4 תשובות
תיבת הילוכים רובוטית בנויה כמו תיבת הילוכים ידנית, אך במקום דוושת מצמד (קלאץ') שנועדה להחלפת הילוכים ע"י הנהג, יש רובוט שעושה את זה לבד, זה שילוב בין אוטומט לידני, שנועד לאפשר חיסכון בדלק כמו ברכב ידני, ומצד שני להנות ממערכת אוטומטית בלי התעסקות בהילוכים.

בעיניי ברוב המקרים המוחלט של תיבת הילוכים רובוטית - זה יצא על הפנים, התכנה עושה את זה גרוע, וגורמת לנסיעה לא נוחה בעליך ולצריכת דלק גבוהה.
ראה לדוגמא טויוטה קורולה 2008/2009 ושוב הלאה בדגמים נוספים.

תיבת הילוכים טיפטרוניק זו תיבת הילוכים אוטומטית למעשה, ללא מצמד, אך ניתן להתערב למערכת האוטומטית במשחק עם ההילוכים ולהעלות ולהוריד באופן עצמאי ע"י הכנסת ידית ההילוכים למקום המיועד, ואז ע"י לחיצה למעלה או למטה, כאשר בכל לחיצה עולה או יורד הילוך אחד.
חחח מה? איך הבנת את זה?!
ידני ואוטומט הם הפכים גמורים.
אני רואה שלא הבנת^, אז אסביר.


1) תיבת הילוכים *ידנית* - שבה החלפת ההילוך ללמעלה או למטה, וכן עצירה ותחילת נסיעה, נעשות על ידי הנהג באמצעות מוט ההילוכים ודוושת המצמד.
לחיצה על דוושת המצמד מפרידה את הגלגלים מהמנוע, והם מפסיקים לקבל כוח, וזה נעשה למען העלאת הילוך (מעבר לגלגל שיניים גדול יותר שמסובב מהר יותר את גלגלי הרכב אך עם פחות כוח, שכן כבר יש תאוצה מהילוך קודם) או הורדת הילוך (אותו תהליך שתיארתי, רק בהפוך). עזיבת דוושת המצמד מחברת ביניהם שוב, והכוח ממשיך לזרום מהמנוע לגלגלים.
לכן אגב הוא נקרא מצמד, שכן הוא מפריד ומצמיד בין הגלגלים למנוע.
מצמד = קלאץ'.

סדר הנסיעה בידני: הדלקת הרכב, ידית ההילוכים על ניוטרל ככל הנראה, או על ראשון אם אנחנו בעלייה ורוורס אם אנחנו בירידה, והנד-ברקס (בלם היד) מורם.
בשביל להזיז הילוכים צריך לשחרר את בלם היד, אמנם לחלק מההילוכים אפשר להעביר גם בלי להוריד את בלם היד, אבל לא מומלץ בכלל כי זה דופק את הרכב לגמרי.
בקיצור - צריך להוריד את בלם היד בשביל להעביר הילוכים, אך בשביל להוריד את בלם היד, כדי שלא כל משקל הרכב יפול על גלגלי השיניים של ההילוכים שיתפסו את הרכב בהיעדר בלם, אנחנו צריכים ללחוץ על ברקס קודם.
אז לוחצים על ברקס, משחררים את בלם היד, ואז מעבירים להילוך רוורס או ראשון, לוחצים בעדינות על דוושת הגז במקביל ללחיצה על דוושת המצמד, ואז במקביל ללחיצה על דוושת הגז, מרימים את דוושת המצמד (עוזבים אותה לאט).
הרכב כרגע במצב של התחלת נסיעה, מהירות נמוכה.
לוחצים גז, מאיצים, ברגע שמחוג הסל"ד (ראשי תיבות - סיבובים לדקה, והמד הזה נקרא "טורים", בלשון סלנג) עובר את השלוש (שזה בעצם 3000), אנחנו כבר צריכים להעביר הילוך, שומעים את זה באוזן בקלות, הרכב כבר מתאמץ מדי.
המד הזה בעצם מראה לנו כמה המנוע מתאמץ, שכן המנוע מספק אנרגיה לפי מספר סיבובים לדקה, וכך שורף יותר דלק ככל שמספר הסיבובים לדקה גבוה יותר (סל"ד גבוה, "טורים" גבוהים בלשון סלנג).
כשמגיע הזמן להעביר הילוך, עוזבים את הגז ושוב לוחצים על המצמד בו בזמן, את שניהם יחד, במקביל, מעבירים להילוך הבא, ואז משחררים לאט ובעדינות את המצמד במקביל ללחיצה על הגז, עד שההילוך משתלב יפה והרכב ממשיך בנסיעה.
בהורדה של הילוך - אותו דבר רק בהפוך.
וכן בעצירה, מורידים הילוך עד לשני או לראשון, ואז לוחצים על הקלאץ' לגמרי ועוזבים את הגז, במקביל למעבר לחיצה על הברקס כך עד לעצירה, ומוודאים שההילוך מוכנס לראשון לתחילת נסיעה שוב במידה ואנחנו ברמזור, או אם סיימנו את הנסיעה - אז שמים על ניוטרל במידה ואנחנו במישור, הילוך ראשון אם אנחנו בעלייה, והילוך רוורס אם אנחנו בירידה, מרימים את בלם היד (הנד-ברקס) ואז אפשר לעזוב את הדוושות לחלוטין.

נ.ב. צריכת הדלק של רכב ידני - פחותה משמעותית מרכב אוטומט, שכן בידני מעבירים הילוכים בזמן, ומונעים מהסל"ד להגיע למספרים גבוהים לחינם, מה שרכב אוטומטי לא עושה טוב בשום מצב, וכל העברות ההילוכים שנעשות בצורה ידנית - חוסכות המון המון דלק של דוושה שכל הזמן לחוצה כמו שקורה באוטומט.

2) תיבת הילוכים *רובוטית* - שבה החלפת ההילוך נעשית על ידי המכונית, אך היא בנויה כמו תיבה ידנית לכל דבר.
זאת אומרת שיש מצמד, ויש ידית החלפת הילוכים, רק ששניהם לא נגישים לנהג, אלא יש מערכת אוטומטית שמטפלת בהעברת ההילוכים במקום הנהג, ואמורה לעשות את זה בדיוק כמוהו, מה שאף פעם לא באמת עובד, ולכן שוק המכוניות הרובוטיות די גרוע.
ה"יתרון" כביכול של תיבת ההילוכים הרובוטית, הוא הרעיון שיהיה אפשר להנות מרכב בעל צריכת דלק נמוכה כמו ברכבים ידניים רגילים, אך לחסוך לנהג את ההתעסקות עם החלפת הילוכים, שכן יש אנשים שזה מסובך להם, וכך גם להנות מחויית נהיגה אוטומטית.
אבל מה לעשות שזה יצא על הפנים, כי אף מערכת לא יכולה להחליף ידיים אנושיות.

סדר הנסיעה ברובוטי [כמו אוטומט בדיוק]: הדלקת הרכב, לחיצה על ברקס, שחרור בלם היד והעברה מהילוך פארקינג (חנייה, מסומן באות *p*), להילוך נסיעה (דרייב, מסומן באות *d*).
כאן אין שום קושי או מאמץ כמו בידני, כל מה שיש לעשות זה ללחוץ על הגז לנסיעה, וללחוץ על הברקס לבלימה.
סיום נסיעה נעשה ע"י הרמת בלם היד, והעברה למצב חניה (פארקינג), ואז אפשר לעזוב את הדוושה.

נ.ב. צריכת דלק של רובוטי כמעט זהה לשל ידני.

3) תיבת הילוכים *אוטומטית* (נקראת לעיתים תיבה פלנטרית), היא תיבה הכוללת מנגנון המאפשר לרכב להחליף הילוך באופן עצמאי, ללא צורך בהתערבות מצד הנהג, שם הכל בעצם נעשה ע"י המערכת האוטומטית, אך בשונה מתיבה רובוטית וידנית, אין מצמד (קלאץ') ואין ידית הילוכים בתיבה, גם לא כזו אוטומטית לשימושו של הרכב ע"י המערכות האוטומטיות שלו.
בתיבת הילוכים אוטומטית יש מערכת שאחראית על לנתק את ההילוכים לבד ללא מצמד, להחליף הילוכים באופן עצמאי לפי תכנות מסוים, וכן לחבר אותם בחזרה. כך גם בלהעלות ובלהוריד.

הנסיעה באוטומט היא בדיוק כמו ברובוטית, רק שצורת התפקוד של המערכת מבחינת החלפת הילוכים - שונה.


נ.ב. צריכת הדלק של תיבת הילוכים אוטומטית גבוהה, ולפעמים גבוהה משמעותית, משל תיבה ידנית או רובוטית.

4) תיבת הילוכים *חצי־אוטומטית* (נקראת גם טיפטרוניק), היא בעצם תיבת הילוכים אוטומטית לחלוטין, כנראה לרוב ללא מצמד, בה יש אופציה להחלפת הילוך בפועל על ידי הנהג, לדוגמא ע"י לחיצת כפתור, אך הפעלת המצמד (אני לא סגור על זה שיש מצמד בחצי אוטומטית, וגם הבנתי שיש שני סוגים אז אני לא נכנס לזה) ושינוי ההילוך - נעשים על ידי הרכב.
בקיצור, טיפטרוניק זו רק אופציה שמגיעה יחד עם תיבת הילוכים אוטומטית (ונראה לי שאולי גם עם רובוטית, לא בטוח), אין כזה דבר תיבת הילוכים טיפטרוניק בלבד, שכן זה לא פרקטי ולא הכי נוח.
בסוג זה של תיבת הילוכים העברת ההילוכים נעשית ע"י הכנסת מוט ההילוכים האוטומטי הרגיל לחריץ ייעודי, ושם אפשר לתת דחיפה קלה ללמעלה בשביל להעביר הילוך ללמעלה, או דחיפה קלה ללמטה כדי להעביר הילוך ללמטה.
הרכב מעביר לבד את ההילוכים עצמם, לא צריך ללחוץ על שום דוושה, אלא רק על ידית.

צורת הנסיעה זהה לחלוטין לאוטומט ורובוטי, אך יש גם אופציה באמצעות ידית ההילוכים כשהיא במיקום מסויים - ללחוץ למעלה ולתת פקודה לרכב להעלות הילוך בכל מקרה, בין אם צריך ובין אם לא, וכן ללחוץ ללמטה ולהוריד הילוך בכל מקרה, בין אם יש צורך ובין אם לא.
לרוב זה משפר משמעותית את הנהיגה, ומונע בעיות מציקות של גיר כשהוא נתקע או לא מעביר הילוכים בזמן וכו'.
לא חובה להשתמש בזה, זה לא מסובך, זה יעיל לחלק מהאנשים, וזה יכול להיות ממש נוח לחווית נהיגה כיפית.

נ.ב. צריכת הדלק של תיבה חצי אוטומטית לא קבועה, זה תלוי בעיקר בהאם יש לה מצמד או לא, מה שאני לא ממש סגור עליו למרות שניסיתי לבדוק, וכנראה בכלל שיש שני סוגים - אחד עם מצמד ואחד בלי.
עם מצמד צריכת הדלק שלו אמורה להיות דומה לשל ידני, שכן אז הוא כמו רובוטי רק עם אופציה למשחק עם ההילוכים באופן עצמאי ע"י ידית (לא קלאץ') בנוסף למערכת האוטומטית שעושה את זה בתיבת ההילוכים הידנית.
ללא מצמד - יותר דומה לאוטומט, שכן התיבה עצמה היא אוטומטית, וכך גם העברת ההילוכים ובהתאם לכך צריכת הדלק.
אך בשימוש באופציה של העברת ההילוכים הידנית אמור להיות מורגש קלות חיסכון בדלק, אולי אף חיסכון בולט.


עכשיו הנושא יותר מובן?
איך זה שעד עכשיו לא קיבלתי תשובה על השאלה שלי בסוף התגובה המושקעת הזו? חחח