44 תשובות
למה חילונים שלא מתגייסים ממשיכים לקבל כסף מאזרחי המדינה ולחיות על חשבון הגב שלהם?
החרדים לפחות לומדים תורה אבל הם כלום
החרדים לפחות לומדים תורה אבל הם כלום
אנונימי
אין חילונים שלא מתגייסיםאחי
שאלת השאלות.
אנונימית
מסכים איתך לגמרי אבל ניראה לי ששאלו פה כבר את השאלה הזאת
כן? נראה לי יכול שאני סתם מדמיין
כן? נראה לי יכול שאני סתם מדמיין
^^^יש מלא
חצי מהקפלניסטים לא עשו צבא
חצי מהקפלניסטים לא עשו צבא
שואל השאלה:
עד שלא נגרש אותם מהארץ ונכחיד את התופעה הזאת זה לא יעלם
מי שלא מתגייס חייב לעוף מכאן לכל הרוחות
עד שלא נגרש אותם מהארץ ונכחיד את התופעה הזאת זה לא יעלם
מי שלא מתגייס חייב לעוף מכאן לכל הרוחות
אנונימי
רוב הקפלניסטים הם מילואימניקים שסיימו! יש ליטרלי ארגון של המילואימניקים דיי תבוא להפגנות לפני שאתם מכלילים...
גם יש חרדים שכן מתגייסים ואני מודעת לזה אבל הקטע שהרוב לא, והישיבות לוקחות הרבה כסף שיכל לקדם אותנו..
גם יש חרדים שכן מתגייסים ואני מודעת לזה אבל הקטע שהרוב לא, והישיבות לוקחות הרבה כסף שיכל לקדם אותנו..
^^^^ומה עם כל הדתיים שמתגייסים?
יש יותר דתיים בלוחמה מחילונים
יש יותר דתיים בלוחמה מחילונים
דתיים הם לא הבעיה חברה, הזרמים הקיצוניים חרדים שמפגינים נגד גיוס הם הבעיה פה
^^^אני מדברת באופן כללי ושתינו יודעים שחצימהקפלניסטים לא עשו צבא
אז לא לפתוח וויכוח מיותר❤
אז לא לפתוח וויכוח מיותר❤
יש אנשים חילונים ודתיים שנמצאים שנה ומשהו בעזה וחברים שלהם מתו מול הפרצוף שלהם בזמן שהזרמים החרדים הקיצוניים לומדים בישיבות- שאין לי בעיה עם זה רק תעשו את זה אחרי המלחמה..
^^^הם לומדים תורה לא יושבים כל היום בבית ולא עושים כלום
חלק מהקפלניסטים הם נוער שעושה צו ראשון כרגע, ברור שלא עשו צבא..
לא,רוב הקפלניסטים הם אנשים בני 40+
הממשלה נותנת לגיטימציה לטפילות
עזבו כרגע את הכסף שהוזרם לעזה, תקשיבו דקה. בת דודה שלי כמעט מתה מrpg ששוגר עליה בעזה, ושני החברים הכי טובים שלה מתו שם. זה מרגיש לי טיפה אבסורדי שאנשים לומדים בישיבות (והדגשתי שאין לי בעיה עם זה ושזה חשוב להם) אבל אנשים מתים כדי להגן עליהם! אם לא היה צה"ל אז חמאס היו מגיעים לגוש דן והורגיםם אותם פשוט... זה מרגיש לי מנותק...
^והחרדים התפללו ולמדו והכינו ציציות ללוחמים שביקשו שיכינו ציציות בשבילהם והם גם למדו בגלל שהמון לוחמים התחננו שבני הישיבות ימשיכו ללמוד..
אנונימי
בישראל כל אחד מאמין באמונה שלו וזה בסדר, זה היופי של ישראל רציני איתכם. אבל כשיש איום פיזי מאחדים את כולם למען הגנת המדינה בדרך משותפת- יש אפילו ערבים שהתגייסו. בגלל זה במקום שכל אחד יתפלל באמונה שלו להציל את הארץ ויחשוב שהאמונה של האחר לא תעבוד, מצאנו דרך לשלב כוחות. לכן כולם צריכים להשקיע את מירב המאמצים כדי להגן על המדינה.
^^מי את שתגידי שללמוד זה לא עוזר?
אין לך מושג כמה לוחמים ביקשו שבני הישיבות ימשיכו ללמוד
ואגב עם ישראל למדו אלפי שנים למה שזה ישתנה
אין לך מושג כמה לוחמים ביקשו שבני הישיבות ימשיכו ללמוד
ואגב עם ישראל למדו אלפי שנים למה שזה ישתנה
אנונימי
כי העולם אכזר והממשלה קצת מושחטת
אנונימית
כי הם לומדים תורה
ומה אתה עושה? אם כל כך יש לך תלונות עליהם?
ומה אתה עושה? אם כל כך יש לך תלונות עליהם?
מצטרפת לשאלה. זה דוחה ברמות
תודה על ההערכה אני משתדלת להבין את כל הצדדים פשוט
אני הייתי רוצה שיהיה צדק כי אפילו לפי המקרא מלחמות אמורות להתחיל מחוסר צדק (יש לי מחר בגרות בתנך אני עמוק בפנים)
אז בואו נחבר כוחות ונשים את המכשולים הדפוקים האלו מאחורינו ונעזור אחד לשני. זה לא יכול להימשך ככה, המדינה תקרוס...
אני הייתי רוצה שיהיה צדק כי אפילו לפי המקרא מלחמות אמורות להתחיל מחוסר צדק (יש לי מחר בגרות בתנך אני עמוק בפנים)
אז בואו נחבר כוחות ונשים את המכשולים הדפוקים האלו מאחורינו ונעזור אחד לשני. זה לא יכול להימשך ככה, המדינה תקרוס...
^^^^זה לא מלחמה עכשיו
לפחות זה לא מלחמת מצווה עכשיו
ואז לא צריכים כולם להתגייס
ואל תצבעו על זה שאנחנו בסכנה קיומית כי אם כן הממשלה הצבועה הזאת הייתה משהו להסיר את הסכנה הזאתי
אבל עד עכשיו נותנים רחמים כלפי האויבים שהרגו אותנו
לפי ההלכה אין לקרוא למלחמה כזאת מלחמת מצווה
לפחות זה לא מלחמת מצווה עכשיו
ואז לא צריכים כולם להתגייס
ואל תצבעו על זה שאנחנו בסכנה קיומית כי אם כן הממשלה הצבועה הזאת הייתה משהו להסיר את הסכנה הזאתי
אבל עד עכשיו נותנים רחמים כלפי האויבים שהרגו אותנו
לפי ההלכה אין לקרוא למלחמה כזאת מלחמת מצווה
אנונימי
מה זה מלחמת מצווה?
מלחמה שלפי התורה כולם ללא יוצא מן הכלל צריכים לצאת ולהילחם
אנונימי
ומה ההגדרות שלה? על פי הפשט נגיד
באמת שאני לא מבין איך אתם מבטלים שחיילים לוחמים ביקשו שימשיכו ללמוד תורה
היה לוחם מילואים שבא באמצע היום לישיבת קריית מלאכי והרצה שם 45 דקות למה הבחורים חייבים להמשיך ללמוד תורה
היה לוחם מילואים שבא באמצע היום לישיבת קריית מלאכי והרצה שם 45 דקות למה הבחורים חייבים להמשיך ללמוד תורה
אנונימי
פוריל? לא אכפת לו שחברים שלו מתים שם?
אני מוותרת... תזכרו מה שכתבתי ותחשבו על זה הלילה. אני אנסה לחשוב על שלכם.
^^^^^המלחמות לכיבוש ארץ ישראל שעשה יהושע בן נון מצוות ירושת ארץ ישראל (זה כבר עבר)
מצוות מחיית שבעת העמים
מצוות מחיית את עם העמלקי
מלחמה שמטרתה להציל את ישראל מפני אויב שקם להילחם נגדו (מלחמת ששת הימים או בתחילת חרבות ברזל)
מצוות מחיית שבעת העמים
מצוות מחיית את עם העמלקי
מלחמה שמטרתה להציל את ישראל מפני אויב שקם להילחם נגדו (מלחמת ששת הימים או בתחילת חרבות ברזל)
אנונימי
magic peach כל הטענות שלכם נכונות
באמת חסרים לוחמים, באמת זה לא פייר שאין שוויון בנטל וכל זה
אבל אנחנו מדינה יהודית ואין לנו זכות להיות פה מבלי לימוד תורה
ובבקשה אל תגידי שאני כותב שטויות
אח שלי התגייס לנצח יהודה ואני גם רוצה להתגייס לקרבי כי אני יודע שאני אישית לא אצליח ללמוד כל היום. אבל לצערי לא נותנים לי להתגייס בגלל הרקע המשפחתי שלי.
אז במקום אני עושה שירות לאומי
זה נראה לכם לגיטמי לשפוט אותי ואת כל החרדים שהם לא עושים כלום?
האמונה שלנו היא כך ושום דבר שאתם תגידו לא ישנה את האמונה שלנו כי אנחנו דבקים בעמדה שלנו בדיוק כמו שאתם דבקים בעמדה שלכם..
באמת חסרים לוחמים, באמת זה לא פייר שאין שוויון בנטל וכל זה
אבל אנחנו מדינה יהודית ואין לנו זכות להיות פה מבלי לימוד תורה
ובבקשה אל תגידי שאני כותב שטויות
אח שלי התגייס לנצח יהודה ואני גם רוצה להתגייס לקרבי כי אני יודע שאני אישית לא אצליח ללמוד כל היום. אבל לצערי לא נותנים לי להתגייס בגלל הרקע המשפחתי שלי.
אז במקום אני עושה שירות לאומי
זה נראה לכם לגיטמי לשפוט אותי ואת כל החרדים שהם לא עושים כלום?
האמונה שלנו היא כך ושום דבר שאתם תגידו לא ישנה את האמונה שלנו כי אנחנו דבקים בעמדה שלנו בדיוק כמו שאתם דבקים בעמדה שלכם..
אנונימי
אני לא מבין איך כל כך בקלות עובר לכם בראש שיש ציבור של מאות אלפי אנשים שלא חושבים בכלל על הצרות שלהם ושל האחים שלהם שנלחמים בצבא..
אנונימי
שואל השאלה:
בן שעושה שירות לאומי ולא מתגייס לקרבי או לכל הפחות לשירות צבאי זה נורא
זה הדבר הכי לא גברי שיש
אז מה שיש לך משפחה שמתנגדת?
יש דברים שהם בסיסיים שעושים בכל מקרה
בן שעושה שירות לאומי ולא מתגייס לקרבי או לכל הפחות לשירות צבאי זה נורא
זה הדבר הכי לא גברי שיש
אז מה שיש לך משפחה שמתנגדת?
יש דברים שהם בסיסיים שעושים בכל מקרה
אנונימי
^^לא זה לא
כי עובדתית אין מסלול בצבא שמאפשר לחרדי לשרת בזמן שהוא גם רוצה להמשיך במצוות שלו
כי עובדתית אין מסלול בצבא שמאפשר לחרדי לשרת בזמן שהוא גם רוצה להמשיך במצוות שלו
אנונימי
^^^לא הבנת
הצבא חושבים שאני לא חזק להתמודד כלוחם, בגלל העבר עם המשפחה (יענו הפרופיל הנפשי שלי)
ומה קשור גברי או לא
זה קשור תרומה למדינה וגם שירות לאומי וגם קרבי תורם
הצבא חושבים שאני לא חזק להתמודד כלוחם, בגלל העבר עם המשפחה (יענו הפרופיל הנפשי שלי)
ומה קשור גברי או לא
זה קשור תרומה למדינה וגם שירות לאומי וגם קרבי תורם
אנונימי
^^אם כל תכלית החיים שלך זה ללכת לאוניברסיטה וזה משהו ממש גדול כמו לימוד תורה אז כן את לא תלכי
אנונימי
וחוץ מזה יש מלא שלא מתגייסים בגלל הקרייה שלהם ובגלל שהם שחקני כדורגל ועוד ועליהם אתם שותקים
כל המערכת הזאתי ממש צבועה
כל המערכת הזאתי ממש צבועה
אנונימי
^אם קיום העולם תלוי באוניברסיטה שלך אז תעשי מה שאת רוצה
העניין הוא שזה לא ככה.
וממש תודה שאת ככה מסיימת את הדיון בכבוד ושאת מכבדת את הדעה שלי.
העניין הוא שזה לא ככה.
וממש תודה שאת ככה מסיימת את הדיון בכבוד ושאת מכבדת את הדעה שלי.
אנונימי
1) שיעור גיוס החרדים עומד על 1.7% עד גיל 24, 3.6% עד גיל 29, מה שמקביל בשאר האוכלוסיה על אחוז מתגייסים של 88% (!) (נתונים לשנת 2024, המכון הישראלי לדמוקרטיה)
לכן, הטענה ש"חילונים לא מתגייסים כמו החרדים/קפלניסטים לא עשו צבא", היא דיי מופרחת, כמובן אחרי שזה הוכח שזה בהחלט לא נכון, ואין צורך לבצע השוואה לא נכונה על ביסוס לא נכון.
2) זה מוכח (!) שאפשר להקים צבא שישמור על המדינה רק עם חיילים, ולא עם לומדי תורה, לומדי תורה זה אך ורק אמונה, והקמת צבא בעזרת חיילים זאת עובדה, לכן, לא ניתן לבסס טענה על עובדה כזאת שהיא בהחלט לא נכונה, אלא אך ורק דעה אישית (כמו שכתבה את זה כאן magic peach)
3) נקח לדוגמה מצב, כהנחה שחרדים ימשיכו לא להתגייס.
חרדים (לסוף שנת 2024) הם 12.5% מהאוכלוסיה, המהווים 1.26 מיליון איש (לפי דיווח ווינט), לאומת חילונים שמהווים כרגע 43%-45% מהאוכלוסיה (הלמ"ס).
אישה חרדית ממוצעת, נכון לשנת 2023 תוליד 6.5 ילדים, לאומת שיעור של 2.1 ילדים, אצל חילונים.
לפי הצפי, ב2030 החרדים יהוו כ16% מהאוכלוסיה, כ22-24 אחוז באמצע 2040, וכ-32% עד שנת 2065.
עכשיו, תתארו לכם ששליש אוכלוסיה לא יתגייס, והשיעור האוכלוסיה שלו רק הולך וגדל, מה שמביא אותנו לעבודה שאם החוק שאין גיוס לחרדים לא ישתנה, בסוף נגיע שחרדים יהיו רוב האוכלוסיה, ואחוז המתגייסים פחות או יותר יהיה שווה, כמו לעכשיו (אפילו שאם עושים השוואה משנים קודמות, אחוז הגיוס של חרדים רק הולך ופוחת).
4) עובדתית, חיילי המילואים והסדיר נשחקים וסובלים, אחרי יותר מ600 ימי לחימה, קשה להם, וזה נורמלי, לכן, אסור להגיע למצב שלא יהיה חיילים יותר, לא יהיה איך להמשיך את המלחמה ולא יהיה צבא, וזה לא אופר בשום צורה כלפיהם, שיש 1.26 מיליון חרדים (טענה 3), נניח ש40 אחוז מהם כשירים להיות בצבא, זה בערך חצי מיליון איש.
תחשבו רק איזה הקלה תהיה להם, למדינה ולאזרחים.
לדעתי, גיוס חרדים חייב להכנס לתוקף, כמה שיותר מהר.
לכן, הטענה ש"חילונים לא מתגייסים כמו החרדים/קפלניסטים לא עשו צבא", היא דיי מופרחת, כמובן אחרי שזה הוכח שזה בהחלט לא נכון, ואין צורך לבצע השוואה לא נכונה על ביסוס לא נכון.
2) זה מוכח (!) שאפשר להקים צבא שישמור על המדינה רק עם חיילים, ולא עם לומדי תורה, לומדי תורה זה אך ורק אמונה, והקמת צבא בעזרת חיילים זאת עובדה, לכן, לא ניתן לבסס טענה על עובדה כזאת שהיא בהחלט לא נכונה, אלא אך ורק דעה אישית (כמו שכתבה את זה כאן magic peach)
3) נקח לדוגמה מצב, כהנחה שחרדים ימשיכו לא להתגייס.
חרדים (לסוף שנת 2024) הם 12.5% מהאוכלוסיה, המהווים 1.26 מיליון איש (לפי דיווח ווינט), לאומת חילונים שמהווים כרגע 43%-45% מהאוכלוסיה (הלמ"ס).
אישה חרדית ממוצעת, נכון לשנת 2023 תוליד 6.5 ילדים, לאומת שיעור של 2.1 ילדים, אצל חילונים.
לפי הצפי, ב2030 החרדים יהוו כ16% מהאוכלוסיה, כ22-24 אחוז באמצע 2040, וכ-32% עד שנת 2065.
עכשיו, תתארו לכם ששליש אוכלוסיה לא יתגייס, והשיעור האוכלוסיה שלו רק הולך וגדל, מה שמביא אותנו לעבודה שאם החוק שאין גיוס לחרדים לא ישתנה, בסוף נגיע שחרדים יהיו רוב האוכלוסיה, ואחוז המתגייסים פחות או יותר יהיה שווה, כמו לעכשיו (אפילו שאם עושים השוואה משנים קודמות, אחוז הגיוס של חרדים רק הולך ופוחת).
4) עובדתית, חיילי המילואים והסדיר נשחקים וסובלים, אחרי יותר מ600 ימי לחימה, קשה להם, וזה נורמלי, לכן, אסור להגיע למצב שלא יהיה חיילים יותר, לא יהיה איך להמשיך את המלחמה ולא יהיה צבא, וזה לא אופר בשום צורה כלפיהם, שיש 1.26 מיליון חרדים (טענה 3), נניח ש40 אחוז מהם כשירים להיות בצבא, זה בערך חצי מיליון איש.
תחשבו רק איזה הקלה תהיה להם, למדינה ולאזרחים.
לדעתי, גיוס חרדים חייב להכנס לתוקף, כמה שיותר מהר.
אנונימית
כי הם יכולים
אם הייתי במקומם גם הייתי עושה את זה
אם הייתי במקומם גם הייתי עושה את זה
זה לא צריך להשתנות! רק להוריד במספרים עד שהמלחמה תיגמר- לקחת הפסקה, להתגייס, ולחזור כל אחד לעניינים שלו
אני בשוק שאנשים פה אשכרה כותבים תשובות עם היגיון ולא נופלים לבייט החרדי,סחתיין עליכם space freak וmagic peach
החרדים חייבים להתגייס מספיק לתירוצים
החרדים חייבים להתגייס מספיק לתירוצים
אנונימי
אפשר לחלק את השאלה ששאלת ל2 -
1- למה אין אכיפה אפקטיבית יותר על גיוס חרדים
2- למה בכלל חרדים מקבלים תקציבים ?
התשובה לשאלה הראשונה זה שיש לחץ קואליציוני ולמרות שבמשאל עם די ברור שהיו מתנהגים מאוד שונה והרבה יותר אוכפים גיוס הממשלה לא רוצה ליפול, הסיבה של מעט האכיפה שכן קיימת זה כי בג"ץ מכריח את הממשלה (לעשות את מה שרוב הבוחרים שלה- לא רק רוב העם אלא רוב הבוחרים שלה!) לאכוף ברמה מסוימת.
התשובה לשאלה השניה היא די דומה לראשונה אבל שם הרוב שנגד התקציב לחרדים (שלא חייבים בגיוס) קטן יותר, יש הרבה חילונים שלא סגורים על עצמם ומשום מה הם חושבים שלימוד בסגנון של הישיבות והכוללים וכמות הזאת הוא חיוני, וזה למרות שאחוז הלומדים היום כמקצוע גבוה בהרבה מרוב התקופות שהיו בעם ישראל כששמרו מצוות, ולמרות מה שהרמב"ם כותב על זה , אני מצטט (משנה תורה להרמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג הלכה י )
"כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה.
אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות."
ועדיין זה בגלל לחץ קואליציוני ולא בגלל רצון הרוב.
1- למה אין אכיפה אפקטיבית יותר על גיוס חרדים
2- למה בכלל חרדים מקבלים תקציבים ?
התשובה לשאלה הראשונה זה שיש לחץ קואליציוני ולמרות שבמשאל עם די ברור שהיו מתנהגים מאוד שונה והרבה יותר אוכפים גיוס הממשלה לא רוצה ליפול, הסיבה של מעט האכיפה שכן קיימת זה כי בג"ץ מכריח את הממשלה (לעשות את מה שרוב הבוחרים שלה- לא רק רוב העם אלא רוב הבוחרים שלה!) לאכוף ברמה מסוימת.
התשובה לשאלה השניה היא די דומה לראשונה אבל שם הרוב שנגד התקציב לחרדים (שלא חייבים בגיוס) קטן יותר, יש הרבה חילונים שלא סגורים על עצמם ומשום מה הם חושבים שלימוד בסגנון של הישיבות והכוללים וכמות הזאת הוא חיוני, וזה למרות שאחוז הלומדים היום כמקצוע גבוה בהרבה מרוב התקופות שהיו בעם ישראל כששמרו מצוות, ולמרות מה שהרמב"ם כותב על זה , אני מצטט (משנה תורה להרמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג הלכה י )
"כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה.
אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות."
ועדיין זה בגלל לחץ קואליציוני ולא בגלל רצון הרוב.