26 תשובות
לא, אסור לבטל תורה
לימוד התורה צריך להיות רציף אי אפשר לבטל אותו ולעצור באמצע כל פעם.
וכי אי אפשר לשלב אידאולוגיה של צבא שהוא מורכב רובו כחילוני, לשלב את זה עם אורח חיים חרדי. גם אם יש יחידות שונות. זה כמו שיגידו במועדון מעורב נשים וגברים, בוא, עשינו לך יחידה שונה מגברים בלבד. זה לא עובד ככה. המקום צריך להיות כשר כהלכה מהתחלה, והצבא לצערי הוא לא כזה, עם כמה שאני אוהב את צה"ל.
זה למה הם מעדיפים "למות" ולא להתגייס, מהסיבה הפשוטה, שעדיף למות עם האמונה, עם השמירת שבת, עם המצוות, למות כצדיקים, מאשר לחזור בשאלה ולחלל שבת, ולא לקיים מצוות, ולקחת את הסיכון הזה.
אבל העם לא יבין את זה, מבחינתו אין דבר כזה תורה ואין היסטוריה לעם היהודי, שזה יותר גרוע מלא לזלזל, לא לדעת את העבר וההיסטוריה שלך לצערי הרב.
מתוך הספר חיל השם:
הרי אני שומר בתורתי על עם ישראל לא פחות, ואולי יותר מכל אחד אחר, וכמאמר החפץ
חיים ע"ה: "לימוד התורה חוסך מעם ישראל שיהיו פחות חולים ופחות מתים", וכאשר בידי נשק עוצמתי כזה, האם עלי לוותר עליו בגלל שלמישהו זה לא נראה?!
האם ניתן לשלב לימוד תורה וצבא?
מתוך ספר חיל השם:
שאלה:
א. למה אתם צריכים ללמוד כל כך הרבה?
ב. למה צריך כל כך הרבה בני ישיבה?
ג. מה יקרה אם תעזבו את הישיבה למספר שנים ולאחר מכן תחזרו ללימוד התורה, כפי שנהוג בישיבות ההסדר?
תשובה:
לימוד התורה אינו דומה ללימוד שאר החכמות. בשאר התחומים ניתן ללמוד, להפסיק לתקופה מסוימת, ולאחר מכן לחזור ולהמשיך ללא פגיעה משמעותית. לעומת זאת, לימוד התורה דורש רצף, עמל, התמדה, שקידה, חריצות ועיון מעמיק.
רבים מתחילים בלימוד התורה, אך רק מעטים מגיעים למדרגות הגבוהות של תלמידי חכמים, מורי הוראה ומנהיגים רוחניים. כך מובא בילקוט שמעוני על קהלת (רמז תתקע"ז):
"נוהג שבעולם: אלף בני אדם נכנסים למקרא ויוצאים מהם מאה, מאה נכנסים למשנה ויוצאים מהם עשרה, ועשרה נכנסים לתלמוד הוי אדם אחד מאלף מצאתי."
וכן מפרש רש"י על קהלת (ז, כח):
"אדם אחד מאלף מצאתי" בנוהג שבעולם, אלף נכנסים למקרא, ומהם רק מאה ראויים למשנה; מהמאה רק עשרה מגיעים לגמרא; ומהעשרה רק אחד מצליח להגיע להוראה.
לכן, כדי להעמיד תלמידי חכמים, מורי הוראה ומנהיגים רוחניים לקהילות ישראל בארץ ובעולם, יש צורך בלימוד רצוף במשך שנים רבות ובמספר גדול של תלמידים. ככל שיש יותר לומדים, כך גדל הסיכוי להצמיח את אותם יחידי סגולה שיגיעו למדרגות הגבוהות ביותר בתורה ובהנהגה רוחנית.
ועוד כתב:
"שקידה בתורה והרציפות של הלימוד היא מטרה כשלעצמה. הוא הדין התמדה באיכות -
ההשתקעות הגמורה בעולמה של תורה, זהו ערך מיוחד לעצמו".
"היוצא מאוהלה של תורה ספק אם יהיה מסוגל לחזור אליו. לא משום שכוח משיכתו של אוהל
התורה חלש הוא, אלא משום שדרישותיו קשות ומרובות. לא קל לעמוד בעול תביעותיו היום
יומיות.
כשם שבקרית פלדה לא תתכן הפסקה באישו הלוהטת של תנור היציקה, וכל ירידה ממעלות
החום הגבוהות פוגעת בכושר ההיתוך, הוא הדין בישיבה. הפסקה כלשהי, יציאה לעולם אחר,
מורידה את המתח ומעבירה את כל התחושה הפנימית לפסים אחרים, לימוד לסירוגין יכול לפגוע
קשות במהות הלימוד, להוריד את המתח הגבוה"
לימוד התורה צריך להיות רציף אי אפשר לבטל אותו ולעצור באמצע כל פעם.
וכי אי אפשר לשלב אידאולוגיה של צבא שהוא מורכב רובו כחילוני, לשלב את זה עם אורח חיים חרדי. גם אם יש יחידות שונות. זה כמו שיגידו במועדון מעורב נשים וגברים, בוא, עשינו לך יחידה שונה מגברים בלבד. זה לא עובד ככה. המקום צריך להיות כשר כהלכה מהתחלה, והצבא לצערי הוא לא כזה, עם כמה שאני אוהב את צה"ל.
זה למה הם מעדיפים "למות" ולא להתגייס, מהסיבה הפשוטה, שעדיף למות עם האמונה, עם השמירת שבת, עם המצוות, למות כצדיקים, מאשר לחזור בשאלה ולחלל שבת, ולא לקיים מצוות, ולקחת את הסיכון הזה.
אבל העם לא יבין את זה, מבחינתו אין דבר כזה תורה ואין היסטוריה לעם היהודי, שזה יותר גרוע מלא לזלזל, לא לדעת את העבר וההיסטוריה שלך לצערי הרב.
מתוך הספר חיל השם:
הרי אני שומר בתורתי על עם ישראל לא פחות, ואולי יותר מכל אחד אחר, וכמאמר החפץ
חיים ע"ה: "לימוד התורה חוסך מעם ישראל שיהיו פחות חולים ופחות מתים", וכאשר בידי נשק עוצמתי כזה, האם עלי לוותר עליו בגלל שלמישהו זה לא נראה?!
האם ניתן לשלב לימוד תורה וצבא?
מתוך ספר חיל השם:
שאלה:
א. למה אתם צריכים ללמוד כל כך הרבה?
ב. למה צריך כל כך הרבה בני ישיבה?
ג. מה יקרה אם תעזבו את הישיבה למספר שנים ולאחר מכן תחזרו ללימוד התורה, כפי שנהוג בישיבות ההסדר?
תשובה:
לימוד התורה אינו דומה ללימוד שאר החכמות. בשאר התחומים ניתן ללמוד, להפסיק לתקופה מסוימת, ולאחר מכן לחזור ולהמשיך ללא פגיעה משמעותית. לעומת זאת, לימוד התורה דורש רצף, עמל, התמדה, שקידה, חריצות ועיון מעמיק.
רבים מתחילים בלימוד התורה, אך רק מעטים מגיעים למדרגות הגבוהות של תלמידי חכמים, מורי הוראה ומנהיגים רוחניים. כך מובא בילקוט שמעוני על קהלת (רמז תתקע"ז):
"נוהג שבעולם: אלף בני אדם נכנסים למקרא ויוצאים מהם מאה, מאה נכנסים למשנה ויוצאים מהם עשרה, ועשרה נכנסים לתלמוד הוי אדם אחד מאלף מצאתי."
וכן מפרש רש"י על קהלת (ז, כח):
"אדם אחד מאלף מצאתי" בנוהג שבעולם, אלף נכנסים למקרא, ומהם רק מאה ראויים למשנה; מהמאה רק עשרה מגיעים לגמרא; ומהעשרה רק אחד מצליח להגיע להוראה.
לכן, כדי להעמיד תלמידי חכמים, מורי הוראה ומנהיגים רוחניים לקהילות ישראל בארץ ובעולם, יש צורך בלימוד רצוף במשך שנים רבות ובמספר גדול של תלמידים. ככל שיש יותר לומדים, כך גדל הסיכוי להצמיח את אותם יחידי סגולה שיגיעו למדרגות הגבוהות ביותר בתורה ובהנהגה רוחנית.
ועוד כתב:
"שקידה בתורה והרציפות של הלימוד היא מטרה כשלעצמה. הוא הדין התמדה באיכות -
ההשתקעות הגמורה בעולמה של תורה, זהו ערך מיוחד לעצמו".
"היוצא מאוהלה של תורה ספק אם יהיה מסוגל לחזור אליו. לא משום שכוח משיכתו של אוהל
התורה חלש הוא, אלא משום שדרישותיו קשות ומרובות. לא קל לעמוד בעול תביעותיו היום
יומיות.
כשם שבקרית פלדה לא תתכן הפסקה באישו הלוהטת של תנור היציקה, וכל ירידה ממעלות
החום הגבוהות פוגעת בכושר ההיתוך, הוא הדין בישיבה. הפסקה כלשהי, יציאה לעולם אחר,
מורידה את המתח ומעבירה את כל התחושה הפנימית לפסים אחרים, לימוד לסירוגין יכול לפגוע
קשות במהות הלימוד, להוריד את המתח הגבוה"
הפחד של המפלגות החרדיות זה שהחרדים יחזרו בשאלה אם הם יהיו בצבא אז הם מוצאים תירוצים למה לא
הם לא רוצים הם מעדיפים לשבת בבית
כי לשלב זה אומר להוריד מהלימוד תורה קצת
ו"אסור" לעשות את זה
וגם הם מפחדים שזה יחלן אותם
ו"אסור" לעשות את זה
וגם הם מפחדים שזה יחלן אותם
למה? שאלה טובה
האם אפשר לשלב? חד משמעית כן.
בתור אחת שהיא דתייה לאומית כולם כולל כולם עושים אצלנו צבא
יש כאלה שעושים את זה עם ישיבה ומתחתנים תוך כדי
בנוסף אם יגיעו יותר חרדים לצבא יפתחו להם יותר יחידות חרדיות, כרגע לא פותחים כי אין למי לפתוח.
אני חס וחלילה לא מזלזלת באף אחד שלומד תורה פשוט יש ללמוד תורה ויש לעשות צבא ושתיהן מצוות שהקב"ה ציווה אותנו ולכן אני חושבת שזה לא נכון שהחרדים לא עושים צבא
האם אפשר לשלב? חד משמעית כן.
בתור אחת שהיא דתייה לאומית כולם כולל כולם עושים אצלנו צבא
יש כאלה שעושים את זה עם ישיבה ומתחתנים תוך כדי
בנוסף אם יגיעו יותר חרדים לצבא יפתחו להם יותר יחידות חרדיות, כרגע לא פותחים כי אין למי לפתוח.
אני חס וחלילה לא מזלזלת באף אחד שלומד תורה פשוט יש ללמוד תורה ויש לעשות צבא ושתיהן מצוות שהקב"ה ציווה אותנו ולכן אני חושבת שזה לא נכון שהחרדים לא עושים צבא
כרגע צה"ל אפילו לא מוכן לתת לדציים הלאומיים שכבר מתגייסים את המינימום תנאים שלא להיות עפ אישה במקום אינטימי כמו טנק או יחידת חי"ר.
על מה אתה מדבר?
כשצה"ל יפסיק לנסות לחלן נדבר. כרגע בהחלט צה"ל מנסה ואני בעד גיוס חרדים. אבל כרגע אני בעד שצה"ל יחזור קודם להיות גוך שמתעניין בביטחון בלבד ולא בחילון.
על מה אתה מדבר?
כשצה"ל יפסיק לנסות לחלן נדבר. כרגע בהחלט צה"ל מנסה ואני בעד גיוס חרדים. אבל כרגע אני בעד שצה"ל יחזור קודם להיות גוך שמתעניין בביטחון בלבד ולא בחילון.
אממ בגדול החרדי המיינסטרים לא כל כך מכיר במדינה הוא לא מרגיש חלק ממנה זה בפועל
^זה לא נכון. אם כי ההתססה שעושים כרגע בשביל קולות בהחלט יוצרת ניתוק.
תדע לך שהציבור החרדי הצעיר, לא הגוש הקיצוני, דווקא מרגיש חיבור ועוקב אחרי הפוליטיקה ומה שקורה יחתר מהישראלי הממוצע.
הייתה גם עלייה ענקית של מתגייסים חרדים מהשבעה באקטובר. אבל יש מחירים.
בנוסף, כרגע לצה"ל אין קיבולת לקבל חרדים, אבל איפה שיש לו, כל מחזור המחזור מלא עד סוף יכולת הקיבולת של צה"ל.
תדע לך שהציבור החרדי הצעיר, לא הגוש הקיצוני, דווקא מרגיש חיבור ועוקב אחרי הפוליטיקה ומה שקורה יחתר מהישראלי הממוצע.
הייתה גם עלייה ענקית של מתגייסים חרדים מהשבעה באקטובר. אבל יש מחירים.
בנוסף, כרגע לצה"ל אין קיבולת לקבל חרדים, אבל איפה שיש לו, כל מחזור המחזור מלא עד סוף יכולת הקיבולת של צה"ל.
בנוסף, נראה לכם שהשמאל לא ישב עם החרדים וייתן להם דף לבן אם זה מה שיקים לו קואליציה? ברור שהוא יעשה את זה ויאיר גוךן כבר הודה בזה.
כן אפשר יש מלא דתיים לאומיים שנפלו שהיו לומדים בעזה בלבנון מתוך הטנק וכמובן שעדיין יש אבל טוב להם במזגן למרות שלא חייב קרבי
יש חרדים שלא מתגייסים בגלל כמה סיבות: חלק חוששים מהתגובה של הסביבה שלהם, שבה גיוס לצבא עלול להיתפס בצורה שלילית. אחרים מאמינים שלימוד התורה תורם להגנה על המדינה מבחינה רוחנית, ולכן הם רואים בכך את התרומה שלהם
ובגלל זה אם לא רואים צורך לשלב צבא
ובגלל זה אם לא רואים צורך לשלב צבא
אנונימית
ואחרים חוששים מחילון^ הזיבה שלי והסיבה הראשונה הם העיקריות.
אפשר ברור שאפשר
הם סתם רוצים לשבת בבית רגל על רגל ושביאו להם כסף הם סתם בהמות באמת סליחה אני מסורתית באמת שומרת שבת ומצוות אבל הם עברו כל גבול עושים חילול השם מה זה החיות האלה מישהו חייב לעשות איתם משהו כבר
הם סתם רוצים לשבת בבית רגל על רגל ושביאו להם כסף הם סתם בהמות באמת סליחה אני מסורתית באמת שומרת שבת ומצוות אבל הם עברו כל גבול עושים חילול השם מה זה החיות האלה מישהו חייב לעשות איתם משהו כבר
^אף אחד לא יעשה כלום, הם ישבו בקואליציה גם של השמאל. והכפייה לא תביא אותם להתגייס.
כרגע אין גם את התנאים לגייס אותם
כרגע אין גם את התנאים לגייס אותם
אני בהחלט מסכים שהגוש הצעיר יותר מי שבגיל גיוס כזה עד גיל שלושים הרבה יותר מעורב במדינה ומרגיש יותר חיבור אבל מה שקורה עכשיו מרחיק את זה
אבל אני מדבר על הרבנים והמנהיגים הם פחות בקטע של המדינה
אבל אני מדבר על הרבנים והמנהיגים הם פחות בקטע של המדינה
^הם לא יהיו נגד גיוס למי שלא לומד אם צה"ל לא ינסה לחלן וייתן תנאים מתאימים.
אגב חשוב להגיד אני בעד גיוס החרדים מאוד.
^^אני מסכים לחלוטין
וגם אני בעד גיוס חרדים הצבא אבל בא לחנך מחדש
תראה איך הרמטכל התייחס לרב יגאל לוונשטיין
התייחס בצורה מזלזל ואמר שהוא לא רצוי
ואתה יודע טוב מאוד שממכינת עלי יוצאים הכי הרבה ליחידות מובחרות דבר כזה הוא אסון למדינה
וגם אני בעד גיוס חרדים הצבא אבל בא לחנך מחדש
תראה איך הרמטכל התייחס לרב יגאל לוונשטיין
התייחס בצורה מזלזל ואמר שהוא לא רצוי
ואתה יודע טוב מאוד שממכינת עלי יוצאים הכי הרבה ליחידות מובחרות דבר כזה הוא אסון למדינה
^אני מסכים. אני שמח שהציבור הדתי לאומי עכשיו עומד על רגליו האחוריות ולא נותן להמשיך להתלפלף מול הדורסנות והבריונות החילונית שהייתה בצה"ל שנים
עצלנות
^ממש לא. אבל אי אפשר לשכנע אנשים עם ראיה עצלנית ורדודה של המציאות
כי הצבא לא מותאם לציבור החרדי (יש בו גם נשים ומניחה שיש עוד סיבות..) ולכן יש סיכון לירידה דתית
אנונימית
רוצים זכויות בלי חובות
כי גדולי התורה ורבני הדור בכל החוגים אמרו חד וחלק שצה"ל לא מותאם לקבל חרדים לדבר השם ולא יהיה גם לימוד תורה ותפילות במניין אלא ירידה רוחנית עד כדי הורדת הכיפה.
ולראיה המוני דתיים שהולכים לצבא ומורידים כיפה, נופלים עם בנות ומתרחקים מלימוד תורה ותפילה.
ולראיה המוני דתיים שהולכים לצבא ומורידים כיפה, נופלים עם בנות ומתרחקים מלימוד תורה ותפילה.
גם אם יתאימו הם לא יתגיסו אחי^
אפשר לשלב לימוד תורה
התורה זאת לא הסיבה שהם לא מתגייסים
הסיבה שהם לא מתגייסים זה כי הם לא ציוניים והם לא מאמינים שעם ישראל צריך את המדינה הזאת
כל שאר הטענות מסביב זה טענות שניתן לפתור אבל הטענות האלה הן רק מסווה כי הם לא רוצים להגיד את מה שהם חושבים באמת
התורה זאת לא הסיבה שהם לא מתגייסים
הסיבה שהם לא מתגייסים זה כי הם לא ציוניים והם לא מאמינים שעם ישראל צריך את המדינה הזאת
כל שאר הטענות מסביב זה טענות שניתן לפתור אבל הטענות האלה הן רק מסווה כי הם לא רוצים להגיד את מה שהם חושבים באמת