25 תשובות
אומרים צדיק פעם אחת אבל כן צודקת
לא, גם לי זה מפריע.
דבר נוסף שמפריע לי הוא שאנשים לא מבינים את המשמעות האמיתית שמאחורי המשפט הזה.
כשאומרים "צדיק באמונתו יחיה", הכוונה היא לא לבחור ישיבה שלומד תורה כל היום, הכוונה היא לבן אדם טוב, לא משנה מי הוא, מאיפה הוא בא ובמה הוא מאמין.
אנונימי
רצון של פורקי עול לתת ליגיטימציה לכפירתם ולבסס את זה על פי יהדות (בצורה מעוותת), כדי שגם המאמינים יקבלו את הדרך שלהם.

על המאמינים האמיתיים (שבקיאים בתורה) זה לא אמור לעבוד.
שואל השאלה:
צדיק זה אדם שפועל על פי צדק ומוסר.
זה ההגדרה
אנונימי
מתבלבלים?
^^^
המשפט הזה בין אם זה צדיק באמונתו יחיה או איש איש באמונתו יחיה אומר דבר אחד
כל בן אדם מאמין במה שהוא מחליט להאמין ואנשים כמוך חא יכולים לשפוט או להיכנס לתוך הרעיונות והאמונות של אנשים אחרים

ולשאלה: לא יודעת מי הפך את זה, כנראה הוא התבלבל אבל הרבה אומרים איש איש במקום צדיק כי ככה הם מכירים את המשפט
mello, בטח שזה משנה במה הוא מאמין. יש את עיקרי האמונה (י"ג) שכל יהודי חייב להאמין בהם. אי אפשר להיות צדיק בלי זה.

אביא לך פירוש מצודת דוד על הפסוק (חבקוק ב, ד):
"הנה עופלה" - עתה בא לבאר החזון בדבר מפלת בבל והכרתת זרעו, ואמר הנה כל המתחזק ומתגאה אין ישרות בנפשו אשר בו, ואפילו צדיק יחיה הוא במה שמאמין בהאל לחשוב, שהכל בא ממנו בחפצו, ולא יתלה הדבר בזכות עצמו וכח זרועו
מנקודת המבט שלי, לא משנה במה אדם מאמין כל עוד הוא בן אדם טוב.
בכנות, לא מעניין אותי מה מישהו כתב באיזה ספר
וגם לא מעניין אותי אם הוא יהודי בכלל
מה קןרה?, זה לא הפירוש. איזה מפרש כמו שאת מפרשת? עברת על הפסוק הזה במקראות גדולות?

וברור שיש ליוהיד הישר להתנגד לאמונות זרות (עיני הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
^יש הרבה יהודים שהם חילונים או אטאיסטים שהם הרבה יותר יהודים מאשר הרבה חרדים אחרים
היהדות זה לא רק אמונה אלא גם דברים כמו סבלנות וסובלנות ועזרה לאחר... דבר שאני לא ממש רואה על החרדים שיושבים כל היום בישיבות מאמינים בה' אבל רק מגרבצים ואז זורקים אבנים על נערות (לא כל החרדים ככה אני יודעת, אבל זה דוגמה)
mello, אז זה רק על פי נקודת המבט שלך, לא פי הכוונה האמיתית של הפסוק.

דרך אגב, אי אפשר להליות אדם טוב ללא יראת אלוקים ושמירת מצוותיו:
"סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו - שְׁמוֹר, כִּי זֶה - כָּל הָאָדָם" (קהלת יב, יג), כלומר רק "זה" (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) גורם לאדם להיות אדם ומי שאין לא את זה (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) - אינו ראוי לתואר "אדם".
ככה דייק מפסוק זה הרב אלנחן ווסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואיגרות".
מי שרוצה לשמוע על זה שיעור - מוזמן להיכנס הקישור המצורף. הקטע שאמרתי נמצא בדקה 9:49.
אתה לוקח דברים שהרמבם אמרו ומעוות כל חלק וחלק מדברם!
אתה לוקח קטעים מדברם בלי להשים לב לתמונה הגדולה!
אם אתה ספאמר תעצור פה! אם לא אז תנשום עמוק ותנסה באמת לחשוב ולהקשיב למה שאני אומרת-
יהדות זאת אמונה אך לא רק! יהדות זאת גם דרך חיים המלמדת סבלנות, סובלנות, נתינה, ראיית האחר...
עד עכשיו אתה מסכים איתי?
אם אתה טוען שמי שלא מאמין הוא לא אדם אתה מבטל את עצמך, אתה שופט אדם אחר אתה לא רואה אותו ופוגע בו- אתה מתנהג כמו לא יהודים. ועם כל הכבוד אפילו בתורה כתוב שדרך ארץ קדמה לתורה אז ברגע שאתה עושה את זה, מצטערת על הביטוי אבל כל האמונה שלך שווה לתחת
מה בדיוק עיוותי? הואצתי משהו מהקשרו? יש לזה כוונה אחרת?

סבלנות וסובלנות ונתיה - זה רק כלפי מי שמאמין בי"ג עיקרי האמונה שמפורטים שם. זה בדיוק הקטע שהבאתי.

ואין איוסר לפגוע במי שאינו ירא ה', כמו שפסק הרמ"א בעניין אונאת דברים: " וי"א, דאין מצווין על אונאת דברים, אלא ליראי השם" (חשון משפט, סימן רכח, סעיף א, הגה).

ככה שז הבהחלט מתאים להיודי להתנהג ללא מאמין כמו שאני מתנהג.

זה ממש לא קשור לכך שדרך ארץ היתה קיימת בעולם 26 דורות קודם שניתנה התורה. מה הקשר?

בושה על הזלזול באמונה הנכונה והאמיתית!
אני מאוד מקווה שאתה ספאמר כי אם לא אתה סתם זורע שנאה ובגלל אנשים כמוך המדינה שלנו נהרסת
יש לך שאלה טובה!
כיום יש המשתמשים בשיבוש של פסוק זה ובמקום "צדיק" אומרים "איש", וכונתם לחופש דעות מוחלט. אנו יודעים שכל עם ישראל צריך לחיות סביב התורה ולינוק ממנה את אמונתו, דעותיו ומעשיו. אנו מתנגדים לכפיה בתחום זה כי היא פועלת במיוחד בתקופתנו פעולה הפוכה, הכפיה מרחיקה יהודים משמירת תורה ומצוות, אבל התנגדות זו אין פירושה הסכמה שכל יהודי יחיה ככל העולה על רוחו. עם ישראל קיבל תורה בברית ובשבועה ועליו להיות נאמן לברית שכרת עם הקב"ה ולשבועה שנשבע כל כך.

בברכת התורה
mello, לא דעתי האישית. דעת תורה של הרב אלחנן ווסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות" על הפסוק בקהלת יב, יג.
יהדות - זה בעיקר אמונה.
"כוונת כל המצות שנאמין באלהינו, ונודה אליו שהוא בראנו, והיא כוונת היצירה, שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה, ואין אל עליון חפץ בתחתונים, מלבד שידע האדם ויודה לאלהיו שבראו. וכוונת רוממות הקול בתפלות. וכוונת בתי הכנסיות. וזכות תפלת הרבים - זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצ,ו ויודו לאל שבראם והמציאם ויפרסמו זה ויאמרו לפניו בריותיך אנחנו" (רמב"ן על שמות יג, טז).

אי אפשר להיות בכלל "ישראל" ללא אמונה בעיקרי האמונה שכל יהודי אמור להאמין בהם:

"כאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.

וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפירושו בפרק "חלק" במסכת סנהדרין)
אני מצטער לומר לך את זה אבל אתה נשמע מאוד קיצוני בדעותיך, "מי שאין לו יראת אלוקים אינו ראוי לתואר אדם"
מבחינתך כל מי שאינו יהודי מאמין הוא תת אדם? אני לא רוצה להגיד בכלל את מי אתה מזכיר לי.
ומיותר שתגיב כי אני לא מתכוון לקרוא עוד ולו מילה אחת ממה שיש לך להגיד.
פשוטו וואו.
אני מסכים עם תוצאה, אנשים מנסים להצדיק את הכפירה שלהם בכל דרך, לכן מכניסים ערכים זרים לתוך היהדות עצמה ומעוותים את הפסוקים למטרה זו. לא רק כופים ליברליות על עם ישראל מבחוץ, אפילו מבססים את זה על יהדות אורתודוכסית.
למעשה יש לנו כאן מתחזה - נצרות פרוטסטנטית תחת כיסוי של יהדות. לכולנו אמור להיות ברור מה דינם של המתחזים האלה, וזה הסימן לפעול נגד התופעה.
שואל השאלה:
ממש לא אמרנו את זה.
צדיק- צדיק הוא אדם המתנהג על פי הצדק והמוסר. לרוב נעשה שימוש בתואר זה כדי לציין שמדובר באדם מורם מעם, הפועל לפנים משורת הדין והנהגותיו נעלות מהסטנדרט החברתי. ביהדות (ובעקבותיה גם בשימוש יומיומי), כאשר משתמשים במונח הכוונה היא גם לאדם שהוא ירא שמים, מתנהג בחסידות ומדקדק במצוות. בתנועת החסידות, ה"צדיק", הידוע גם כאדמו"ר או רבי, הוא תוארם של מנהיגיה ובעל משמעויות קבליות.
אנונימי
סתם מעניין אותי, מה דינם בדיוק? סקילה באבנים, המסורת הטובה והישנה? ^
אנונימי
^ הבאתי למעלה בשם הרמב"ם.
אם אתם אומרים שצדיק זה סתם בן אדם טוב, אז מה זה משנה אם אומרים צדיק או איש? כמובן שמתכוונים לאיש טוב ולא לאיזה רוצח שהאמונות שלו זה לרצוח או לא יודעת מה. זה לא הבדל גדול
קורה^^, לא סתם "אדם טוב" (וכתבתי למעלה בםש הרב אלנחן וסרמן הי"ד שאי אפשר להיות אדם טוב באמת ללא יקרא תאלוקים ושמירת מצוותיו), אאל עושה מה שצריך. גם אם הוא לא מחמיר, אלא עושה רק מה שחייבים. בגלל זה הוא צדיק, מלשון "צדיק".

על פי זה ברור שמחלל שבת שהוא לא צדיק, כי הוא עושה את מה שאוסר לעשות (אם זה באופן קבוע). וכן על זה הדרך.
לדת היהודית ולתנ"ך אין בעלות על השפה העברית. יש טעות קריטית בשאלה עצמה. הפסוק מהתנ"ך עם המילה צדיק, הוא המשפט המקורי, ולא "המשפט האמיתי". כל משפט שעונה על כללי השפה הוא משפט אמיתי. למשפט המקורי יש את המשמעות שלו, ולמשפט החדש יותר יש משמעות אחרת. אף אחד לא טוען שאלוהים אמר את המשפט, אפשר להירגע. אבל זהו כן משפט תקף לחברה סובלנית. כשמישהו יגיד לך שהוא מצטט מהתנ"ך, תתעקש על דיוק. כשמישהו כמו אחד כאן שחושב שהמשמעות היא זהה, תתעקש על דיוק. אבל לומר איש איש באמונתו יחיה, זה משפט, משמעותו יפה מאוד מבחינת סובלנות, ואין איתו שום בעיה.