20 תשובות
שואל השאלה:
בטח שהוא קיים והוא גם מקיים את מה שהוא הבטיח (גם את השואה כמובן). הפלא היה אם אחרי כל זאת לא היתה השואה, אז לכאורה היה מה לשאול (למה לא קוראת השואה אחרי מצב רוחני כזה ירוד: תנועת ההשכלה, עזיבת ה', התבוללות). בכל אופן, התשובה היא לא לעניין.
חושבת שצריך לשאול איפה היה האדם והמוסר בשואה.
השואה נעשתה על ידי בני אדם .
היה להם נורמלי והגיוני להרוג אותנו ולרצוח ומה לא..
אבל האם מוסרי? בהחלט לא.
אז עם קצת מוסר אנושי.. היה יכול להיות אחרת
שואל השאלה:
הנאצים (ימח שמם!) וודאי שלא היו מוסרים, כי הם לא היתה יראת ה', למרות "התרבות הנאורה" שלהם. אברהם אבינו אמר "וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלֹהִים, בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וַהֲרָגוּנִי, עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי" (בראשית כ, יא) מה שמוכיח שכל "מוסר" שאינו בנוי על יראת אלוקים אינו שווה כלום ועדיין אפשר אפילו להרוג בני אדם עם כל "התרבות הנאורה". אברהם אבינו הדגיש שרק יראת אלוקים אין, מה שאומר שאת שאר הדברים יש, ובכל זאת זה לא מועיל למנוע מלהיות רוצח.
שואל השאלה:
הארי גריינג'ר, פירוש מעניין.
אין לי ספק שאלוהים היה בשואה. בגלל זה אין לי שום חיבור אליו. אל שעושה דבר כזה הוא לא אל טוב/אוהב אלה התגלמות הרוע.
כולם יכולים להאמין במה שהם רוצים.. אני פשוט לא אוהבת את אלוהים.
לכל דבר יש סיבה, יכול להיות שזה עונש, יכול להיות שזה עונש ורמז לך שהיהודים היו חייבים כבר להתלכד במדינה אחת, ויכול להיות שזה קרה כדי שבאמת המדינה תהיה שלנו, כי בלי זה שום מדינה לא הייתה לנו. ואלוקים לא יכול למנוע התנהגויות גדולות של פראי אדם כמו היטלר וחבריו, הם ייענשו על כך, ואלו שמתו בשואה זה לא הגורל שלהם, הגורל שלהם היה אחר אבל החיות האלה החליטו שלא
התבוללות???
המון יהודים מאמינים נרצחו בשואה, אז הם גם צריכים לשלם על זה?
תשלימו עם זה שכנראה אנחנו לא באמת העם הנבחר...
אני אישית חושבת שאלוהים לא היה בשואה, לא כי הוא אל רע או שהוא רצה לתת עונש, אלא בגלל שהוא לא יכל להתערב בה.
אלוהים נתן לאדם בחירה אישית. לא אלוהים גרם לשואה, אלא בני האדם- היטלר, הנאצים, וכל מי שהוא גרר אחריו. אלוהים לא יכל להשפיע על המחשבה של היטלר ועל האנשים שהושפעו ממנו, כי הוא זה שנתן לנו בחירה אישית.
אני מאמינה שאלוהים עשה מה שיכל בשביל לעזור לנו, אבל הוא לא יכל לשלוט במחשבות ומעשים של אנשים.
העיקר בתנ"ך רשום שהוא הקשה את לבבו של רעמסס. אם הוא עשה את זה, הוא גם יכול לעשות את זה בכיוון השני, לא?
תעשו טובה לעצמכם ותפסיקו לחפש סיבות שהשואה התקיימה ולא בזכות אלוהים.
"אלוהים כל יכול", לא? אז הוא גם יכל למנוע את הרצח של העם שהוא "בחר אותו".
ואי את מה זה צןדקת. אבל אין לדעת מה אלוהים רצה
גם אנשים טובים ומאמינים נרצחו בשואה.
צדיק וטוב לו?
יותר נכון- צדיק ורע לו.
גם תינוקות וילדים חפים מפשע שלא הספיקו אפילו לחיות נרצחו בתאי הגזים.
עכשיו תקשקש על גלגול נשמות ותיקון.
אין שום הצדקה לסבל שהאנשים האלה עברו.
אוראו צודק בהחלט
שואל השאלה:
חבל שגם "המאמינים" אינם מאמינים בכך שה' הוא כל יכול ומייחסים לו חוסר יכולת, חס ושלום. אם ה' לא מושיע את האדם - זה לא אומר שהוא לא יכול לעשות את זה, אלא בגלל שאותו אדם באמת לא אמור לקבל ישועה. ישעיה כבר אמר "הֵן לֹא-קָצְרָה יַד-יְהוָה מֵהוֹשִׁיעַ וְלֹא-כָבְדָה אָזְנוֹ מִשְּׁמוֹעַ. כִּי אִם-עֲוֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם וְחַטֹּאותֵיכֶם הִסְתִּירוּ פָנִים מִכֶּם מִשְּׁמוֹעַ. כִּי כַפֵּיכֶם נְגֹאֲלוּ בַדָּם וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶם בֶּעָוֹן שִׂפְתוֹתֵיכֶם דִּבְּרוּ-שֶׁקֶר לְשׁוֹנְכֶם עַוְלָה תֶהְגֶּה. אֵין-קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה בָּטוֹחַ עַל-תֹּהוּ וְדַבֶּר-שָׁוְא הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן (ישעיה נט, א-ד)
שואל השאלה:
מה זאת אומרת "גם אנשים טובים ומאמינים נרצחו בשואה"? מי שאמר שכל מי שנהרג היו רשעים, חס ושלום? לא, נכון. אבל הקב"ה קבע שאם יש קוצים וצריך לתת לפרוענות לצאת, אם הוא מתחיל מהצדיקים. יש פסוק בפרשת משפטים שאומר "כִּי-תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ" (שמות כב, פסוק ה) וכך הוא מוסבר בדברי חז"ל: "אר"ש בר נחמני א"ר יונתן אין פורענות באה לעולם אלא בזמן שהרשעים בעולם ואינה מתחלת אלא מן הצדיקים תחלה שנאמר כי תצא אש ומצאה קוצים אימתי אש יוצאה בזמן שקוצים מצוין לה ואינה מתחלת אלא מן הצדיקים תחלה שנאמר ונאכל גדיש ואכל גדיש לא נאמר אלא ונאכל גדיש שנאכל גדיש כבר" (בבא קמא ס עמוד א). בהמשך הגמרא מביא עוד פסוקים שהפורעונות מתילה מן הצדיקים (מכמה סיבות), אבל מי שגורם לפורעונת לבוא זה וודאי הרשעים: "תאני רב יוסף מאי דכתיב (שמות יב) ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר כיון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין צדיקים לרשעים ולא עוד אלא שמתחיל מן הצדיקים תחלה שנאמר (יחזקאל כא) והכרתי ממך צדיק ורשע בכי רב יוסף כולי האי נמי לאין דומין א"ל אביי טיבותא הוא לגבייהו דכתיב (ישעיהו נז) כי מפני הרעה נאסף הצדיק" (בבא קמא ס ע"א).

אור החיים הקדוש פרש את הפסוק (שמות כב, ה) באופן דומה ויותר בהרחבה ואפילו פרש ש"גדיש" - זה תינוקות של בית רבן: "ובדרך רמז תרמוז התורה את אשר יסובבו הרשעים ברשעם כדי שיתעורר האדם מתרדמת שינת שכלו בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם כי לא לבדם יריעו אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש הלא ידעת כי צרת העם תתכנה בשם אש. וצא ולמד משליח גבריאל (יומא ע"ז.) אשר שאל אש מבין הבדים (הכרובים) והוא בחינת תגבורת הדינים, ואמר ומצאה קוצים הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מצאה על דרך אומרו (דברים לא כא) והיה כי תמצאן אותו וגו', והטעם משום שהרשע אין לו בעלים כי האדון ברוך הוא הנה הוא פקר בו והסיר אדנותו מעליו וה' הסתיר פניו ממנו ומעתה הרי הוא כמציאה וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו, והודיע הכתוב עוד כי אחר שניתן רשות לאש הדינים להבעיר לא לקוצים לבד הם מבעירים אלא ונאכל גדיש כאן רמז אל תינוקות של בית רבן שעדיין אין להם קומה אלא גדושים שבולת עם חברתה כי בעונות הם הנתפסים בצרת עולם. גם אמרו ז"ל (שהש"ר פס' משכני) בפסוק (תהלים ח) מפי עוללים ויונקים יסדת עוז כי היו ערבים בשעת קבלת התורה וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם, ואומרו או הקמה כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם כדי להציל על כללות הדור כאומרו (שה"ש א') אשכול הכופר וגו', ולהם יקרא קמה על דרך אומרו (שם ה') זאת קומתך דמתה לתמר שהם הצדיקים הנמשלים לתמר כאומרו (תהלים צ"ב) צדיק כתמר וגו', ולפעמים יגדל החטא ולא יצילו הצדיקים לבד וחימה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה שזה ירמוז אל כללות ישראל ולא יספיקו לא תינוקות ולא צדיקים להציל. והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום לבא במשפט עם הסובבים את הדבר למיתת הצדיקים וגאוני עולם להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר הם הרשעים הקוצים את כל אשר הרגו, ואמרו ז"ל (סנהדרין ק':) כי ה' יתן כח ברשעים לסבול שיעור המגיע להם בחטאם אוי לרשע רע לשמים ולבריות כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא (ב"ר פס"ג) שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מעונש זה, הרי כי יעניש ה' לגורם עונש בשבילו לזולת, ובאמת כי יחרד אנוש ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו באש המשפט בהעלותו על לבבו נהרות העונשים אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קץ שכולם הוא הרצחן הגדול להם באמצעות תאותו הסרוחה, והנה אמרו ז"ל (קידושין מ':) לעולם יראה אדם כאלו כל העולם כולו חציו זכאי וכו' עשה עבירה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צוארו ועל נפשו עמוסים ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם ובכל צרתם לו צר כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו' טעם כפל שלם וגו' המבעיר וגו' כאן רמז הכתוב כי לא לאיש הרשע לבד יעשה ה' משפט התשלומין אלא גם להמחטיאו והוא יצר הרע בחינה המחטיאתו כי גם לו משפט חרוץ ביום ההוא יגדל המספד עליו בעשות בו ה' דין כמאמרם ז"ל (סוכה נ"ב.) שמביאו ה' ושוחטו ולא ימלט בבורחו לבצרה ואפילו לבצר (מכות י"ב.) כי מזיד הוא ומלך המשפט ישפוט בצדק להשתלם ממנו ונשגב ה' לבדו ובקמא (ב"ק ס'.) רמזו באופן אחר:"
אני לא הולך לקרוא את כל השטויות האלה.
החרדים בטוחים שבשואה נרצחו רק יהודים כופרים, וזה היה כדי ללמד אותם לקח. יש תמונות בהן רואים אנשים מאמינים בדרך למחנות ההשמדה. כדאי שיקלטו כבר שאלוהים לא היה בשואה מאשר שיהיו בטוחים בעובדות.
העם היהודי הוא כמו כל העמים האחרים, גם הארמנים עברו שואה. אנחנו לא העם הנבחר, תבינו את זה כבר! אנחנו בני אדם! כולנו שווים!
שואל השאלה:
עד שמביאים לך הסבר למה נהרגו גם צדיקים וגם תינוקות, את מעיז לקרוא לזה "שטויות" (עפר לפיך!). בגלל אנשים כמוך באמת קרתה השואה, כי ה' אמר לנו שהוא לא יתן לנו להיות כמו כל העמים כפי שעולה על רוחנו: "וְהָעֹלָה עַל-רוּחֲכֶם הָיוֹ לֹא תִהְיֶה אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִהְיֶה כַגּוֹיִם כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲרָצוֹת לְשָׁרֵת עֵץ וָאָבֶן" (יחזקאל כ, לב).
שואל השאלה:
חפש אותי בראשון (בן), במילים אחרות, אתה יודע את האמת ולא רוצה אותה, נכון?
כל המגילה וחצי שכתבת לא תשנה את דעתי למה קרתה השואה.
כשקורים דברים טובים: "תודה לאל"
כשקורים דברים רעים: "נסתרות דרכי האל"
בחיי שאתם פתטים וצבועים.
שואל השאלה:
מה "צבוע" בלהכיר שהכל מאת ה' יתברך, כי הוא מנהל את העולם? להפך, בושה להגיד שלא, חס ושלום.