5 תשובות
שמן ומים הם חומרים מולקולריים
הקשרים הבין מולקולריים במים הם קשרי מימן (מימן "חשוף" קשור לאטום בעל אלקטרושליליות גבוהה(אטומי nof) עם זוג אלקטרונים בלתי קושר)
הקשרים הבין מולקולריים בשמן הם קשרי ואן-דר ואלס (קשר הנוצר בגלל דו קוטב רגעי + ל -)

לכן שמן ומים לא מתערבבים משום שמולקולת המים לא יכולה ליצור קשר בינה לבין מולקולת שמן כי הקשרים הבין מולקולריים שלהם שונים
כדי שחומר יתמוסס בשמן הוא צריך ליצור קשר מימני עם מולקולות המים(מימן "חשוף" קשור לאטום בעל אלקטרושליליות גבוהה(אטומי nof) עם זוג אלקטרונים בלתי קושר-
מה שאין בשמן)
לכן שמן ומים לא מתערבבים (ולא בגלל המשקל הסגולי)

מהאיטרנט
התשובה לקוחה מתוך האתר של מכון דוידסון :
אבל מדוע באמת שמן ומים לא מתמוססים זה בזה? כדי לענות על השאלה חייבים להבין מה בעצם זה אומר ששני חומרים מתמוססים זה בזה. כל החומרים בעולם בנויים מחלקיקים קטנטנים, כמו מולקולות, אטומים או יונים. כאשר שני חומרים נמסים אחד בשני זה אומר שהחלקיקים שלהם בעצם מתערבבים אחד בשני. כשמדובר בחומרים נוזלים או מוצקים, בין החלקיקים המרכיבים אותם קיימים כוחות משיכה חזקים, ששומרים יחד את כל החלקיקים ויוצרים 'גוש' של חומר או טיפה של נוזל, אם לא היו כוחות כאלו חזקים אז החלקיקים לא היו נשארים יחד והיו למעשה גז.

לכן כדי ששני חומרים יתמוססו זה בזה ויתערבבו זה בזה ברמה החלקיקית, צריכים להיפתח הקשרים שמחזיקים יחד את החלקיקים של כל חומר, ולאפשר לחלקיקים של החומר השני להיכנס (וליצור קשרים חדשים). סוג הקשרים שמולקולות יכולות ליצור אלו עם אלו קשור למבנה הכימי הספציפי של כל מולקולה. בין מולקולות המים קיימים כוחות משיכה מאוד חזקים (בשפת הכימאים נקראים קשרי מימן). בגלל שלשמן מבנה כימי אחר, בין מולקולות השמן פועלים רק כוחות חלשים הרבה יותר (בשפת הכימיה הם נקראים קשרי ואן דר ואלס). ולכן מולקולות שמן לא יכולות להיכנס בין מולקולות של מים הן פשוט לא מסוגלות 'לשבור' את הקשרים החזקים שבין מולקולות המים, ולא מסוגלות ליצור איתן קשר חזק כמו שהמים יוצרים עם עצמם, ולכן שמן ומים לא מסיסים זה בזה. אגב לרוב חומרים שיתמוססו בשמן לא יתמוססו במים וההפך, וגם בניסוי הזה רואים כי הצבע המאכל הכחול שמסיס במים לא מתמוסס ולא צובע כלל את השמן. להרחבה על נושא המסיסות ראו כתבה על כלל המסיסות הכימי.
כי הצפיפות של השמן נמוכה מהמים (לפי שיעור מדעים אצלי אני בטוחה שיהיו תשובות יותר מדוייקות)
אנונימית
האמת שזה דיי פשוט.
הצפיפות שלהם לא אותו הדבר,
כלומר, הצפיפות של השמן נורא מרוכזת והיא נמוכה מהצפיפות דל המים. מה שיוצר שכבה קטנה בלתי נפרדת בין השמן למים. ככל שהצפיפות קטנה ככה היא תצוף יותר, ובגלל זה גם השמן צף על המים.