6 תשובות
אומיגד היסטוריה כמה זמן לא למדתי
בעיקרון פוצץ איזה ביניין ושלושת המחתרות לא היו מסונכרנות וזה פגע במשהו שלהם אז זה למה הם פורקו
כנראה בגלל הפיצוץ של המלון המלך דוד, בסוף זה פגע בהרבה אנשים וגם ביהודים
02
השבת והשחורה ופיצוץ המלך דויד
אנונימית
השבת השחורה ופיצוץ המלון הנשיא דוד
דבר ראשון
השבת השחורה- באותו יום נעצרו המפקדים של תנועת המרי העברי, הנשק שלהם הוחרם ומצאו להם את הסליק של הנשק
פיצוץ מלון מלך דוד- במלון הזה ישבו בריטים, זו הייתה סוג של המפקדה שלהם, האצל החליט לפעול בדרך אלימה ולהכניס חומרי נפץ אל תוך מיכלי חלב שהיו שם
זה נגמר במוות של כ100 אנשים
הדבר הזה נוגד את תנועת המרי העברי, הם לא רצו לפעול באלימות, האגנדה שלהם הייתה פשוט לפעול במאבק לא אלים וככה בעצם העולם ירחם על ניצולי השואה, והאנשים שנכלאו במחנות העכורים, במצב כזה הם יכלו לגרום לדעה מאוד שלילית על היהודים וכך לא יתנו להם מדינה
אז דוד בן גוריון החליט שהוא מפרק את התנועה הזו
בקצרה - השבת השחורה, שהגיעה לאחר "ליל הגשרים" ופעולות נוספות כנגד הבריטים, ובה הוטל עוצר על ערים וקיבוצים, נעצרו חלק ממנהיגי הישוב וכו', הביאה לאחר מכן לפיצוץ מלון המלך דוד, בו נפצעו ונהרגו חפים מפשע.
זו היתה חריגה גסה מדרכה של התנועה הציונית וראשיה.
מדיניות התנועה היתה מבוססת על הבלגה, ללא פעולות תגמול חריפות מדי וללא פגיעה בחיי אדם.
פעולה כזו איפיינה את דרכן של המחתרות - אצ"ל ולח"י, שדגלו כל העת בפעילות אגרסיבית ובמעשי נקמה וביריונות כנגד ערבים ובריטים, במטרה מוצהרת לגרש את הבריטים מא"י ולהקים מדינה יהודית עצמאית.

ניתן לציין במאמר מוסגר כי בסופו של דבר לפעילות המחתרות, שהיתה נתונה לוויכוח, היה ערך ממשי, שכן לאנגלים "נמאס" לבסוף מהדרמה הבלתי פוסקת בא"י והם החזירו את המנדט לאו"ם.

חזרה לפיצוץ המלון - לאור ההשלכות הקשות של המעשה, צפו ועלו מחדש הפערים העצומים בין הגורמים השונים בתנועת המרי העברי, וההנהגה הציונית החליטה להפסיק את שיתוף הפעולה עם המחתרות, שהמשיכו במאמציהן, אך הפעם בנפרד