4 תשובות
פסוק 7 - "הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב.." בפסוק יש קושי תחבירי: האם לפנינו שני משפטי תנאי מנוגדים, ואחרי כל משפט תנאי משפט התוצאה שלו (אם תעשה א' אז x ואם לא תעשה א' אז y ) או שמא לפנינו שני תנאים מנוגדים ותוצאה אחת לשניהם (בין אם תעשה א' ובין אם לא תעשה – יהיה x).

על-פי רש"י "שאת" פירושו "יסלח לך" ו"לפתח חטאת רובץ" פירושו "לא יסלח לך, חטאך ייזכר לך עד יום מותך, עד לפתח קברך".
על-פי הפירוש השני כוונת הפסוק היא: בין אם תיטיב להתנהג, ובין אם לא תיטיב – תמיד ירבץ יצר הרע לפתח ביתך, להסיט אותך מדרך הישר.
אתה אמנם תגלה תשוקה כלפיו, אך תהיה מסוגל לשלוט בו. לפי הפירוש הראשון הפיתוי של יצר הרע מתגבר רק כאשר האדם הוא חלש אופי, או בעל מוסריות לקויה.
רק כאשר האדם הוא שלם מבחינה מוסרית – אין יצר הרע שולט בו. חשוב לציין כי הפסוק מופיע לפני ביצוע הרצח, בשלב ההתמודדות עם הפיתוי.
קין מקבל חופש בחירה, ונכשל! פסוק 9 - "אי הבל אחיך"? שאלה רטורית שבאה להעמיד את קין על חומרת חטאו, ולעורר את מצפונו.
קין עונה כאילו זו שאלה אינפורמטיבית, ובכך הוא משתמט מן ההתמודדות עם מעשהו.
למה אתם רושמים פסוקים אם מספרים - מה אנחנו גויים?
הערות לשתי התשובות הקודמות:
אכן פרקי ופסוקי תורתנו מצוינים באותיות וכך ראוי לסמן אותם, לצערנו מערכת החינוך הכללית לא פועלת באופן המקנה לתלמידים הערכה לתורה ולהיותם יהודים, וזה מתבטא גם במספור הפסוקים כמו שעושים הנוצרים בברית החדשה.
לגבי יצר הרע, הרי שכבר נאמר "כל הגדול מחברו - יצרו גדול ממנו". יצר הרע לא עוזב את האדם, ויהיה הצדיק ביותר, עד יום מותו. כמה שהאדם גדול וצדיק יותר, יש לו יצר הרע גדול יותר וזה בגלל שיש לו יכולות עצומות להתמודד איתו. אם יהיה לו יצר הרע כמו לאדם רגיל, הרי שבלי בעיה הוא יתמודד וזה לא יחשב לו כהצלחה. זה כמו לתת לאלוף העולם בקפיצה לגובה, לעבור גובה שנותנים לילד.
זה בדיוק מה שאומר הפסוק, שכל חייו אדם צריך להתמודד עם יצר הרע, ויש לו כלים לעשות זאת.
שלום. בעקרון אני מסכים עם מה שענת כתבה לפני, יש יצר רע שאם מטיבים ולא נופלים ברשתו מקבלים שכר בזכות ולא בחסד. אןלם המשך הפסוק קובע שהמלחמה תמידית ומתחילה עם לידת האדם לפתח הרחם הוא רובץ ומחכה לטרף אך יש אפשרות למשול בו ולא להתיאש אף פעם גם אחרי נפילה עמוקה אפשר לחזור בתשובה.
שבת שלום.