8 תשובות
אדם שנפטר בשנה מעוברת כמו שנה שעברה, בשנה שאח"כ עושים אזכרה גם ב11 חודש - כי כך עושים תמיד, גם ב12 חודש שזב כביכול שנה, וגם ב 13 חודש כי זאת השנה האמיתית עם תאריך הפטירה שלו... סה"כ עושים 3 אזכרות
שואל השאלה:
אבל הוא לא נפטר בשנה עברית מעוברת, שנה שעברה לא הייתה מעוברת, השנה העברית הנוכחית היא מעוברת, מה זה אומר?
אנונימי
כן התכוונתי הפוך... בגלל שהשנה הנוכחית היא מעוברת עושים 3 אזכרות
התשובות אינן מדויקות, בלשון המעטה.

ראה תשובה שניתנה כאן בשאלה דומה.
לפי ההלכה צריך לספור 12 חודש, ולכן אם המת הנפטר בשנה מעוברת בחודש אב אז עושים בחודש תמוז את האזכרה, העיקר זה בחודש ה12, וכמובן אחר כך כל שנה בחודש אב, בקשר ל11 חודש זה לא חובה, וכן ל13 חודש לא חובה העיקר 12 חודש. שיהיה לכם רק בשורות טובות אמן.
שואל השאלה:
אז רק להיות בטוח: חייב לעשות אזכרה 12 חודשים מיום פטירתו של האדם מן העולם בלי קשר לשנה מעוברת או לא ואין חובה לעשות אזכרה 13 חודשים מפטירתו של האדם למרות שזה יוצא ביום השנה שלו?
אנונימי
אין חובה, וגם אין צורך.

אין צורך "להטריד" את הנפטר.

חשוב לזכור שבשנה הראשונה אין משמעות לשנה אלא לחודשים. ולכן: מעוברת או לא מעוברת סופרים 12 חודשים עד לאזכרה. לא יותר.
ויש "זמני פקידה" (מלשון זיכרון, לפקוד)
פקידת שבעה
פקידת חודש
פקידת שנים עשר חודש (לאלה שעושים 11 חודש, זה רק כמנהג )
פקידת שנה החל מהשנה השנייה.

כל הסעודות (חוץ מסעודת הבראה, כך אמר לי אחד המומחים כאן) אינן חובה, אלא אם אומרים דברים לעילוי נשמת הנפטר, ורק אז הסעודות נקראות "סעודות מצווה".

אם רוצים לעשות לימוד ואמירת משניות גם בחודש ה- 13 אין בכך כל פסול, ואדרבה כל לימוד בכל עת לעילוי נשמה הוא טוב מאוד. אך כאמור אין בזה שום חובה.

העיקר אחי זה חודש ה 12 כמובן אם לומדים אחר כך בחודש ה 13זה רק טוב ומועיל לנפטר, כי כל לימוד לע''נ לנפטר זה תמיד טוב.
באותו הנושא: