23 תשובות
אומנם אני לא דתייה, אבל לדעתי: דתי הוא אדם שמחובר לדת. בין אם במנהגים, באמונה או סתם התחברות אליה.
מסורתי הוא אדם ששומר על מסורת, לא משנה מהי.

חרדי הוא אדם שחרד מיראת שמיים, כלומר, הוא הדוק מאוד לדת.
שאלה מעניינת
שואל השאלה:
תודה רבה, אבל מה תשובתך?
אני חילוניה מסורתית

לפי דעתי דתי זה אדם שמאמין ב ה' אך עם זאת שומר על דרך ארץ.
בנוסף דתי זה אדם ששומר את המצוות הישירות מ ה' שכתובות בתנך ולא לשטויות שהרבנים אומרים.
עריכה
שואל השאלה:
ומהם שטויות שרבנים אומרים?
הגמרא, פרשנויות

נניח רשום לא "לאכול גדי בחלב אימו"
אז לא לאכול בהמה עם החלב .
תרנגולת עם חלב זה לא רשום, אך הגמרא והפרשניות אומרות שאסור .
( לא מומחית בנושא , אז לא לתפוס אותי במילה)
דתי - שמי שכפוף לדת, שומר את כל מה שצריך לשמור, אבל ללא החמרות בדרך כלל.
נ.ב. חלילה לזלל בדברי רבנים: "שכל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת " (עירוין כא ע"ב, גיטין נז ע"א).
לעבור על איסור של חכמים - זה אפילו יותר חמור לעבור על איסור תורה:
"דרש רבא: מאי דכתיב (קוהלת יב) "ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה וגו'"? - בני, הזהר בדברי סופרים יותר מדברי תורה, שדברי תורה יש בהן עשה ולא תעשה, ודברי סופרים - כל העובר על דברי סופרים חייב מיתה. שמא תאמר אם יש בהן ממש - מפני מה לא נכתבו? אמר קרא "עשות ספרים הרבה אין קץ" (קוהלת יב) ולהג הרבה יגיעת בשר" (עירובין כא ע"ב).
לפי דעתי להיות דתי זה לדעת עד כמה אתה חזק במה שאתה מאמין, לא משנה אם זה ישוע או ה' או משהו אחר.. לפי החברה להיות דתי זה להגדיר את הקרבה שלך לדת ומה את עושה בחיי היומיום שלך בנוגע לזה. בקיצור לדעתי, מגדירים את עצמך לפי רמת האמונה שלך.. לא משנה אם היא חזקה או לא.
דתי זה אדם שמקיים את מצוות ה'
תוצאה אתה מתכוון לג"מ על יש"ו שנידון בצאוה זה הוא האמין בחז"ל אך זילזל בהם
בפרק חלק כתוב שאפיקורס שלא מאמין לדברי חכמים(כמו הצדוקים והביתוסים)אז יש לו דין אפיקורס ואין לו עולם הבאה
בין היתר שנאמר גם כל יש"ו (ביטין נז ע"א) מהסיבה שאמורה בעירובן כא ע"ב. וכן, מי שאינו מאמין לדברי חכמים - הוא אפיקורוס.
המושג דתי, אחלק אותו לשני מובנים
אדם המשתייך לחברה/ קהילה של יהודים שומרי הלכה.
אדם שמקיים את ההלכה וחי על פי התורה.
ההגדרה של דתיים לדעתי זה חברה של אנשים ששומרת על כל גדרי ההלכה והמסורת היהודית ומתוך זה תומכת בציונות ובהשתלבות בחברה הכללית במדינה...
דתי זה מי שקיבל על עצמו עול מלכות שמיים ומקיים את התורה והמצוות בדיוק ללא פשרות גם כשקשה ולא עושה רק מה שבא לו באותו רגע, אלא כפוף לקב"ה לתורתו ולמצוותיו. (או שזה רק חרדים..) בכל מקרה הלוואי על כולנו.
לפי דעתי דתי זה אחד ששומר על המצוות והולך על פי ההלכה. בנאדם מאמין, עם ערכים מאוד חזקים(שהתורה מביאה) ודעות יציבות.
אחד שתמיד שואף להתקדם בעבודת ה' ולא עוצר לרגע.
אחד שיעשה עבודה על המידות שלו והפנימיות שלו ולא רק ישמור מצוות..
אחד ששולט ביצר שלו ולא היצר בו..
תוצאה
שהתכוונתי לא להקשיב לרבנים התכוונתי לכך שהרבנים מפרשים את התנך בדרך מסוימת ( שוב אני לא מומחית בזה) .

אני לא חושבת שיש להם סמכות להקטין יהודי אחר אשר מפרש בדרך שונה את התנך.

אני יהודיה חילוניה אך קראית, חונכתי על פי חלק מהיהדות הקראית.
איש איש באמונתו אחיה, מקבלת את הדעה שלך אך בוחרת להמשיך בשלי.
פיצה ורודה כאן יש לך טעות
איש איש באמנותו יחיה זה משפט מומצא, המשפט האמיתי מחז"ל הולך: "צדיק באמנותו יחיה" ופחחח את הולכת לפי היהדות הקראית. נשמה חצי תנך מחקתם לכם.. לדוגמא את הציווי "ועשעית ככל אשר יורוך" שמחייב אותנו לשמוע לדעת הרבנים.
מאמין ושומר שבת
פיצה ורודה, זה אמור להיות ברור, שלא לכל אחד אמורה להיות סמכות לפרש את התורה (בעניין להלכה למעשה), כי זה יביא למחלוקות ולפילוג בעם והתורה תראה כשתי תורות, חס ושלום.
בגלל זה התורה אמרה להקשיב לבית דין הגדול וגדולי הדור:
"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע, דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ. וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ. ט וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. עַל-פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה. לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל" (דברים יז, ח-יא).

"והצורך במצוה הזאת גדול מאד, כי התורה נתנה לנו בכתב, וידוע הוא שלא ישתוו הדעות בכל הדברים הנולדים. והנה ירבו המחלוקות ותעשה התורה כמה תורות, וחתך לנו הכתוב הדין שנשמע לבית דין הגדול העומד לפני השם במקום אשר יבחר בכל מה שיאמרו לנו בפירוש התורה: בין שקבלו פירושו עד מפי עד ומשה מפי הגבורה, או שיאמרו כן לפי משמעות המקרא או כוונתה כי על הדעת שלהם הוא נותן (ס"א לנו) להם התורה, אפילו יהיה בעיניך כמחליף הימין בשמאל, וכל שכן שיש לך לחשוב שהם אומרים על ימין שהוא ימין כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו לעולם. נשמרו מן הטעות ומן המכשול. ולשון ספרי (שופטים קנד) "אפילו מראין בעיניך על הימין שהוא שמאל ועל שמאל - שהוא ימין שמע להם" (רמב"ן על דברים יז, יא).
שואל השאלה:
תודה רבה לכל מי שענה!
אני מבינה שאתם כל החיים חונכתם על פי הדת ,אני פחות . מה שאתה עושה עכשיו זה תוקף יהודי אחר באמונתו .
אפשר להתווכח על האמונה של בן אדם לנצח אבל זה לא יגרום לשום שינוי . כי אמונה זה עיניין אישי שבא מין הבן אדם ( לדעתי) ,כך שאין לך מה לנסות לגרום לי לחשוב שאני "טועה".
פיצה ורודה
את אמרת שאת קראית לא?
את יודעת שבמשפטים אלו את עוברת על כמה דברים שכתוב במפורש בתורה?
כמו שאמרתי אני יהודיה חילוניה שחונכתי על חלק מהיהדות הקראית.
סבא שלי קראי וההורים שלי קצת פחות כך שזה קצת התרפרף בשנים.

ואני אשמח אם תפסיקו לתקוף ולשפוט אותי.
פיצה ורודה, אני לא ידוע איך את הגעת לאמונה, אבל אצלנו היא מבוססת על ראיות שכליות. הראיה העיקרת - זה מסורת של כל העם מיום קבלת התרוה בממעד של עם שלם, שבו כל עם ישראל שמע את קולו של אלוקים במעמד הר סיני. באותה מעמד קיבלנו את התרוה שבכתתב ותורה שבעל פה. בלי אמונה במסורת של כל העם - אין סיבה גם להאמין בתורה שבכתב.

נ.ב. אני לא חוכנתי כל החיים על פי הדת.