6 תשובות
לא ניראלי עדיף שתשאלי איזה רב
אנונימי
חובה על הגבר לא חובה על האישה.
שלום רב,
בשום מקום לא כתוב שצריך להתחתן. זה לא נאמר במפורש אלא אנו מבינים את זה מכמה פסוקים שתורה שמכוונים לכך.
הפסוק הראשון שמדבר על זה הוא יצירת האישה:
ספר בראשית פרק ב
(יח) וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ:
תפקידה של האישה להיות עזר כנגדו של האיש. לכן היא נבראה. ומכאן ברור שאם אנו רוצים שהאשה תהיה עזר לאיש היא צריכה לחיות אתו ולדבוק בו והם צריכים לחיות חיי שיתוף והבנה ויצירה משותפת. וזה מאד חשוב.

על זה אומר רש"י בפירושו "זכה - עזר, לא זכה - כנגדו" כאן בפירושו המחוכם של רש"י אנו למדים שאם גבר רוצה שאשתו תהיה לו לעזר הוא חייב לזכות בכך, כלומר לעמול על החיבור הזה שיהיה חיבור טוב ונעים, שיהיה חיבור של אהבה, כמו שצריך להיות ואז הוא זוכה ואשתו הופכת להיות ממש עזר כמו יד ימין ויד שמאל של אותו גוף.

היה והוא מצפה ממנה שהיא תהיה המשרתת שלו, והוא לא יעשה שום דבר לשם כך הרי שהוא לא זכה והיא הופכת להיות כנגדו. מכאן שהחיבור תלוי באיש והתנהגותו כלפי אשתו.

זה נאמר מיד בפסוק נוסף:
ספר בראשית פרק ב
(כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד:
כשהאיש תחתן הוא צריך להתמקד בשותפתו החדשה, אשתו, ולהיפרד מכל מה שהיה קודם, רק כך יצליח לבנות משפחה טובה ואיכותית.

ומפרש זאת ספר תולדות יצחק על בראשית פרק ב פסוק כד
על כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד:
על כן יעזב איש את אביו ואת אמו וגו'. טעם על כן, לפי שאמר זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי, אמר מאחר שאשתי בשרי היא, כל אשה היא כאלו היא חוה וכל איש הוא כאלו הוא אדם הראשון אם כן ראוי הוא שיעזוב את אביו ואת אמו ודבק באשתו, לפי שאשתו היא בשרו, אבל האב אינו בשר הבן, וראוי שיעזוב למי שאינו בשרו וידבק בבשרו:

ואין מדובר כאן על הולדה כי על כך יש פסוק אחר שאומר פרו ורבו ומלאו את הארץ

והנה מכל אלו הפסוקים אנו מבינים כי תכליתו של האיש והאשה להינשא ולהקים משפחה. וחייבת להיות משפחה איכותית ולהשקיע בה כדי שאשתו תהפוך להיות עוזרתו ולא נגדו. וזה תכילת החיים של אדם.

לכן אין כל צרוך בפסוק ברור שחיבת האישה להינשא או הגבר אלא מבינים מתוך הדברים שזו תכליתנו ואם אל נתחתן ולא נקים משפחה לא קיימנו את תכליתנו בעולם הזה.

בברכה
מאיר שמחוני
מאמן לחיי משפחה טובים
מאמן לחינוך איכותי
ומאמן לבניית אישיות איכותית.
מאיר שמחוני מומחה סטיפס
בהסבר פשוט יותר...
האיש מצווה מכיוון שלאישה יש רצון טיבעי להיות אמא ולהקים משפחה ולאיש לא לכן הוא מצווה כי אחרת גם את זה הוא לא יעשה.
אין הדבר אומר שהאישה מוכרחה לעשות כמו האיש אבל רצוי שתעזור לאיש לקיים את המיצווה.
וראוי לציין שבכל זאת, האשה היא "חצי" בלא איש שאליו תהיה נשואה. ביהדות בהחלט נתפס כי הגבר והאשה משלימים זה את זה.
החתונה מקיימת "והיו לבשר אחד"- למשל, אישה לא נשואה ש"מתעסקת" עם גבר אחר נקראת פילגש: חצי-אישה (מארמית).
לא.
יש לה רק השתתפות במצוות פרו ורבו המוטלת על הגבר.