40 תשובות
^זה לא כזה קצר.. וגם צריך להתכונן לזה הרבה מראש
שואל השאלה:
^ יש לי בר מצווה עוד חודש ושבועיים בערך ואני לא יודע מה לעשות
^ יש לי בר מצווה עוד חודש ושבועיים בערך ואני לא יודע מה לעשות
אנונימי
אם יכריחו אותך לבוא לשם פשוט תשתוק, הם לא יכולים להכריח אותך לדבר
אנונימית
שואל השאלה:
אבל אז אני גם לא מקבל כלום ולא מרוויח רק מפסיד וזה סתם בזבוז של זמן וכסף כי הם מחליטים להביא רב לקנות את הציוד המיותר הזה ולבזבז מלא כסף על משהו שאני לא רוצה אותו
אבל אז אני גם לא מקבל כלום ולא מרוויח רק מפסיד וזה סתם בזבוז של זמן וכסף כי הם מחליטים להביא רב לקנות את הציוד המיותר הזה ולבזבז מלא כסף על משהו שאני לא רוצה אותו
אנונימי
אז תודיע להם מראש שתשתוק אם הם כן יעשו את זה, ושזה יהיה בזבוז
אנונימית
שואל השאלה:
^ לא בא לי כלום חוץ מללכת לחופשה קצרה בחוץ לארץ כי בחיים לא הייתי בחול
ואני לא רוצה לשבור את העקרונות והאמונה שלי רק בשביל כסף
^ לא בא לי כלום חוץ מללכת לחופשה קצרה בחוץ לארץ כי בחיים לא הייתי בחול
ואני לא רוצה לשבור את העקרונות והאמונה שלי רק בשביל כסף
אנונימי
אמונה שלך?
אנונימי
שואל השאלה:
^ בעיקרון אבולוציה שום דבר שקשור לאלים ודברים כאלו
^ בעיקרון אבולוציה שום דבר שקשור לאלים ודברים כאלו
אנונימי
תשמע שאתה מפסיד את כל העולם הבא שלך בגלל שאין לך כוח לבדוק את זה
לפני כמה חודשים לא האמנתי ועכשיו גיליתי את האמת של היהדות ואני בתהליך חזרה בתשובה
לפני כמה חודשים לא האמנתי ועכשיו גיליתי את האמת של היהדות ואני בתהליך חזרה בתשובה
קישורים מצורפים:
אנונימי
שואל השאלה:
עדיין לא רוצה לבזבז את הזמן שלי על דבר שהוא מזוייף בשבילי
עדיין לא רוצה לבזבז את הזמן שלי על דבר שהוא מזוייף בשבילי
אנונימי
^^זה לא שווה ולא מוסרי. מדברת בתור אתאיסטית.
אנונימית
^אני מסכים
יש לך עמדות ודעות, ההורים שלך אמורים לכבד את זה. תסביר להם בכנות מה אתה מרגיש, אני מאמין (ומקווה) שהם יבינו וירדו מהרעיון.
בכל מקרה, לעשות את זה בשביל הכסף זה באמת די שפל.
יש לך עמדות ודעות, ההורים שלך אמורים לכבד את זה. תסביר להם בכנות מה אתה מרגיש, אני מאמין (ומקווה) שהם יבינו וירדו מהרעיון.
בכל מקרה, לעשות את זה בשביל הכסף זה באמת די שפל.
^אכן. נו נו נו!
אנונימית
פשוט תודיע להם שאינך מתכוון לעלות לתורה ואתה לא תלמד את הפרשיות.
אני חושב שהתמונה הזו תעזור לך להחליט:
https://photos.app.goo.gl/5kznvejihetribww9
https://photos.app.goo.gl/5kznvejihetribww9
אח שלי גם לא ורצה ולא האמין אבל הוא עשה את זה בשביל ההורים שלי
אני עליתי לתורה ואם יש לך רק חודש להתכוננן לבר מצווה אז הטקס יהיה חצי שעה כזה (לקח לי בסביבות ה 3 חודשים ללמוד עשרה פסוקים או משהו כזה) קיצר כדי לעשות גם אם אתה לא מאמין
אתה בן 12 והחלטת שאתה אתאיסט שאין שום סיכוי שתעשה טקסים מסורתיים והגיוניים לחלוטין אפילו רק כלפי חוץ.
אני מאוד מקווה שאתה סופר גאון ולא עוד שחצן...
אני מאוד מקווה שאתה סופר גאון ולא עוד שחצן...
^איך בדיוק אתאיזם קשור לשחצנות? ואיך זה קשור לגיל? הוא החליט שהוא אתאיסט בדיוק כמו שאתה החלטת שאתה מאמין, למה אתה מזלזל בזה?
שואל השאלה:
שחצן אני לא, ובשום שלב בחיים שלי לא האמנתי
שחצן אני לא, ובשום שלב בחיים שלי לא האמנתי
אנונימי
אל תעשה את זה.
אם אתה לא רוצה תבהיר להם שאתה לא רוצה ולא תעשה את זה.
אם אתה לא רוצה תבהיר להם שאתה לא רוצה ולא תעשה את זה.
ארד
כמו שילד בן 5 יחליט שהוא הולך על פי דעתו של פראנקל וחולק על פרויד בפסיכואנליזה.
שיאמר מה שהוא רוצה, אין שום סיכוי שהוא באמת בדק והדעה שלו לא שווה כלום - אם הוא מצהיר עליה ומשנה את החיים שלו או מתנגד למשפחה בגלל החלטה שרירותית כזו הוא שחצן.
אותו דבר דתי בן 12 במשפחה אתאיסטית.
כמו שילד בן 5 יחליט שהוא הולך על פי דעתו של פראנקל וחולק על פרויד בפסיכואנליזה.
שיאמר מה שהוא רוצה, אין שום סיכוי שהוא באמת בדק והדעה שלו לא שווה כלום - אם הוא מצהיר עליה ומשנה את החיים שלו או מתנגד למשפחה בגלל החלטה שרירותית כזו הוא שחצן.
אותו דבר דתי בן 12 במשפחה אתאיסטית.
^אם כך, אז גם אותו דבר דתי במשפחה דתית, ואתאיסט במשפחה אתאיסטית. שניהם לא יכולים לגבש דעה כלשהי, בין אם היא תואמת את הדעה של המשפחה שלהם ובין אם לא.
אנונימית
אתה צודק לגמרי ואתה לא חייב לעשות את זה , גם אני אתאיסטית בכללי אבל זה כפייה דתית אם יחריכו אותך.
אם זה נגד העקרונות שלך פשוט תגיד להם שאתה לא רוצה ולא מתחבר לכל זה והם צריכים לכבד את זה בכל זאת הבר מצווה שלך..
אם זה נגד העקרונות שלך פשוט תגיד להם שאתה לא רוצה ולא מתחבר לכל זה והם צריכים לכבד את זה בכל זאת הבר מצווה שלך..
אנונימית
נכון, לכן ילד בן 10 לא יבוא ויכריז שהוא יודע את האמת ומוכח לעמוד עליה מול אתאיסטים סתם ככה.
אמנם אמונה לא תלויה רק בשכל ולכן יותר נפוץ שירגישו ביטחון בה, אבל כדי להחליט ללכת נגד המשפחה צריך משהו מאוד משכנע ומוכח, לא סתם החלטה של ילד.
נכון, לכן ילד בן 10 לא יבוא ויכריז שהוא יודע את האמת ומוכח לעמוד עליה מול אתאיסטים סתם ככה.
אמנם אמונה לא תלויה רק בשכל ולכן יותר נפוץ שירגישו ביטחון בה, אבל כדי להחליט ללכת נגד המשפחה צריך משהו מאוד משכנע ומוכח, לא סתם החלטה של ילד.
^אני לא רואה את זה כהליכה נגד המשפחה. המשפחה אמורה להיות לצידו, לא נגדו. אין כאן שום חזית נגדם. ברגע שהוא מחליט שהוא לא רוצה המשפחה אוטומטית צריכה לקבל את זה. בעיניי הצד העיקרי והקובע בסיפור הוא הילד ולא המשפחה, הם אלה שצריכים להתאים את עצמם לרצונותיו, לא להפך.
וגם, אי אפשר לבוא עם טענה מוכחת לגבי אמונה.
וגם, אי אפשר לבוא עם טענה מוכחת לגבי אמונה.
^^לא, התכוונתי שגם בשביל להחליט ללכת בעד המשפחה צריך משהו מאוד משכנע ומוכח
אנונימית
הוא לא מאמין באלוהים, גם אם הוא בן 12 ויש לו עדיין הרבה לחקור בינתיים הוא לא שוכנע בקיומו של אלוהים. זכותו גם להחליט שהוא לא רוצה לעשות בר מצווה, זאת בר המצווה שלו.
אנונימי
ארד
הבן שלך מחליט שהעולם שטוח והשמש מסתובבת סביבנו. או ששוקולד זה בריא.
לא אכפת לי כמה הוא יאמר את זה, כדי לומר שיש לו דעה הוא חייב ללמוד ולהתבגר, כל עוד הוא בחזקתי וקטן מגיל בגרות נפשית (נניח 16) אין שום סיבה שהבית יתקפל סביבו.
הטירוף של זכויות הפרט מוגזם הרבה יותר מדי כשאתם שוכחים שיש גם זכויות הכלל, ציבור ומשפחה שהם חלק מהמערכת האנושית. לא רק היחיד קובע - משפחה זה משהו מחייב.
אנונימית
כדי ללכת עם המשפחה עד גיל מסויים צריך רק היגיון בסיסי וכבוד. כמו שאתאיסט בן 16 לא אמור לקפל את הבית ולחלל שבת מולם. למה? כי הסביבה מחייבת ויש לה זכויות בדיוק כמו שיש לפרט זכויות.
אז ילד שחצן בן 12 לא יהיה מספיק מלומד כדי לשכנע שזכויות המשפחה (בר מצווה זה אירוע חברתי משותף ולא רק שלו) יתקפלו מסביב לדעות שלו.
בדיוק כמו שילד בן 12 לא יכריח את אמא שלו להכשיר כלים כשהוא 'חוזר בתשובה' במשפחה אתאיסטית.
הבן שלך מחליט שהעולם שטוח והשמש מסתובבת סביבנו. או ששוקולד זה בריא.
לא אכפת לי כמה הוא יאמר את זה, כדי לומר שיש לו דעה הוא חייב ללמוד ולהתבגר, כל עוד הוא בחזקתי וקטן מגיל בגרות נפשית (נניח 16) אין שום סיבה שהבית יתקפל סביבו.
הטירוף של זכויות הפרט מוגזם הרבה יותר מדי כשאתם שוכחים שיש גם זכויות הכלל, ציבור ומשפחה שהם חלק מהמערכת האנושית. לא רק היחיד קובע - משפחה זה משהו מחייב.
אנונימית
כדי ללכת עם המשפחה עד גיל מסויים צריך רק היגיון בסיסי וכבוד. כמו שאתאיסט בן 16 לא אמור לקפל את הבית ולחלל שבת מולם. למה? כי הסביבה מחייבת ויש לה זכויות בדיוק כמו שיש לפרט זכויות.
אז ילד שחצן בן 12 לא יהיה מספיק מלומד כדי לשכנע שזכויות המשפחה (בר מצווה זה אירוע חברתי משותף ולא רק שלו) יתקפלו מסביב לדעות שלו.
בדיוק כמו שילד בן 12 לא יכריח את אמא שלו להכשיר כלים כשהוא 'חוזר בתשובה' במשפחה אתאיסטית.
^ יש הבדל מאוד גדול בין עובדות לאמונות, חבל לי שאתה לא מסוגל להבין את זה. ואי אפשר להתייחס לזה כאל אירוע חברתי כשזה מאוד ברור שהוא המרכז בטקס הזה. המשפחה לא אמורה להתקפל, הם אמורים להקשיב לו ולעמוד לצידו ואין כאן שום התקפלות מצידם. לעומת זאת, הוא כן צריך להתקפל בשביל לעשות את זה, כי זה הולך נגד האמונות שלו. במקרה בו המשפחה מכריחה ילד לעשות את הטקס הזה יש כאן פגיעה בזכויות הפרט של הילד, במקרה בו הילד מחליט שהוא לא רוצה והמשפחה מבינה ותומכת אין כאן פגיעה בזכויות של אף אחד. ואם אתה יוצא מנקודת הנחה שהמשפחה לא צריכה לתמוך בילד בהחלטות שלו זו כבר בעיה אחרת.
ארד
מאוד צריכה לתמוך בו. כשההחלטה מגיעה ממשהו הגיוני ולא כי הוא מחליט למרוד בלי שום היגיון.
בר מצווה זה אירוע חברתי, במיוחד במשפחה מאמינה. כמו שלא נותנים לילד להישאר לבד בבית כשהולכים לסבתא כי "אני מאמין שזקנים פחות חשובים" או לא יטפל באחים שלו בגלל החוק "החזק שורד" - הוא בגיל שבו המשפחה יכולה לומר משהו והוא מחוייב לעשות בתור חלק מאותה הסביבה.
האמונות שלו שווה הרבה ויש איפה להתחשב בהן, אבל בגיל שלו המשפחה אחראית עליו לחלוטין ולכן הוא גם מחוייב לדברים שלה במיוחד כשאין לו שום סיבה הגיונית למרוד. המשפחה צריכה לתמוך בחשיבה חופשית, אבל זכויות הפרט לא מוחקות את זכויות המשפחה.
אם הוא לא רוצה לעשות בר מצווה שידבר עם ההורים שלו ויוכיח להם שיש סיבה לומר שהוא חשב על הנושא ולא הקריץ אותו בשביל להרגיש טוב עם עצמו. כי הוא בהחלט הוא לא למד את הנושא לעומק.
אמונות ועובדות? אתאיזם בעיני הזוי בדיוק כמו שבעיני אתאיסט אמונה זה הזוי. אל תדמייני שאתאיזם שווה יותר. כנ"ל מאמיני העולם השטוח מול העגולים או דיאטנים מול הילריסטים בכתות.
מאוד צריכה לתמוך בו. כשההחלטה מגיעה ממשהו הגיוני ולא כי הוא מחליט למרוד בלי שום היגיון.
בר מצווה זה אירוע חברתי, במיוחד במשפחה מאמינה. כמו שלא נותנים לילד להישאר לבד בבית כשהולכים לסבתא כי "אני מאמין שזקנים פחות חשובים" או לא יטפל באחים שלו בגלל החוק "החזק שורד" - הוא בגיל שבו המשפחה יכולה לומר משהו והוא מחוייב לעשות בתור חלק מאותה הסביבה.
האמונות שלו שווה הרבה ויש איפה להתחשב בהן, אבל בגיל שלו המשפחה אחראית עליו לחלוטין ולכן הוא גם מחוייב לדברים שלה במיוחד כשאין לו שום סיבה הגיונית למרוד. המשפחה צריכה לתמוך בחשיבה חופשית, אבל זכויות הפרט לא מוחקות את זכויות המשפחה.
אם הוא לא רוצה לעשות בר מצווה שידבר עם ההורים שלו ויוכיח להם שיש סיבה לומר שהוא חשב על הנושא ולא הקריץ אותו בשביל להרגיש טוב עם עצמו. כי הוא בהחלט הוא לא למד את הנושא לעומק.
אמונות ועובדות? אתאיזם בעיני הזוי בדיוק כמו שבעיני אתאיסט אמונה זה הזוי. אל תדמייני שאתאיזם שווה יותר. כנ"ל מאמיני העולם השטוח מול העגולים או דיאטנים מול הילריסטים בכתות.
עם כל הכבוד לאירוע החברתי זה אירוע שהוא במרכזו, להכריח אותו להשתתף בו זאת כפייה בדיוק כמו שזאת תהיה כפייה להכריח ילד שחוזר בתשובה לאכול בשר חזיר כי זה מה שאוכלים בבית.
אנונימי
אנונימי
לא האוכל שלו זה אישי. אבל אם כל המשפחה נפגשת וילד בן 10 מחליט לא לבוא כי האמונה שלו בלי שום היגיון או ביסוס אוסרת עליו לבוא, הורה אחראי לא נותן לילד לעשות מה שהוא רוצה.
בר מצווה זה אמנם אירוע שהילד במרכז ולכן אמרתי שידבר עם ההורים, אבל בסופו של דבר זה אירוע של המשפחה ולא רק שלו, זו אמונה שהמשפחה הולכת לפיה ואין תירוץ שיפגע בהם.
לא האוכל שלו זה אישי. אבל אם כל המשפחה נפגשת וילד בן 10 מחליט לא לבוא כי האמונה שלו בלי שום היגיון או ביסוס אוסרת עליו לבוא, הורה אחראי לא נותן לילד לעשות מה שהוא רוצה.
בר מצווה זה אמנם אירוע שהילד במרכז ולכן אמרתי שידבר עם ההורים, אבל בסופו של דבר זה אירוע של המשפחה ולא רק שלו, זו אמונה שהמשפחה הולכת לפיה ואין תירוץ שיפגע בהם.
שואל השאלה:
טוב קראתי את הוויכוח שלכם אבל קודם כל אני יותר ממשוכנע עם האמונה שלי, בוא נגיד כבר מגיל 9 אני מתעסק בדברים האלה ומגיל קטן מאוד התעניינתי בביולוגיה ואבולוציה, עם כמה שאני בן כמעט 13 בסך הכל יש לי את הזכות בחירה ואני מבין קצת יותר ממה שרוב הילדים כרגע מבינים בתחום הזה. מגיל מאוד קטן תמיד אהבתי ביולוגיה וחקרתי על זה מלא כולל סרטונים שמסבירים הכל על אבולוציה וכרגע אני חושב שאני קצת יותר מבין בזה מרוב הילדים ה"אטאיסטים" בגילי.
אחרי הכל עם כמה שאני ילד יש לי גם זכות בחירה ובמיוחד באירוע שסובב סביבי, אומנם אאכזב את שאר המשפחה שלי אבל אני מעדיף לעמוד מול זה מאשר לחסום ולהתעלם מהעקרונות והאמונות שלי.
טוב קראתי את הוויכוח שלכם אבל קודם כל אני יותר ממשוכנע עם האמונה שלי, בוא נגיד כבר מגיל 9 אני מתעסק בדברים האלה ומגיל קטן מאוד התעניינתי בביולוגיה ואבולוציה, עם כמה שאני בן כמעט 13 בסך הכל יש לי את הזכות בחירה ואני מבין קצת יותר ממה שרוב הילדים כרגע מבינים בתחום הזה. מגיל מאוד קטן תמיד אהבתי ביולוגיה וחקרתי על זה מלא כולל סרטונים שמסבירים הכל על אבולוציה וכרגע אני חושב שאני קצת יותר מבין בזה מרוב הילדים ה"אטאיסטים" בגילי.
אחרי הכל עם כמה שאני ילד יש לי גם זכות בחירה ובמיוחד באירוע שסובב סביבי, אומנם אאכזב את שאר המשפחה שלי אבל אני מעדיף לעמוד מול זה מאשר לחסום ולהתעלם מהעקרונות והאמונות שלי.
אנונימי
^^ אתה חושב שזה בסדר שהוא יעלה לתורה כשהוא לא מאמין באלוהים רק בשביל לרצות את המשפחה שלו?
אנונימית
שואל השאלה
אם חקרת אז ברוך הבא לעובדה הבסיסית ביותר בדיון: אתאיזם לא מבוסס על אבולוציה והיא לא סותרת את היהדות.
איך? תחקור.
אנונימית
לא, אבל גם האמירה שהוא לא מאמין לא נמצאת במקום. זה לרצות את המשפחה כמו לגרום לילדים לבקר את סבתא או לתת מתנה ליום ההולדת של חבר - אירוע חינוכי או תרבותי שההורים מעריכים מספיק כדי שהילד יכיר.
אם חקרת אז ברוך הבא לעובדה הבסיסית ביותר בדיון: אתאיזם לא מבוסס על אבולוציה והיא לא סותרת את היהדות.
איך? תחקור.
אנונימית
לא, אבל גם האמירה שהוא לא מאמין לא נמצאת במקום. זה לרצות את המשפחה כמו לגרום לילדים לבקר את סבתא או לתת מתנה ליום ההולדת של חבר - אירוע חינוכי או תרבותי שההורים מעריכים מספיק כדי שהילד יכיר.
שואל השאלה:
אז אני לא אתאיסט מה אגיד לך, כי ביהדות אני לא מאמין, של הנוצרים לא, אני מאמין באבולוציה
אז אני לא אתאיסט מה אגיד לך, כי ביהדות אני לא מאמין, של הנוצרים לא, אני מאמין באבולוציה
אנונימי
זכותו המלאה לא להאמין, גם אם הוא עדיין לא חקר מספיק כי זה האירוע שלו לפני הכל.
להכריח אדם לערוך לעצמו אירוע זאת פעולה לא מוסרית.
כמו שאכריח את הבן שלי לערוך לעצמו יום הולדת, זכותו לא לרצות יום הולדת וזכותו לא לרצות בר־מצווה, ואני לא ארצה ללכת ליום הולדת או כל אירוע שהאדם שלכבודו האירוע אינו רוצה בו.
אנשים אינם אמורים להתחתן כדי לרצות את ההורים שלהם, הם אינם אמורים לחגוג יום הולדת כדי לרצות את החברים שלהם, הם אינם אמורים לערוך בר־מצווה או עלייה לתורה כי סבתא רוצה. או בשביל כל אדם אחר.
האירוע הוא בראש ובראשונה לכבודו, ועם כל הכבוד לתפקיד החברתי ולחזקת ההורים בסופו של דבר זה הטקס שלו שהוא אמור להחליט אם הוא שלם איתו או לא.
להכריח אדם לערוך לעצמו אירוע זאת פעולה לא מוסרית.
כמו שאכריח את הבן שלי לערוך לעצמו יום הולדת, זכותו לא לרצות יום הולדת וזכותו לא לרצות בר־מצווה, ואני לא ארצה ללכת ליום הולדת או כל אירוע שהאדם שלכבודו האירוע אינו רוצה בו.
אנשים אינם אמורים להתחתן כדי לרצות את ההורים שלהם, הם אינם אמורים לחגוג יום הולדת כדי לרצות את החברים שלהם, הם אינם אמורים לערוך בר־מצווה או עלייה לתורה כי סבתא רוצה. או בשביל כל אדם אחר.
האירוע הוא בראש ובראשונה לכבודו, ועם כל הכבוד לתפקיד החברתי ולחזקת ההורים בסופו של דבר זה הטקס שלו שהוא אמור להחליט אם הוא שלם איתו או לא.
אנונימי
^בדיוק
אנונימית
שואל השאלה:
^ אנונימי צודק לגמרי סליחה שלא יכלתי לתת פרח הייתי נותן אם הייתי יכול
^ אנונימי צודק לגמרי סליחה שלא יכלתי לתת פרח הייתי נותן אם הייתי יכול
אנונימי
באותו הנושא: