6 תשובות
הוא יכול להשפיע על מבצעי הסופר
א. האל לא מתערב בבחירת בני אדם חד משמעית. הרמב"ם מדבר על זה הרבה.

ב. טכנית - כן. "עדה נא גאון וגֹבהּ, והוד והדר תלבש; הפֵץ עַבְרוֹת אפך, וראה כל גאה והשפילהו; ראה כל גאה הכניעהו, והֲדֹך רשעים תחתם." (איוב מ).

ג. לא בכל ה' רוצה להתערב. אם זה היה ככה, אז בקיץ לכל הצדיקים היה ענן קסום מעל הראש ובחורף הייתה קרן אור שתחמם אותם. ה' מנהיג את העולם בהנהגה כללית - אם יש רעידת אדמה, אנשים מתים בלי הבחנה. היוצאים מן הכלל נדירים מאוד.

ד. "אם עֹשֶק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה, אל תתמהּ על החפץ; כי גָבֹהּ מעל גָבֹהּ שֹמֵר, וגְבֹהים עליהם." (קהלת ה).

בסוף כן יש סדר כלשהו באופן שאנחנו לא מבינים מבלי לראות את התמונה המלאה.

"אֶת הכל ראיתי בימי הבלי: יש צדיק אֹבֵד בצדקו, ויש רשע מאריך ברעתו." (קהלת ו).

"אשר חֹטֶא עֹשֶה רע מְאַת ומאריך לו; כי גם יודע אני אשר יהיה הטוב ליראי האלהים אשר יראו מלפניו; וטוב לא יהיה לרשע ולא יאריך ימים כצל, אשר איננו ירא מלפני אלהים; יש הבל אשר נַעֲשָה על הארץ, אשר יש צדיקים אשר מגיע אֲלֵהֶם כמעשה הרשעים, ויש רשעים שמגיע אליהם כמעשה הצדיקים - אמרתי גם זה הבל."

///

הדור שלנו לא המציא את הגלגל. התנ"ך בעצמו דן בסוגיות האלו, פילוסופים יהודים דנים בשאלות האלו (הר"ן בדרשותיו כתב על זה פסקאות יסודיות).

האמת? זה לא כזה משנה. אם ה' עושה ככה או ככה או ככה, זה לא ענייננו. מה אנחנו יכולים לעשות עם זה? להתלונן? ללכת איתו לבית המשפט (איוב)? צריך להבין שאנחנו ממש קטנים והוא אינסופי. אפשר להיות ילד קטן; "אני לא רוצה לעבוד אותו כי אני לא מבין מה הוא עושה", ואפשר להיות הגיוני ופרגמטי ולזרום עם זה.

אנחנו נועדנו לשרת אותו, לא הוא אותנו. כל העבודה הזרה בנויה על איך לשחד אלילים או כוחות טבע כדי שיארגנו אותנו, או כדי שלא ירביצו לנו - אלת הפריון, אל הגשם, אל המלחמה, אל הברקים, אל הים, גם ישוע ה"מושיע".

ממליץ לקרוא את המכתבים הראשונים של הספר "אגרות צפון" (הרש"ר הירש).
אני לא מאמין באלוהים, אבל בשביל השאלה אני אענה. הוא יכול לגרום לאנשים שרוצים שתהיה שואה לסבול כדי שיבינו שמה שהם עושים זה נורא. אלוהים מעניש אנשים שעושים חטא באותה המידה שהם עשו את החטא. נגיד מישהו רצח אח של יהודי, במידה ואתה מדבר על השואה בגרמניה, אלוהים יעניש את הרוצח בכך שיגרום לאח שלו למות.
נגיד נאצי גנב כסף מיהודים אלוהים יגרום לכך שזה יהיה הכסף האחרון בחיים של הגנב שהוא יצליח לגעת בו.
כי אדם בוחר מבית כמה אפשרויות באופן חופשי, אבל האפשרויות האלה תלויות במחשבה שלו (וביצר שלו), ה' יכול למנוע מאדם מחשבות מסויימות ולתת לו מחשבות מסויימות. כך לדוג' אם ה' רוצה שאדם מסויים יפגע בתאונת דרכים אפשר להעלות לכמה אנשים את המחשבה להתעסק בטלפון בזמן נהיגה וכך מישהו עלול להיכנע ליצר הזה ולפגוע באותו אדם.
אדם,
הכל צפוי זה לא הכל ידוע מראש, אלא מושגח. העברית של המשנה שונה מהעברית של היום.
אין זכר ליקומים מקבילים בתנ"ך, ואין בזה גן צורך. אם זו הייתה התשובה, התנ"ך לא העה מתייחס לבעיה הזאת.
אדם,
יש פירושים שמפרשים לפי ההבנה שצפוי הכוונה לצפוי מראש, אבל לא כולם.

ר' עובדיה מברטנורא: "הכל צפוי - כל מה שאדם עושה בחדרי חדרים גלוי לפניו."

המאירי (בית הבחירה) על אבות: "רצה באומרו הכל צפוי שכל המעשים ידועים לפני לא יוכל להתעלם (להסתיר) כענין אומרם לעיל וכל מעשיך בספר נכתבים, וכן אמרו כל העובר עבירה בסתר כאילו דוחק רגלי שכינה, כלומר העובר עבירה בסתר לכוונת התעלמותה ממנו יתברך כהתעלמוצה מבני אדם, כאילו דוחק רגלי השכינה, כמי שמכריע בעיונו הסתלק ידיעתו מן התחתונים. ואמר אחר זה הרשות נתונה כלומר שהחוטא אינו חוטא בהכרח רק מצד בחירתו."

כך או כך, זה עניין נקודתי.

עד כמה שידוע לי, רוב הפרשנים מסכימים שהאל יודע מה הולך לקרות ("קורא מראש דור ודור", שיר הכבוד), אבל אם זאת בעיה, אפשר לקחת את זה צעד קדימה - לפי החסידות העולם לא באמת קיים מבחינת ה'. מבחינתו שום דבר לא קיים מלבדו, והכל רק אור א"ס כו' כו' כנודע. איכשהו מבחינתנו יש "עולם" (מלשון העלם, צמצום) ועם זה אנחנו עובדים; הגם שהאמת המוחלטת היא שהכל בטל ביחס לה', זה לא נתפס אצלנו ולא אינטואיטיבי לנו בכלל.

אפשר לומר שה"ה לבחירה, זה פשוט אינטואיטיבי לנו יותר מדי. מי* השילוח דן בשאלה הזאת והוא כתב דברים שנחשבים ל־controversial, די מעניין.

למשל: "ותכחש שרה בקרבה לאמר לא צחקתי", עומק הענין בזה, כי מה דאיתא בגמ' הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים הוא רק לפי גבול תפיסת האדם, אבל באמת הכל בידי שמים ואף יראת שמים ורק בעוה"ז הסתיר ה' דרכו, ומדות יצחק אבינו היה להכיר שאף יראת שמים בידי הש"י, אבל העולם לא היה ראוי לדעת זה, לכך הוצרכה שרה לומר ואדוני זקן שמכחשת שנראה שאין הכל בידי שמים, ועי"ז הראה לה הקב"ה מידה במידה כי אף יראת שמים הוא בידו, וזאת הוא הולדת יצחק, ובלי ההסתר הזה שהסתר מאיתה לא היה יכול יצחק אבינו להיוולד בעוה"ז, כי יקרת מידות יצחק אבינו היה לברר ולהראות כי אף יראת שמים הוא בידי שמים, ואף כל החטאים של ישראל הם בהשגחת הש"י, כי עי"ז יתגדל ויתקדש שמיה רבא, והבן כי עמוק עמוק הוא."

אפשר ללכת בכיוון הקלוויניסטי שהוא אמנם מוזר, אבל אפשר ליישב את זה מספיק אם רוצים.

אפשר גם לדון בשאלה מה הוא שכר ומה הוא עונש. הר"ן בדרשותיו טוען שהחטא יוצר פגם רוחני בנשמה שבגללו צריכים לקרות דברים שיתקנו אותו, כלומר באופן אוטומטי (כמו שאם אוכלים משהו מקולקל נהיים חולים ואז עוברים תהליך הבראה), סיפור ארוך, אבל זה מֵקֵל.

אפשר לשבת ולהצליב הרבה הרבה הרבה חומר ולצאת עם משהו, אבל זו עבודה יותר מדי קשה בשבילי כרגע.