6 תשובות
לדעתי אתה פשוט צריך לשים עליהם ז**ן ואם הם מתנהגים ככה ומעבירים עליך כל הזמן ביקורת הם לא באמת חברים.
אתה עושה מה שטוב לך ומה שנראה לך לנכון ולא צריך להיות לך אכפת מאחרים.
אתה עושה מה שטוב לך ומה שנראה לך לנכון ולא צריך להיות לך אכפת מאחרים.
פשוט תדפוק להם מבטים של *מי אתם בכלל* ותשים עליהם פס.
תתעלם ופשוט תעשה מה שאתה אוהב
אני לא הייתי לוקחת את זה בתור ביקורת, אלא בתור עלבון. אתה יודע שנה שאתה עושה טוב בשבילך? משקיע? אז תתעלם! כל אחד יכול לבקר אותך, העיקר שמה שאתה עושה בעיניך הוא המקסימום שאתה יכול לעשות.
שואל השאלה:
תודה לכולם על העידוד :)
תודה לכולם על העידוד :)
אנונימי
שמע, בעיקרון ביקורת זה דבר שחשוב לדעת לקבל אבל צריך לדעת לשים לב מתי מישהו נותן לך ביקורת סתם כדי לפרוק מתח שלו עצמו ומתי כדי באמת לקדם אותך. הבעיה מתחילה כשאתה מקבל איזשהו מסר שאתה מבין ממנו שאתה לא בסדר אבל אתה לא מבין מה לא בסדר או מה לעשות עם זה ואז אתה במן מבוי סתום. נגיד "אתה מפגר" זו אמירה כללית שלא אומרת כלום, זה לא מתייחס לשום אמירה או מעשה או אופן התנהגות ספציפי שלך ולא אומר לך מה לשנות ואיך ולמה, זו פשוט תווית סתמית שמכלילה את כולך בתוכה באור שלילי ולא מקדמת אותך לשום מקום. זו דוגמא קלאסית לפריקת מתחים של הצד השני שלא נועדה באמת לבקר אותך באופן מקדם. כדאי גם לשים לב לאינטונאציה בה זה נאמר כי זה דבר שלפעמים נאמר בקטע חברי וכאילו אומר: אני סומך עליך מספיק שתדע שאני אוהב אותך ותאהב אותי בחזרה בשביל שאני אגיד לך שאתה מפגר ותדע שאני לא באמת חושב ככה.
חברי או לא חברי, זו אמירה שאני מבינה למה פוגעת בך אבל חשוב שתזכיר לעצמך שהיא אמירה סתמית שלא אומרת כלום ואתה לא התווית הזו ואם לאותו אדם הייתה בעיה ספציפית וממשית איתך הוא היה צריך להגיד את הבעיה הספציפית הזו ולא "אתה מפגר" כי זה לא אומר כלום (אם אתה מרגיש שזה רציני וחשוב לך לדעת מה הפריע אז אתה יכול גם לשאול למה הוא אומר את זה ולמה הוא מתכוון).
לעומת זאת ביקורת כמו "אתה לא לומד מספיק" יכולה להיות מקדמת אבל אם זה מעצבן אותך אז כדאי לבדוק כמה דברים. דבר ראשון- האם העצה הזו מקדמת אותך במשהו שאתה באמת רוצה להתקדם בו? אתה רוצה בכלל להתקדם בלימודים? כי אם לא אז העצה הזו חסרת תועלת ולא מקדמת אותך לשום מקום אלא רק מעיקה ואני יכולה להבין למה זה יעצבן אותך לשמוע את זה.. במקרה כזה הייתיי מציעה לנווט את השיחה הבאה על הלימודים לשאלה של *למה* להשתפר בלימודים ולא ל*איך* להשתפר בלימודים. ושים לב שאתה באמת פתוח במן סקרנות ילדית לשיחה על זה ומוכן לדון על זה בפתיחות וכנות, כי אם לא ואתה בעיקר כועס על הצד השני אז זה בסדר אבל ככל הנראה זה לא באמת יהיה דיון ולשיקולך איך לפעול בסיטואציה הזו... אולי עדיף להתעלם.
עוד שאלה שכדאי לך לשאול- האם אתה מרגיש שהצד השני רואה אותך? האם כשההורים שלך אומרים לך שאתה צריך להשתפר אתה מרגיש שהם מודעים לכל הקשיים הספציפים שיש לך ולמה שמפריע לך ללמוד ומתייחסים לזה כשהם מבקרים? או שהם פשוט אומרים מה צריך לקרות בתיאוריה בפנטזיה שלהם מבלי להתחשב בנסיבות? כשמישהו אומר לך רק תשתפר תשתפר תשתפר ואין לו את התמונה המלאה זו הופכת שוב לאמירה כללית ולא מקדמת שאין לך הרבה מה לעשות איתה ואתה שוב במן מבוי סתום. מי שירצה באמת לעזור לך להתקדם וזה יהיה לו חשוב, ישב ויקשיב לקשיים שלך ולמה שמפריע לך ויתן לך עצות או ידרבן אותך בנקודות הספציפיות שאתה מבקש ממנו.
באופן כללי הייתי ממליצה לך מעכשיו לנסות להבין בכל אמירה כזו מה עומד מאחוריה ואם היא כללית וסתמית או שיש בה משהו אמיתי ואם אתה לא מבין עד הסוף את המשהו האמיתי ולא יודע מה לעשות איתו אז לשאול ולהעמיק את השיחה עד שתבין למה הצד השני התכוון.
חברי או לא חברי, זו אמירה שאני מבינה למה פוגעת בך אבל חשוב שתזכיר לעצמך שהיא אמירה סתמית שלא אומרת כלום ואתה לא התווית הזו ואם לאותו אדם הייתה בעיה ספציפית וממשית איתך הוא היה צריך להגיד את הבעיה הספציפית הזו ולא "אתה מפגר" כי זה לא אומר כלום (אם אתה מרגיש שזה רציני וחשוב לך לדעת מה הפריע אז אתה יכול גם לשאול למה הוא אומר את זה ולמה הוא מתכוון).
לעומת זאת ביקורת כמו "אתה לא לומד מספיק" יכולה להיות מקדמת אבל אם זה מעצבן אותך אז כדאי לבדוק כמה דברים. דבר ראשון- האם העצה הזו מקדמת אותך במשהו שאתה באמת רוצה להתקדם בו? אתה רוצה בכלל להתקדם בלימודים? כי אם לא אז העצה הזו חסרת תועלת ולא מקדמת אותך לשום מקום אלא רק מעיקה ואני יכולה להבין למה זה יעצבן אותך לשמוע את זה.. במקרה כזה הייתיי מציעה לנווט את השיחה הבאה על הלימודים לשאלה של *למה* להשתפר בלימודים ולא ל*איך* להשתפר בלימודים. ושים לב שאתה באמת פתוח במן סקרנות ילדית לשיחה על זה ומוכן לדון על זה בפתיחות וכנות, כי אם לא ואתה בעיקר כועס על הצד השני אז זה בסדר אבל ככל הנראה זה לא באמת יהיה דיון ולשיקולך איך לפעול בסיטואציה הזו... אולי עדיף להתעלם.
עוד שאלה שכדאי לך לשאול- האם אתה מרגיש שהצד השני רואה אותך? האם כשההורים שלך אומרים לך שאתה צריך להשתפר אתה מרגיש שהם מודעים לכל הקשיים הספציפים שיש לך ולמה שמפריע לך ללמוד ומתייחסים לזה כשהם מבקרים? או שהם פשוט אומרים מה צריך לקרות בתיאוריה בפנטזיה שלהם מבלי להתחשב בנסיבות? כשמישהו אומר לך רק תשתפר תשתפר תשתפר ואין לו את התמונה המלאה זו הופכת שוב לאמירה כללית ולא מקדמת שאין לך הרבה מה לעשות איתה ואתה שוב במן מבוי סתום. מי שירצה באמת לעזור לך להתקדם וזה יהיה לו חשוב, ישב ויקשיב לקשיים שלך ולמה שמפריע לך ויתן לך עצות או ידרבן אותך בנקודות הספציפיות שאתה מבקש ממנו.
באופן כללי הייתי ממליצה לך מעכשיו לנסות להבין בכל אמירה כזו מה עומד מאחוריה ואם היא כללית וסתמית או שיש בה משהו אמיתי ואם אתה לא מבין עד הסוף את המשהו האמיתי ולא יודע מה לעשות איתו אז לשאול ולהעמיק את השיחה עד שתבין למה הצד השני התכוון.
באותו הנושא: