3 תשובות
קודם כל:
לאן אני יוצא? יום, עונה, שעה? בניין/בית פרטי? אם בניין האם יש מעלית? גישה נוחה? (לשקול כיסא במידת הצורך)
1. ביטחון ובטיחות
-האם יש לי סייפטי? אם לא שוקל להזמין כוחות נוספים במידת הצורך/מיגון אישי
2.הגישה למטופל
- יד על רדיאלי (מהירות, סדירות, עוצמה) יד על המצח (חיוורן/הזעה, טמ"פ, מילוי קפילרי) להרים חולצה (אורטיקריה, ציאנוזיס)
-מצב הכרה "שלום אדוני אני __ ממדא באתי לעזור" -> מגיב? משלים משפטים/מילים/לא?
-נתיב אוויר (a)
אם הוא הצליח לדבר אין סכנה, האם יש אנגיודמה? משהו שחוסם? קולות נשימה חריגים ממקור עליון?
-נשימה (b)
טכי/ברדי/נורמופנאה (הערכה גסה, איש צוות סופר נשימות במשך חצי דקה 2), שימוש בשרירי עזר, רטרקציות? האזנה? סיטורציה בא"ח/עם חמצן?
-קרדיווסקולרית (c)
קצב&מקצב, ל"ד, אק"ג (בהמשך),
-נוירולוגי (d)
אישונים, סוכרס פאסט במידת הצורך, התמצאות בזמן ובמרחב, צלול/לא?
!ברגע שאחד מה 4 הנ"ל לא 100% צריך לקדם אנמנזה תואמת, טיפול bls ווריד!
3. טיפול bls
-פגיעה בנ.א (a)
במידה והמטופל מחוסר ויש פגיעה בנתיב אוויר -> פתיחת נ.א בדחיקת לסת (במידת האפשר) -> מנתב אוויר
-פגיעה בנשימה (b)
!הושבה!
טכיפנאה -> משקפיים (קוצנש קל)/מסכה (קוצנש חריף)
ברדיפנאה -> הנשמה באמבו
-פגיעה בקרדיווסקולרית (c)
כאבים בחזה ממקור לבבי -> אספירין
היפוטנסיבי -> הרמת רגליים (מעל גובה הלב)
פגיעה בנוירולוגי (d)
-היפוגליקמיה -> משקאות מתוקים, לחם עם ממרח מתוק
4.הערכה חוזרת לאחר כל טיפול (ניתן חמצן -> הערכה חוזרת של b)
5.טיפול als
במידת הצורך ע"פ הממצאים
לאן אני יוצא? יום, עונה, שעה? בניין/בית פרטי? אם בניין האם יש מעלית? גישה נוחה? (לשקול כיסא במידת הצורך)
1. ביטחון ובטיחות
-האם יש לי סייפטי? אם לא שוקל להזמין כוחות נוספים במידת הצורך/מיגון אישי
2.הגישה למטופל
- יד על רדיאלי (מהירות, סדירות, עוצמה) יד על המצח (חיוורן/הזעה, טמ"פ, מילוי קפילרי) להרים חולצה (אורטיקריה, ציאנוזיס)
-מצב הכרה "שלום אדוני אני __ ממדא באתי לעזור" -> מגיב? משלים משפטים/מילים/לא?
-נתיב אוויר (a)
אם הוא הצליח לדבר אין סכנה, האם יש אנגיודמה? משהו שחוסם? קולות נשימה חריגים ממקור עליון?
-נשימה (b)
טכי/ברדי/נורמופנאה (הערכה גסה, איש צוות סופר נשימות במשך חצי דקה 2), שימוש בשרירי עזר, רטרקציות? האזנה? סיטורציה בא"ח/עם חמצן?
-קרדיווסקולרית (c)
קצב&מקצב, ל"ד, אק"ג (בהמשך),
-נוירולוגי (d)
אישונים, סוכרס פאסט במידת הצורך, התמצאות בזמן ובמרחב, צלול/לא?
!ברגע שאחד מה 4 הנ"ל לא 100% צריך לקדם אנמנזה תואמת, טיפול bls ווריד!
3. טיפול bls
-פגיעה בנ.א (a)
במידה והמטופל מחוסר ויש פגיעה בנתיב אוויר -> פתיחת נ.א בדחיקת לסת (במידת האפשר) -> מנתב אוויר
-פגיעה בנשימה (b)
!הושבה!
טכיפנאה -> משקפיים (קוצנש קל)/מסכה (קוצנש חריף)
ברדיפנאה -> הנשמה באמבו
-פגיעה בקרדיווסקולרית (c)
כאבים בחזה ממקור לבבי -> אספירין
היפוטנסיבי -> הרמת רגליים (מעל גובה הלב)
פגיעה בנוירולוגי (d)
-היפוגליקמיה -> משקאות מתוקים, לחם עם ממרח מתוק
4.הערכה חוזרת לאחר כל טיפול (ניתן חמצן -> הערכה חוזרת של b)
5.טיפול als
במידת הצורך ע"פ הממצאים
גיל, אם הוא בהכרה לשאול אותו אם זה משהו חדש או שזה חוזר על עצמו , כמה זמן הוא לא מרגיש טוב, אלרגיות אם יש
תשתמש\י בתבנית הזו היא תעזור לך:
שורה ראשונה
בן/בת (גיל),רקע רפואי כמפורט בטופס/ בריא בדרך כלל/ללא מידע רפואי זמין.
שורה שנייה
בהגיענו למקום.....
איך ראינו את המטופל שהגענו למקום(שוכב,מהלך,יושב וכו...) + מצב הכרה( בהכרה מלאה/ללא הכרה)
שורה שלישית
לדברי/ו (לדברי המשפחה/ לדברי עובר אורח לדוגמא...)
מה שהמטופל/עובר אורח/משפחה מספרים לנו? מה קרה? מתי זה התחיל? על מה הוא מתלונן עכשיו?
שורה רביעית
בבדיקתינו: ( תלוי מקרה)
(מדדים כמפורט בטופס,אם הייתה מצוקה נשימתית לציין ואם לא גם לציין, אם היה חיוורון או הזעה לציין , במקרה של נפילות /התעלפויות וכו... לכתוב ללא חבלות או דימומים הנראים לעין (תלוי מקרה).
שורה חמישית
מה עשינו איתו...
דוגמא:פונה כבקשתו לבית החולים (.......) להמשך בירור וטיפול רפואי/ המטופל מסרב להתפנות חרף המלצת הצוות/ המטופל הועבר לאטן מספר . להמשך טיפול ופינוי רפואי.
תשתמש\י בתבנית הזו היא תעזור לך:
שורה ראשונה
בן/בת (גיל),רקע רפואי כמפורט בטופס/ בריא בדרך כלל/ללא מידע רפואי זמין.
שורה שנייה
בהגיענו למקום.....
איך ראינו את המטופל שהגענו למקום(שוכב,מהלך,יושב וכו...) + מצב הכרה( בהכרה מלאה/ללא הכרה)
שורה שלישית
לדברי/ו (לדברי המשפחה/ לדברי עובר אורח לדוגמא...)
מה שהמטופל/עובר אורח/משפחה מספרים לנו? מה קרה? מתי זה התחיל? על מה הוא מתלונן עכשיו?
שורה רביעית
בבדיקתינו: ( תלוי מקרה)
(מדדים כמפורט בטופס,אם הייתה מצוקה נשימתית לציין ואם לא גם לציין, אם היה חיוורון או הזעה לציין , במקרה של נפילות /התעלפויות וכו... לכתוב ללא חבלות או דימומים הנראים לעין (תלוי מקרה).
שורה חמישית
מה עשינו איתו...
דוגמא:פונה כבקשתו לבית החולים (.......) להמשך בירור וטיפול רפואי/ המטופל מסרב להתפנות חרף המלצת הצוות/ המטופל הועבר לאטן מספר . להמשך טיפול ופינוי רפואי.
מה ששלחתי זה יותר למגה קודים ובכללי התנהלות במקרים
הסדר פעולות במקרה , לא אנמנזה
הסדר פעולות במקרה , לא אנמנזה