2 תשובות
איפה ההתלבטות?
מה הצדדים החזקים שלך?
מה מעניין אותך?
איזה אפשרויות הבית ספר מציע?
אני יכול לייעץ רק בתחומים מסויימים.
אוקיי, אז ככה, עכשיו סיימתי לכתוב הכל, ואני מוסיף את מה שאני כותב עכשיו ברגע זה כמין הערה:
אני מצטער על החפירה שאת עומדת לקרוא. ניסיתי לנסח את עצמי בצורה ברורה ולומר מה שנראה לי חשוב ומה שאני יודע..
סידרתי את זה לפי מן כותרות כדי שיהיה נוח לקרוא: שני "-" מעידים על כותרת גדולה.
אחד "-" מעיד על כותרת קטנה יותר..
ועשיתי הרבה רווח (מעברי שורה) בין טקסטים שהם פחות קשורים זה לזה.
אם אחרי שתקראי את זה, את רוצה שאנסה לפרט בנושא מסויים (למשל לספר על המגמה שאני אישית למדתי) או כל דבר שלא היה ברור. אז פשוט תשאלי, אני אשמח לעזור.
והנה התגובה שלי מתחילה:


- - איך שזה היה בבית ספר שלי:

- המדעית הנדסית:
בבית ספר שלי, המדעית הנדסית הייתה בדיחה.
המורה הראשי שם היה מוזר, בגישה של "תלמדו בעצמכם" וחבר שלי שהיה שם, סיפר לי שהמורה לא סיפק לו עזרה בנושאים חשובים מסויימים, והיה צריך להשקיע מאמץ בחיפוש מקורות מידע על נושא שהיה מאוד חשוב והמקורות מידע שמצא לא היו עדכניים והמורה לא עזר לו...

- פרטים 1:
ילדים לא למדו טוב, לא היה ברור מה עושים שם.
הם כן טיפה למדו c, וטיפה על שערים לוגיים ולא יודע מה עוד.
אבל היה נראה שזה לא רציני.
הכניסו אותם מייד לפרוייקטים וכל אחד בוחר לעצמו פרוייקט לעשות, ממציא משהו.
עכשיו זה מאוד בעייתי, כי אתה צריך ליישם משהו שלמדת (אם בכלל למדת), וחופש כזה שהציעו שם, אני לא מבין איך זה מאפשר ליישם את הידע של התלמידים בצורה מבוקרת.

- פרטים 2:
הייתי גם ביום הזה שבו בוגרי המגמה הציגו את הפרוייקטים שלהם (כשאני בעצמי ניסיתי להחליט על מגמה).
אני זוכר שהפרוייקטים היו ממש שונים זה מזה, והאמת דיי מטופשים לרוב)
ומה שהיה דיי בולט לעיין, שזה היה נראה שהאנשים שהציגו, אין להם באמת ידע שרכשו, לא משהו מיוחד לפחות, מקסימום ידע שרוכשים בכיתה ז-ח במדעים...




- האפשרויות שהיו לי ומה שבחרתי:
ההתרשמות שלי הייתה לא טובה מהמגמה הזו.
אצלי בבית הספר לא הייתה אפשרות ללכת לכימיה ולפיזיקה במקביל. כן הייתה אפשרות של פיזיקה ומדעית הנדסית.
אבל האמת שכל אלה גם פחות היה הכיוון שלי, אני לקחתי פיזיקה ומדעי המחשב.
וזה דיי היה הקטע שלי, זה ממש התאים לי. זה סוג של בדיוק מה שרציתי.
אהבתי פיזיקה, אהבתי מדעי המחשב והתעניינתי בזה כבר מהיסודי (בניתי משחקים בgame maker)
זה ממש טוב אם את יודעת בדיוק מה את אוהבת, כי כנראה כאן רוב הקושי בבחירת מגמה.


- לגבי כמה שזה עוזר בעתיד:
חבר שלי היה מאוד מאוכזב מהמגמה.
הוא סיפר אפילו שהגיע לאוניברסיטה והראה להם שהוא הלך למדעית הנדסית, והם בכלל לא הכירו במגמה הזו. לא הייתה לו אפילו אפשרות לציין את זה.
מדעי המחשב, כן היה שם. (אני מאמין שגם כימיה מוכר בכל מקום, וגם פיזיקה, אלה דברים דיי רגילים..)
ככה שגם בנושא הזה תהיי זהירה. (אולי תבדקי במחשבוני סכם של אוניברסיטאות ותחשבי סכם של ציונים אקראיים בשביל לראות אם יש שם בכלל אפשרות של "מדעית הנדסית", לדוגמא של הטכניון, של אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת באר שבע... ועוד כמה אוניברסיטאות שאולי שמעת שהן טובות)




- - עצה:

- לכי אחר מה שמעניין אותך יותר!:
אם כימיה ופיזיקה מעניין אותך יותר ממדעית הנדסית ופיזיקה, אז לכי על האופציה הזו. לדעתי פחות תקחי כשיקול דעת את העניין של העומס. ככל שמשהו יעניין אותך פחות, כך פחות תהיה לך מוטיבציה להבין אותו ולהשקיע בו, ואז זה באמת יעמיס עליך.
ואם אומרים לך משהו כמו "זה 5 יחידות יותר" - המון עומס, או "זה עוד שעה/שעתיים בשבוע" לדעתי לא צריך להתייחס לזה ברצינות כל כך. תופתעי לגלות שלפעמים הדברים האלה הם ממש לא הבדל גדול.

- לפעמים דברים הם פחות מפחידים למעשה מאיך שנראו:
למשל, אצלי במגמת מחשבים היה לעשות פרוייקט.. "5 יחידות נוספות!"... מסתבר שזה היה יחסית חארטה, יחסית כלום. (מה שכן, אני אישית הייתי מהבודדים שעשו הרבה מעבר למה שצריך, הבודקת שלי אפילו לא הסתכלה על הכל, כל מה שעשיתי (זה היה מאכזב) ועברה לתלמיד הבא.. וקיבלתי מאה עגול (וכך הרבה תלמידים גם אם לא השקיעו הרבה, כלומר הייתה צריך להיות טמבל גמור ולא להשקיע כמעט בכלל כדי לקבל פחות מ80).
ועוד שעתיים בשבוע זה גם יכול להיות כלום, קחי בחשבון ששיעורים מתבטלים והיום ילדים שלומדים הרבה, יש להם פה גדול והם יכולים לפעמים להתמקח עם המורה כדי שישחרר מוקדם.

- לכי אחר מה שמעניין אותך:
נכון שלא תמיד הדברים לא משמעותיים כפי שנראים (אולי כן 5 יחידות נוספות או שעתיים בשבוע זה הרבה עומס ונוראי), אבל לדעתי אל תפחדי מהדברים האלה עד כדי כך. בהמשך החיים אולי באמת יצא לך להתמודד עם עומס, ותקופת הבית ספר תראה לך כמו כלום, ואת תסתדרי גם בזה. פשוט תלכי אחרי מה שיותר מעניין אותך.
אם את ממש בהתלבטות ולא יודעת מה יותר מעניין, אז תנסי קצת לחקור בנושא.
אפילו תשאלי אנשים שלומדים מה הם למדו ממש, שיכנסו טיפה לפרטים (כדי לראות כמה הבנה יש להם ואולי מה היקף החומר ואם זה מעניין אותך). כנ"ל לגבי כימיה.


----------------------------------------


נ. ב

כמה זמן יש לך לבחור מגמות?
זה השנה או שנה הבאה?