20 תשובות
תודה רבה:)
אני שמחה לשמוע^
שאלה יפה
מסכימה עם ריפוי
שואל השאלה:
אין לי מילים, גברת. את מצליחה לנסח תשובות בצורה כל כך גבוהה ומסודרת, זה פשוט מרשים. :)
ואני לגמרי איתך, מרגיש כאילו המחשבה שלנו פועלת בכיוון דומה, וזה בהחלט מעורר הערכה.
מה יקרה אם אדם אחד יבחין בשליטה הזו ויבין שהוא (ושאר החברה) נתון למניפולציה?
עצם הגילוי שלו עלול לגרום לו לפקפק בטוב שבמצב הקיים. אם האידיאליות מבוססת על שליטה נסתרת, הרי שהיא אינה מושלמת באמת אלא מבוססת על אשליה. תחושת בגידה עשויה להוביל אותו להתנגדות.
האדם הזה יצטרך להחליט:
האם לחשוף את האמת לאחרים?,
או
לשתוק ולהשלים עם המצב?
- אם יחשוף, הוא עשוי להיחשב כמי שמסכן את הסדר החברתי.
- אם יבחר לשתוק, הוא יחיה עם הדילמה המוסרית של ידיעת האמת אך אי-פעולה.
אם אדם אחד מבחין בכך, ייתכן שגם אחרים יתחילו לפקפק. במצב כזה, השליטה העדינה עלולה להתערער, ולהוביל להתנגדות הולכת וגוברת. ככל שיותר אנשים ייחשפו למניפולציה, כך הסיכון לקריסת השיטה ולמהפכה יגדל.

לכן, לפי דעתי שליטה עדינה, גם אם נעשית מתוך כוונות טובות, טומנת בחובה סיכון מובנה: היא יכולה להחזיק מעמד כל עוד כולם מצייתים, אבל אם מישהו יגלה את האמת, הסדר כולו עלול לקרוס לתוך כאוס וקונפליקט.
זה נשמע כמו ספר מטורף שהייתי קוראת מדהים!
שאלה אין מילים...
מסכימה עם ריפוי ממש
אני ממש אהבתי את השאלה שלך היא מאוד פילוסופית זה תלוי איך כל בני האגם רואים את העולם וכיצד הם מתייחסים ךאנשים
לדעתי זה יוביל לקריסה ושחיקת החופש צריכה להיות קשיחות ברמה מסוימת לדעתי הממשלה הישראלית אפילו צריכה להיות פחות רכה אבל צריכה להיות רמה כלשהי של חופש והערכה לחופש
לא חושב שזה יוביל למקום טוב
אני לא חושבת שזה טוב, לרוב מניפולציה נעשת למטרות רעות/מזיקות זה צריך להיות אדם שהוא בעד החברה ולא אנוכי
זה ממש לא המציאות עכשיו^
אנונימית
זאת המציאות כרגע .
אני חושבת שלא, כי אוטופיה שמבוססת על מניפולציה, היא לא אוטופיה

"אוטופיה" שהבסיס שלה, שמה שהיא עומדת עליו ויציבה בזכותו זה בכלל רמאות/שליטה או כל דבר מניפולטיבי - היא לא אוטופיה אמיתית, יש כאן שלילה של החופש וההוגנות בחברה, ואי אפשר להגדיר דבר כזה כאוטופיה

סדר חברתי שמושתת על מניפולציות לא יכול להיחשב כאוטופיה - כששואפים למצב אוטופי, דבר ראשון זה הכרחי להסיר את המניפולציות כדי להגיע לשוויון, צדק וחופש אמיתי, ואין טעם לנסות להשתמש בהן כדי להשיג את זה, כי אלה פשוט דברים ששוללים זה את זה ומעצם ההגדרה שלהם לא מתקיימים בו זמנית

בחברה כזאת אף פרט אותנטי, ושוב, זאת לא חברה אידאלית ומושלמת, מעצם זה שהיא תלויה במניפולציות, ושהסדר החברתי לכאורה, יתפרק ברגע שיפסיקו את השליטה.
תודה רבה אילאיל!
שואל השאלה:
^
אוטופיה היא מושג סובייקטיבי - אידיאל המשתנה בהתאם לפרספקטיבה של כל חברה או אינדיבידואל. מה שנתפס בעינייך כשלילה של חופש והוגנות עשוי להיתפס על ידי אחרים כדרך הכרחית ליצירת סדר וקונסוננס.
בסופו של דבר, חברה אינה יכולה להתקיים ללא סוג מסוים של מנגנוני שליטה, בין אם זה מדובר במערכת חוקים, בנורמות חברתיות או בשכנוע עמוק לגבי ערכים מסוימים.
אם נרחיב את ההגדרה, גם חינוך, אידיאולוגיה והשפעה תרבותית יכולים להיחשב למניפולציה רכה, שכן הם מעצבים את תפיסת העולם של הפרטים בחברה.

יתר על כן, ייתכן שאוטופיה שאינה מושגת באמצעים של מניפולציה או שליטה היא אידיאל בלתי מציאותי!
בני אדם אינם יצורים רציונליים לחלוטין, ולעיתים קרובות הם זקוקים להכוונה מסוימת כדי לשמר סדר חברתי יציב. אם קיומה של אוטופיה תלוי בכך שכל הפרטים יפעלו מתוך תבונה מושלמת ומוסריות מוחלטת, הרי שהיא נידונה לכישלון. לכן, ניתן לטעון שמניפולציה, כאשר היא מופעלת באופן חכם ומאוזן, אינה רק בלתי נמנעת, אלא אף הכרחית ליצירת חברה אידיאלית, כפי שהיא נתפסת מנקודת מבט מסוימת.

עם זאת, תודה לך שלקחת את השאלה ברצינות וענית בניסוח כל כך יפה 3>
הנקודה שלך ממש יפה אני לגמרי איתך , השליטה הזאת יכולה להועיל אבל שוב כמו שאמרת רק עם כולם מצייתים והסיכוי נמוך שזה יחזיק
אילאיל, השאלה שלך מיד זרקה אותי אל הדילמה של ניאו במטריקס.
כשמורפיוס עומד מולו עם שתי גלולות בידיו:

הגלולה הכחולה- להמשיך לחיות באשליה נוחה, בעולם שמרגיש מושלם, בלי לדעת שהוא לא אמיתי.
הגלולה האדומה- לחשוף את האמת, לגלות את המציאות האמיתית, גם אם היא כואבת, מייאשת ומלאת חוסר ודאות.

והמשפט של מורפיוס מהדהד בראשי:

"אם תיקח את הגלולה הכחולה... הסיפור יסתיים, אתה תתעורר במיטה שלך ותאמין במה שאתה רוצה להאמין.
אם תיקח את הגלולה האדומה... תישאר בארץ הפלאות, ואני אראה לך עד כמה עמוק הוא בור הארנב."

וזו השאלה שמלווה אותי מאז כיתה ז' בערך, מאז הפעם הראשונה שצפיתי במטריקס.
ואני... ואם הייתי צריך לבחור גלולה, איזו הייתי לוקח?

הכחולה תמיד קורצת לי בגלל שהיא הבטוחה, המרגיעה, זו שמשאירה אותי בעולם מסודר ונעים. אבל אז, ברקע, מתגנב ספק: האם אני באמת יכול לחיות עם הידיעה שאולי הכול שקר?
והאדומה... היא מבעיתה. היא חושפת את הסדקים, משאירה אותי חשוף מול מציאות שעלולה להיות הרבה יותר קשה ממה שאי פעם דמיינתי.

ובין שתי האפשרויות האלה, אני עדיין תקוע. שנים עברו, ועדיין לא הצלחתי לבחור.
שואל השאלה:
קונוטציה מדהימה שלו.
התשובה פשוטה. עולם טוב הוא עולם שבו יש חופש להשיג דברים טובים.
כאשר את מבצעת מניפולוציות, את גורעת מהחופש ולמעשה פוגעת ביכולת של אנשים להשיג דברים, ובכך מסיבה להם סבל.

זה שאת מבצעת את זה בצורה שהם לא מודעים לה, לא מוריד מכמות הסבל שהם חווים.
אז לא, בלתי אפשרי לקיים עולם "טוב" כאשר נמצאים תחת שליטה.
והדוגמא של המטריקס שהביאו כאן היא דוגמא טובה לכך, ניאו לא אהב את העולם שהוא חי בו, הרובוטים הודו שהם לא הצליחו ליצור עולם טוב ולכן יצרו עולם פגום.