4 תשובות
היום זה צום גדליה וכיפור זה בי' תשרי
כיפור עוד שבוע
היום זה צום גדליה מלך של ישראל שלא רצה לקבל לשון הרע ובגלל זה מת ועם ישראל התחיל להגלות מהארץ
כיפור יוצא ב22.9..
היום זה צום גדליה.. (ניכנס ב5, ניגמר ב7 (כמובן שיש את עניין הדקות שלא החשבתי פה)
ארוך אבל שווה להחכים
את צום גדליה תקנו חכמים על הריגת גדליהו בן אחיקם, שהרגוֹ ישמעאל בן נתניה בעצת מלך עמון. והטעם לקביעת הצום, משום שכשנהרג גדליה כבתה גחלת ישראל האחרונה ששרדה אחר חורבן בית הראשון, ושארית יהודה גלתה מארץ ישראל, ונהרגו אלפים מישראל. ומעשה שהיה כך היה.


כשהחריב נבוכדנאצר מלך בבל את בית המקדש הראשון והגלה את עם ישראל לבבל, הוא השאיר בארץ ישראל את דלת העם, ומינה עליהם למלך את גדליהו בן אחיקם. וכאשר שמעו והיהודים אשר ישבו במואב, בעמון ובאדום ובשאר הארצות, כי השאיר נבוכדנצאר מלך בבל שארית ליהודה ולא חיסל את כל העם, ועוד הפקיד עליהם את גדליהו בן אחיקם למלך הם שבו לארץ יהודה ועבדו את הכרמים אשר נתן להם מלך בבל, והיתה להם הרוָחה, והיה עוד סיכוי להתחיל הכל מחדש.



אולם מלך בני עמון, שעינוֹ היתה צרה בשארית יהודה, שלח את ישמעאל בן נתניה שהיה משומד בן גרים ובליעל, לרצוח את גדליהו בן אחיקם, ובחֹדש השביעי חודש תשרי, בא ישמעאל אל גדליהו למצפה עם עשרה אנשים בריונים מלומדי מלחמה. ואף כי הוגד לגדליהו על ידי יוחנן בן קרח שישמעאל זומם לרצוח אותו, אך גדליהו לא האמין לדבר, כיון שלא רצה לקבל לשון הרע, ועוד קיבל את ישמעאל בכבוד והזמינו לסעודה. רבותינו אמרו: (נדה סא): שאמנם נכון שהוא לא היה צריך לקבל לשון הרע, אבל לחוש לדברים ולנהוג בזהירות, הוא כן היה חייב להיזהר ולא לסכן בכך את כל העם הנשאר לפלטה. ומכיון שלא נהג כך נאמר עליו בנביא (ירמיהו מא, ט): ''וְהַבּוֹר אֲשֶׁר הִשְׁלִיךְ שָׁם יִשְׁמָעֵאל אֵת כָּל פִּגְרֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הִכָּה בְּיַד גְּדַלְיָהוּ הוּא אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְ אָסָא מִפְּנֵי בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֹתוֹ מִלֵּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָהוּ חֲלָלִים'' והגמרא שואלת וכי גדליה הרגן? והלא ישמעאל הרגן! אלא מתוך שהיה לגדליהו לחוש לעצת יוחנן בן קרח ולא חש - מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן. נורא נוראות עד כמה אחריות נתבע מגדליהו בן אחיקם, שהיה צדיק גמור.


ישמעאל שקנא בגדליה על שהפקידו מלך בבל למלך על הארץ, קם באמצע הסעודה עם אנשיו, והרג את גדליהו ואת רוב היהודים אשר היו אתו שם, ואת הכשדים אשר השאיר מלך בבל עם גדליה. שאר היהודים שנשארו בארץ חששו מנקמת מלך בבל, וברחו למצרים. וכך נתפזרה שארית הפליטה, והארץ נשארה שממה במשך שבעים שנה, ואפילו ציפור לא עברה בארץ ישראל.