6 תשובות
נראלי להדיח
משתתפת בצערך על הזעזוע הזה
שואל השאלה:
^ תודה
לְהַצִּית - חפיצ השאר חפנ
אנונימי
שואל השאלה:
תודהההה
הנה הסבר מורחב ומפורט מדוע לְהַכִּיר הוא הפועל היוצא דופן מבחינת הגזרה:
הסבר
הפעלים בעברית מחולקים לקבוצות שונות הנקראות "גזרות", בהתאם לאותיות השורש שלהם והשינויים שהן עוברות. חמשת הפעלים הנתונים נראים דומים במבנה שלהם (הפעיל), אך שייכים לשתי גזרות שונות:
גזרת חפ"נ (חסרי פ' הפועל נו"ן)
הפעלים לְהַסִּיעַ, לְהַשִּׁיל, לְהַדִּיחַ ולְהַצִּית שייכים כולם לגזרת חפ"נ.
מאפיין מרכזי: האות הראשונה של השורש היא נו"ן (נ), אך היא "נבלעת" (נֶעֶלֶמֶת) בזמן הנטייה בהפעיל (ובבניינים אחרים כמו נפעל והפעל). במקומה מופיע דגש חזק באות השנייה של השורש.
פירוט לפי פועל:
לְהַסִּיעַ: השורש הוא נ-ס-ע. הנו"ן נעלמת, והסמ"ך מקבלת דגש (הססיע).
לְהַשִּׁיל: השורש הוא נ-ש-ל. הנו"ן נעלמת, והשי"ן מקבלת דגש (הששיל).
לְהַדִּיחַ: השורש הוא נ-ד-ח. הנו"ן נעלמת, והדל"ת מקבלת דגש (הדדיח).
לְהַצִּית: השורש הוא נ-צ-ת. הנו"ן נעלמת, והצד"י מקבלת דגש (הצצית).
גזרת חפי"צ (חסרי פ' הפועל יו"ד/וי"ו/צד"י)
הפועל לְהַכִּיר שייך לקבוצה מצומצמת של פעלים הנקראת גזרת חפי"צ (יש הרואים בה תת-קבוצה של גזרת חפ"נ, אך מבחינת הכללים היא שונה).
מאפיין מרכזי: למרות שהשורש של להכיר הוא נ-כ-ר, הפועל נוהג לפי כללים אחרים. בעבר היה נהוג לומר שהשורש הוא י-כ-ר (ומכאן חפי"צ - פ' הפועל יו"ד), ובעברית המודרנית הוא פשוט חריג.
ההבדל הדקדוקי העיקרי הוא שבעוד שבשאר הפעלים הנו"ן נבלעת תמיד בבניין הפעיל, ב"להכיר" ישנם זמנים שבהם הנו"ן חוזרת (למשל, בציווי: הַכֵּר; ובמקור הנטוי: לְהַכִּיר, בניגוד ל"לְהַסִּיעַ").
הוא מתנהג באופן דומה לפעלים אחרים בגזרה זו כגון: לְהַצִּיג (שורש י-צ-ג), לְהַצִּיב (שורש י-צ-ב).
סיכום
ארבעת הפעלים הראשונים הם דוגמאות מובהקות לכלל הבסיסי בגזרת חפ"נ: היעלמות הנו"ן ודגש באות הבאה. הפועל "להכיר" הוא יוצא דופן ופועל לפי כללים אחרים (חפי"צ), ולכן הוא החריג בקבוצה זו.
התחברות ל