תשובה אחת
קודם כל יש לאמר דיבר ולא דברה:) היות וה' מסר את הדברות לעם הוא דיבר.
הדיבר השני הוא אחד מתוך שלושת הדברות המונו-טאיסטיות (אמונה באל אחד) המיוחדות לעם ישראל. בראשון ה' אומר "אנוכי ה' אלוהיך...". בשני הוא אומר בערך אותו הדבר אבל ביותר הדגשה על השלילה "לא יהיה לך אלוהים אחרים... לא תעשה לך פסל וכל תמונה... לא תשתחווה ולא תעבדם..."
בקשר לעונש או לגמול, המסר די מעורפל. לא ברור מה יקרה, אבל העובר על הדיבר השני (ולצורך העניין על כל אחד מן הדיברים), ה' יזכור לו את זה ארבעה דורות קדימה. כלומר הנכדים של הנכדים עוד יסבלו (ולא ברור איך) בגלל חטא בדור הנוכחי. הגמול - אותו דבר. ה' יעשה חסד. זהו דיבר מאוד מיוחד, משום שיש בו תנאי כבד מאוד, בלי שום הסבר. כאילו אומרים לך "תהיה טוב יהיה בסדר, לא תהיה טוב ואכלת אותה". יש שיאמרו שהדיבר הזה כפוי על עם ישראל והוא מכריח אותך להאמין, בין אם אתה רוצה או לא. כמובן שבתקופת המקרא לא היה דבר כזה "חילוני", אבל גם אז הוא מנע מבני ישראל את הבחירה החפשית באמונתם. אבל זה כבר נושא לדיון אחר:) מקווה שעזרתי:)
הדיבר השני הוא אחד מתוך שלושת הדברות המונו-טאיסטיות (אמונה באל אחד) המיוחדות לעם ישראל. בראשון ה' אומר "אנוכי ה' אלוהיך...". בשני הוא אומר בערך אותו הדבר אבל ביותר הדגשה על השלילה "לא יהיה לך אלוהים אחרים... לא תעשה לך פסל וכל תמונה... לא תשתחווה ולא תעבדם..."
בקשר לעונש או לגמול, המסר די מעורפל. לא ברור מה יקרה, אבל העובר על הדיבר השני (ולצורך העניין על כל אחד מן הדיברים), ה' יזכור לו את זה ארבעה דורות קדימה. כלומר הנכדים של הנכדים עוד יסבלו (ולא ברור איך) בגלל חטא בדור הנוכחי. הגמול - אותו דבר. ה' יעשה חסד. זהו דיבר מאוד מיוחד, משום שיש בו תנאי כבד מאוד, בלי שום הסבר. כאילו אומרים לך "תהיה טוב יהיה בסדר, לא תהיה טוב ואכלת אותה". יש שיאמרו שהדיבר הזה כפוי על עם ישראל והוא מכריח אותך להאמין, בין אם אתה רוצה או לא. כמובן שבתקופת המקרא לא היה דבר כזה "חילוני", אבל גם אז הוא מנע מבני ישראל את הבחירה החפשית באמונתם. אבל זה כבר נושא לדיון אחר:) מקווה שעזרתי:)
באותו הנושא: