48 תשובות
נכון^ בעבר הנשים היו נשלטות לגמריי ועל זה התנך מתבסס, ועל עוד שטויות שלא צריכות להוות משהו אבל מסיבה כלשהי כן מהוות, בימנו.
אנונימית
אשה ממש לא נחותה. הבעיה שאת רואה מה לא טוב. התורה גם אומרת שנשים הם הצדקניות והם מגינות בכוח הרוחני שלהם על עם ישראל. כתוב שסופן של נשים לגן עדן.
והפסוק שלא עשני אישה. בגלל שגברים יש להם חובה מצוות.
ולנשים אין.
ואשה פסולה לעדות אותה סיבה.
ואשה כן יורשת.
היהדות אומרת שמטרת אישה היא להתחתן ולהיות עקרת בית.
או לעשות תפקידים נחותים כמו להדריך קבוצות מוגבלים או לעזור לבעלה.
זה נחות, זה טמטום לשמו.
אנונימית
ממש אבל ממש לא נכון, כל התגובות פה שגויות. אל תענו אם אתם לא יודעים.
גברים אומרים זאת מכיוון שיש להם יותר מצוות לקיים, 3 תפילות ביום, הנחת תפילין... ויש עוד המון מצוות שנשים לא מחוייבות להן וגברים כן, ועל זה הם צריכים להודות.
אנונימית
לא יודע אם אתם יודעים אבל אישה צריכה להגיד: ''ברוך שלא עשני כרצונו''.
תשאלי רב יקירתי. אין לי מושג.
ועל מה מינוסים? זה באמת ככה... אני בעצמי חושבת שזה לא בסדר ושיש הרבה אפליות ביהדות בין נשים לגברים. אבל זה מה שזה.
אנונימית
מגיב לכולם- ברוך שעשני כרצונו*
תיקון.
אנונימית
מה כבר אפשר לעשות? שום דבר.

והתכוונתי לזה שככה זה ביהדות, תשאלי אפילו רב וזאת התשובה שהוא יגיד לך, אז על מה המינוסים? -_-
אנונימית
חדש לך שהדת שוביניסטית?
אישה מברכת "ברוך שעשני כרצונו"- האישה הרבה יותר קרובה לאלוהים לפי ההלכה, ולכן היא מודה לאלוהים שברא אותה אישה.
לעומת זאת, גבר מברך "ברוך שלא עשני אישה"-לגברים יש יותר מצוות לקיים מאשר לנשים (דווקא בגלל העובדה שנשים הרבה יותר מקורבות לאלוהים), ולכן הם מודים על ההזדמנות הזאת לקיים עוד מצוות.

בקשר לנחותה יותר... אני לא כל כך יודעת מה להגיד בקשר לזה, כי גם אני שמה לב לזה, אבל אני מניחה שזה בגלל שלא באמת בדקתי אז אני לא יודעת.
וואי איזה שטויות
הם אומרים ברוך... שלא עשני אשה כי נשים פתורות ממצוות כמו 3 תפילות או לשבת בסוכה הן כן יקבלו שכר אבל הן לא חייבות וכן יש נשים בתורה כמו מריים הנביאה, או יהודית שהרגה את מלך רומי... יש מלא! זה שאתן לא יודעות זה משהו אחר...
(מי שיעשה מינוסים כי אני אומרת תאמת בכבוד)

וסתם שתדעו נשים הן יותר טהורות לכן הן כל כך שמורות עם מצוות צעינות ושמירת מגע וכולי הן יותר. קרובות לקדוש ברוך הוא ולכן מברכות ברוך... שעשני כרצונו... יש מבין?
חח עצוב שיש בנות שמאמינות ביהדות
אנונימי
מה את רוצה ממני אנונימית? -_-
מה אני יכולה לעשות
אנונימית
מה שעצוב זה שאת לא מאמינה
כל מי שהגיב נגד הדת- אתם כסילים.
אנונימית
חח לא רשום בתנך להתפלל כול בוקר ברוך שלא עשני אישה.
מוזמנת כול בוקר לקום ולהתפלל ברוך שלא עשני גבר אם זה כזה מפריע לך, אל תסתכלי על השלילי דווקא, יש בחורות במעמדים גבוהים בתנך. (למשל-דבורה הנביאה הייתה שופטת)
האישה בתנך לא הייתה כזאת נחותה, אבל בהלכה החרדתית כן, ולפי ההלכה מברכים ברוך שלא עשני אישה ולא לפי התנך.
אנונימית
כי הדת הומצאה בתקופה שבה נשים היו כמעט כמו רכוש.
שאפשר לאנוס. לשלם לאבא שלה. ואז להתחתן איתה.
שאפשר לבזות. להשפיל. או להמעיט בערך.

לא הייתי אומר שהיהדות היא המקור לכמויות הענק של שוביניזם האלה.
אבל היהדות נוצרה בתקופה שבה זה היה הנורמה. ולכן. יש ביהדות הצדקה לדברים האלה. באותה התקופה זה היה מובן מאליו.
וכל עוד לא מסלפים את התנך עם "פרשנות". לא ממש אפשר להכחיש את זה.
אנונימית את בעצמך כסילה שאת מעודדת דת גזענית שוביניסטית פשיסטית :)
אנונימי
אני לא מאמין בתנ"ך! לדעתי אדם כתב את הספר הזה...

אדם חכם ויצירתי אך שוביניסט
מבין אותך, אולי זה נשמע קצת זלזול בכבודה של האשה, אבל לכל דבר יש ביאור..

הביאור- "ברוך שלא עשני אשה" - הגבר מחוייב לפי הדת ב-613 מצוות שזה המון!, על כל מצווה יש זכויות בעולם הבא

אשה לא מחוייבת ברוב המצוות האלה, לכן השכר שלה הוא פחות וזה הכוונה בעצם..
וכמובן שתחפשו את הרע בדת כמו תמיד.
אגב מה הקשר " ברוך שלא עשני אישה"?
קודם כל תלמדי באיזה קטע נאמר המשפט לפני שאת קופצת.
כמה שמאלנים יש פה
הדת לא שובניסטית די
אנונימי
אין שום קשר למין של הבן אדם, הדת לא שובניסטית נקודה.
"כמה שמאלנים יש פה"
כי העובדה שהדת שוביניסטית קשורה לפאקינג שמאל?
אה לא? שיט.

"הדת לא שובניסטית די"
היא לא הא?
אממ...
אז אני אשמח להסבר.
דברים פרק כב

כה וְאִם-בַּשָּׂדֶה יִמְצָא הָאִישׁ אֶת-הַנַּעֲרָ הַמְאֹרָשָׂה וְהֶחֱזִיק-בָּהּ הָאִישׁ וְשָׁכַב עִמָּהּ וּמֵת הָאִישׁ אֲשֶׁר-שָׁכַב עִמָּהּ לְבַדּוֹ. כו וְלַנַּעֲרָ לֹא-תַעֲשֶׂה דָבָר אֵין לַנַּעֲרָ חֵטְא מָוֶת כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל-רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה. כז כִּי בַשָּׂדֶה מְצָאָהּ צָעֲקָה הַנַּעֲרָ הַמְאֹרָשָׂה וְאֵין מוֹשִׁיעַ לָהּ. (ס) כח כִּי-יִמְצָא אִישׁ נַעֲרָ בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא-אֹרָשָׂה וּתְפָשָׂהּ וְשָׁכַב עִמָּהּ וְנִמְצָאוּ. כט וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָ חֲמִשִּׁים כָּסֶף וְלוֹ-תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא-יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל-יָמָיו. (ס)

אנסת בכוח בורטלי? בכיף. רק תדאג לשלם לאבא שלה.
------------------------------------------------------------------------
ויקרא יט

כ וְאִישׁ כִּי-יִשְׁכַּב אֶת-אִשָּׁה שִׁכְבַת-זֶרַע וְהִוא שִׁפְחָה נֶחֱרֶפֶת לְאִישׁ וְהָפְדֵּה לֹא נִפְדָּתָה אוֹ חֻפְשָׁה לֹא נִתַּן-לָהּ בִּקֹּרֶת תִּהְיֶה לֹא יוּמְתוּ כִּי-לֹא חֻפָּשָׁה. כא וְהֵבִיא אֶת-אֲשָׁמוֹ לַיהוָה אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֵיל אָשָׁם. כב וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן בְּאֵיל הָאָשָׁם לִפְנֵי יְהוָה עַל-חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא וְנִסְלַח לוֹ מֵחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא. (פ)
------------------------------------------------------------------------
ויקרא כא

ט וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת-אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף.

בת של כוהן הפכה ל"זונה"? בכיף. רק תשרוף אותה והכל טוב.
------------------------------------------------------------------------
שמות כא

ז וְכִי-יִמְכֹּר אִישׁ אֶת-בִּתּוֹ לְאָמָה לֹא תֵצֵא כְּצֵאת הָעֲבָדִים. ח אִם-רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ אֲשֶׁר-לא (לוֹ) יְעָדָהּ וְהֶפְדָּהּ לְעַם נָכְרִי לֹא-יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ-בָהּ. ט וְאִם-לִבְנוֹ יִיעָדֶנָּה כְּמִשְׁפַּט הַבָּנוֹת יַעֲשֶׂה-לָּהּ. י אִם-אַחֶרֶת יִקַּח-לוֹ שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע. יא וְאִם-שְׁלָשׁ-אֵלֶּה לֹא יַעֲשֶׂה לָהּ וְיָצְאָה חִנָּם אֵין כָּסֶף. (ס) יב מַכֵּה אִישׁ וָמֵת מוֹת יוּמָת. יג וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה.

------------------------------------------------------------------------
ויקרא כז

ג וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. ד וְאִם-נְקֵבָה הִוא וְהָיָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל. ה וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר עֶשְׂרִים שְׁקָלִים וְלַנְּקֵבָה עֲשֶׂרֶת שְׁקָלִים. ו וְאִם מִבֶּן-חֹדֶשׁ וְעַד בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר חֲמִשָּׁה שְׁקָלִים כָּסֶף וְלַנְּקֵבָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשֶׁת שְׁקָלִים כָּסֶף. ז וְאִם מִבֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה וָמַעְלָה אִם-זָכָר וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשָּׁה עָשָׂר שָׁקֶל וְלַנְּקֵבָה עֲשָׂרָה שְׁקָלִים. ח וְאִם-מָךְ הוּא מֵעֶרְכֶּךָ וְהֶעֱמִידוֹ לִפְנֵי הַכֹּהֵן וְהֶעֱרִיךְ אֹתוֹ הַכֹּהֵן עַל-פִּי אֲשֶׁר תַּשִּׂיג יַד הַנֹּדֵר יַעֲרִיכֶנּוּ הַכֹּהֵן.

אישה שווה פחות מגבר?
מהה?! בכלל לא! ביהדות שמים את השווי של האישה אפילו מעל הגבר הא?
ברור.. מה...
--------------------------------------------------------------------------
ויקרא יב

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד-מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה.

אם אמא יולדת זכר היא "לא נקייה" לפחות זמן מאשר נקבה...
(וכן אני יודע שתמא זה לא "לא נקייה". זה אנלוגיה)
כי נקבה גורמת לאמא להיות "לא נקייה" ליותר זמן...
(*מדגיש את השימוש במרכאות*)
סקסיזם? נעע... תזכרו! האישה *מעל* הגבר ביהדות!
הרי לנשים יש בת מצווה לפני גברים!
מה שאומר בעזרת הוקוס פוקוס שנשים שוות יותר בעיניי היהדות!

(מאוד אמין)
--------------------------------------------------------------------------

אני יכול להמשיך עוד ועוד..
לא חסר כמויות *ענק* של סקסיזם כנגד נשים בתנך.
ופה זה רק מה שחד משמעי סקסיזם. שלא נדבר על דברים מרומזים או לא לגמרי ברורים.
ש*אותם* אפשר תחת מצבים קיצוניים תחת "פרשנות" (סילוף)
אבל מה שכתבתי עד כשיו זה שחור על גבי לבן סקסיזם.

אבל כמו שאמרתי... אני יכול להמשיך עוד ועוד..
אבל אני חושב שהבהרתי את הנקודה.
לא עשיתי פה יותר מלצטט את התנך ישירות.
ואפילו השארתי את מה שכתוב לפני ואחרי.+ ציינתי את המקור.
כדי שלא תוכל להגיד ש"זה מוצא מההקשר".
אבל לא...
תן לי לנחש!
זה... המילים שבתנך (שהם "המילים של אלוהים") טעו נכון?
ה... המילים הכתובות... זה לא באמת מילים כתובות שחור על לבן בפירוש...
זה לא מילולי! זה... זה משל! זה פרשנות! זה עבר תיקון!
או במילים אחרות... Cherry Picking וסילוף ^~^

^תסביר לי את כל זה. בלי סילוף הפרשנות.
תסביר לי את זה לא על בסיס הדעה של אדם אחד או אחר לגבי הטקסט.
תסביר לי את זה על בסיס מה שכתוב בשחור על לבן. ואני אגיד שהדת לא שוביניסטית.
אני מופתע שתגובה נגד הדת לא קיבלה מינוסים XD ^
אנונימי
אישה הכי מרוממת בתורה..
אומרים ברוך שלא עשני אישה משום שנשים פתורות מרוב המצוות כי הן ברמה רוחנית גבוהה יותר אז אומרים ברוך שלא עשני אישה כי אנו הגברים לא רוצים להיות פטורים מן המצוות ומודים להשם שלא פתר אותנו מהמצוות..
אישה לא יורשת אלא אם האב או האם כתב בצוואה משום שהבנים של האב משיכים אותו
וככה זה גם בדרך כלל היום הבנים ממשיכים את העסק של אביהם (כמו אחי לדוגמה)
דרך אגב כיבוד האם קודם לכיבוד האב
ושאומרים לאישה שהיא עקרת בית זה כי המילה עקרת לשונה מהמילה עיקר
אישה היא עיקר הבית אי אפשר להסתדר בלי האישה שכתוב גם שלנשים יש בינה יתרה והן חכמות יותר מהגברים...
יש עוד מלא מלא דברים שאפשר להגיד שהתורה מרוממת את האישה..
אנונימי
אומנם זה נראה ככה במבט ראשון אבל מה עם סיפור דבורה? היא הייתה נביאה וגם ברק ביקש את עזרתה וגם היה תנאי
כשברק ביקש את זה אז דבורה עונה לברק שהיא תתלווה אליו לקרב נגד צבאו של יביא אך מזהירה אותו שאם תבוא איתו תהילת הניצחון בקרב לא תהיה שלו מפניי שאישה תזכה להרוג את סיסרא והתהילה תהיה שלה
כתוב שם כי אם היינו אישה אז לא יכלנו לקיים את כל המצוות שקשורות אך ורק לגבר
כי התנ"ך מפלה.
פשוט מאוד.
לכל אלו שאומרים שהתורה מראה שהאישה ברמה גבוהה, תשימו לב איך התייחסו אליה בתנ"ך.
בואו נדבר רגע על עכשיו התורה אומנם הייתה די נגד נשים אבל כמה היה בה מלא דברים בעד אז אפשר לסתור דעות עד מחר ולהביא טיעונים אנחנו מדברים פה על משהו מאוד מורכב
יש יותר דברים נגד מאשר בעד..
לא חושבת. כל דבר שנראה לך שמבזה את האישה יש לו פירוש שמראה שהתכוונו למשהו אחר או שלכל דבר יש סיבה. אל תגידו סתם דברים באוויר...
למשל שאומרים "שלא עשני אישה" מהמובן שלגבר יש יותר מצוות ולכן שלא להיות כאישה כי היא עושה פחות מצוות מגבר וצריך להרבות במצוות
אז למה אישה לא מקבלת את הזכות להרבות במצוות? כי לא מגיע לה? כי היא חלשה? כי הגבר יותר טוב ממנה?
אישה עושה פחות מצוות כי היא לא צריכה, היא כבר בדרגה רוחנית גבוהה, גברים צריכים לעשות יותר מצוות כדי להגיע לדרגה הרוחנית שלה ולכן יש להם יותר מצוות ומאמץ, ודווקא בגלל שהן לא חייבות הן מקבלות יותר שכר מגבר אם הן עושות מצווה כלשהי שהתורה פטרה אותן.
זה דווקא בא לשבח את האישה.
אנונימית
כי התנך זה דבר ישן מאד פעם זה היה בנורמה להתנהג כך לאישה.
לא כתוב שום דבר בתורה בנוגע לזה שבגלל שאישה יותר קרובה לה' היא לא צריכה להתפלל המון כל אלה הם שטויות שרבנים המציאו כדי שנאהב את התורה אבל למעשה הם הרסו אותה עם כל ההמצאות שלהם

מינוסים? בואו אליי!
אנונימית
זה נכתב פעם בגלל זה. כי פעם יעני היינו רכוש אבל עכשיו זה לא פעם ועכשיו בוא נגיד את האמת אנחנו השולטות.. והבנים זה הרכוש שלנו..
בנים שלא מסכימים אתם יכולים לא להסכים איתי גם בעוד 50 שנה.. העיקר אני יודעת מה נכון ומה לא
ואני גם רואה את זה בחיים הפרטיים שלי עם הידידים שלי והחברות שלי..
אף אחד לא רכוש של אף אחד, ^
לא מאמינה איך עדיין יש אנשים עם משכל נמוך.
אנונימית
לא רכוש של אף אחד? אז עדיין לא נכנסת לבית של ידידים שלי ושל המשפחה שלי שמתי שיעני הגבר בבית אומר לאישה מה לעשות האישה מרימה איזה כפכף והוא יעשה כל מה שהיא תבקש..
יש גם אישות שהגבר שולט בהם וזה לא נשמע לי הגיוני בכלל ותודה על המינוס מאמי... כמו ילדה קטנה נשבעתת
יאללה עוד מינוסים ילדי אבא
אויש נו באמת.. מה הקשר?!
אומרים את זה כי אישה יותר סובלת

-מחזור

-הריון

-היא פעם בשבועיים מורידה שיער בכל הגוף בסבל מטורף

וזהו.. (את זה בבית ספר הסבירו לי.. וגם ההורים שלי)
זה תלוי, יש גם וגם.
חחח קודם תלמדי לדבר עברית תקינה, ולומר נשים ולא אישות,
ואז נשמע כמה הגיוני ההיגיון שלך מי "שולט" במי..
עאלק ילדה קטנה, מי שמדברת
אנונימית
ממתי מישהי הודתה שהיא קיימת על מנת לעזור לגבר מתוקה?
זה פשוט עצוב כמה אתם מסלפים את מה שכתוב בתורה
האישה היא דבר שחייב לכבד אסורלגבר להרים יד על אישה בשום פנים ואופן ואתם חיים בסרטשהתורה מעודדת לאנוס אומשהו כזה
אתם גם לא קולטים שהתורה לא מתאימה רק לדור אחד היא מתאימה לכל הדורות אוקי?
הפיל ממה שהתחלתי לקרוא זה שהוא אנס אותה העונש שלו זה להתחתןאיתה קולט? ולשלם על מה שהוא עשה כיהוא אנס אותה וחילל את כבודה ואותה מובן? אם היא לא רוצה אז הוא רק משלם נראה לי בקשר לזה אני לא בטוחה אין דבר כזה היתר מהתורה לאנוס מה אתםדפוקים אסור לגבר להסתכל על הציפורןהקטנה של אישה *אם הוא נהנה מזה* אבורלהסתכל לגעת להתקרב לשאול בשלומה אבל לאנוס? ברורר תהנה מה נראהה לכם?
ושתדעו שהאישה כמושאמרו כבר היא העיקר ואסור להתייחס אליה רע בשום אופן.
אנחנו מברכות ברוך שעשני כרצונו ברצון של הקב"ה והגבר כמו שאמרו כי הוא מקבל שכר על כל המצוותשהוא מחויב לעשות והאישה לא
וסתםשתדעו שלמה האישה יש לה פחות מצוותמהגבר זה כי האישה יותר קרובה להשם ולכן היא פחותצריכה מצוות שיקשרו אותה להשםלעומתזאתגבר צריך להתאמץ בשביל להיות קרוב להשם ושלאתתחילו להגיד שוביניסטיותבלה בלה זה לא שהגבר נחות או האישה נחותה.
על המגילהXD
"חולת מוזיקה!" + "לקחתי לחבר את משתמש"
אדם חביב שלי.
לפני שאתה פותח את הפה. תברר.
אתה אשכרה חושב שהתנך לא סקסיסטי?
אני מזמין אותך להסביר את כל אחד מהציטוטים של התנך שכתבתי.
ובלי סילוף הפרשנות.
*סמיילי של נשיקה*


אה... ו... בהצלחה עם לנסות להצדיק אונס בכוח של אישה מבלי להיות סקסיסטי. ^~^
אוקי אופס סליחה
"קודם כל אני בת ו"
קודם כל התגובה הייתה מופנה אליו. ואז הוספתי אותך.
וגם אם לא הייתי מוסיף אותך אחרי. השם שלו נכתב אחרון לפני הכתיבה ולכן זה תקין.

"מה? מי לקחלמישהוא אתהמשתמש?"
אין לי שמץ מה זה כתבת פה.

"ותרגיע עם הנישקותשאתה שולח מאמי"
מאמי? עכשיו הבנתי מאיפו מה שאמרת מגיע.

"אני לא חברה שלך"
ותודה ליהוה שלך שאת לא חברה שלי. תודה לפאקינג אל.

"ואין לי ראש עכשיו להתחיל לריב איתך כיזה לא יגמר וגםלא יצא מזהכלום"
לצתת לאסם מאמין את התנך להגיד לא לא לסלף את מה שכתוב עם פרשנות ולהתייחס רק לעובדות. ולאדם הזה לא יהיה ברירה בין להצדיק אונס או לברוח? אני בשוק. לא ידעתי.

"וחוץ מזה בהצלחה ליבבגרות בתנך"
תודה.
אבל האופציה לדבר הזה בחיים שלי כבר עברה.
אני בן 17. השלב הבא שלי הוא להתנדב בצהל. (קיבלתי פטור)
אני אתאיסט Suck MA mafking Di*k