4 תשובות
לחכם שלום!

תשובתי בעיניינך תהיה מעט ארוכה כך שתבין את המשמעות של הכאבים וגם להשכלה כללית.
כאב בצד (side stitch), המכונה בשפה המקצועית - exercise related transient abdominal pain (כאבי בטן ארעיים הקשורים לפעילות גופנית), הוא אחד המצבים היותר מציקים והיותר כואבים ממנו סובלים אנשים העוסקים בספורט ובפעילות גופנית. למרות שלא מדובר בפציעת ספורט אופיינית, נראה ש- 70% מהרצים החובבים סבלו מהתופעה המרגיזה הזו לפחות פעם אחת.

הכאב המאפיין את התופעה הוא כאב חד ונוקב והוא מופיע מתחת לחלק החיצוני התחתון של כלוב הצלעות. למרות שהכאב יכול להופיע משני צידיה של הבטן המחקרים מראים על כך שהוא מופיע בשכיחות גבוהה יותר בצד ימין. הכאב נגרם בדרך כלל לאחר תחילתה של פעילות גופנית חזקה ועצימה. הכאב מופיע בעת ביצוע פעילויות גופניות הגורמות לתנועות של מעלה ומטה, לדוגמא: ריצה, קפיצות ורכיבה על סוסים, ולא בפעילויות כמו רכיבה על אופניים או שחייה. התופעה שכיחה יותר בקרב ספורטאים חובבים או מתחילים.

מה גורם לכאב בצד?

עד לאחרונה לא היה הסבר ברור לאותה עווית מציקה התוקפת אותנו דקות ספורות לאחר תחילתה של הפעילות. כיום חושבים החוקרים שמקורו של הכאב הוא במתיחתן של הרצועות המחברות את שריר הסרעפת אל האיברים הפנימיים, במיוחד את הכבד. הסרעפת היא שריר כיפתי המפריד בין חלל הריאות לבין חלל הבטן. שריר הסרעפת נע בתנועה של מעלה ומטה כאשר אנו שואפים ונושפים. על מנת להבין מה קורה לשריר הסרעפת במהלך פעילות גופנית הבה ונדגים זאת באמצעות פעילות הריצה.


השילוב בין חבטת הרגליים בקרקע במהלך הריצה לבין פעולת השאיפה והנשיפה גורם למתיחתן של הרצועות המחברות את הסרעפת אל האיברים הפנימיים. רצים נוטים לנשוף את האוויר החוצה בכל צעד שני או רביעי. מרבית הרצים (70%) נושפים את האוויר כאשר רגלם השמאלית פוגעת בקרקע ורק מיעוטם עושה זאת כאשר רגלם הימנית פוגעת בקרקע.

כאשר אנו שואפים, הריאות מתמלאות באוויר והסרעפת נדחסת כלפי מטה. ולהיפך, כאשר אנו נושפים הריאות מתכווצות והסרעפת עולה כלפי מעלה. נשיפה בעת המגע של רגל ימין בקרקע מפעילה כוחות גדולים יותר על הכבד שנמצא בצד ימין, ממש מתחת לכלוב הצלעות. כאשר הנשיפה מתרחשת בעת המפגש של רגל ימין עם הקרקע, הכבד "צונח" כלפי מטה והסרעפת עולה כלפי מעלה. פעולה מנוגדת זו גורמת למתיחה של הרצועות המחברות בין שריר הסרעפת לבין האיברים הפנימיים. נראה שהמתיחה החוזרת ונשנית גורמת לעווית בשריר הסרעפת ומכאן הכאב האופייני בצד ימין. ממש בדומה לכאב החד אותו אנו מרגישים בזמן שאנו לוקים בעווית שריר (muscle spasm).

איך מפסיקים את הכאב?

כמו בכל מקרה של עווית שריר אחר כך יש לנהוג גם במקרה של כאב בצד. יש לחדול מן הפעילות הגופנית או לפחות להפחית באופן ניכר את עצימותה. מומלץ לשנות את דפוס הנשימה ולהעדיף נשימות עמוקות על פני נשימות שטוחות ורדודות. אם אתה נמנה על אותם אנשים הנושפים כאשר רגלם הימנית פוגשת את הקרקע נסה לנשוף בעת המגע של הרגל השמאלית. אפשרות נוספת היא למקם את יד ימין על החלק הימני התחתון של הבטן ולהרים את הכבד בעדינות. יש לשאוף ולנשוף באופן שווה כל עוד אתה אוחז בצידך הימני.

כיצד למנוע את הכאב בצד?

על מנת למנוע את הכאב בצד במהלך הריצה מומלץ לנשום נשימות שוות ועמוקות. נשימה שטחית נוטה להגביר את הסבירות להתפתחות הכאב משום שהסרעפת נמצאת כל הזמן במצב מורם ואינה מאפשרת את הרפייתן של הרצועות. מתח מתמיד שכזה גורם ללחץ בסרעפת ומכאן קצרה הדרך להתפתחותה של העווית והכאב.

בהצלחה!
ככל שתהיי יותר בכושר יעלם הכאב. אין לו הסבר
היי
הכאבים בצד הם תעלומה (ככל הידוע לי) גם בעולם הרפואה. יש הטוענים כי אלו חומצות חלב המתפרקות בזמן פעילות גופנית ועוברות אל מחזור הדם. יש החושבים כי זה תגובה של האיברים הפנימיים (שים לב שזה רק באיזור הבטן), כי בפעילות גופנית הדם עובר יותר לאיזור הרגליים אם רצים למשל.
בכל מקרה, יש מקרים בו תוכל לעסות את האיזור הכואב ויתכן וזה יחלוף. אם לא פשוט צריך להמשיך לרוץ כרגיל ולאט לאט מתרגלים
אגב, כמובן כדאי ללכת לראות רופא על מנת לשלול משהו רציני יותר
ריהצ מהנה!
בדרך כלל זה מצביע על חוסר כושר על על התעמצות יתר... נסי להאט או להקטין את הפעילות ולהגביר אותה לאט לאט.. אם זה לא עוזר לכי להבדק.