29 תשובות
לא. אני דתי ואני לא מסכים לזה.
אנונימי
תאמת לא ממש אכפת לי
כן
אנחנו מדינה יהודית
לא זה לא צריך להיות חובה כמקצוע נפרד.
לדעתי צריכים להפוך את זה לפרק בהיסטוריה או ספרות ואז זה ישפיע פחות ובכל זאת ישאר כמשהו שצריך ללמוד ככה שכולם מרוצים.
בתאכלס בכלל לא כי יש לי מלא ילדים בשכבה שבכלל לא מאמינים באלוהים והם עדין צריכים לדעת אתה הבולשיט הזה שלא יתרום לאף אחד כי אני לא מכירה אחד בשכבה שלי שירצה להתעסק במשהו שקשור לתנך ואני ממש לא מבינה למה אני יצטרך את זה בשביל בגרות מלאה
כן. מסכימה בהחלט.
לדעת את מורשת ישראל לא יזיק לאף אחד אף פעם. התנ"ך הוא בדיוק כמו היסטוריה, למעשה הוא ההיסטוריה הראשונית של עם ישראל, אם ישראלים מגדירים את עצמם כישראלים, שידעו לפחות מהיכן הגיעה המילה הזו.
זה שאת לא מאמינה, לא אמור לסתור את העובדה ההיסטורית הזו. הקשר בין העם היהודי לתנ"ך הוא דבר שאי אפשר לנתק.
בין אם אכפת לך מהתנ"ך ובין אם לא, תתייחסי לזה בתור היסטוריה. את לא חייבת להאמין בתנ"ך כדי ללמוד אותו..
כן, אני בכלל לא חושבת שזה קשור לאמונה, אם אתה לא מאמין פשוט תלמד את זה כמו היסטוריה או סיפור בספרות, זה לא יותר מידי שונה.
בסך הכל אתה לומד על ההיסטוריה של העם שלך, שבזכותה גם אתה כאן היום ("מדינה יהודית ..." אומר לך משהו?). בנוסף, כמו כל מקום בעולם אתה לומד על כל הדתות המרכזיות, כמו שלמדנו בחטיבה גם על הנצרות והאיסלאם ומן הסתם שאם הרוב במדינה הוא יהודי אז תלמד יותר על היהדות.
אני במופת, אפשר לספור על יד אחת את מי שמאמין כאן, ובכל זאת אנחנו עם ממוצע 95 בתנ"ך.
אני לא חושב שזה סוף העולם ללמוד את זה. הבגרות בלאו הכי מלאה במקצועות שלא מועילים לכולם שחובה ללמוד.
אבל כן, אני מסכים שזה טיפשי.
כן
מדינה יהודית , ההיסטוריה של העם היהודי
אין שום סיבה שבגרות בהיסטוריה תהיה חובה ותנך לא
רוב התנך זה לא היסטוריה של היהודים... לפני נביאים זה בלי גיבוי היסטורי פחות או יותר.
ואחרי נביאים זה עדיין לא מאוד אמין עד שמגיעים למלכים ב וגם שם יש שינויים בגלל שכותבי התנך מבית דוד ומונותאיסטים(מאמינים באל יחיד) אז הם ערכו את מה שכן כתוב כדי שלא יהיה שאריות של פוליתאיזם(אמונה באלים מרובים) .
אז מה אם זה מדינה יהודית.
עברנו כבר אצ פרק הזמן שבו כולם היו דתיים
למה צריך לכםות את האמונה?
בטח
לא, זה סתם משבש את התורה ויש מכשול של גילוי פנים בתורה שלא כהלכה בבתי ספר חילוניים. לודמים את זה עם ביקורת מהמקרא (כפירה), פירושים של ד"ר כזה או אחר.

בנוסף לכך ,יש בבתי ספר גם גויים ואסור ללמד אותם תורה.

בנוסף לכך, אסור ללמד את התורה למי שאינו הגון, שעל זה אמור רבותינו זכרונם לברכה: "כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס, שנאמר (משלי כו, ח) "כצרור אבן במרגמה - כן נותן לכסיל כבוד" וכתיב (משלי יט, י)" לא נאוה לכסיל תענוג" (חולין קלג ע"א). עוד אמרו שם "כל השונה לתלמיד שאינו הגון - נופל בגיהנם", שנאמר (איוב כ, כו) "כל חושך טמון לצפוניו - תאכלהו אש לא נופח ירע שריד באהלו", ואין שריד ,אלא ת"ח שנאמר (יואל ג, ה) "ובשרידים אשר ה' קורא" (חולין קלג ע"א).


זה נפסק להלכה:
"אין מלמדין תורה לתלמיד שאינו הגון אלא מחזירין אותו למוטב ומנהיגין אותו בדרך ישרה ובודקין אותו ואח"כ מכניסין אותו לבית המדרש ומלמדין אותו" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ז).


בעיה נוספת שיש כאן - לימוד מפי המורים ארש אינם יראי שמים:
כי שפתי כהן ישמרו דעת, ותורה יבקשו מפיהו, כי מלאך ה' צבאות הוא" (מלאכי ב,ז) - אם דומה הרב למלאך ה' - יבקשו תורה מפיו ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיו" (מועד קטן יז ע"א, חגיגה טו ע"ב).


גם זה נפסק להלכה:
"הרב שאינו הולך בדרך טובה, אע"פ שחכם גדול הוא וכל העם צריכים לו, - אין למדין ממנו, עד שיחזור למוטב" (שולחן ערוך, יורה דעה, סימן רמו, סעיף ח).
אני מאמינה אבל יש לי התנגדויות ללימודי תנך, האמת שהתחילו אחרי שסיימתי בגרות בתנך, זה מלמד נערים את חוקי התנך והאיסורים והעונשים ואני לא חושבת שצריך ללמד חילונים את זה, דברים שאפילו עלולים להעלות בהם חשש מסוים, כל עוד אנשים הם אנשים טובים, אין להם צורך לפחד מאי קיום מצוות מסוימות וזה מה שמחנכים בתנך, בגיל צעיר יותר, במה שלומדים לבגרות, ברובו הוא חומר שטחי שלא מתיימר לחנך אותך, אם אתה לא מתעמק בו ברמה של מוסר השכל.
אני חושבת שאם מדעים, לפחות מקצוע אחד, הוא לא חובה ויש בתי ספר יסודיים שבכלל לא לומדים מדעים, לא צריך להיות מקצוע חובה של תנך, אם יש בתי ספר שלא לומדים ערבית, שפה של 20% מהאוכלוסייה הישראלית, לא צריך להיות מקצוע חובה של תנך.

אני חושבת שתנך צריך להיות מקצוע שבוחרים בו, אני אומרת את זה למרות שאהבתי מאוד את המורה לתנך ובשיעורים מסוימים גם נהניתי, ברמה העקרונית ובעיקר בהתייחסות לגיל הצעיר יותר, בו מנסים לחנך את הילדים ללכת בדרך הזו ואף להטיף על דברים אחרים כאשר מלמדים אותם את האיסורים והעונשים, במקום תנך, אפשר להוסיף כמקצוע חובה מקצועות שימושיים וחשובים לחיי הילדים כמו התנהלות כלכלית, יש בתי ספר שיש כמה שיעורי העשרה עלובים של חינוך פיננסי אבל זה באמת עצוב, אצלנו לא היה בכלל, המורה לא הגיעה פעם אחת ובית הספר רק סימן על זה וי, ערבית, ברמה בסיסית לפחות, לדעתי זה חשוב שאזרחים בישראל ידעו לפחות כמה מילים בערבית, יותר מאשר ידעו על כמה פרקים בתנך.
הלוואי וזה היה מכניס בהם יראה. יש מישהו שלא צריך לפחד מאי קיום המצוות של אלוקים?

הבעיה שזה לא מה שמלמדים, ולכן אין בזה טעם.
לא
תורתנו היא לא ספר ככול הספרים, צריך ללמוד אותו ביראת ה' ברוממות הנפש בגיל ורעדה
אדם לא דתי, חילוני בבית ספר חילוני, שחי את חייו ללא קיום כל המצוות הדתיות בקפידה, לא צריך לפחד מכך, כל עוד הוא בן אדם טוב, הוא לא אמור להשפט לרעה על כך ובבגרות לתנך לא מחנכים לכך אבל בגיל צעיר יותר כשמלמדים יותר את הדת ומצוות מאשר סיפורים שטחיים יותר של מלחמות בתנך, זה מכניס בהם מעט יראה.
מה הז "אדם טוב". מי שעובר על המצוות של אלוקים - אינו אמור להיקרא "אדם טוב", כי הוא עושה מעשים רעים (עובר על מה שה' צוה). ברו שהוא אמור לפחד מזה, כמו שנאמר " גּוּרוּ לָכֶם, מִפְּנֵי-חֶרֶב--כִּי-חֵמָה, עֲוֹנוֹת חָרֶב: לְמַעַן תֵּדְעוּן שדין (שַׁדּוּן)" (איוב יט, כט).

ואם דוד המלך, עליו הלשום, שהיה מלך חסיד אמר "סָמַר מִפַּחְדְּךָ בְשָׂרִי; וּמִמִּשְׁפָּטֶיךָ - יָרֵאתִי" (תהילים קיט, קכ) - אז מי לא צריך לירא מאת הקב"ה?


"אַרְיֵה שָׁאָג, מִי לֹא יִירָא; אֲדֹנָי יְהוִה דִּבֶּר, מִי לֹא יִנָּבֵא,( עמוס ג, ח).
לא.בזבוז של זמן גדול. במיוחד בבתי ספר חילוניים.
זה בדיוק החינוך שאני לא רוצה שיתנו לילדים העתידיים שלי ולתלמידים חילוניים בבית הספר, גם באופן בסיסי יותר, אני לא רוצה שיקנו לתלמידים חשיבה כזאת. בן אדם טוב הוא בן אדם סובלני, שמכבד אנשים, שמתנהג אל אנשים בצורה יפה ואכפתי, אם בית ספר חילוני מלמד תלמידים שלא שומרים מצוות שהם לא בני אדם טובים, מערכת החינוך נכשלה וההדתה קיימת וגדולה מאוד.
והלוואי ובבתי ספר ילמדו שאנשים שלא שומרים מצוות - הם לא אנשים טובים. איפה שמענו דבר כזה? זה כישלון?! זה קידוש שם שמים! יש משהו יותר טוב מזה?!
אתה יכול להאמין בזה, זה בסדר ובבית ספר דתי זה אחלה, אבל בבית ספר חילוני? תמיד אומרים שאין הדתה אבל אתה מוכיח שיש ושצריך שכולם יהיו ככה. אתה לא מודע לכך שיש אנשים עם אמונות שונות משלך ולא מכבד אותן.
הייתי רוצה שזה יהיה, אבל לא חושב שיש. מה שיש, זה ההפך, בגלל זה לימוד תנ"ך בבתי ספר חילוני - זה גרוע (לפחות איך שעושים את זה). וברור שאני לא אמור לכבד את מה שנוגד את רצון ה', כי זה פגיעה בכבוד ה'. צריך לדאוג לכבוד ה' בעולם, הוא אמור להיות חשוב, ולא לכבודם של האנשים אשר מורדים בו.
צריך גם לכבד בני אדם ואת אורח החיים שלהם, גם אם הוא שונה משלך, אתה יכול לחשוב מה שאתה רוצה אבל בתור חברה פלורליסטית, מערכת החינוך צריכה לא לתת יד להדתה, באמת אין הדתה גדולה אבל אם זה היה תלוי בך - זה לא היה חוקי להיות חילוני.
יש סיבה למה הלכה אומרת לא לכבד א תהאנשים אשר עוברים על המצוות. ואת יודעת למה? בדיקו בשביל זה: בשביל שזה לא יהיה ליגיטימי בעיני אנשים (מה שכן יהיה?) לעבור על מצוות ה' יתברך: גם בעיני החוטא עצמו וגם בעיני החברה, כי שאותו אחד מקבל כבוד וגיבוי - הדרך הזאת מקבלת ליגיטימציה וזה מחלל את כבוד התורה, כאילו שאין חשיבות לעובדת ה' יתברך, בעוד שזה התפקיד שלנו בעולם הזה. את אומרת לכבד את האנשים אשר הם לאשומרים מצוות (על מה בדיוק מגיע להם כבוד? על זה שהם ממרים את פי ה' יתברך כדי שימשיכו בשלהם?), אבל זה פוגע בכבוד ה' ובכבוד התורה - ומזה, משום מה, לא אכפת לך (האמת שזה ברור למה את כזאת. כי מי שאוהב את ה' - לא יאהב את מי שממרה את פיו). האני נגד כבוד לחילונית (שבאמת אינה אמורה להיות חוקית, כי מה "חוקי" בלעבור על החוקים של מלך העולם?) לא בגלל שהדרך שלהם שונה משלי, אלא כי זה פוגע בכבוד ה' יתברך ואמור להיות אכפת לי מכבוד ה' יתברך (הוא אדוננו).

עד כאן הסברתי במילים שלי (כדי שיהיה לך יותר קל להבין), אביא לך את המקור לדברים אלו מתוך הספר "שעיר תשובה" לרבנו יונה ז"ל:

"והמכשולות הנמצאים בכבוד הרשעים, רבים וידועים, כי יש בכבודם:

1. חילול התורה והעבודה, והוא העוון המכלה מנפש ועד בשר.
2. והשנית, כי רבים נמשכים אחריהם ואוחזים מעשיהם.
3. והשלישית, כי המתחברים להם, אף על פי שאינם עושים כמעשיהם, מקבלים פורעניות כיוצא בהם, כאשר זכרנו כבר.
4. והרביעית, כי הם מכניעים כבוד אנשי אמת, ומבטלים העבודה. ואין הצלחה לכבוד הצדיקים זולתי אחרי השפלת כבודם, כמו שכתוב (משלי יד יא): "בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח". ונאמר (משלי יא יא): "בברכת ישרים תרום קרת, ובפי רשעים תהרס" (שערי תשובה, חלק ג, סימנים קמט-קנב).