34 תשובות
אנחנו אותו דבר מה יש לחשוב עליהם.. הם עם אמונות שונות ואנחנו עם אמונות שונות..
חלילה לא שונא אף אחד כולנו אחים. פשוט לדעתי, הם טעו בדרך.
וואלה לא חושבת עליהם
אנונימית
הם בני אדם כמוני , אפילו שהם בעלי אמונה אחרת והשקפת עולם אחרת . אין להם קרניים וזנב ואני לא רואה שום סיבה לרצוח אותם או לפגוע בהם על עצם היותם כחילונים.
חילוני בניגוד לדתי זה משהו הרבה יותר רחב, זה כולל כל אדם לא דתי וזה המון המון סוגים, אין שום דבר שאני יכול להגיד שהוא משותף לכולם מעבר לזה שהם בני אדם, מה שאין כן אצל הדתיים..
^זה בסדר גם אני לא חושבת עליכם
אנונימית
לא חושב עליהם יותר מדי, שיחשבו מה שבא להם. כמו שזכותי להאמין זכותם לא להאמין.
אנונימי
לא היית מכליל ומכניס את כל חילוניים תחת הגדרה אחד.
יש סיניהם: תינוקות שנשבו, אפיקורסים גמורים, מומרים לתאבון ומומרים להכעיס.

הצד השווה שבכולם - שהם לא הוכלים עם האמת עדך הסוף, וחלק מהם אפילו לגמרי נגד האמת.

לא שופט כל מי שאין לו כיפה, עד שאני לא שומע את הדעות שלו ומאיפה הן נובעות...
בעיקרון, הם לא צודקים, סטו מדרך הישר, אבל זאת בעיה שלהם.
שרובם אנשים מדהימים אני לא יותר מדי חושב עליהם (אני דתי)
הבאתי פה הסבר הגיוני לגמרי למה אי אפשר לחשוב משהו מסוים על כל ה"חילונים" כי זה כולל בערך שלושת רבעי מדינה, זה כמו לשאול מה אני חושב על "בני אדם".
שואל השאלה:
כשאני שואל מה דעתכם על חילונים, הכוונה שלי מה אתם חושבים על זה שהם לא מקיימים תורה ומצוות וחלקם לא מאמינים בה'.
אה אוקיי, עכשיו זה יותר ברור, תודה.
אני חושב שהם תוצאה של חינוך לקוי, יותר נכון "קורבנות, של חינוך לקוי". אלפי שנים, מאז משה רבינו.. כל יהודי חינך את הילדים שלו לאמונה באלוקים ובתורה שהגיעה דור אחרי דור במסורת מאב לבן עד לדור שלנו, מה שקרה בדור שלנו הוא.. שמי שהקים את המדינה ומוסדות החינוך בארץ היו אלה אנשים שהייתה להם מטרה להיות כמו כל הגוים, בלי היחודיות שיש לנו, להיות נבדלים מהגוים ולחיות כמו שצוונו מהר סיני, לימדו את הדור שעלה לארץ שכמו בכל מדינה הדגל והארץ היא מה שמאחד אותנו ואין צורך בדת, אותה דת שבזכותה זכינו לארץ הזאת, אותה דת שאבותינו שמרו אותה אלפי שנים. עצוב.
לגבי "בני אדם": לא הייתי קורא להם ככה, על סמך מה שכתב הרב אלחנן וורסמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות" על סמך הפסוק בקהלת יב, יג:

"סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו - שְׁמוֹר, כִּי זֶה - כָּל הָאָדָם" (קהלת יב, יג), כלומר רק "זה" (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) גורם לאדם להיות אדם ומי שאין לא את זה (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) - אינו ראוי לתואר "אדם"

מי שרוצה לשמוע על זה שיעור - מוזמן לפתוח את הקישור המצורף ולדלג לדקה 9:49.
אַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתָּנו, מי שלא מאמין בה' - אפיקורוס גמור, כי שום הצדקה שכלית לכך. ראה את "מאמר האמונה" של הרב אלחנן ווסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואגרות". (בקישור המצורף).
שהם חמודים
וצריך לעזור להם
ו-אני כאן!
לא דתייה אבל קרובה לדת , אנשים עם דעות שונות משלי , שיעשו מה שטוב להם.
רבי אלחנן וסרמן היה "אחרון" ויש אחרונים שיכולים לחלוק עליו, גם אם הם לא ברמת הגאונות שלו, ראה מה שכתב הרב עובדיה זצל בהקדמה להליכות עולם, שלכל אחד יש רשות לומר את דעתו ולא להתבייש ובלבד שיהיה לשם שמיים.. אני אמנם לא ראיתי אף אחד שחולק על הרב וסרמן זצל אבל גם לא ראיתי שזו הדרך של הרבנים בימינו, לפרסם שמי שכופר הוא לא בנאדם.
חיסרון שבשלמות, זה שלא ראית רבנים כאלה - שלא אומר שלא מותר לי לפרסם את מה שכתב הרב אלחנן וורמן הי"ד.

ויש רבנים כאלה בימינו, ברוך ה', למשל הרב אמנון יצחק שליט"א...
אני לא רוצה לדבר על הרב אמנון יצחק, יש רבנים גדולים בדורנו שלא הסכימו איתו כלל, ואף אמרו דברים קשים.. אני מעדיף לא להיכנס לויכוח בנושא הזה כי אני קטן מכדי לדבר על אף רב ולהיות נקי ולעשות הכל לשם שמיים. בכל אופן, לענייננו, אין שום תועלת בלקרוא לאנשים לא מאמינים בדורנו "לא בני אדם", זה יכול לגרום למי שכן רוצה להתקרב לדת לקחת צעד אחורה, יש המון דברים בדת שהם אמת, אבל עדיף שלא לומר אותם כדי לא לגרום להפך רצון השם, צריך לתת לכל אחד את התורה כמו שהוא יכול לקבל אותה, דורות קודמים כנראה היו חזקים יותר ויכלו להכיל את הדברים הנל וזה חיזק אותם לשוב בתשובה, אבל לעניות דעתי זה לא שייך לדור שלנו, כמו שיש מצווה להגיד דבר שנשמע ככה יש מצווה שלא להגיד דבר שלא נשמע (כל שכן אם הוא גורם לריחוק).
חיסרון שבשלמות, לא מסכים עם הרבנים שאמרו דברים קשיים על הרב אמנון יצחק שליט"א ללא כל הצדקה (ונגד ההלכה!), אבל זה לא הנושא של השאלה...

אם אתה רוצה שאני אכבד את הבחירה שלך אחרי איזה דעה ללכת - אשמח שתכבד את שלי.

נ..ב יש עוד רבנים שאמרו דברים כאלה על אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות...
אנשים בסדר. לא מסכימה עם הדרך שלהם...
את הדעה שלך אני מכבד, אבל את הדרך שבה אתה מביע אותה קשה לי לכבד, לדעתי היא עושה נזק, בטח כשאתה אומר אותה פה באתר שמלא בכל מיני סוגי אנשים, תזהר שלא תבוא לידי חילול השם כשיחשבו שהתורה מחנכת לשנאה ולא לאהבה, כל מה שאתה אומר על אנשים אפיקורוסים נראה לי שייך יותר כלפי אלה שיושבים בכנסת ובעלי השפעה במדינה ויוצאים נגד הדת ומטנפים, לא אנשים שהם קורבנות של החינוך הקלוקל הזה, אותם צריך ללמד דרך ישרה והפוכה ממה שראו ולמדו ולא לצאת עליהם.
שוקילה, אם הם היו בסדר- הם היו מחפשים את האמת הולכים אחריה. זה ממש לא בעיה...
אני חושב שגם אתה בעצמך יודע כמה כף זכות אפשר ללמד על אותם אנשים, מעבר ליצר הרע הגדול שבדורנו, הם גם נולדו למציאות של כפירה, ולמדו על השואה ועוד הרבה דברים אפשר לומר.. על כן, צריך ללמד אותם מה שהם לא למדו, לעזור להם נגד היצר שלהם ולא לתת ליצר הזה סיבות לשינאת הדת.
חיסרון שבשלמות, לא רואה חילול השם בהפצת דבר יתורה אמיתיים. התורה מחנכת לאהבה, אבל לא רק לאהבה. זה לא מספיק לאהוב את הטוב, אלא צריך גם לשנוא את הרע (מה שנגד התורה):
"כאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.

וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפירושו בפרק "חלק" במסכת סנהדרין).
ומה אם על ידי האהבה תוכל לקרבם לתורה ולאמת? ומה אם הם לא ככה מרצונם וידיעתם העמוקה אלא מתוך חינוך קלוקל. אפיקורוס זהו אדם שמכיר את התורה ויודע אותה ובוחר לצאת כנגדה, לא אדם שלא מכיר אותה כלל מלכתחילה.
אמר לי פעם רב אחד שבן גוריון אמר פעם "רצינו להקים פה עם של אפיקורוסים (שיודעים את התורה ובוחרים ללכת נגדה) ויצא לנו עם של עמי ארצות (שלא בקיאים בשום דבר כמעט בתורה)" לדעתי המשפט הזה גם אם יצא מאדם כמו בן גוריון יש בו אמת.
חיסרון שבשלמות, גם מי שלא מכיר את התורה - אמור להיות ברור לו שיש בורא לעולם. מעצם מציאות של העולם. איך אברהם אבינו )עליו השלום) הגיע להכרה בבורא עולם?

נ..ב שמע שיעור מפי הנכד של הרב עובדיה יוסף (בקשיור המצורף).
אאזין לו, אני צריך לסיים, ובין כה אני חושב שלא נסכים. אגב, אני לא דיברתי על תינוקות שנשבו, אני דיברתי על מה יועיל יותר לקרוב העם ופחות לריחוק, לדעתי בזה שאתה יוצא על הכופרים ומצטט חכמים גדולים אתה חושב רק על עצמך ועל קיום המצווה שלך, מה עם התועלת או בנזק שיוצא מזה? לזה אין חשיבות? גם אם מה שאתה אומר נכון, עדיין צריך לשים לב שזו לא מצווה שבאה לידי עבירה. אם אתה חושב ככה, אז שיהיה לך בכיף. לעניות דעתי "שב ואל תעשה עדיף", לא תצא על אנשים ולא תיכנס לפינה שיכולה להוביל אנשים להתרחק מהדת, גם אם זה בגדר "אולי". במקום זה הייתי ממליץ לך לפרסם את היופי שבדת ואולי זה יגרום לאנשים לבוא מתוך שלא לשמה.. ובעזרת השם גם לשמה בסוף. חנוכה שמח.
תודה רבה. לפחות בהידקות שלך היא עדינה (בניגוד לרוב האנשים שמתנגדים לי) ואני מעריך את זה

לדמתי מאת הרב אמנון יצחק שליט"א שמי שעושהה מצוה - לא צריך לחשוש לתקלה שתצא מזה, כמו שאברהם אבינו (עליו השלום) לא חשש שיצא חילול השם מעקדת יצחק (לרמות שהוא פירסם בכל העולם שהקב"ה אינו חפץ בקרבנות אדם). זאת הסיבה שהוא לא נכנע לכל הרבנים שרצו להכניע אותו, למרות שהוא ידע שהם יצאו נגדו (שלא בצדק!) ויפגעו בעולם התשובה שלו. הוא ידע שהוא מקיים מצוה...
שעצוב שהם מתנהגים כמו גויים ולא כמו יהודים..
אחלה אנשים. לדעתי קצת אין להם ככ משמעות בחיים.
לא חושבת יותר מדי
רובם אחלה אנשים
בקשר לצורה ומצוות, חבל לי בשבילם אבל אני לא יכולה להכריח, חבל שחלקם מתלהבים מדברים של גוים במקום לראות את כל הדברים הטובים שיש לנו
וחבל שהם איבדו את הדרךשהסבים והסבתות ואבותיהם הלכו בה וחלקם ממש מאבדים את כל המסורת והמנהגים שזה הכי עצוב
אנונימית
תוצאה- אני אומר שהם אנשים בסדר מבחינת ההתנהגות שלהם... אני לא מסכים עם הדרך שלהם
חל מההתנהגות של להיות בסדר - זה לעשות את רצון ה' יתברך.
למה לחייחס את זה רק לבין אדם לבחרו (שגם, בלי דעת תורה אי אפשר לעשות להתנהג נכון ואפשר לעשות הרבה טעיות, לדומגא לתמוך בעוברי עבירה).