התמונה ברשיון Creative Commons
11 תשובות
אתה היית השליח.
השם החליט שאותו בנאדם צריך לקבל סטירה... ואתה היית זה שנותן לו.
וכנראה יש גם משמעות למה דווקא אתה זה שנתת לו אותה ולא מישהו אחר.

המשך יום נעים לכולם (:
ריקי שמעת פעם כל בחירה אישית? "השם" הוא זה שקבע את הבחירה הזאת, כך שבעצמו טוען שלא הכל ממנו, האדם אינו שליח בכל מעשיו, ואין שום סיבה אלוהית לסטירה, או לסוטר. אם כבר החלטת להאמין במיתולוגיות מוזרות, לפחות תביני במה את מאמינה
המושג "הכל מאלוהים" לא מתייחס לדברים כמו פעולות יום יומיות, זה יותר בקטע גדול יותר, לדוגמה אם אני יחיה או ימות בעוד שבוע, או אם אחלה במחלה, או אם אני ימצא עבודה טובה, או יזכה בלוטו. בתרבות האסייתית גם קוראים לזה קארמה, וקארמה לא משפיעה על הפעולות שלך, היא פשוט סוג של משפיעה על הגורל שבדברים שקוראים סביבך.
שאלה יפה. והתשובה מורכבת.
מבחינת תפישת היהדות אצטט לך את הגמרא שאומרת כי אין אדם נוקף אצבע אלא אם כן מכריזים עליו למעלה. משמע שאף דברים קטנים נקבעים מראש. וכפי שכתבה ריקי אלוקים קבע שתיתן סטירה.

כמובן דברים אלו אינם רציונלים ומתסכלים את המאמין השכלתן. הרמב"ם בהלכות דעות שואל שאלה חשובה. אם אמנם הכל נקבע כבר, אין לאדם בחירה, וכיצד ניתן להעניש אותו או בכלל מדוע דרושות מצוות וחוקים?
הרמב"ם מסיים שבודאי ישנה לאדם בחירה, ומשאיר את מהות ידיעת הבורא בתעלומה.

ישנה תשובת הראב"ד שאומר שידיעת הבורא היא ידיעה כללית יותר, סוג של קארמה אם תרצה. ולא פרטנית כמו נתינת סתירה. בערך מה שכתב anderune.

יש שמחלקים שאמנם גורלו של אדם ומאורעותיו קבועים, אבל הגורמים למאורעות לא. לדוגמא. מפורש בתורה כי הקב"ה מבטיח לאברהם שזרעו ישתעבד לזרים 400 שנה. אם כך מה הטענה על פרעה ששיעבד אותם? הרי זה נקבע כבר? אלא שאמנם השיעבוד נקבע, אבל לא המבצע. ופרעה חטא כשהחליט להיות המבצע. כמו כן אף אם נקבעה השמדת יהדות אירופה, הגרמנים חטאו כשביצעו זאת.

יש אסכולה מסוימת ביהדות הלוקחת את מושג הבחירה לקצה וגורסת כי לא כל דבר נקבע קודם, ואם אדם רוצח את חבירו לא בהכרח שזה רצון הבורא. ביניהם הר"ן והאור החיים. אבל זו לא האמונה הרווחת. (למרות שבעיניי זה ההסבר הכי טוב לשואה. השואה אירעה כי הגרמנים הרעו את דרכיהם, ואין בינה לבין אלוקים דבר).
נכון ענתה ריקי, וכהמשך... נותן הסטירה נבחר, כי
1. גם הוא צריך להענש
2. הוא קיבל את הסטירה בגלגול קודם. ובא העת להחזיר.. אבל עדיין... הוא אמור להענש
אלוהים נותן לך בחירה חופשית האם לעשות מעשים טובים או רעים.
אחרת מה ההיגיון שהוא רשם בלוחות הברית "לא תרצח" לא תגנוב" וכו'
אם הוא מחליט על כל הגנבים והרוצחים?

תראה זה מסובך מאוד ואין מצב בחיים שנצליח להבין אפילו בקצת
את השיקולים של האלוהים. זה לא ייקלט במוח האנושי.
בגלל זה אומרים שכדי להבין את תורת הקבלה צריך להיות גאון נדיר,
ומבוגר מעל גיל 50 שכל חייו למד תורה ותלמוד.

אבל בגדול לפי מה שהצלחתי להבין, אלוהים יודע מה תעשה
אבל לא מחליט לך מה שתעשה. קצת מסובך..
גם אני לא הצלחתי להבין עד הסוף.
למשל שמעתי הרצאה על השואה, למה זה קרה ומה ההשלכות.

אלוהים ראה שיש התבוללות גדולה מאוד באירופה שעומדת
לסכן את קיומו וזהותו של העם היהודי, אז לפני שזה יתפשט
למצב כזה שכבר לא ישאר עם יהודי טהור אז הוא החליט
עם כל הכאב לוותר על שישה מיליון יהודים על מנת
ששאר היהודים ישארו טהורים.
אין ברירה, כשיש נמק ביד הרופא צריך לעקור לגמרי את היד
על מנת שלא יתפשט וישמיד את כל הגוף.

ואגב, כמו שהבנתי כל השישה מיליון שניספו בשואה
הם נקראים לפי התנ"ך "הרוגי מלכות", זתומרת כל מי שנרצחו,
ולא משנה איפה ומתי, ע"י גויים בגלל היותם יהודים
נקראים "הרוגי מלכות", והם זוכים להיות בגן עדן
עם כל גדולי האומה היהודית לנצח נצחים.
כך שעם כל העוונות שהם עשו אלוהים מסתבר עשה איתם חסד
שהם לא ישלמו על מעשיהם הלא טובים אלא יהיו בגן עדן.

אולי קצת קשה לקבל ולהבין את זה,
אבל כך מסבירים כל המרצים/הרבנים בנושא.
האדם היה צריך לקבל את הסטירה, למות או כל דבר אחר. הסיבה שנתת לו סטירה או הרגת היא מהבחירה החופשית שלך. השם נותן לך להחליט מעצמך אם אתה הוא השליח לביצוע הדבר או לא. אם היית בוחר לא לתת סטירה, משהו אחר היה עושה זאת.
הכל צפוי והרשות נתונה
אלוהים נתן לבני האדם את יכולת הבחירה. בן אדם מחליט מה הוא עושה. מה הוא אוכל, מה הוא אוהב וכו'... אלוהים מחליט את הדברים הגדולים כמו למשל מי ינצח במלחמה
אנונימית
פשוט מאוד בחרת להיות השליח הרע
אולי תאהב גם את: