17 תשובות
כי עדיף להיות גבר
אנונימי
לפי מה שהבנתי, זה כי אישה לא מחוייבת לעשות מצוות.
ובגלל שלגבר יש הרבה מצוות שהוא מחויב לעשות והשכר שהוא מקבל גדול יותר- הוא צריך לומר תודה על זה.
אנונימית
ובנות אומרות ברוך שעשני אישה
או ברוך שלא עשני גבר
משהו כזה
ונראלי שזה כדאי שלא נרגיש לא שייכים לגוף שלנו
וכי לבנים יש יותר מצוות וצריך לברך על הזכות הזאת
אנונימית
בגלל שלגברים יש יותר מצוות מלנשים.
יש מצוות שרק בנים מחויבים בהם ומודים להשם על שנתן לנו זכות נוספת לעשות את רצונו
אבל אין בזה כדי לגרוע ממעמדה של האישה
ואפילו במקומות מסויימים מוזכר זכותה של האישה יותר משל הגבר
כי לגברים יש יותר מצוות שהם מחוייבים בהם
זו גם חלק מהסיבה שגם אומרים שלא עשאני גוי
זה בגלל שנשים צריכות ללדת בכאב ובצער אז בגלל זה כל גבר חייב לקום בבוקר ולהגיד תברכה הזו
לגברים יש יותר עבודה לעשות בעולם הזה.
לפי התורה, האישה נולדת יותר 'מושלמת' מהגבר, ויש לה פחות יצרים מאשר לו.
בגלל זה גם העבודה שלה בעולם קטנה יותר, וכגודל העבודה כך גודל השכר.
בגלל שלגברים יש יותר מצוות לעשות מנשים והם מחויבים להרבה דברים בדת.
אגב נשים אומרת בתפילה "ברוך שעשני כרצונו" ולא "ברוך שעשני אישה" חח
כי כך מקובל
זה למה:
ברים פרק כב

כה וְאִם-בַּשָּׂדֶה יִמְצָא הָאִישׁ אֶת-הַנַּעֲרָ הַמְאֹרָשָׂה וְהֶחֱזִיק-בָּהּ הָאִישׁ וְשָׁכַב עִמָּהּ וּמֵת הָאִישׁ אֲשֶׁר-שָׁכַב עִמָּהּ לְבַדּוֹ. כו וְלַנַּעֲרָ לֹא-תַעֲשֶׂה דָבָר אֵין לַנַּעֲרָ חֵטְא מָוֶת כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל-רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה. כז כִּי בַשָּׂדֶה מְצָאָהּ צָעֲקָה הַנַּעֲרָ הַמְאֹרָשָׂה וְאֵין מוֹשִׁיעַ לָהּ. (ס) כח כִּי-יִמְצָא אִישׁ נַעֲרָ בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא-אֹרָשָׂה וּתְפָשָׂהּ וְשָׁכַב עִמָּהּ וְנִמְצָאוּ. כט וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָ חֲמִשִּׁים כָּסֶף וְלוֹ-תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא-יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל-יָמָיו. (ס)

אנסת בכוח בורטלי? בכיף. רק תדאג לשלם לאבא שלה.
------------------------------------------------------------------------
ויקרא יט

כ וְאִישׁ כִּי-יִשְׁכַּב אֶת-אִשָּׁה שִׁכְבַת-זֶרַע וְהִוא שִׁפְחָה נֶחֱרֶפֶת לְאִישׁ וְהָפְדֵּה לֹא נִפְדָּתָה אוֹ חֻפְשָׁה לֹא נִתַּן-לָהּ בִּקֹּרֶת תִּהְיֶה לֹא יוּמְתוּ כִּי-לֹא חֻפָּשָׁה. כא וְהֵבִיא אֶת-אֲשָׁמוֹ לַיהוָה אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֵיל אָשָׁם. כב וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן בְּאֵיל הָאָשָׁם לִפְנֵי יְהוָה עַל-חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא וְנִסְלַח לוֹ מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא. (פ)
------------------------------------------------------------------------
ויקרא כא

ט וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת-אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף.

בת של כוהן הפכה ל"זונה"? בכיף. רק תשרוף אותה והכל טוב.
------------------------------------------------------------------------
שמות כא

ז וְכִי-יִמְכֹּר אִישׁ אֶת-בִּתּוֹ לְאָמָה לֹא תֵצֵא כְּצֵאת הָעֲבָדִים. ח אִם-רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ אֲשֶׁר-לא (לוֹ) יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ לְעַם נָכְרִי לֹא-יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ-בָהּ. ט וְאִם-לִבְנוֹ יִיעָדֶנָּה כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת יַעֲשֶׂה-לָּהּ. י אִם-אַחֶרֶת יִקַּח-לוֹ שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע. יא וְאִם-שְׁלָשׁ-אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף. (ס) יב מַכֵּה אִישׁ וָמֵת מוֹת יוּמָת. יג וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה.

ויקרא כז

ג וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. ד וְאִם-נְקֵבָה הִוא וְהָיָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל. ה וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר עֶשְׂרִים שְׁקָלִים וְלַנְּקֵבָה עֲשֶׂרֶת שְׁקָלִים. ו וְאִם מִבֶּן-חֹדֶשׁ וְעַד בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר חֲמִשָּׁה שְׁקָלִים כָּסֶף וְלַנְּקֵבָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשֶׁת שְׁקָלִים כָּסֶף. ז וְאִם מִבֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה וָמַעְלָה אִם-זָכָר וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשָּׁה עָשָׂר שָׁקֶל וְלַנְּקֵבָה עֲשָׂרָה שְׁקָלִים. ח וְאִם-מָךְ הוּא מֵעֶרְכֶּךָ וְהֶעֱמִידוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֵן וְהֶעֱרִיךְ אֹתוֹ הַכֹּהֵן עַל-פִּי אֲשֶׁר תַּשִּׂיג יַד הַנֹּדֵר יַעֲרִיכֶנּוּ הַכֹּהֵן.

אישה שווה פחות מגבר?
מהה?! בכלל לא! ביהדות שמים את השווי של האישה אפילו מעל הגבר הא?
ברור.. מה...
--------------------------------------------------------------------------
ויקרא יב

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד-מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה.

אם אמא יולדת זכר היא "לא נקייה" לפחות זמן מאשר נקבה...
כי נקבה גורמת לאמא להיות "לא נקייה" ליותר זמן...
(*מדגיש את השימוש במרכאות*)
סקסיזם? נעע... תזכרו! האישה *מעל* הגבר ביהדות!
הרי לנשים יש בת מצווה לפני גברים!
מה שאומר בעזרת הוקוס פוקוס שנשים שוות יותר בעיניי היהדות!

(מאוד אמין)
--------------------------------------------------------------------------

אני יכול להמשיך עוד ועוד..
לא חסר כמויות *ענק* של סקסיזם כנגד נשים בתנך.
ופה זה רק מה שפירוש סקסיזם. שלא נדבר על דברים מרומזים או לא לגמרי ברורים.
ש*אותם* אפשר תחת מצבים קיצוניים תחת "פרשנות" (סילוף)
אבל מה שכתבתי עד כשיו זה שחור על גבי לבן סקסיזם.

אבל כמו שאמרתי... אני יכול להמשיך עוד ועוד..
אבל אני חושב שהבהרתי את הנקודה.
ולכן אני אסיים את זה עם החלק האהוב עלי בתנך. והחלק השנוא על כל חילוני מאמין בתנך.
--------------------------------------------------------------------------
שמות כ (עשרת הדברות)

ט וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. י כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל-כֵּן בֵּרַךְ יְהוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ.
--------------------------------------------------------------------------
לא עשיתי פה יותר מלצטט את התנך ישירות.
ואפילו השארתי את מה שכתוב לפני ואחרי כדי שלא תוכל להגיד ש"זה מוצא מההקשר"
אבל לא...
תן לי לנחש!
זה... המילים שבתנך (שהם "המילים של אלוהים") טעו נכון?
ה... המילים הכתובות... זה לא באמת מילים כתובות שחור על לבן בפירוש...
זה לא מילולי! זה... זה משל! זה פרשנות! זה עבר תיקון!
או במילים אחרות... Cherry Picking וסילוף ^~^

התנך זה ספר מאוד מוסרי ומכבד נשים.
אנחנו מדממות פעם בחודש יוצאים ממנו תינוקות אנחנו רגישות מאוד וחייבות להוריד שיערות כול הזמן

גברים יושבים ומגרבצים 99 אחוז מחייהם

פייר, לא עדיף?
^
או... כמו שאמרתי... ואמרו לך בעבר...
"ה... המילים הכתובות... זה לא באמת מילים כתובות שחור על לבן בפירוש...
זה לא מילולי! זה... זה משל! זה פרשנות! זה עבר תיקון!
או במילים אחרות... Cherry Picking וסילוף ^~^"

רק שאתה. במקום להגיד "פרשנות".
אתה. נותן את הפרשנות שלך.
אתה. נותן את הסילוף שלך.

ואני אוסיף ציטוט למשהו שמשהי אמרה לך שם.
"הוא העתיק דברים מהתנך, ואמר בדיוק מאיפו הם כדי שאנשים יוכלו לקרוא את זה בעצמם, ואז הוא מוציא דברים מההקשר שלהם? הדרך היחידה שהעתקה של דברים מהתנך יכולה לצאת מההקשר, זה אם התנך עצמו מוציא אותם מההקשר, אתה זה שמוציא דברים מהקשר..."
ואי בדיוק חשבתי היום שבא לי לענות על שאלה כזאת!
אז ככה נשים יותר קרובות לה' מהטבע שלהן ופחות צריכות להשלים את עצמן אז יש להם פחות מצוות, גברים צריכים לעבוד על עצמם יותר כדי להגיע לאותה רמה כי הנקודת התחלה שלהם יותר נמוכה ככה שהם חייבים ביותר מצוות
אישה מחוברת לה' בשניה אז מספיק לה תפילה אחת ביום, גברים צריכים תזכורות.. לדוגמא
מה שאומר שדווקא נשים יותר טובות בקטע הזה..
אז יותר הגיוני שהנשים הם אלו שהיו אומרות ברוך שעשני אישה! והגברים ברוך שעשני כרצונו
אלא שאז הנשים כאילו מברכות על כך שיש להם פחות מצוות והגברים "משלימים" עם זה
אז אומרים הפוך, הגברים מברכים על המצוות שקיבלו יותר והנשים אומרות ברוך שעשני כרצונו

הכל מחושב ביהדות!
לשאלה מדוע אנו מברכים "שלא עשני אשה", קיימות שתי תשובות:

1. יותר קשה לאשה מלגבר.
זו תשובה ששמעתי בעבר, ואיני זוכר את מקורה. אולם מבחינה הגיונית מובן שיותר קשה לאשה פיזית מאשר לגבר: האשה צריכה לעבור את ההריון שאורך תשעה חודשים, ואת צירי הלידה הקשים, במטרה להביא ילדים לעולם. וייסורים אלה קשים בעבורה. אנו מברכים את ה' שאנו פטורים מקושי גדול זה. ולכן נוסח הברכה הוא "שלא עשני אשה". האשה כמובן לא יכולה לברך בנוסח זה, כי היא מקבלת את הגזירה באהבה, ולכן מברכת "ברוך שעשני כרצונו".

2. האשה פטורה מהמצוות.
חכמי ישראל ביארו שהגבר זקוק ליותר מצוות מן האשה, כי עליו לתקן יותר בנפשו ממנה. במילים אחרות, האשה מתוקנת יותר בטבעה הרוחני מן הגבר, וקרובה באופן טבעי לה', ולכן אינה צריכה לקיים מצוות כמו תפילין וציצית כדי להתקרב לה'. על כן לא ראוי שהאשה תברך "ברוך שעשני אשה" כי דומה הדבר לכך שהיתה מודה שקיבלה פחות מצוות מאת ה', ודבר זה לא נאה לברך.

מדוע הגבר אינו מברך "ברוך שעשני גבר", עולות בדעתי שלוש תשובות בדבר:
1. האמירה "ברוך שעשני גבר", נראה כאילו הגבר אומר לקב"ה "תודה שבראת אותי חסר". וזה לא נאה לברך, בדומה לעבד שיאמרו למלכו "תודה שעשית אותי עבד" - אמירה זו יש בה ניסוח שלילי. במקום זאת יכול העבד לומר למלכו: "תודה שלא עשית אותי שר", כלומר הוא מודה על היותו עבדו הקרוב של המלך, אך מבלי לציין את עבדותו בתור חיסרון.
2. האמירה "ברוך שעשני גבר" לא מעידה על יוקר המצוות בעיניו של הגבר יותר מאשר בעיני האשה, כי הרי גם האשה (ולהבדיל גם הגוי) יכולים לברך "ברוך שעשני כרצונו". ואין בכך כל אמירה על הרצון של הגבר בעול תורה ומצוות. לכן הגבר צריך לברך על דרך השלילה, שלא עשני אשה, כדי להדגיש שהוא מרוצה שלא החסיר אותו הקב"ה במצוות.
3. סדר הברכות הוא הדרגתי, תחילה אנו מברכים שלא עשני גוי, כי הגוי פטור מכל המצוות. לאחר מכן אנו מברכים שלא עשני עבד, כי העבד פטור מרוב המצוות. ואחר כך בהדרגה אנו מברכים שלא עשני אשה, כי האשה פטורה גם ממצוות שהזמן גרמן (כגון תפילין למשל). נוסח הברכות הוא הדרגתי, ולכן הוא מנוסח בלשון דומה גם לגבי האשה. כי שלושת הברכות עוסקות כולן בנושא אחד, שהוא ריבוי המצוות שעליו הגבר מודה.

המשמעות שאליה מתכוון המתפלל בלבו היא העיקר. ואם בני ישראל אכן מחשיבים את נשותיהם, ומתכוונים בברכה זו להודות על עול התורה שאותו קיבלו כגברים, אז הרי שזו משמעותה האמיתית של הברכה, והוא יכול לקרוא את הברכה בלב שלם, ובידיעה גמורה שאין באמירתו וכוונתו כל זלזול כלפי נשים ח"ו. זלזול יהיה קיים רק אם הוא יחשוב בלבו שברכה זו מבטאת את עליונותו על האשה, שזו שגיאה בהבנת ההשקפה של היהדות. שהרי לפי היהדות הגבר והאשה משלימים זה את זו, וגבר ללא אשה אינו נקרא אדם:
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2466226&forum_id=4142

כאן יהיה מן הסתם מי שישאל, מדוע התורה פטרה את הנשים ממצוות שהזמן גרמן.

- ובכן, תאר לעצמך את המצב ההפוך: שהתורה היתה פוטרת את כל הגברים מכל המצוות שהזמן גרמן, ומנגד זאת היתה מחייבת את כל הנשים במצוות כהנחת תפילין וציצית וכו', הרי שמן הסתם גם אז היו טוענים בעולם שהתורה מפלה את הנשים לרעה, והופכת אותן לשפחות ועבדים של התורה, אשר חייבות בכל כך הרבה מצוות מעשיות ונוקשות בעת שהגברים חופשיים לנפשם...
- כעת תאר לעצמך סיטואציה נוספת, שהתורה היתה מחייבת גם את הגבר וגם את האשה בכל המצוות שהזמן גרמן שווה בשווה. הרי שגם אז היו טוענים בעולם שהתורה אינה מתחשבת בנשים ולא מבינה את צרכיה של האשה, שהרי האשה גם צריכה לטפל במשפחתה, בילדיה הקטנים, בטיפול בבית, ויחד עם זאת התורה מחייבת אותה בכל המצוות המעשיות?! להניח תפילין וציצית וכו' בשעות קבועות בעת שעליה להאכיל את תינוקיה ולבשל ולדאוג לצרכי הבית וכו'. הרי גם אז היו אומרים שהתורה לא מתחשבת באשה, ושההלכות "הומצאו על ידי גברים" שלא מבינים לנפש האשה...
יצאת למד שמי שרוצה לנגח, תמיד ימצא מה לטעון.

יש גם לא מעט מצוות שבהן התורה מפלה את הגבר לרעה, כגון הכתובה, שהגבר מתחייב בעת הנישואין לסכום כספי גבוה במקרה של גירושין. תאר לעצמך סיטואציה הפוכה, שהאשה היתה מתחייבת לתת לגבר "כתובה" בעת הגירושין. רעיון שכזה כמובן לא יעלה על הדעת. נוסף על כן, התורה מחייבת את הגבר לדאוג לאשתו למגורים ומזונות וביגוד הולם ואפילו תכשיטים ומתנות, ואין האשה חייבת לפרנס אם אינה רוצה בכך. תאר לעצמך מציאות הפוכה, שבה התורה היתה מחייבת את האשה לפרנס את בעלה וילדיה, ובעת שהבעל היה מטפל בבית בילדיו ומבשל, האשה היתה צריכה לעבוד בחוץ, והיתה מחוייבת לדאוג לבעלה לבית ומזון ולבוש ואף לתכשיטים ומתנות... הרי שאז היו אומרים שהתורה הפכה את הגברים למלכים ואת נשותיהם לשפחות.
אנשים ברחוב יודעים להתרעם על מצווה אחת או משפט לא מובן, אך אינם יודעים להעריך את המצוות הרבות שהראו התחשבות רבה באשה ובצרכיה כאשה.
כאשר נוסחה הברכה הזו, לנשים היה מעמד נחות יותר מלגברים.
על פי היהדות, לאשה אין קניין (רכוש), אין נחלה, אין מעמד.
כל ענייני הציבור מנוהלים על ידי גברים בלבד, והנשים - תפקידן לנהל את הבתים ולהישאר שם.

גם חיי הדת הקהילתיים ולימוד התורה שייכים בעיקר לגברים.

אגב, בעבר הנשים גם לא היו משכילות ולא ידדו אף לקרוא ולכתוב.

כיוון שכל מה שכתבתי הוא מאוד מעליב עלפי נשים בנות זמננו,
אז אפשר לומר להן שזה בעצם בגלל שהן יותר טובות מהגברים (אבל בפועל להמשיך להדיר אותן מהחיים הציבוריים). יש כאלה שמקבלות את זה.


אגב, הברכה הו היא חלק מסדרה יחד עם "שלא עשני גוי" ו-"שלא עשני עבד".
אני לא חושב שזה בגלל שלגויים ולעבדים יש נשמה יותר שלמה או משהו כזה.