53 תשובות
הם חשובים ככה כי בתורה כתוב שהעם היהודי הוא העם הנבחר
אהבה של אב ובן את יודע... (:
שואל השאלה:
אז הם לא אשמים?
בזה שחושבים ככה
אז הם לא אשמים?
בזה שחושבים ככה
אנונימית
אשמים במה?
השם אוהב כל אחד ואחת מעם ישראל נשמה
שואל השאלה:
איזה גזען התורה
מה עוד כתוב?
תספר לפאפא
איזה גזען התורה
מה עוד כתוב?
תספר לפאפא
אנונימית
התורה זה באמת גזעני, כל דת היא גזענית בסופו של דבר
תורה זה ספר הוראות.
מה גזעני בזה?
מה גזעני בזה?
שואל השאלה:
גם נצרות שמתם לב?
מריה היא בתולה וישו הוא הבן שלה..
(אבא היה שלי נוצרי אגב)
גם נצרות שמתם לב?
מריה היא בתולה וישו הוא הבן שלה..
(אבא היה שלי נוצרי אגב)
אנונימית
ספר ההוראות הזה מלא בהוראות גזעניות, הומופוביות ושובנסטיות.
"העם הנבחר?" כבר יוצר הבדלה על בסיס אתני... ראיית היהודים כגזע עליון יותר מעמים אחרים...
איסור על משכב זכר? שעוד מה העונש- סכילה באבנים.
לא חסרות דוגמאות לפרמטיבות שנמצאת שם.
רק לציין שבתורה יש גם מסרים יפים כמובן, אבל מצד שני יש גם מסרים מאוד לא יפים.
"העם הנבחר?" כבר יוצר הבדלה על בסיס אתני... ראיית היהודים כגזע עליון יותר מעמים אחרים...
איסור על משכב זכר? שעוד מה העונש- סכילה באבנים.
לא חסרות דוגמאות לפרמטיבות שנמצאת שם.
רק לציין שבתורה יש גם מסרים יפים כמובן, אבל מצד שני יש גם מסרים מאוד לא יפים.
שואל השאלה:
גם כתוב שם משהו על אנשים שחורים?
גם כתוב שם משהו על אנשים שחורים?
אנונימית
האמת זה לא נכון מה שאתם אומרים, העם היהודי לא חשב את עצמו כגזע עליון, לא הייתה שום פרימבטיות בזה, העם הנבחר כי אלוקים בחר בנו מכל העמים שלא רצו לבחור את התורה. יש הסברים מעמיקים לזה, ולא כתוב שאנו טובים יותר מהם, אלא שאנו צריכים לשמש דוגמה להם דרך התורה ועוד. חקרתי על היהדות, היא לא כל כך רעה. וזה לא הזמן לשאול את זה היום
שואל השאלה:
מה כתוב שם? תסבר לי בדיוק
מה כתוב שם? תסבר לי בדיוק
אנונימית
אולי תשאלו רבנים במקום לשאול פה? רוצים תשובה אמיתית, חכו רגע.. הנה זה:
"ובנו בחרת מכל העמים" (מתוך סידור התפילה). היהודים נקראים "העם הנבחר". יהודים רבים שואלים בעצמם, "לשם מה נבחרנו? בשביל איזו משימה?"
התשובה לשאלה זו טמונה בקטע התנ"כי שבו אלוקים פונה אל משה ממש לפני ההתגלות בהר סיני ואומר לו: "... כה תאמר לבית יעקב, ותגיד לבני ישראל. אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי. ועתה אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש. אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל" (שמות יט, ג-ו).
במלים אלה מקופלת הסיבה שבגללה "בחר" אלוקים את היהודים, כלומר הוא בחר בהם כדי שיהיו "ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
בהקשר זה, המונח 'כוהנים' לא מתייחס לכוהנים צאצאי אהרון הכוהן הגדול, שכן לא יתכן כי כל בני ישראל הם כוהנים במובן הזה. אלא הכוונה כאן היא ל"תפקיד הכהונה".
תפקידו של הכוהן הוא "להביא" את אלוקים לעם, ולרומם את העם כך שיגיעו קרוב יותר לאלוקים. תכליתם של היהודים היא לקרב את אלוקים לעולם ואת העולם לאלוקים.
בקשר שלנו עם העולם החיצון, כל אחד ואחת מאתנו איש או אישה צריכים למלא תפקידי כהונה. הצבת "ממלכת כוהנים" ו"עם קדוש" זה בצד זה מצביעה על כך שבכך שנהיה קדושים ומסורים לתורה ולמצוות בחיינו האישיים, אנו יכולים להצליח להוות גם שליחים לעולם החיצון. השפעתנו על העולם החיצון קשורה באופן פנימי ועמוק למסירותנו לתורה ולמצוות.
הנביא ישעיהו כינה את תפקיד הכהונה הזה בשם "אור לגויים".
בכל אשר יימצאו היהודים, בתפוצות או בארץ ישראל, ואפילו יהודי השוכן בודד בפינה נידחת כלשהי על כדור הארץ, מוטל על כל יהודי ועל כל קהילה יהודית לזכור שהם חלק מכל העם היהודי ונציגים שלו, ולכן מוטלת גם עליהם המשימה הזאת. אפילו כאשר יהודים נמצאים בגלות, הרי רק הגוף היהודי נמצא בגלות, ואילו הנשמה היהודית לעולם לא בגלות והיא חופשייה מכל שעבוד חיצוני. כתוצאה מכך, כשהיהודים שוהים בגלות אסור להם להתעלם ממשימתם ואף לא למעט בערכן של יכולותיהם מוגבלים ככל שיהיו אמצעיהם החומריים.
היקף החובה המוטלת על כל אדם נמצא ביחס ישיר למעמדו בחיים. החובה גדולה וכבדה יותר במקרה של אדם שממלא תפקיד בולט שמעניק לו אפשרות להשפיע על אחרים, ובמיוחד על הנוער. אנשים כאלה צריכים להעריך במלואה את הפריווילגיה שנפלה בחלקם ואת האחריות שהטילה עליהם ההשגחה העליונה, להפיץ את אור התורה וללחום בחשיכה בכל מקום ובכל צורה שבהן היא עשויה להופיע.
אל לאיש מאתנו לחשוב, "מי אני ומה אני שיהיו לי כוחות כה גדולים?" שכן ראינו כבר לצערנו איזו עוצמה הרסנית כבירה יכולה להיות לכמות חומר קטנה דרך שחרור של אנרגיה אטומית. אם עוצמת הרס רבה כל כך חבויה בכמות חומר קטנה כל כך בהכחשת תכליתה ומטרתה של הבריאה על אחת כמה שרבה וגדולה היא האחריות ועצום הוא הכוח היוצר הניתן בידי כל אדם כדי שיפעל בהרמוניה עם התכלית האלוקית. במקרה הזה, לאדם ניתנות יכולות מיוחדות והזדמנויות ייחודיות על ידי ההשגחה העליונה כדי שישיגו את המטרה שלשמה הם נבראו, והיא הגשמתו של עולם שבו "ידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו; ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי ישראל מלך, ומלכותו בכל משלה".
לא בכוח אלא ברוח
בני ישראל קיבלו את ההנחיה "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי, אמר ה' צבאות". בני ישראל והקהילה היהודית (ואפילו היהודי היחיד) קיבלו יכולות אלוקיות מיוחדות על-מנת שיוכלו למלא את משימתם בצורה הטובה והמלאה ביותר. שכן כאשר מדובר ביהודים, הרי יכולותיהם הפיזיות קשורות ליכולותיהם הרוחניות העצומות לאין שיעור.
דוגמא היסטורית לכך ניתן למצוא בתקופת המלך שלמה, כאשר בני עם היהודי בלטו בין עמי העולם במעלותיהם ובכך שהשיגו את מידת השלמות הגבוהה ביותר בין כולם. חכמינו ז"ל, בהתייחסם למצב הזה, מתארים אותו כמצב שהוא "כמו הירח במלואו", שכן ידוע היטב כי העם היהודי דומה לירח וקשור לירח, ואף סופר את זמניו (את חודשי השנה) לפי הירח. אחד ההסברים לכך הוא שבדיוק כפי שהירח עובר שינויים תקופתיים ומחזוריים בהופעתו בהתאם לעמדתו ביחס לשמש, אשר את אורה הוא מחזיר, כך אף העם היהודי עובר שינויים בהתאם למידה שבה הוא מחזיר את אורו של אלוקים, שעליו כתוב "שמש ומגן ה' אלוקים". שלמות זו בתקופת המלך שלמה (על אף העובדה שאפילו אז, היהודים היו מבחינה מספרית העם הקטן ביותר מכל העמים) התבטאה בצורה ברורה מאוד ביחסים שבין העם היהודי לבין עמי העולם האחרים. המוניטין שיצאו לחוכמתו של המלך שלמה עוררו כמיהה חזקה בין מלכים ומנהיגים לבוא ולראות את התנהגותו של העם הזה וללמוד מחוכמתו הרבה מן החוכמה שהוא התפלל בעבורה ואשר אותה קיבל מאת האלוקים והחדורה באיכותו הרוחנית של אלוקים.
וכאשר הם באו הם אף ראו כיצד תחת מנהיגותו חי לו עם שאפילו בחייו החומריים, "בביטחון, איש תחת גפנו ותחת תאנתו", בארץ שבה "עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". וזה מה שהשכין שלום בין היהודים לבין כל העמים שסביבם.
באופן זה הראו באופן ברור שכאשר יהודים חיים לפי התורה מושג שלום אמיתי, והם משמשים כאור לגויים "הגויים ילכו לאורך" אור התורה והמצוות.
משימתו של היהודי ושל הקהילה היהודית אינה מוגבלת לזמן שבו הם נמצאים במצב של "ירח מלא", אלא תופסת גם כאשר הם שרויים בגלות, "נפוצים ופזורים בין הגויים".
שכן, אפילו אז הם עם אחד, שחוקיו שונים מחוקי שאר העמים, עובדה שכל שאר עמי העולם יודעים אותה ומכירים בה.
מרוצים עכשיו?
"ובנו בחרת מכל העמים" (מתוך סידור התפילה). היהודים נקראים "העם הנבחר". יהודים רבים שואלים בעצמם, "לשם מה נבחרנו? בשביל איזו משימה?"
התשובה לשאלה זו טמונה בקטע התנ"כי שבו אלוקים פונה אל משה ממש לפני ההתגלות בהר סיני ואומר לו: "... כה תאמר לבית יעקב, ותגיד לבני ישראל. אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי. ועתה אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ. ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש. אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל" (שמות יט, ג-ו).
במלים אלה מקופלת הסיבה שבגללה "בחר" אלוקים את היהודים, כלומר הוא בחר בהם כדי שיהיו "ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
בהקשר זה, המונח 'כוהנים' לא מתייחס לכוהנים צאצאי אהרון הכוהן הגדול, שכן לא יתכן כי כל בני ישראל הם כוהנים במובן הזה. אלא הכוונה כאן היא ל"תפקיד הכהונה".
תפקידו של הכוהן הוא "להביא" את אלוקים לעם, ולרומם את העם כך שיגיעו קרוב יותר לאלוקים. תכליתם של היהודים היא לקרב את אלוקים לעולם ואת העולם לאלוקים.
בקשר שלנו עם העולם החיצון, כל אחד ואחת מאתנו איש או אישה צריכים למלא תפקידי כהונה. הצבת "ממלכת כוהנים" ו"עם קדוש" זה בצד זה מצביעה על כך שבכך שנהיה קדושים ומסורים לתורה ולמצוות בחיינו האישיים, אנו יכולים להצליח להוות גם שליחים לעולם החיצון. השפעתנו על העולם החיצון קשורה באופן פנימי ועמוק למסירותנו לתורה ולמצוות.
הנביא ישעיהו כינה את תפקיד הכהונה הזה בשם "אור לגויים".
בכל אשר יימצאו היהודים, בתפוצות או בארץ ישראל, ואפילו יהודי השוכן בודד בפינה נידחת כלשהי על כדור הארץ, מוטל על כל יהודי ועל כל קהילה יהודית לזכור שהם חלק מכל העם היהודי ונציגים שלו, ולכן מוטלת גם עליהם המשימה הזאת. אפילו כאשר יהודים נמצאים בגלות, הרי רק הגוף היהודי נמצא בגלות, ואילו הנשמה היהודית לעולם לא בגלות והיא חופשייה מכל שעבוד חיצוני. כתוצאה מכך, כשהיהודים שוהים בגלות אסור להם להתעלם ממשימתם ואף לא למעט בערכן של יכולותיהם מוגבלים ככל שיהיו אמצעיהם החומריים.
היקף החובה המוטלת על כל אדם נמצא ביחס ישיר למעמדו בחיים. החובה גדולה וכבדה יותר במקרה של אדם שממלא תפקיד בולט שמעניק לו אפשרות להשפיע על אחרים, ובמיוחד על הנוער. אנשים כאלה צריכים להעריך במלואה את הפריווילגיה שנפלה בחלקם ואת האחריות שהטילה עליהם ההשגחה העליונה, להפיץ את אור התורה וללחום בחשיכה בכל מקום ובכל צורה שבהן היא עשויה להופיע.
אל לאיש מאתנו לחשוב, "מי אני ומה אני שיהיו לי כוחות כה גדולים?" שכן ראינו כבר לצערנו איזו עוצמה הרסנית כבירה יכולה להיות לכמות חומר קטנה דרך שחרור של אנרגיה אטומית. אם עוצמת הרס רבה כל כך חבויה בכמות חומר קטנה כל כך בהכחשת תכליתה ומטרתה של הבריאה על אחת כמה שרבה וגדולה היא האחריות ועצום הוא הכוח היוצר הניתן בידי כל אדם כדי שיפעל בהרמוניה עם התכלית האלוקית. במקרה הזה, לאדם ניתנות יכולות מיוחדות והזדמנויות ייחודיות על ידי ההשגחה העליונה כדי שישיגו את המטרה שלשמה הם נבראו, והיא הגשמתו של עולם שבו "ידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו; ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי ישראל מלך, ומלכותו בכל משלה".
לא בכוח אלא ברוח
בני ישראל קיבלו את ההנחיה "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי, אמר ה' צבאות". בני ישראל והקהילה היהודית (ואפילו היהודי היחיד) קיבלו יכולות אלוקיות מיוחדות על-מנת שיוכלו למלא את משימתם בצורה הטובה והמלאה ביותר. שכן כאשר מדובר ביהודים, הרי יכולותיהם הפיזיות קשורות ליכולותיהם הרוחניות העצומות לאין שיעור.
דוגמא היסטורית לכך ניתן למצוא בתקופת המלך שלמה, כאשר בני עם היהודי בלטו בין עמי העולם במעלותיהם ובכך שהשיגו את מידת השלמות הגבוהה ביותר בין כולם. חכמינו ז"ל, בהתייחסם למצב הזה, מתארים אותו כמצב שהוא "כמו הירח במלואו", שכן ידוע היטב כי העם היהודי דומה לירח וקשור לירח, ואף סופר את זמניו (את חודשי השנה) לפי הירח. אחד ההסברים לכך הוא שבדיוק כפי שהירח עובר שינויים תקופתיים ומחזוריים בהופעתו בהתאם לעמדתו ביחס לשמש, אשר את אורה הוא מחזיר, כך אף העם היהודי עובר שינויים בהתאם למידה שבה הוא מחזיר את אורו של אלוקים, שעליו כתוב "שמש ומגן ה' אלוקים". שלמות זו בתקופת המלך שלמה (על אף העובדה שאפילו אז, היהודים היו מבחינה מספרית העם הקטן ביותר מכל העמים) התבטאה בצורה ברורה מאוד ביחסים שבין העם היהודי לבין עמי העולם האחרים. המוניטין שיצאו לחוכמתו של המלך שלמה עוררו כמיהה חזקה בין מלכים ומנהיגים לבוא ולראות את התנהגותו של העם הזה וללמוד מחוכמתו הרבה מן החוכמה שהוא התפלל בעבורה ואשר אותה קיבל מאת האלוקים והחדורה באיכותו הרוחנית של אלוקים.
וכאשר הם באו הם אף ראו כיצד תחת מנהיגותו חי לו עם שאפילו בחייו החומריים, "בביטחון, איש תחת גפנו ותחת תאנתו", בארץ שבה "עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". וזה מה שהשכין שלום בין היהודים לבין כל העמים שסביבם.
באופן זה הראו באופן ברור שכאשר יהודים חיים לפי התורה מושג שלום אמיתי, והם משמשים כאור לגויים "הגויים ילכו לאורך" אור התורה והמצוות.
משימתו של היהודי ושל הקהילה היהודית אינה מוגבלת לזמן שבו הם נמצאים במצב של "ירח מלא", אלא תופסת גם כאשר הם שרויים בגלות, "נפוצים ופזורים בין הגויים".
שכן, אפילו אז הם עם אחד, שחוקיו שונים מחוקי שאר העמים, עובדה שכל שאר עמי העולם יודעים אותה ומכירים בה.
מרוצים עכשיו?
אני שחורה בעצמי. מזה שייך?
מה את מחפשת רע? אין רע בתורה רק העין שלך צרה כשמדובר בדת.
התורה בת 5 אלפים שנה מן הסתם שהיא פרמטיבית. אבל מדהים שהיא רלוונטית לימים האלה גם.
ועדיף שובניזם על פריצות. התורה כולה צדק, וזה לא שאת שומרת מצוות שאת מדברת כאילו כואב לך ואת מתייסרת. מה את עושה את עצמך?
מה את מחפשת רע? אין רע בתורה רק העין שלך צרה כשמדובר בדת.
התורה בת 5 אלפים שנה מן הסתם שהיא פרמטיבית. אבל מדהים שהיא רלוונטית לימים האלה גם.
ועדיף שובניזם על פריצות. התורה כולה צדק, וזה לא שאת שומרת מצוות שאת מדברת כאילו כואב לך ואת מתייסרת. מה את עושה את עצמך?
שואל השאלה:
את אל תדברי בשם כול השחורים, כי את לא יודעת כלום...
כאלו לא קורה כלום בארץ, מתעלמת, זה שלא קורה לך כלום, זה אומר שזה גם לגבי כולם
את אל תדברי בשם כול השחורים, כי את לא יודעת כלום...
כאלו לא קורה כלום בארץ, מתעלמת, זה שלא קורה לך כלום, זה אומר שזה גם לגבי כולם
אנונימית
אולי אין רע בתורה, אבל אנשים הפכו אותה לרעה. תראה מה גורמת התורה: למלחמות, לשנאה ולרצח.
אם לא היו דתות- היו הרבה פחות מלחמות.
ואני לא אומרת את זה מתוך התייסרות, אני אומרת כי זה מה שנראה לי מנקודת המבט שלי. בסופו של דבר כל אחד רשאי להאמין במה שהוא רוצה, וזה לא עניינו של בנאדם אחר. אבל בכל זאת מותר להביע דעה ולהיות חלוקים בדעות שונות.
אם לא היו דתות- היו הרבה פחות מלחמות.
ואני לא אומרת את זה מתוך התייסרות, אני אומרת כי זה מה שנראה לי מנקודת המבט שלי. בסופו של דבר כל אחד רשאי להאמין במה שהוא רוצה, וזה לא עניינו של בנאדם אחר. אבל בכל זאת מותר להביע דעה ולהיות חלוקים בדעות שונות.
שואל השאלה:
פרדי מרקורי: מסכימה אם כול מילה שלך לגמרי...
פרדי מרקורי: מסכימה אם כול מילה שלך לגמרי...
אנונימית
זה לא נכון, אלה רק הקיצונים שהפכו אותה לכזאת, התורה היא לא מזיקה כל עוד עושים אותה נכון. התורה כמו אש, שאתה משתמש בה נכון היא יכולה לחמם אותך אבל שמשתמשים בה בצורה לא נכונה היא יכולה לשרוף, זה שיש אנשים שהופכים אותה לכזאת לא אומר שזה נכון, היהדות לא עשתה שום דבר רע לאף אחד. התורה לא גרמה למלחמות או לשנאה ולרצח, הנצרות אולי ואיסלם אולי יותר, אבל יהדות לא עשתה שום דבר רע לאף אחד בעולם, נוצרים בעברם רדפו אחרי אנשים שלא האמינו בדת שלהם וניסו לנצר אותם, היהדות אינה דת שמוכנה לקבל את כולם ולעשות התייהדות אלא לאנשים שבאמת רצינים לגבי זה, גם שאיסלם עשה את זה בעבר ונהיה קיצוני, היהדות לא רדפה אחרי עמים שאינם האמינו באלוקים והכריחה אותה לתייהד או למסעות מגן דוד, לא תראה את בהיסטוריה, רק הנצרות ואיסלם עשו את זה, יהדות אינה מקבלת כל אחד.
"את אל תדברי בשם כול השחורים" אמרת את זה לי?
ואתאיסטית- לא אכפת לי הנקודת מבט שלך. הדת רק מצילה אנשים תאמיני או לא.
בנאדם ריק שאין לו אפחד בחיים היה משתגע אם לא היה לו במה להאחז.
עובדה שאפילו האסייתים חסרי האמונה המציאו בודות וכל מיני בובות כדי להיתלות בהם.
כל בר שכל יודע שבלי אמונה הכל חרב.
ואתאיסטית- לא אכפת לי הנקודת מבט שלך. הדת רק מצילה אנשים תאמיני או לא.
בנאדם ריק שאין לו אפחד בחיים היה משתגע אם לא היה לו במה להאחז.
עובדה שאפילו האסייתים חסרי האמונה המציאו בודות וכל מיני בובות כדי להיתלות בהם.
כל בר שכל יודע שבלי אמונה הכל חרב.
תסתכל/י על שני הצדדים של המטבע. "בלי דתות" מיליוני אנשים היו מתאבדים כי אין על מה להישען ולסמוך.
והקיצוניים האלה נהיים יותר ויותר קיצוניים, וגם הלא קיצוניים הופכים לקיצוניים.
תסתכלי איך המדינה שלנו הופכת לאט לאט מדמוקרטית-יהודית ליהודית-דמוקרטית.
ולא רק היהדות- גם האיסלם נהיה עוד יותר קיצוני.
מה שאני אומרת, שתמיד יש קיצוניים, תסתכלי על כל דת ולאורך כל ההיסטוריה, כמה דם נשפך על זה, כמה אנשים מתו ונרצחו על הרקע הזה, גם בעבר וגם בהווה.
אז להגיד "רק הקיצוניים" הופכים אותה לכזאת זה לא רלוונטי כי תמיד היו ויישארו קיצוניים- כך שתמיד הדת תהפוך ממשהו טוב למשהו רע.
(נ. ב- לא רק הדת אלא כל דבר, פשוט אנחנו מדברות על הדת כרגע)
תסתכלי איך המדינה שלנו הופכת לאט לאט מדמוקרטית-יהודית ליהודית-דמוקרטית.
ולא רק היהדות- גם האיסלם נהיה עוד יותר קיצוני.
מה שאני אומרת, שתמיד יש קיצוניים, תסתכלי על כל דת ולאורך כל ההיסטוריה, כמה דם נשפך על זה, כמה אנשים מתו ונרצחו על הרקע הזה, גם בעבר וגם בהווה.
אז להגיד "רק הקיצוניים" הופכים אותה לכזאת זה לא רלוונטי כי תמיד היו ויישארו קיצוניים- כך שתמיד הדת תהפוך ממשהו טוב למשהו רע.
(נ. ב- לא רק הדת אלא כל דבר, פשוט אנחנו מדברות על הדת כרגע)
הדת שלנו לא כזאת, רוב הדתות נצרות ואיסלם כן, יהדות לא, עד עכשיו בהיסטוריה נצרות ואיסלם רדפו אחרי אנשים שלא האמינו וניסו לנצר אותם או לאסלם אותם, היהדות לא ניסתה לייהד אף אחד מעמים אלה. כי היא לא דת שמוכנה לקבל כל אחד. והיהדות לא יצאה למסעות כאלה כמו נצרות ואיסלם. תבדקי בהיסטוריה או אפילו בתנך ותראי לי איפה בדיוק. כי רק הנצרות עשתה את זה וגם האיסלם שניסו לגרום לעמים אחרים להתנצר או להתאסלם, היהדות לא הייתה אחראית לזה.
"תסתכל/י על שני הצדדים של המטבע. "בלי דתות" מיליוני אנשים היו מתאבדים כי אין על מה להישען ולסמוך." -בזה אתה צודק. אבל אני חושבת שאנשים היו נאחזים במשהו אחר- כמו המשפחות שלהם, הילדים שלהם, בני הזוג שלהם, המדינה שלהם.. לא חסר.
בקיצור, אנשים היו מוצאים סיבות אחרות לחיות, כי בסופו של דבר הרצון לחיות הוא יצר בסיסי.
בקיצור, אנשים היו מוצאים סיבות אחרות לחיות, כי בסופו של דבר הרצון לחיות הוא יצר בסיסי.
נכון אבל דת זה משהו מסובך להסביר את זה פה.. זה לא שהם לא נאחזו בהם, אבל יש מקרים ויש מקרים כאלה, בקיצור, היהדות לא עשתה את הדברים שנצרות או איסלם עשו במהלך ההיסטוריה, לא תמצאי את זה בספרים או במקום אחר.
מה נסגר עם המינוסים? באמת.. הנה הבלוג של ספר ההוכחות של ערן בן עזרא, תכנסו ותראו בעצמכם: http://eranbenezra.blogspot.co.il/search?updated-max=2015-04-20t23:13:00%2b03:00&max-results=7
כמה מתו בגלל הדת.. זה מה שמדאיג אותך?
אם לא הדת האנושות לא היתה מצליחה להתקיים אפילו לא שניה אחת.
אמונה תמיד הייתה קיימת - זה לא מפתיע אותך? רציני עכשיו.
את אתאיסטית אז את בטח מאמינה באבולוציה.. אז נגיד שלפי האבולוציה שזה מיליוני שנים. לא מפתיע אותך שהמושג "דת" / " אמונה" עדיין קיים?
הרי לפי השכל זה טעות אז איך במשך כל המיליוני שנים האלה זה עדין נשמר ולא נמחק? עבר הרבה זמן!
האמונה זאת סיבת קיום. היא היתה קיימת היא קיימת עכשיו והיא תמשיך להתקיים.
אם לא הדת האנושות לא היתה מצליחה להתקיים אפילו לא שניה אחת.
אמונה תמיד הייתה קיימת - זה לא מפתיע אותך? רציני עכשיו.
את אתאיסטית אז את בטח מאמינה באבולוציה.. אז נגיד שלפי האבולוציה שזה מיליוני שנים. לא מפתיע אותך שהמושג "דת" / " אמונה" עדיין קיים?
הרי לפי השכל זה טעות אז איך במשך כל המיליוני שנים האלה זה עדין נשמר ולא נמחק? עבר הרבה זמן!
האמונה זאת סיבת קיום. היא היתה קיימת היא קיימת עכשיו והיא תמשיך להתקיים.
הדת שלנו כזאת.
אני אתן לך דוגמה: יש לי חברה נוצרייה שלפני שלוש שנים ילדים מהכיתה היו צוחקים עליה שהיא נוצרייה, היו צועקים עליה שתעוף מהארץ, שתאכל חזיר ותחנק. כשסיפרתי את זה לאמא שלי היא הייתה בשוק, אני והיא גדלנו באותה העיר רק בהפרש של 40 שנה, והיא אמרה לי שאף אחד לא היה מעלה על דעתו לצחוק ככה על בנאדם אחר שהוא לא מאותה הדת.
זו דוגמה לקיצוניות ושנאה. (אני גרה במקום חילוני לחלוטין, עם קצת דתיים ציונים ושומרי מסורת עם רמת חיים טובה יחסית, כדי שלא תחשבו שאלו אנשים בורים או משהו).
אני אתן לך דוגמה: יש לי חברה נוצרייה שלפני שלוש שנים ילדים מהכיתה היו צוחקים עליה שהיא נוצרייה, היו צועקים עליה שתעוף מהארץ, שתאכל חזיר ותחנק. כשסיפרתי את זה לאמא שלי היא הייתה בשוק, אני והיא גדלנו באותה העיר רק בהפרש של 40 שנה, והיא אמרה לי שאף אחד לא היה מעלה על דעתו לצחוק ככה על בנאדם אחר שהוא לא מאותה הדת.
זו דוגמה לקיצוניות ושנאה. (אני גרה במקום חילוני לחלוטין, עם קצת דתיים ציונים ושומרי מסורת עם רמת חיים טובה יחסית, כדי שלא תחשבו שאלו אנשים בורים או משהו).
אוקי אז אני אספר לך קצת על הדת שלנו:
אז ככה היו לי 2 חברות הכי טובות נוצריות רוסיות, וכולם היו צוחקים עליהן שהן נוצריות ומקללים אותן. ואני דתיה. (מהמילה "דת" ככה כדי להעמיק לך את זה) הייתי החברה הכי טובה שלהן. אני ואחותי לא עזבנו אותן לרגע, הינו כל הזמן הולכות אחת אל השנייה. והן עברו לגור בחו"ל וכך הקשר נותק.
אין רע בדת כמו שאמרתי-זה עניין של עין צרה. מי שקילל את חברה שלך יש לו עין צרה. זה לא שייך לדת. תלמדי לעשות את ההפרדה.
אז ככה היו לי 2 חברות הכי טובות נוצריות רוסיות, וכולם היו צוחקים עליהן שהן נוצריות ומקללים אותן. ואני דתיה. (מהמילה "דת" ככה כדי להעמיק לך את זה) הייתי החברה הכי טובה שלהן. אני ואחותי לא עזבנו אותן לרגע, הינו כל הזמן הולכות אחת אל השנייה. והן עברו לגור בחו"ל וכך הקשר נותק.
אין רע בדת כמו שאמרתי-זה עניין של עין צרה. מי שקילל את חברה שלך יש לו עין צרה. זה לא שייך לדת. תלמדי לעשות את ההפרדה.
לא הבנתי מה הקשר בין דת לאבולוציה. אין קשת בין מחט לתחת.
אמונה תמיד הייתה קיימת זה נכון, אני לא אומרת שאמונה זה משהו רע- להפך! זה משהו מאוד חשוב שצריך להעריך ולשמר אותו. בסופו של דבר אמונה זה חלק ממה שאתה.
אבל, ככל שהאמונה הזאת מתחזקת ונהיית קיצונית, ככה מתחילה להיות קנאה דתית, שמובילה למוות ולמלחמות- וזה חבל שאנשים נרצחים על זה, וכן זה מדאיג אותי וזה מעציב אותי, שבנאדם יכול למות או לסבול בגלל הדת שלו.
אמונה תמיד הייתה קיימת זה נכון, אני לא אומרת שאמונה זה משהו רע- להפך! זה משהו מאוד חשוב שצריך להעריך ולשמר אותו. בסופו של דבר אמונה זה חלק ממה שאתה.
אבל, ככל שהאמונה הזאת מתחזקת ונהיית קיצונית, ככה מתחילה להיות קנאה דתית, שמובילה למוות ולמלחמות- וזה חבל שאנשים נרצחים על זה, וכן זה מדאיג אותי וזה מעציב אותי, שבנאדם יכול למות או לסבול בגלל הדת שלו.
אין קשר בין דת לאבולוציה- אבל בגלל שאת מאמינה בזה אז סילפתי
ואקסיסט - אני יודעת שאין דת שנשמרה מיליוני שנים. העולם בעצמו אין לו מיליוני שנים.. חח שינתי בשבילה כדי שתרגיש הזדהות מהצד שלה
ואקסיסט - אני יודעת שאין דת שנשמרה מיליוני שנים. העולם בעצמו אין לו מיליוני שנים.. חח שינתי בשבילה כדי שתרגיש הזדהות מהצד שלה
לא נתתי דוגמה לדתיים, נתתי דוגמה לקיצוניות. את יכולה להיות דתייה לא קיצונית וסובלנית- וזה יפה מאוד.
אני דיברתי על אנשים קיצוניים שהופכים את הדת למשהו רע. כי כן- הם דיברו מתוך אמונתם בדת, לא מתוך אמונתם במשהו אחר.
לי בעצמי יש חברה שהיא דתייה ציונית, ואנחנו מסתדרות אחלה והיא לעולם לא תקלל אף נוצרי/מוסלמי והכל סבבה- כי היא לא קיצונית.
אני הבאתי את הדוגמה הזאת כדי להמחיש את הנזק שעושה הדת כשלוקחים אותה למקום קיצוני וקנאי.
כנראה שלא בדיוק הבנת אותי פשוט, אי הבנה.
אני דיברתי על אנשים קיצוניים שהופכים את הדת למשהו רע. כי כן- הם דיברו מתוך אמונתם בדת, לא מתוך אמונתם במשהו אחר.
לי בעצמי יש חברה שהיא דתייה ציונית, ואנחנו מסתדרות אחלה והיא לעולם לא תקלל אף נוצרי/מוסלמי והכל סבבה- כי היא לא קיצונית.
אני הבאתי את הדוגמה הזאת כדי להמחיש את הנזק שעושה הדת כשלוקחים אותה למקום קיצוני וקנאי.
כנראה שלא בדיוק הבנת אותי פשוט, אי הבנה.
זה לא הדת שעושה את זה אלא האנשים שהופכים אותה לכזאת. הדת שלנו היא בסדר גמור כל עוד לא עושים אותה לקיצונית כמו האיסלם, אבל היא לא באמת מסוכנת, שעם ישראל עבד את הדת שלו ועשה את החוקים. הכול התנהל בצורה טובה שהוא היה פה. יהדות אינה מחפשת עמים אחרים שיצטרפו אליהם או בשביל לייהד אותם כמו מה שעשתה הנצרות או האיסלם, היהדות היא בשביל יהודים ואינה מכניסה אנשים אחרים כי היא דת מורכבת. לי אין בעיות עם נוצרים וערבים, אמנם אלה דתות שונות אבל לי אין בעיות. אני יחסית מתונה. כל עוד משתמשים בדת בצורה חיובית לא יקרה משהו רע, הבעיה שאנשים מנצלים את הדת לרעה. כמו חמאס או דאשע או הנוצרים בעבר הרחוק בהיסטוריה.
נו זה מה שאמרתי בהתחלה.
שאין דבר רע בדת, עד שאנשים הופכים אותה לרעה...
שאין דבר רע בדת, עד שאנשים הופכים אותה לרעה...
לא משנה מה אתם עוברים ומרגישים, זכרו זאת:
יש אלוקים בשמיים והוא אוהב אותכם מאד ללא שום תנאים!
כי הוא אבא שלנו ואבא אוהב את ילדיו כל שכן שהוא בחר בנו מכל העמים ואוהב אותנו ודואג לנו כל יום כל דקה וכל שניה.
הוא נמצא בשליטה תמיד ומכוון את העולם,
גם אם אתם לא מבינים את רצונו.
יש אלוקים בשמיים והוא אוהב אותכם מאד ללא שום תנאים!
כי הוא אבא שלנו ואבא אוהב את ילדיו כל שכן שהוא בחר בנו מכל העמים ואוהב אותנו ודואג לנו כל יום כל דקה וכל שניה.
הוא נמצא בשליטה תמיד ומכוון את העולם,
גם אם אתם לא מבינים את רצונו.
שואל השאלה:
אני מאמינה...
שהתורה לא באמת קיימת
או שהבן אדם שינה כמה דברים...
מה יותר הגיוני?
איך באמת ה ' יכול לעדיף ילדים מעודפים?
הוא אכזרי, עדיף שהוא יכתוב שהוא לא אוהב אותם וזהו,
ואני אגוסטנית
אני מאמינה...
שהתורה לא באמת קיימת
או שהבן אדם שינה כמה דברים...
מה יותר הגיוני?
איך באמת ה ' יכול לעדיף ילדים מעודפים?
הוא אכזרי, עדיף שהוא יכתוב שהוא לא אוהב אותם וזהו,
ואני אגוסטנית
אנונימית
תראי התורה קיימת והיא מעשה ידי האדם.. אין טעם להתווכח האם היא קיימת, כי היא מול העיניים שלך.
את אולי מתכוונת לאמונתך באלוהים, וכאן אפשר להתווכח עד מחר, בסופו של דבר זה עניין של אמונה.
את אולי מתכוונת לאמונתך באלוהים, וכאן אפשר להתווכח עד מחר, בסופו של דבר זה עניין של אמונה.
התורה של היהודים קיימת ועוד ולא שינו בה כלום, היא נשארה אותה תורה כמו תמיד. היא לא מעשה אדם, אלא האל, אף אחד לא שינה את התורה, יש מנגון שמירה עתיק שמונע שינוים וגם יש איסור לשנות דברים או להוסיף דברים או להפחית אותם, עובדה שהיא נשמרה כמו שצריך ללא שום שינוי או הוספה.
אודיה- כמו המוסלמים והנוצרים, וגם היהודים שנהיים לאט לאט יותר קיצוניים. אולי אנחנו לא מענים אנשים (כמו הנוצרים) או עורפים ראשים כמו דאעש, אבל אני בלי ספק בדרך לשם
הדברים שציינת "משפחה" "מדינה" לא יכולים לספק את התמיכה הנפשית שהדת מציגה, שלהכול יש סיבה ומטרה.
יש אנשים רעים שמסלפים הכול. תמיד היו ותמיד יהיו לא אשמת הדת.
הדבר הכי טהור ביד של אנשים רעים יכול להפוך לרע.
יש אנשים רעים שמסלפים הכול. תמיד היו ותמיד יהיו לא אשמת הדת.
הדבר הכי טהור ביד של אנשים רעים יכול להפוך לרע.
זה לא, אם אנו נחזור למה שאנו היינו אז בעבר, זה לא יהיה. דעשא וחמאס הם חלק מזרע ישמעאל, ואגב עוד משהו שמוכיח את האמת על התורה שלנו שצדקה במשהו לגבי ארגוני טרור, או לגבי הקיצונים באיסלם, משהו על ישמעאל: "והיה ישמעאל לפרא אדם" שחשבתי על זה הבנתי משהו, החמאס ודאשע וכל הארגוני הטרור האלה, הם ערבים נכון? מוסלמים? פלסטינים? איסלם? מה הם היו קודם? ישמאעלים? הם מזרע ישמעאל, רובם הקיצונים מתנהגים כמו שאבא הקודם שלהם ישמעאל התנהג אז, "פרא אדם" מפתיע אותי שזה נכון, אבל בעצם, התורה צדקה תמיד, "והיה ישמעאל לפרא אדם" הארגוני הטרור האיסלמים הפלסטינים, האלה, חמאס, דאשע, האחים המוסלמים, אל אקצע עוד, הם ערבים, אבל איך הם מתנהגים? כמו פראי אדם. כמו שישעמאל התנהג בפרשת השבוע, פרא אדם. זה לא מפתיע שהם מתנהגים ככה, מה שחמאס עושים לאנשי עזה זאת התנהגות של פראי אדם, הארגוני טרור הם ישמעאלים מזרע ישמעאל, אנו בניו של יצחק. אחים חורגים, זה רק מוכיח שהתורה שלנו היא אמת.
כשבנאדם רוצה לחיות, הוא ימצא סיבה לזה. תשאל כל אדם שחווה דיכאון קשה ומחשבות אבדניות, ובחר בסוף שלא להתאבד- בסוף הוא מצא סיבה להמשיך את חייו, גם אם הוא לא מאמין.
זה נכון שדת היא תמיכה נפשית אדירה, אבל גם הנפש של בני האדם היא חזקה, והרצון לחיות הוא יצר שחזק ממך, הוא משהו מולד, פרימיטיבי ועתיק.
לא אמרתי שכל הסיבה לרע שבעולם זה באשמת הדת, יש עוד 1001 סיבות, אבל בלי הדת הרבה מאוד דברים רעים שקרו וקורים לא היו מתקיימים.
אנשים רעים זו הסיבה- ואנשים רעים בשילוב עם דת זה קטלני.
זה נכון שדת היא תמיכה נפשית אדירה, אבל גם הנפש של בני האדם היא חזקה, והרצון לחיות הוא יצר שחזק ממך, הוא משהו מולד, פרימיטיבי ועתיק.
לא אמרתי שכל הסיבה לרע שבעולם זה באשמת הדת, יש עוד 1001 סיבות, אבל בלי הדת הרבה מאוד דברים רעים שקרו וקורים לא היו מתקיימים.
אנשים רעים זו הסיבה- ואנשים רעים בשילוב עם דת זה קטלני.
אמונה פירושה:
תהיה בטוח מראש, שכאשר תביט לאחור בעוד כמה שנים תראה שלכל דבר שקרה לך הייתה סיבה.
תהיה בטוח מראש, שכאשר תביט לאחור בעוד כמה שנים תראה שלכל דבר שקרה לך הייתה סיבה.
אודיה, גם דאעש והחמאס לא קמו ביום אחד.
אמו שהראתי לך את הדוגמה קודם- זה קורה בדברים הקטנים שלאט לאט נהיים יותר חזקים בלי ששמים לב.
אמו שהראתי לך את הדוגמה קודם- זה קורה בדברים הקטנים שלאט לאט נהיים יותר חזקים בלי ששמים לב.
אבל היהודים שעבדו את הדת שלהם לא הגיעו לדברים האלה אז. תבדוק בתנך או בהיסטוריה. האם היהודים רדפו אחרי עמים אחרים וניסו להרוג אותם סתם? לא בטוח, יהודים בעברם הרחוק לפי התורה לא עשו דברים כמו האיסלם, שיהודים עבדו את האלוקים והיו כמו שהם היו אז, הכול היה טוב. הם לא חשבו לעשות את הדברים האלה. הדת יהדות הייתה בסיס לטוב. לא עשו בה אז שימוש לרעה, ממה שבדקתי לא היה איזכור לזה שיהודים עשו דברים כאלה, רק נוצרים ומוסלמים, אבל יהודים אף פעם לא יצאו למלחמות כאלה לנסות לייהד עמים אחרים להיות יהודים או לשכנע אותם להאמין באלוקים שלהם, יהודים התעסקו רק להיות יהודים, נצרות ואיסלם יצאו למסעות האלה כמו הצלב והמסע הקדוש של המוסלמים אז. וזה שיש קיצונים פה של הדת שלנו לא אומר שום דבר עלינו, אנו שונים מהם ולא כמוהם. תבדילו..
לא- וזה בגלל שהיהודים תמיד היו שנואים על כולם והיו בעמדות נחיתות. תמיד נשלטו על ידי מישהו אחר, בין אם זה הנוצרים ובין אם זה המוסלמים.
וגם היום- אנחנו לא ממש עם אהוב על ידי רוב מדינות העולם, אנחנו מעטים לעומת מוסלמים ונוצרים, ככה שאם נרצה לבצע רצח המוני במישהו לא נוכל.
לנוצרים ולמוסלמים היה תמיד יתרון מספרי ושלטוני עלינו.
זה שזה לא קרה עד עכשיו לא אומר שזה לא יכול לקרות בכלל.
וגם היום- אנחנו לא ממש עם אהוב על ידי רוב מדינות העולם, אנחנו מעטים לעומת מוסלמים ונוצרים, ככה שאם נרצה לבצע רצח המוני במישהו לא נוכל.
לנוצרים ולמוסלמים היה תמיד יתרון מספרי ושלטוני עלינו.
זה שזה לא קרה עד עכשיו לא אומר שזה לא יכול לקרות בכלל.
לדעתי בוא נעזוב את זה, דת זה משהו שאי אפשר עליו בקלות דעת, יש אנשים שעושים שימוש לטובה וגם לרעה. בכל מקרה זו לא הדת שעושה את זה אלא האנשים, עובדה שיש גם אנשים טובים בדת שעושים בה שימוש טוב ועוזרים לאחרים דרך זה. וזה לא יכול לקרות, יש את הצבא שלנו ואנו נוכל לגבור על זה בהרבה עזרה ממי שאנו סומכים עליו. נניח לזה ויום טוב. לא הזמן לדבר על זה, דת זה משהו עמוק בשביל לדון על זה באתר לנוער..
על זה כבר הסכמנו מההתחלה חחח
בכל מקרה היה דיון מעניין, נקודות למחשבה עלו פה.
נקווה שבסופו של דבר יהיה שלום בכל העולם, וכל אחד יחיה בלי להתערב בחייו של השני.
בכל מקרה היה דיון מעניין, נקודות למחשבה עלו פה.
נקווה שבסופו של דבר יהיה שלום בכל העולם, וכל אחד יחיה בלי להתערב בחייו של השני.
שואל השאלה:
דת זה דבר כזה מסובך,
אבל אני לא מסכימה אם זה שחושבים שהם משהו מיוחד ואנשים אחרים נחותים, בתורה...
זה מאוד מעצבן, וזה גורר הרבה שנאה וקנאה,
רק אם זה לא היה רשום...
היה מצדיק הזה שסתם מטנפלים אלהם...
דת זה דבר כזה מסובך,
אבל אני לא מסכימה אם זה שחושבים שהם משהו מיוחד ואנשים אחרים נחותים, בתורה...
זה מאוד מעצבן, וזה גורר הרבה שנאה וקנאה,
רק אם זה לא היה רשום...
היה מצדיק הזה שסתם מטנפלים אלהם...
אנונימית
לא בדיוק ככה, בתורה זה לא כתוב ככה, לגווים יש שכר אם הם מקיימים את 7 מצוות נוח, לא כתוב שגווים הם נחותים, כולם בני של אלוקים. וזה לא גרם לשנאה, יהודים היו פשוט שונים מהם. בקטע הטוב ולא הרע, אף פעם לא חשבו להתנשא מעל עמים אחרים או לפגוע בהם, השנאה לא הייתה מצודקת או בעלת הגיון, באמת סתם מתנפלים על היהודים, יהודים היו שונים מאוד מהגווים לא בקטע שהם יותר טובים מהם, הם די היו טובים בדברים שהם עשו או בעבודות שלהם, כמו שילד מוכשר שהוא חרשן מצליח לקבל מאה במבחן, פשוט כי הוא מוכשר וחכם. אבל הוא גם צנוע. יהדות לא הייתה כזאת ולא היה כתוב בה דברים כאלה, אני בדקתי את זה, זה לא ככה, וגם כתוב משהו אחר.
בודהיזם זו הדת שאני אישית הכי מתחברת למסר שלה, ולמרות זאת גם הבודהיסטים הם לא צדיקים...
גם הם יכולים להיות אכזריים כשבא להם.
גם הם יכולים להיות אכזריים כשבא להם.
אודיה זה לא באמת משנה איך זה כתוב אלא איך זה מתבצע.
בשטח, זה מתבטא בצורה מאוד מתנשאת וזה למה שואלת השאלה חושבת את מה שהיא חושבת.
בשטח, זה מתבטא בצורה מאוד מתנשאת וזה למה שואלת השאלה חושבת את מה שהיא חושבת.
אני מעדיפה להתחבר לדת שלי, ה מקור שלי, מה שאני באמת, ממנו אני באתי וזה מה שאני ומי שאני, הזהות המקורית שלי, אבותיי והשורשים שלי היהדות, כי אני מחוברת לשורשים שלי. כי זאת מי שאני באמת, וזו ההיסטוריה של עם היהודי - ישראל. כולנו באנו משם וכולנו יהודים לא משנה מה יהיה. אותו עם, אותה היסטוריה וזהות ומקור. זה לא מתבטא ככה, כנראה לא הבנת את מה שכתוב בתורה, לכן צריך לשאול רבנים או לבדוק לעומק את זה. התורה לא כתובה ככה. וגם שתדעי היה משהו על דמא בן נתינה שהיה גוי ובכל זאת כתבו עליו משהו חיובי כי הוא כיבד את אבא שלו. יש סיפור כזה. והנה סיפור עליו:
(123rf stock photos / bakelyt)..
מקורות הסיפור:
תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף לא, עמוד א.
שָׁאֲלוּ לוֹ לְרַב עֻלָּא: עַד הֵיכָן כִּבּוּד אָב וָאֵם?
אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ מֶה עָשָׂה נָכְרִי אֶחָד בְּאַשְׁקְלוֹן,
וְדָמָא בֶּן נְתִינָה שְׁמוֹ.
פַּעַם אַחַת בִּקְּשׁוּ חֲכָמִים פְּרַקְמַטְיָא בְּשִׁשִּׁים רִבּוֹא שָׂכָר,
וְהָיָה מַפְתֵּחַ מֻנָּח תַּחַת מְרַאֲשׁוֹתָיו שֶׁל אָבִיו וְלֹא צִעֲרוֹ.
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: שָׁאֲלוּ אֶת רַ' אֱלִיעֶזֶר, עַד הֵיכָן כִּבּוּד אָב וָאֵם?
אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ מֶה עָשָׂה נָכְרִי אֶחָד לְאָבִיו בְּאַשְׁקְלוֹן, וְדָמָא בֶּן נְתִינָה שְׁמוֹ.
פַּעַם אַחַת בִּקְּשׁוּ מִמֶּנּוּ חֲכָמִים אֲבָנִים לְאֵפוֹד בְּשִׁשִּׁים רִבּוֹא שָׂכָר,
וְהָיָה מַפְתֵּחַ מֻנָּח תַּחַת מְרַאֲשׁוֹתָיו שֶׁל אָבִיו וְלֹא צִעֲרוֹ.
לְשָׁנָה הָאַחֶרֶת נָתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׂכָרוֹ, שֶׁנּוֹלְדָה לוֹ פָּרָה אֲדֻמָּה בְּעֶדְרוֹ.
נִכְנְסוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל אֶצְלוֹ.
אָמַר לָהֶם: יוֹדֵעַ אֲנִי בָּכֶם, שֶׁאִם אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם כָּל מָמוֹן שֶׁבָּעוֹלָם אַתֶּם נוֹתְנִים לִי;
אֶלָּא אֵין אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם אֶלָּא אוֹתוֹ מָמוֹן שֶׁהִפְסַדְתִּי בִּשְׁבִיל כְּבוֹד אַבָּא.
אָמַר רַ' חֲנִינָא: וּמָה מִי שֶׁאֵינוֹ מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה כָּךְ, מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּ
ה
.
(123rf stock photos / bakelyt)..
מקורות הסיפור:
תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף לא, עמוד א.
שָׁאֲלוּ לוֹ לְרַב עֻלָּא: עַד הֵיכָן כִּבּוּד אָב וָאֵם?
אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ מֶה עָשָׂה נָכְרִי אֶחָד בְּאַשְׁקְלוֹן,
וְדָמָא בֶּן נְתִינָה שְׁמוֹ.
פַּעַם אַחַת בִּקְּשׁוּ חֲכָמִים פְּרַקְמַטְיָא בְּשִׁשִּׁים רִבּוֹא שָׂכָר,
וְהָיָה מַפְתֵּחַ מֻנָּח תַּחַת מְרַאֲשׁוֹתָיו שֶׁל אָבִיו וְלֹא צִעֲרוֹ.
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: שָׁאֲלוּ אֶת רַ' אֱלִיעֶזֶר, עַד הֵיכָן כִּבּוּד אָב וָאֵם?
אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ מֶה עָשָׂה נָכְרִי אֶחָד לְאָבִיו בְּאַשְׁקְלוֹן, וְדָמָא בֶּן נְתִינָה שְׁמוֹ.
פַּעַם אַחַת בִּקְּשׁוּ מִמֶּנּוּ חֲכָמִים אֲבָנִים לְאֵפוֹד בְּשִׁשִּׁים רִבּוֹא שָׂכָר,
וְהָיָה מַפְתֵּחַ מֻנָּח תַּחַת מְרַאֲשׁוֹתָיו שֶׁל אָבִיו וְלֹא צִעֲרוֹ.
לְשָׁנָה הָאַחֶרֶת נָתַן לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׂכָרוֹ, שֶׁנּוֹלְדָה לוֹ פָּרָה אֲדֻמָּה בְּעֶדְרוֹ.
נִכְנְסוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל אֶצְלוֹ.
אָמַר לָהֶם: יוֹדֵעַ אֲנִי בָּכֶם, שֶׁאִם אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם כָּל מָמוֹן שֶׁבָּעוֹלָם אַתֶּם נוֹתְנִים לִי;
אֶלָּא אֵין אֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם אֶלָּא אוֹתוֹ מָמוֹן שֶׁהִפְסַדְתִּי בִּשְׁבִיל כְּבוֹד אַבָּא.
אָמַר רַ' חֲנִינָא: וּמָה מִי שֶׁאֵינוֹ מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה כָּךְ, מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּ
ה
.