4 תשובות
לפי המסורת, אביו של בר המצווה מברך ואומר "ברוך שפטרני מעונשו של זה" בסיום טקס העלייה לתורה של בנו בבית הכנסת. מסורת זו מבוססת על מדרש אגדה וזו לשונו: "צריך אדם להיטפל (=לטפל) בבנו עד י"ג (=13) שנה. מכאן ואילך צריך שיאמר: "ברוך שפטרני מעונשו של זה". הפירוש המקובל למנהג זה: עד גיל שלוש עשרה - הילד נחשב לקטן ואינו בר עונשין: האחריות לחינוכו והעונש על כישלון חינוכו - חלים על האב. אך כאשר הבן מגיע לגיל בר מצווה - הוא מקבל אחריות על מעשיו ומתחייב בעצמו בקיום מצוות, ואילו אביו נפטר מן האחריות לבנו, ומן העונש על מעשי בנו.
שואל השאלה:
חח אבל למה זה דווקא על התימנים?!
אנונימי
שאם הבן שלו נתפס על גניבה לפני גיל 13 אז האבא צריך לשלם.. ואם זה אח''כ אז הבן צריך לשלם זתומרת שהאבא נהנה להגיע לרגע שבו הוא יהיה פטור מלשלם על הבן...
כי תמינים " קמצנים " אז האבא שמח שהוא לא צריך לשלם על הילד
אנונימית