16 תשובות
אני מסכימה איתך
שואל השאלה:
נכון כול אחד אחיה את חייו השינאה מיותרת
נכון כול אחד אחיה את חייו השינאה מיותרת
אני מסכים
אף אחד לא מכריח אותך להאמין ביהדות . אז איפה הכפייה פה?
לגמרי איתך❤
אני דתייה. ואני מסכימה
שכל אחד יחייה איך שטוב לו.
אף אחד לא כופה עלייך כלום :)
שכל אחד יחייה איך שטוב לו.
אף אחד לא כופה עלייך כלום :)
אז אם את יודעת שזה עיוות של הפוסק "וצדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב, ד) - למה שאותו עיוות יהיה נקובל עלינו?
מה זה משנה במה כל אחד מאמין? בטח שזה משנה, לא סתם יש לנו י"ג עיקרי האמונה שכל יהודי חייב להאמין בהם. מי שלא מאמין באחד מהם, השנאה כלפי אותו אחד ממש לא מיותר, אלא מצוה לשנוא אותו.
לא דעתי האישית, אלא כה דברי הרמב"ם מתוך הקדמתו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט, כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" במסכת סהנדרין).
מה זה משנה במה כל אחד מאמין? בטח שזה משנה, לא סתם יש לנו י"ג עיקרי האמונה שכל יהודי חייב להאמין בהם. מי שלא מאמין באחד מהם, השנאה כלפי אותו אחד ממש לא מיותר, אלא מצוה לשנוא אותו.
לא דעתי האישית, אלא כה דברי הרמב"ם מתוך הקדמתו לפרק "חלק" במסכת סנהדרין:
"וכאשר יאמין האדם אלה היסודות כולם, וְנִתְבָּרְרָה אמונתו בהם הוא נכנס בכלל ישראל. וּמִצְוָה לאהבו ולרחם עליו, וְלִנְהֹג עמו בכל מה שֶׁצִּוָּה השם יתברך איש לחבֵרו מן האהבה וְהָאַחֲוָה. ואפילו עשה מה שיכול מן העבירות מחמת הַתַּאֲוָה והתגברוּת הטבע הגרוע הוא נענש כפי חטאיו, אבל יש לו חלק לעולם הבא. והוא מפושעי ישראל.
וּכְשֶׁנִּתְקַלְקֵל לאדם יסוד מאלה היסודות הרי יָצָא מן הכלל וכפר בעיקר. ונקרא "מִין" וְ"אֶפִּיקוֹרוֹס" וְ"קוֹצֵץ בַּנְּטִיעוֹת". וּמִצְוָה לְשׂוֹנְאוֹ וּלְאַבְּדוֹ. ועליו נאמר (תהלים קלט, כא): "הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְיָ אֶשְׂנָא, וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט" (הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" במסכת סהנדרין).
שואל השאלה:
תוצאה תסבירי לי במילים פשוטות לא מתנ"ך לשנוא בנאדם רק הוא לא מאמין בדרך של התנ"ך זה טיפשות אני לא יודעת מי זה הרמב"ם אבל אם הוא גורם לשינאה לא שמתם לא השינאה באה מדתות היהדות האיסלאם הנצרות כולכך שונאות אחת את השניה כולנו בני אדם לפי התנ"ך כולנו באנו מאדם מחווה אז לפי אמונתכם הדתות מיותרות מאוד רק לשינאה מה ההבדל בין יהודי נוצרי מוסלמי ? העם הנבחר ?
תוצאה תסבירי לי במילים פשוטות לא מתנ"ך לשנוא בנאדם רק הוא לא מאמין בדרך של התנ"ך זה טיפשות אני לא יודעת מי זה הרמב"ם אבל אם הוא גורם לשינאה לא שמתם לא השינאה באה מדתות היהדות האיסלאם הנצרות כולכך שונאות אחת את השניה כולנו בני אדם לפי התנ"ך כולנו באנו מאדם מחווה אז לפי אמונתכם הדתות מיותרות מאוד רק לשינאה מה ההבדל בין יהודי נוצרי מוסלמי ? העם הנבחר ?
שואל השאלה:
מרדית גריי אני בעד לכבד את כולם תמיד כיבדתי מאמינים המשפחה שליי מאמינה אני מכבדת אותם הבעיה הרבה לא מכבדים אותי מחריכים אותי לעשות דברים שלא באלי כמו חגים אירועים שלא באלי הרבה מאמינים לא מכבדים את דעתי !
מרדית גריי אני בעד לכבד את כולם תמיד כיבדתי מאמינים המשפחה שליי מאמינה אני מכבדת אותם הבעיה הרבה לא מכבדים אותי מחריכים אותי לעשות דברים שלא באלי כמו חגים אירועים שלא באלי הרבה מאמינים לא מכבדים את דעתי !
בוא נתחיל מזה אף אחד לא כופה עליך כלום אתה יכול לבחור להיות דתי או לא.
דבר שני, מתבגרת מ... ^ אם מישהו מאמין במשהו ברור שאכפת לו אם אחרים מאמינים בזה או לא, הוא פשוט לא מכריח אותם. תחשבי על זה בתור טבעוני (מטעם מוסרי לא בריאותי)- הוא רוצה שכולם יהיו טבעונים אבל לא מכריח אף אחד לא לאכול בשר.
דבר שלישי, בוא תלמד קצת על הכפייה החילונית במדינה ואז נדבר. חלקכם ממש לא מכבדים אותנו ואת האמונה שלנו ומעירים הערות פוגעניות.
דבר שני, מתבגרת מ... ^ אם מישהו מאמין במשהו ברור שאכפת לו אם אחרים מאמינים בזה או לא, הוא פשוט לא מכריח אותם. תחשבי על זה בתור טבעוני (מטעם מוסרי לא בריאותי)- הוא רוצה שכולם יהיו טבעונים אבל לא מכריח אף אחד לא לאכול בשר.
דבר שלישי, בוא תלמד קצת על הכפייה החילונית במדינה ואז נדבר. חלקכם ממש לא מכבדים אותנו ואת האמונה שלנו ומעירים הערות פוגעניות.
שואל השאלה:
כאן כדי לעזור בחיים לא החרכתי בכוח משהו להיות לא מאמין רק ניסו אותי בכוח להאמין אלוהים נטש אותי הוכח שהכי רציתי אותו הוא לא היה בשבילי
כאן כדי לעזור בחיים לא החרכתי בכוח משהו להיות לא מאמין רק ניסו אותי בכוח להאמין אלוהים נטש אותי הוכח שהכי רציתי אותו הוא לא היה בשבילי
narutoangel, אז אתה טועה. שכחת את המשנה שאומרת "כופין אותו עד שיאמר "רוצה אני" (משנה, ערכין, פרק ה, משנה ו)? זה נלמד מפסוק: "ת"ר (ויקרא א, ג) "יקריב אותו" - מלמד שכופין אותו. יכול בעל כרחו? - ת"ל "לרצונו". הא כיצד? - כופין אותו עד שיאמר "רוצה אני" (ערכין כא ע"א).
שירשור:), מי שכופה על האנשים לקיים את המצוות (שזה מצוה) זה אומר שאין לו דת ואמונה? ההפך הוא הנכון, הוא בא לקיים את הדת ולהעמיד את הדת על תילה. להפך, מי שיכל ללגרום לאנשים לעשות ומצוות ולמנוע מהם לעשות עבירות והוא לא עשה את זה - עליו נאמר "אָרוּר, אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת--לַעֲשׂוֹת אוֹתָם; וְאָמַר כָּל הָעָם, "אָמֵן" (דברים כז, כו). אעתיק לך את פירוש הרמב"ן על הפסוק הזה: "אמר רבי אסי בשם רבי תנחום בר חייא: "למד ולימד ושמר ועשה והיה ספק בידו להחזיק ולא החזיק - הרי זה בכלל ארור. ידרשו בהקמה הזאת בית המלך, והנשיאות שבידם להקים את התורה ביד המבטלים אותה. ואפילו היה הוא צדיק גמור במעשיו, והיה יכול להחזיק התורה ביד הרשעים המבטלים - אותה הרי זו ארור".
דרך ארץ? - איך זה קשור לפה? - לא הבנתי.
אהבת ישראל? - שתי תשובות לדבר: מי שאוהב את ישראל - יהיה אכפת לו מיהודי אחר שהוא לא יכנס לגינהום וירצה שהוא יכנס לגן עדן, וכלן הוא ידאג לדאוג לכך שיהודי אחר כן יקיים את המצוות אשר הוא מצווה עליהם. להפך, מי שלא דואג לכך שיהודי אחר יקיים את המצוות - זה אומר שלא אכפת לו ממנו ושהוא לא אוהב אותו, וכלן הוא נותן לו להפסיד את הגן עדן ולהיכנס לגינהום.
תשובה שנייה: מצות אהבת ישראל אינה נוהגת כלפי האפיקורסים (הבאתי למעלה את דברי הרמב"ם מתוך הקדמתו לפרק "חלק" ועכשיון אני אביא את אבות דרבי נתן) , כפי שמובא באבות דרבי נתן: "ויקרא יט, יח) "ואהבת לרעך כמוך, אני ה'". מה טעם "כי אני בראתיו"?
- ואם עושה מעשה עמך - אתה אוהבו, ואם לאו - אי אתה אוהבו" (אבות דברי נתו טז, ה).
" כולנו בני אדם אותו דבר"
- יש לי שתי הערות להעיר לך:
1. מי שאינו ירא שמים אינו ראוי לתואר "אדם", כפי שפירש הרב אלחנן וורסמן הי"ד את הפסוק בקהלת יב, יג: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו - שְׁמוֹר, כִּי זֶה - כָּל הָאָדָם" (קהלת יב, יג), כלומר רק "זה" (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) גורם לאדם להיות אדם ומי שאין לא את זה (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) - אינו ראוי לתואר "אדם". דיוק של הרב אלנחן ווסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואיגרות". ממליץ לך לשמוע על זה שיעור תורה: https://www.shofar.tv/videos/9135 . הקטע שאמרתי נמצא בדקה 9:49.
2. אסור להשוות את היהודים שאינן שורמי תרוה ומצוות לאלה שלא, כי בזה את מאבדת את כל הכבוד שאומר להיות לצדיקים, כי את מראה בגישה שלך ששמירת המצוות אינה סיבה לכבד את האדם ועבירה על מוות ה' יבתרך אינו מצטייר בעינך כנעשה שלילי (למרות שהוא כן).
"ולכל אחד יש דעות ואמונות משלו וככה זה ישאר"
- לא, זה לא ישאר ככה. בסופו של דבר כל האנושות תכיר במציאות ה' יתברך וקיבלו עליו את מלכותו: " לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי, כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה', כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיה יא, ט). "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ה', כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם", - נְאֻם ה'. "כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם, וּלְחַטָּאתָם - לֹא אֶזְכָּר עוֹד" (ירמיה לא, לג). "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ, עַל כָּל הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).
".. לאף אחד אין את הזכות!"
-לאף אחד אין זכות למה? תעברי טוב על מה שכתתבי בתגובה הקודמות ובתגובה הזאת.
דרך ארץ? - איך זה קשור לפה? - לא הבנתי.
אהבת ישראל? - שתי תשובות לדבר: מי שאוהב את ישראל - יהיה אכפת לו מיהודי אחר שהוא לא יכנס לגינהום וירצה שהוא יכנס לגן עדן, וכלן הוא ידאג לדאוג לכך שיהודי אחר כן יקיים את המצוות אשר הוא מצווה עליהם. להפך, מי שלא דואג לכך שיהודי אחר יקיים את המצוות - זה אומר שלא אכפת לו ממנו ושהוא לא אוהב אותו, וכלן הוא נותן לו להפסיד את הגן עדן ולהיכנס לגינהום.
תשובה שנייה: מצות אהבת ישראל אינה נוהגת כלפי האפיקורסים (הבאתי למעלה את דברי הרמב"ם מתוך הקדמתו לפרק "חלק" ועכשיון אני אביא את אבות דרבי נתן) , כפי שמובא באבות דרבי נתן: "ויקרא יט, יח) "ואהבת לרעך כמוך, אני ה'". מה טעם "כי אני בראתיו"?
- ואם עושה מעשה עמך - אתה אוהבו, ואם לאו - אי אתה אוהבו" (אבות דברי נתו טז, ה).
" כולנו בני אדם אותו דבר"
- יש לי שתי הערות להעיר לך:
1. מי שאינו ירא שמים אינו ראוי לתואר "אדם", כפי שפירש הרב אלחנן וורסמן הי"ד את הפסוק בקהלת יב, יג: "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע: אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו - שְׁמוֹר, כִּי זֶה - כָּל הָאָדָם" (קהלת יב, יג), כלומר רק "זה" (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) גורם לאדם להיות אדם ומי שאין לא את זה (יראת אלוקים ושמירת מצוותיו) - אינו ראוי לתואר "אדם". דיוק של הרב אלנחן ווסרמן הי"ד בספרו "קובץ מאמרים ואיגרות". ממליץ לך לשמוע על זה שיעור תורה: https://www.shofar.tv/videos/9135 . הקטע שאמרתי נמצא בדקה 9:49.
2. אסור להשוות את היהודים שאינן שורמי תרוה ומצוות לאלה שלא, כי בזה את מאבדת את כל הכבוד שאומר להיות לצדיקים, כי את מראה בגישה שלך ששמירת המצוות אינה סיבה לכבד את האדם ועבירה על מוות ה' יבתרך אינו מצטייר בעינך כנעשה שלילי (למרות שהוא כן).
"ולכל אחד יש דעות ואמונות משלו וככה זה ישאר"
- לא, זה לא ישאר ככה. בסופו של דבר כל האנושות תכיר במציאות ה' יתברך וקיבלו עליו את מלכותו: " לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי, כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה', כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיה יא, ט). "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ה', כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם", - נְאֻם ה'. "כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם, וּלְחַטָּאתָם - לֹא אֶזְכָּר עוֹד" (ירמיה לא, לג). "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ, עַל כָּל הָאָרֶץ; בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט).
".. לאף אחד אין את הזכות!"
-לאף אחד אין זכות למה? תעברי טוב על מה שכתתבי בתגובה הקודמות ובתגובה הזאת.
narutoangel, אז אם לא קרית ולא שינית ולא שמשת תלמדי חכמים - רל תביע את דעתך בנושא, כדי שלא תמצא חלילה מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. ודאי שאלוקים יתברך הוא התגלמות כל טוב, וטובת האדם - זה לכוף אותו לקים את המצוותיו. הרי הוא אמר (בפרשת הקרבנות) "יקריב אותו" (ויקרא א, ג) לגבי אדם שהתחייב להקריב קרבן, ומפסוק הזה למדו שכופין על זה (ועל שאר המצוות, כגון גיטי נשים). כי "יקריב אותו" אומר שבכל מצב אותו אחד חייב להקריב את את הקרבן, אלא שזה אמרו להיות לרצונו. בשביל זה צריך לגרום לו לרצות את זה, עד שיאמר "רוצה אני".
הרמב"ם מסביר למה במקרה כזה זה נחשב מרצון:
"ולמה לא בטיל גט זה--שהרי הוא אנוס, בין ביד גויים בין ביד ישראל: שאין אומרין אנוס, אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו חייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר, או נתן; אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה, או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו, או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו--אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה.
לפיכך, מי שאינו רוצה לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל - רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות; ויצרו - הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר "רוצה אני" - כבר גירש לרצונו" (משנה תורה, הלכות גירושין, פרק ב, הלכה כ).
הרמב"ם מסביר למה במקרה כזה זה נחשב מרצון:
"ולמה לא בטיל גט זה--שהרי הוא אנוס, בין ביד גויים בין ביד ישראל: שאין אומרין אנוס, אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו חייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר, או נתן; אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה, או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו, או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו--אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה.
לפיכך, מי שאינו רוצה לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל - רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות; ויצרו - הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר "רוצה אני" - כבר גירש לרצונו" (משנה תורה, הלכות גירושין, פרק ב, הלכה כ).
שירשור:), הכל בסדר. אין לי התנגדות למה שכתבת בתגובה האחרונה, למדתי את זה גם מהנסיון שלי. האנשים שכן אפשר להשפיע עליהם - זה אלה שרוצים את האמת באמת, עם אלה שרוצים להתכחש אליה - אין מה לעשות, עדיף להניח אותם ולעשות בדברים יותר מועילים. אם בחנת שהם כאלה- לא צריך להתווכח איתם, אבל אם את רואה שהם מטעים את האנשים - את יכולה לסתור את דבריהם בשביל שאחרים לא יטעו מאותם דברים. לא בשביל להתווכח איתם, אלא שאחרים לא יקבלו את העיוותים שלהם. איתם עצמם - לא צריך להתווכח, אלא רק להראות לאחרים מה לא נכון בדבריהם, זה הכל.
שואל השאלה:
לדעתי התנ"ך זה המצאה לא אמת מכבדת אותכם את אמונתכם אלוהים לא היה שהכי הייתי צריכה אותו
לדעתי התנ"ך זה המצאה לא אמת מכבדת אותכם את אמונתכם אלוהים לא היה שהכי הייתי צריכה אותו