6 תשובות
נכון חחח זה מה שאני לומדת עכשיו בפיזיקה
אנונימית
שואל השאלה:
מה זאת אומרת הזמן שונה^^
כן, גם האור של הכוכבים שאת רואה עכשיו הוא נוצר לפני כמה אלפי שנים, פשוט עד שהוא מגיע לכדור הארץ....
שואל השאלה:
יואו^
כן, זה בדיוק הנושא שאני לומדת כרגע :)
אור, וכל שאר סוגי הקרינה האלקטרומגנטית, זזים בחלל במהירות האור - 300,000 קמ"ש. מהירות האור היא המהירות הכי גדולה ביקום, והכי גדולה שאפשרית על פי חוקי הפיזיקה - זה בלתי אפשרי לנוע מהר יותר ממהירות האור, לא משנה בכמה אנרגיה תשתמשי. מהירות האור היא המהירות המקסימלית של היקום.
אבל היא לא אינסופית.
בקנה מידה גדול מספיק, מהירות האור היא ממש איטית. למשל, השמש כל כך רחוקה מאיתנו שלאור לוקח 8 דקות להגיע מהשמש אלינו - אז אם השמש פתאום תיעלם, אנחנו נשים לב רק אחרי 8 דקות.
את בטח שמעת את המונח "שנת אור". שנת אור היא לא יחידת זמן, היא יחידת מרחק - המרחק שאור עובר בשנה במהירות האור.
אז אם אנחנו מסתכלים על כוכב במרחק 100 שנות אור מאיתנו, אנחנו בעצם רואים את האור שהכוכב יצר לפני 100 שנה, אז אנחנו נראה איך הכוכב נראה לפני 100 שנה.

ואם למשל, חייזרים במרחק 100 מיליון שנות אור יבנו טלסקופ ענקי ויסתכלו על כדור הארץ מקרוב - הם יראו את כדור הארץ כמו שהוא נראה בתקופת הדינוזאורים.

בסוף שנה שעברה, נאס"א שיגרו לחלל את טלסקופ החלל ג'יימס ווב - טלסקופ ברוחב 6.5 מטר.
לטלסקופ הזה יש מטרה - אם אנחנו נסתכל ממש רחוק לחלל, למשל, 13 מיליארד שנות אור מאיתנו, אנחנו נראה אור שנוצר לפני 13 מיליארד שנים. וזאת בדיוק התקופה שבה משוער שהיקום נוצר, אז תיאורטית, ברגע שנתחיל לקבל תמונות, אנחנו נראה איך היקום נראה ממש אחרי שהוא נוצר.