27 תשובות
ברור זה לא צום חובה זה צום רשות
אני בול כמוך
צמה רק כיפור ותשעה באב
כמובן שהשם ירצה שתשתדלי יותר
אבל אני בטוחה שהוא יבין אותךק
צמה רק כיפור ותשעה באב
כמובן שהשם ירצה שתשתדלי יותר
אבל אני בטוחה שהוא יבין אותךק
שואל השאלה:
תגיד לי מתי לצחחק^
תגיד לי מתי לצחחק^
אנונימית
לא בטוח שסטיפס הוא המקום לקבל בו אישור לאכול ולשתות בצום, לא מעט פה אתאיסטים בכלל.
לדעתי, כדאי שלמרות הקושי תתאמצי לצום את כל הצום, זה מהצומות היותר קצרים שיש לנו.. אם לא תוכלי לצום את כולו אז תצומי כמה שאפשר, תתחילי ותיראי איך את מרגישה, אל תוותרי על הצום הזה מראש.
לדעתי, כדאי שלמרות הקושי תתאמצי לצום את כל הצום, זה מהצומות היותר קצרים שיש לנו.. אם לא תוכלי לצום את כולו אז תצומי כמה שאפשר, תתחילי ותיראי איך את מרגישה, אל תוותרי על הצום הזה מראש.
כל הצומות חובה, מחר זה צום קל - עד 17:00 אפילו לפני
תנסי, אם את ממש לא מרגישה טוב תשברי
תנסי, אם את ממש לא מרגישה טוב תשברי
שואל השאלה:
איזה אני לא יכולה יש לי בית ספר ואני קמה בבוקר ופשוט חייבת לשתות לא יודעת אם אני לא שותה אני מרגישה חראא
ממה שהבנתי זה לא צום ככ חשוב
הכי חשוב זה כיפור תשעה באב
איזה אני לא יכולה יש לי בית ספר ואני קמה בבוקר ופשוט חייבת לשתות לא יודעת אם אני לא שותה אני מרגישה חראא
ממה שהבנתי זה לא צום ככ חשוב
הכי חשוב זה כיפור תשעה באב
אנונימית
שואל השאלה:
אבל הסברתי ואני אסביר שוב יש לי בית ספר אין לי ככ הרבה אופציות חוץ מלא לעשות תצום הזה
אבל הסברתי ואני אסביר שוב יש לי בית ספר אין לי ככ הרבה אופציות חוץ מלא לעשות תצום הזה
אנונימית
שואל השאלה:
באמת שאני מכבדת כול צום פשוט קשה לי שזה צום שנופל על בית ספר עזבו אוכל אוכל אני מסוגלת לא לאכול שאני לא בבית אבל לשתות זה קצת קשנ
באמת שאני מכבדת כול צום פשוט קשה לי שזה צום שנופל על בית ספר עזבו אוכל אוכל אני מסוגלת לא לאכול שאני לא בבית אבל לשתות זה קצת קשנ
אנונימית
כל הצומות חשובים ושאף אחד לא יספר לך אחרת! פשוט יש כאלה שחשובים יותר, אבל כולם חשובים.
והצום הזה הוא מהיותר חשובים שיש לנו, אפילו יותר מתשעה באב. הוכחה? אם תשעה באב נופל על יום שבת - דוחים את הצום ליום ראשון. אם עשרה בטבת (שזה הצום של מחר) נופל ביום שבת - צמים גם בשבת.
העניין הוא שמבחינת הלוח העברי עשרה בטבת לא יכול בחיים ליפול ביום שבת, לכן זה לא יקרה אף פעם, אבל זה מעיד על חשיבותו.
ואפשר עוד להאריך בזה..
אני עדיין ממליץ לך להתחיל ולראות מה קורה.
סופו של דבר זו בחירה שלך.
והצום הזה הוא מהיותר חשובים שיש לנו, אפילו יותר מתשעה באב. הוכחה? אם תשעה באב נופל על יום שבת - דוחים את הצום ליום ראשון. אם עשרה בטבת (שזה הצום של מחר) נופל ביום שבת - צמים גם בשבת.
העניין הוא שמבחינת הלוח העברי עשרה בטבת לא יכול בחיים ליפול ביום שבת, לכן זה לא יקרה אף פעם, אבל זה מעיד על חשיבותו.
ואפשר עוד להאריך בזה..
אני עדיין ממליץ לך להתחיל ולראות מה קורה.
סופו של דבר זו בחירה שלך.
שואל השאלה:
אבל אתם מבינים שזה גורם לי להרגיש עוד יותרר רע שאני לא צמה את זה זה גורם לי להרגיש מורחקת מהעם שלנו ופשוט קשה לי זה הגוף שלי מה אני אעשה
אבל אתם מבינים שזה גורם לי להרגיש עוד יותרר רע שאני לא צמה את זה זה גורם לי להרגיש מורחקת מהעם שלנו ופשוט קשה לי זה הגוף שלי מה אני אעשה
אנונימית
על תקשיבי לאף אחד פה כי זה עניין דתי ואין נכון או לא נכון אני אישית מסורתי וכן אני לא 100% אבל אני משתדל ועושה דברים שאני אוהב ויכול!!!! אם את לא מרגישה שאת רוצה לעשות את זה על תעשי נקודה כי אם זה יהיה בכוח זה איבד את הפואנטה
שואל השאלה:
אותו דבר לגביי אני שומרת שבת באמת שאני מנסה אני צמה את תשעה באב וכיפור שאני חושבת שזה בין הצומות היותר חשובים כי כזאת המשפחה שלי צמים רק את זה זה מסורת
אותו דבר לגביי אני שומרת שבת באמת שאני מנסה אני צמה את תשעה באב וכיפור שאני חושבת שזה בין הצומות היותר חשובים כי כזאת המשפחה שלי צמים רק את זה זה מסורת
אנונימית
אני מסכים איתך אני שומר לדוגמא רק תשעה באב ויום כיפור וכן לפעמים אני גם מחלל שבת כי קשה לי אבל אני כן מניח תפילין וכן אומר מודה אני בבוקר וכן עושה דברים שאני מרגיש איתם בנוח ואוהב אותם כי אם לא זה רק יגרום לי לשנוא את. הדת
שואל השאלה:
וואי אימאלה תודה אתה ממש הרמת לי עכשיו
וואי אימאלה תודה אתה ממש הרמת לי עכשיו
אנונימית
בכיף אם את צריכה את תמיד יכולה לדבר איתי בפרטי
זה הצום הכי קל שיש. נגמר כבר ב17:00
תעשי מאמץ, את סתם מוותרת לעצמך. אם ביום כיפור את מצליחה לצום 25 שעות אין סיבה שלא תצליחי לצום 12 שעות.
נכון, את תהיי רעבה, אבל צריך, אין מה לעשות. אל תוותרי לעצמך "כי קשה"
תעשי מאמץ, את סתם מוותרת לעצמך. אם ביום כיפור את מצליחה לצום 25 שעות אין סיבה שלא תצליחי לצום 12 שעות.
נכון, את תהיי רעבה, אבל צריך, אין מה לעשות. אל תוותרי לעצמך "כי קשה"
שואל השאלה:
ביום כיפור אין בית ספר ועושים ארוחה מפסקת לפני^יש הבדל עצום
ביום כיפור אין בית ספר ועושים ארוחה מפסקת לפני^יש הבדל עצום
אנונימית
בטח שזה צום חובה, אל תטעו אותה אם אתם לא יודעים.
זה צום ממש קצר וקליל, אם את מגדירה את עצמך דתייה, את חייבת לצום. הבית ספר יעביר לך אותו בקלות.
"למעשה, נהגו ישראל גם במצב הביניים לצום בכל הצומות, וממילא חובה על כל אחד מישראל לצום בהם. וכך הדין עד שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, שאז יהפכו ימי הצומות לימי שמחה וששון.
לשון הגמרא רה יח, ב: אמר רב פפא: הכי קאמר: בזמן שיש שלום יהיו לששון ולשמחה, יש גזירת המלכות צום, אין גזירת המלכות ואין שלום, רצו מתענין, רצו אין מתענין. אי הכי, תשעה באב נמי?! אמר רב פפא: שאני תשעה באב, הואיל והוכפלו בו צרות. דאמר מר: בתשעה באב חרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר. הגדרת זמן שלום שבו הצומות בטלים, לדעת רשי כשאין יד האומות תקיפה על ישראל, לפי זה יתכן שבמדינת ישראל פטורים מן הצום. אולם לדעת רוב הראשונים, רמבן טור ועוד, זמן שלום הוא כשבית המקדש בנוי, לפיכך גם אחר הקמת מדינת ישראל אנו בזמן הביניים, שעל פי מנהג ישראל חייבים לצום. ונחלקו הראשונים גם בהגדרת הזמן שבו חייבים לצום על פי הדין, לדעת הרמבן הוא כשיש גזירות קשות על ישראל, ולרשי טור ותשבץ, כשיש גזירות שמד, היינו גזירות כנגד קיום התורה. מחלוקתם תלויה בגירסת הגמרא ברה יח, ב. (בפשטות כתבתי שאחר חורבן שני חזרו הצומות לחיובם, אמנם בחתס אוח קנז כתב, שכבר לפני החורבן נהגו לצום משגלתה הסנהדרין כפי שמוכח ביוסיפון, הרי שלמרות קיומו של ביהמק מצב הגזירות הוא הקובע את חיוב הצומות, ואולי יש מזה סיוע לשיטת רשי)."
לקוח מפניני הלכה
https://ph.yhb.org.il/category/%d7%96%d7%9e%d7%a0%d7%99%d7%9d/07-%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%a6%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%9d/
זה צום ממש קצר וקליל, אם את מגדירה את עצמך דתייה, את חייבת לצום. הבית ספר יעביר לך אותו בקלות.
"למעשה, נהגו ישראל גם במצב הביניים לצום בכל הצומות, וממילא חובה על כל אחד מישראל לצום בהם. וכך הדין עד שיבנה בית המקדש במהרה בימינו, שאז יהפכו ימי הצומות לימי שמחה וששון.
לשון הגמרא רה יח, ב: אמר רב פפא: הכי קאמר: בזמן שיש שלום יהיו לששון ולשמחה, יש גזירת המלכות צום, אין גזירת המלכות ואין שלום, רצו מתענין, רצו אין מתענין. אי הכי, תשעה באב נמי?! אמר רב פפא: שאני תשעה באב, הואיל והוכפלו בו צרות. דאמר מר: בתשעה באב חרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר. הגדרת זמן שלום שבו הצומות בטלים, לדעת רשי כשאין יד האומות תקיפה על ישראל, לפי זה יתכן שבמדינת ישראל פטורים מן הצום. אולם לדעת רוב הראשונים, רמבן טור ועוד, זמן שלום הוא כשבית המקדש בנוי, לפיכך גם אחר הקמת מדינת ישראל אנו בזמן הביניים, שעל פי מנהג ישראל חייבים לצום. ונחלקו הראשונים גם בהגדרת הזמן שבו חייבים לצום על פי הדין, לדעת הרמבן הוא כשיש גזירות קשות על ישראל, ולרשי טור ותשבץ, כשיש גזירות שמד, היינו גזירות כנגד קיום התורה. מחלוקתם תלויה בגירסת הגמרא ברה יח, ב. (בפשטות כתבתי שאחר חורבן שני חזרו הצומות לחיובם, אמנם בחתס אוח קנז כתב, שכבר לפני החורבן נהגו לצום משגלתה הסנהדרין כפי שמוכח ביוסיפון, הרי שלמרות קיומו של ביהמק מצב הגזירות הוא הקובע את חיוב הצומות, ואולי יש מזה סיוע לשיטת רשי)."
לקוח מפניני הלכה
https://ph.yhb.org.il/category/%d7%96%d7%9e%d7%a0%d7%99%d7%9d/07-%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%a6%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%9d/
זה לא סבבה, כי הצום הוא כן חשוב, אבל חולה - את פטורה.
וחטייב להגיד שיש דבר כזה נכון ולא נכון בדת. הדת נקרא "דת" - משלון "חוק". אז זה אומר שאמורים להיות בה דברים אורמים, שיש דברים שבררו שהם חובה, ודברים שברור שהם אסורים.
וחטייב להגיד שיש דבר כזה נכון ולא נכון בדת. הדת נקרא "דת" - משלון "חוק". אז זה אומר שאמורים להיות בה דברים אורמים, שיש דברים שבררו שהם חובה, ודברים שברור שהם אסורים.
אנונימי
זה צום חשוב וחובה
כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה
את רוצה להפסיד את זה?
זה גם צום קל יותר מהשאר הוא קצר רצח
נכון זה מבאס לא לאכול ולשתות אבל זה עוד יותר מבאס להיכשל ולא לכבד את ה' ואת ירושלים
גם בבית ספר של חילונים צמתי
עכשיו אני לא בבית ספר אבל עדיין
ופעם אחת הצטרפתי לשבת ליד תלמיד ומורים שגם צמו (זה בית ספר חילוני ואנחנו היינו הדתיים היחידים שם) אז זה לא היה כלכך נורא
וגם הרבה פעמים צמתי לבד שם וכל החברים שלי אכלו והכל
וזה עוד יותר קל לצום בבית ספר בעיקר בחורף
כי מעבירים שם את הזמן יותר
כמו שציינתי בהתחלה זה צום חשוב וחובה תבדקי על המעלה של הצום הזה זה יעזור לך יותר להתחבר ולהצליח לצום
מקסימום גם תבקשי הקלות כי את צמה
כל הפואנטה שזה אמור להיות סבל
לא סתם לא אוכלים ושותים
כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה
את רוצה להפסיד את זה?
זה גם צום קל יותר מהשאר הוא קצר רצח
נכון זה מבאס לא לאכול ולשתות אבל זה עוד יותר מבאס להיכשל ולא לכבד את ה' ואת ירושלים
גם בבית ספר של חילונים צמתי
עכשיו אני לא בבית ספר אבל עדיין
ופעם אחת הצטרפתי לשבת ליד תלמיד ומורים שגם צמו (זה בית ספר חילוני ואנחנו היינו הדתיים היחידים שם) אז זה לא היה כלכך נורא
וגם הרבה פעמים צמתי לבד שם וכל החברים שלי אכלו והכל
וזה עוד יותר קל לצום בבית ספר בעיקר בחורף
כי מעבירים שם את הזמן יותר
כמו שציינתי בהתחלה זה צום חשוב וחובה תבדקי על המעלה של הצום הזה זה יעזור לך יותר להתחבר ולהצליח לצום
מקסימום גם תבקשי הקלות כי את צמה
כל הפואנטה שזה אמור להיות סבל
לא סתם לא אוכלים ושותים
שואל השאלה:
אתם לא יכולים להכריח רותי לעשות את זה אם אני מסבירה לכם שקשה לי אני אנסה אבל אני די בטוחה שאני אשבור על ההתחלה
אתם לא יכולים להכריח רותי לעשות את זה אם אני מסבירה לכם שקשה לי אני אנסה אבל אני די בטוחה שאני אשבור על ההתחלה
אנונימית
היי אף אחד לא מכריח אני מסבירה למה זה שווה את זה הצום
פשוט חבל שתפסידי
זה יותר חושב ממה שנדמה
וכל הכבוד שאת מנסה!
פשוט חבל שתפסידי
זה יותר חושב ממה שנדמה
וכל הכבוד שאת מנסה!
אם תשברי את זה על ההתחלה - זה רק בגלל שאת בראה בגישה הזאת של חוסר מוטיבציה.
בשביל שזה לא יקרה - את צריכה לבוא עם מוטיבציה יורת גדולה בע"ה.
בשביל שזה לא יקרה - את צריכה לבוא עם מוטיבציה יורת גדולה בע"ה.
אנונימי
הצום הזה באמת חשוב... לפחות תנסי לעשות מאמץ...מחר את יכולה להשתחרר מוקדם? אם כן אז תשתחררי מוקדם ככה שזה יעזור לך
הצום הזה הוא הצום הכי קל שיש...
הצום הזה הוא הצום הכי קל שיש...
דברי עם רב ותסבירי את המצב, אולי הוא יאשר ואולי לא
שואל השאלה:
מה רב עכשיו אני כבר שנתיים עברתי את גיל המצוות וצמתי רק בתשעה באב ובכיפור זהו ואמא שלי באמת מאמינה בה' וזה מה שהיא עושה
מה רב עכשיו אני כבר שנתיים עברתי את גיל המצוות וצמתי רק בתשעה באב ובכיפור זהו ואמא שלי באמת מאמינה בה' וזה מה שהיא עושה
אנונימית
שואלת השאלה, אף אחד לא מכריח אותך לצום. זה נראה שאת פשוט החלטת לא לצום ואת מחפשת הצדקה. לא רוצה לצום? אל תצומי, תעשי מה שבא לך. שאלת שאלה - האם זה סבבה? - מבחינה הלכתית זה לא סבבה. אם זה לא חשב לך מספיק, או הדת לא חשובה לך אל תצומי אף אחד לא מכריח אותך.
זה שאמא שלך צמה רק שתי צומות לא אומר שזה תקין מבחינה הלכתית. ההלכה אומרת שחייבים לצום את כל הצומות. אם את רוצה להיות דתייה לפי דעתי ולעשות מה שבא לך - תהני. אין צורך בשאלה הזו, כי מבחינה הלכתית זה לא תקף. אם את דתייה, את צריכה לקבל על עצמך את חוקי הדת, כי זו הגדרה של דת.
אם קשה לך, את יכולה ללמוד על הנושא ולהתחזק. איך את שורדת את יום כיפור? שזה 25 שעות? אם את שורדת 25 שעות, את יכולה לשרוד 12 שעות. תלמדי על החשיבות בשביל לעלות את המוטיבציה.
מה שכן זה הצום הכי קל בשנה. אם את באמת מרגישה כאב ראש או משהו כזה דברי עם רב, תראי אם אפשר להקל כי זה הצום הכי פחות מחמיר.
בכל מקרה, אם את לא רוצה לצום - אף אחד לא מכריח אותך. אל תצומי. אבל זה לא סבבה..
זה שאמא שלך צמה רק שתי צומות לא אומר שזה תקין מבחינה הלכתית. ההלכה אומרת שחייבים לצום את כל הצומות. אם את רוצה להיות דתייה לפי דעתי ולעשות מה שבא לך - תהני. אין צורך בשאלה הזו, כי מבחינה הלכתית זה לא תקף. אם את דתייה, את צריכה לקבל על עצמך את חוקי הדת, כי זו הגדרה של דת.
אם קשה לך, את יכולה ללמוד על הנושא ולהתחזק. איך את שורדת את יום כיפור? שזה 25 שעות? אם את שורדת 25 שעות, את יכולה לשרוד 12 שעות. תלמדי על החשיבות בשביל לעלות את המוטיבציה.
מה שכן זה הצום הכי קל בשנה. אם את באמת מרגישה כאב ראש או משהו כזה דברי עם רב, תראי אם אפשר להקל כי זה הצום הכי פחות מחמיר.
בכל מקרה, אם את לא רוצה לצום - אף אחד לא מכריח אותך. אל תצומי. אבל זה לא סבבה..
באותו הנושא: