2 תשובות
פגם הברית אינו מזוכר בתורה.
והוא לא דומה לחילול שבת.
ולא כל הענשים בתורה "כל כך קשים"
אולי התכוונת לשאול למה העונשים על שני מעשים אלו חמורים כל כך?
השבת היא יסוד מרכזי בתורה באמונה ובחיבור לאלוקים.
היא אמונה במעשה בראשית
היא אמונה בשכר ועונש,
והיא קבלת עול מלכות השמיים.
ממילא הביטוי לחשיבות המצווה וחומרת העבירה ביחס לשבת מתבטאת בעונש החמור עליה "מחלליה מות יומת" אם מדובר בזמן שיד בית הדין כראוי זה עלול להיות מיתה בבית דין בעדים ובהתראה. ובזמן אחר ובלא נסיבות מקילות נשאר העונש בחומרתו.
חומרת פגם הברית - המודגשת בדברי חכמינו ז"ל נובעת מהיות העיסוק במיניות ובעינוג עצמי סתירה לרוח התורה לתכליתה ולמטרתה המכוונת המרוממת והמקדשת. ממילה כדי להעמיד את ערך הטהרה והקדושה במרכז החיים נשלל העיסוק בדברים השפלים והנמוכים כמו קלקול הברית רדיפה אחרי המיניות ועיסוק בלתי פוסק בגוף והנאותיו.
הביטוי לכל זה הוא בחומרת העונש המוזכר ביחס לקלקול זה שהוא "כרת" בעצם עונש בידי שמיים.
אין עונש על מעשה זה בידי אדם.
גם בשעה שיד בית דין תקיפה לא מוזכר עונש ביחס לאדם שקלקל בברית.
אם כי ייתכן שאם היה מדובר באדם מכוער שעושה כן בפומבי ופוגע ברבים היו יכולים בית הדין לנצל את סמכותם ולהטיל עליו סוג של עונש ארצי גם כן.
העולם שלנו דומה לאדם שבידו כלים רבי עוצמה לטוב ולמוטב - לבנות עולמות ולהחריב עולמות - העונשים קשים מאד כי חומרות העוונות קשה מאד.
אך לעומת זאת חז"ל מלמדים אותנו שמרובה מידת הטבה ממיד פורענות פי 500 זאת אומרת שאם על עבירה מקבלים עונש בקושי של 1 על מצווה השכר יהיה בהנאה של 500!