2 תשובות
הי לאנונימית
זהו מצב מוכר בו יש בסי של פער אמיתי (קונפליקט) שמציק לפרט ואז במקום להתמודד עם הפער הזה, הפרט שופט את זולתו.
ברור שבכך שאת שופטת את משפחת בעלך, את מפחיתה מערכו של בעלך.

לכך מספר היבטים:
א) תועלת השפוטיות- שיפוטיות חוסמת כל דרך לטפל בשנוי הנדרש (סגירת הפער בין הצדדים) מול מצב שיש בו קונפליקט אמתי ולעיתים כואב.
התועלת שבשפוטיות היא העלאה עצמית זמנית באופן וירטואלי מעל לזולת ע"י הנמכתו של האחר.
הצורך בלחוש מעל ללאחר מקורו באגו.
הצורך האוטנטי הוא בלחוש מוערך ונאהב. אך על צורך זה יש במשפחות בהן טקטיקה של שפוטיות מקובלת, יש איסורים עתיקים, שעוזרים ללנו לפול בפח השפוטיות כחלופה.

ב) התפתחות הטקטיקה של שפוטיות- שפוטיות מקורה בתיכנות של הפרט בעבר, כדי להתאים השקפתו למה שהיה נכון ואמיתי פעם בעת ילדותו הרכה שמשפחתו הוא.
זו הסיבה שאיננו ערים לסכנה שבהרגל ישן זה, וקל לנו לשגות ולחשוב שזו דרך של תקשורת לגיטימית ותקינה.

ג) מחיר השפוט- ה"שופט" משם מחיר וסובל בצורות שונות ומגוונות ממהלך השפוט.
כלומר אין ארוחות חינם. אם במקרה גם בצד השני טקטיקת השפוטיות מקובלת- אזי התקשורת הופכת לדורסנית, ומשפילה דו צדדי.
שפיטת משפחת בעלך עלולה לגרום לבעלך טינה כלפיך, מה שיפגע בזוגיות שלכם.
ולא בשביל זוגיות פגועה התחתנתם.

זו כמובן גם דרך לא רצויה לחנך את הילדים שלכם, שהם עדים לחלופי השפוטיות, ולומדים להיות בעצמם שפוטיים.

כך קורה שתופעה זו של אי קבלת הזולת, מקבלת מימד משפחתי שבבר- קודמי להגיב רמז עליה.

ההתערבות שלי במצב כזה מכוונת לבסיסה של השפוטיות ולמקורותיה, כדי להורידה מהפרק.
במקום השפוטיות צומחת ראיה יותר עדכנית של הזולת /האחרים, ואולי אף הערכה מתבקשת דו צדדית.

אהבה שמחה בריאות
שוקי וייס
יועץ משפחתי- פרט, זוגיות והורות
הי
שכחתי להוסיף לך לינק למאמר חשוב בעניין זה.
כזכור אמרתי שהשפוטיות מחליפה שלא כהלכה את הצורך בקבלת הערכה ואהבה.
הנה הלינק שמצביע במדויק על סוג האיסורים שמשפחות מחזיקות בהן, ושמשם "מוזמנת" שפוטיות לתוך המשפחה.

בשמחה ובאהבה
שוקי וייס
יועץ משפחתי