ככה תמיד? בגלל שהוא המציא גם את הזמן וגם את החלל, ויכוח זה שהוא המציא את הזמן, ממילא הוא מעבר לזמן.
בגלל שהוא מעבר לזמן אז פשוט אין דבר כזה לפני או אחריו מבחינת זמן... טיפה עמוק אבל תנסי להבין.
לא נראה לי שיש תשובה יותר עמוקה לזה, זה הכי רחוק שאני אישית הצלחתי להבין
ולמה כתבתי ככה תמיד? בגלל שהוא המציא גם את הזמן וגם את החלל, ויכוח זה שהוא המציא את הזמן, ממילא הוא מעבר לזמן.
בגלל שהוא מעבר לזמן אז פשוט אין דבר כזה לפני או אחריו מבחינת זמן... טיפה עמוק אבל תנסי להבין.
לא נראה לי שיש תשובה יותר עמוקה לזה, זה הכי רחוק שאני אישית הצלחתי להבין
אומרים שהוא היה קיים תמיד
ואנחנו כבני אדם לא יכולים להבין כל כך את המושג הזה כי אנחנו מכירים את המושגים של זמן של התחלה וסוף ואנחנו לא מבינים את זה שאומרים לנו שלא הייתה התחלה לבריאה שלו.
השכל שלנו לא יכול להכיל כזה דבר כמה שננסה לדמיין את זה אנחנו לא נצליח כי השכל שלנו הוא גבולי.
ואנחנו כבני אדם לא יכולים להבין כל כך את המושג הזה כי אנחנו מכירים את המושגים של זמן של התחלה וסוף ואנחנו לא מבינים את זה שאומרים לנו שלא הייתה התחלה לבריאה שלו.
השכל שלנו לא יכול להכיל כזה דבר כמה שננסה לדמיין את זה אנחנו לא נצליח כי השכל שלנו הוא גבולי.
ואם מישהו ינסה להתעמק בזה יותר מידי הוא יכול להשתגע
הוא תמיד היה והמציא תצמו .כי הוא תמיד היה.
באותו הנושא: