23 תשובות
כמו שאנחנו אוהבים את אליהו הנביא למרות שהוא היה הנביא הכי גרוע
שמשון זכה לכינוי "שמשון הגיבור" בשל הכוח הפיזי האדיר והמעשים הגדולים והמרשימים שביצע, כפי שמתואר בספר שופטים בתנ"ך. כוחו הפיזי העצום נחשב לנס אלוהי, והוא השיג ניצחונות רבים על הפלשתים, שהיו אויבי ישראל באותה תקופה. הנה כמה סיבות מדוע הוא נחשב לגיבור:

כוח פיזי על-אנושי: שמשון ניחן בכוח יוצא דופן, כמו תיאורים על קריעת אריה בידיו החשופות, הריגת אלף פלשתים בלחי חמור, והפלת עמודי המקדש הפלשתי.

הצלת ישראל: אף על פי שדרכיו היו לא שגרתיות ולעיתים מעוררות מחלוקת, הוא הצליח להכות בפלשתים ולפגוע בהם רבות, ובכך לספק הקלה לבני ישראל מהאויב.

המעשה הסופי: גם במותו, שמשון הפיל את מקדש דגון והרג רבים מאויביו הפלשתים, מעשה שמבחינת בני ישראל נתפס כהקרבה עצמית למען הצלת עמו.
שואל השאלה:
מה זה משנה אם קרה או לא?
כל עוד הסיפור קיים, עדיין אפשר לדון עליו.
אסור לדבר ככה על שופטים
שואל השאלה:
^מה? למה?
המקרא בעצמו מציין שתקופת השופטים הייתה תקופה נוראית, אולי הכי נוראית של כל עם ישראל.
שואל השאלה:
^איך? הוא היה גאוותן ופעל רק על פי האינטרסים האישיים שלו.
התקופה הכי נוראית של עם ישראל היא עכשיו,
כמות האנשים שבורחים מהדת שלהם מחוסר אחריות ותחושה של דיסוציאציה מהמקום מהם הם מגיעים היא מחליאה.
אנשים מחפשים להרע למקור החיים שלהם, שכחו ההמון את היהדות שהחזיקה את העם שלנו בחיים, התקופה של היום מלאה באנשים ששונאים את עצמם ומחפשים להפיל את כל העם שלנו ביחד עם הספינה הטובעת שלהם.



שמשון היה גיבור, אין פה וויכוח.
שואל השאלה:
אתה שכחת שליטרלי כל פעם עבדו עבודה זרה בשופטים? שלא אפילו נזכיר את פילגש בגבעה, ומלחמת אחים שכמעט השמידה את שבט בנימין.
אתה מבין בכלל על מה אתה מדבר?

וזה גם לא קשור לשאלה.
שמשון הוא לא גיבור, הוא אנטי-גיבור אם נהיה כנים.
לא סתם הוא היה נחשב "השופט האחרון", שבתקופתו, כל המצב התחיל להתדרדר אפילו יותר.
שואל השאלה:
^הוא לא עשה את זה מגבורה, אלא מאינטרסים אישיים.
לא לימדו אותי ממש את ספר שופטים אבל אני יודע שהוא לא היה גרוע כי המטרה של רוב השופטים היתה לעזור להם במלחמות או קרבות באותו פרק זמן
שואל השאלה:
^^^^
האם אתה יכול להגיד לי מעשה לא אנוכי אחד שהוא עשה מלבד ההקרבה הסופית שלו?
^
בדיוק. מטרתם של רוב השופטים היא להציל את ישראל מצרה. המטרה של שמשון, הייתה הרבה יותר אנוכית מאשר שאר השופטים. (במיוחד המוקדמים) זאת הסיבה שאני רואה את שמשון כאנטי-גיבור ולא כגיבור אמיתי.
שואל השאלה:
^^^^
ה"גיבור" הזה הכניס את עצמו לצרות ועשה טעויות טפשיות. רק בסוף הוא עוד איכשהו פעל בצורה לא אנוכית.
שואל השאלה:
^גם אם הוא כיפר על החטאים שלו, הסטטוס של "הגיבור" הוא פשוט הערכת יתר.
רוב השופטים היו הרבה יותר טובים ממנו, ועשו הרבה יותר דברים טובים עבור ישראל.
שואל השאלה:
באיזה הקשר?
שואל השאלה:
^^^^^
לגבי הדבר הראשון, אמרתי לך שהוא עשה את זה מתוך נקמה אישית, מאשר רצון להושיע את העם.

לגבי הדבר השני, דווקא היום ספציפית שמעתי פודקאסט על הפרשנות שהבאת, שכביכול "הכל היה חלק מהתוכנית של אלוהים". הבעיה היא שלפי מה שכתוב בספר, כל מעשה שהוא עשה עדיין מקושר למניעים האישיים שלו, ואתה לא יכול לדעת אם הוא באמת עשה את מה שהוא עשה מתוך שליחות מאשר מתוך נקמה.

נ.ב, אתה מתכוון לדלילה? או אחת מהנשים הקודמות לו?
שואל השאלה:
^^
הבעיה היא ש"מעבר" מתכוון לפרשנויות.
הבעיה ש"פרשנויות" מתכוונות לנקודות מבט שונות.
הבעיה ש"נקודות מבט שונות" מובילות לחוסר וודאות כלפי כוונת המשורר.
ונתקענו עם אותה הבעיה.
שואל השאלה:
^^
אז אם ה*טלר היה עכשיו חוזר בתשובה, ומצטער על כל מה שעשה, ורצה למות על קידוש השם - הכל נמחק?
שואל השאלה:
^^
מצטער אם האנלוגיה שלי גרמה לך להתבלבל.
לא אמרתי שהיטלר שווה ערך לשמשון, אמרתי ש"מצטער/חוזר בתשובה ואז הכל נמחק", זה די רעיון מפוקפק לדעתי.
שואל השאלה:
^^^^
אני אומר שפרשנות אפשר להביא להכל.
אם מסתכלים על מה שכתוב, מבינים ששמשון הוא די אנוכי, ולא באמת גיבור, אלא יותר אנטי-גיבור.
שואל השאלה:
^^^
אני אישית, מעדיף להסתכל על המכלול, ולא רק על הסוף.
אם נסכים ששמשון היה אנוכי ברוב דרכו, ובסוף הוא הקריב את עצמו, אפשר היה להגיד שהוא דמות מורכבת, אבל הוא לא טוב טהור.
זאת הנקודה שלי. לשמשון מיוצג יחס יוצא דופן יותר מאשר לדמויות האחרות, למרות שכדמות, הוא אנטי-גיבור.
שואל השאלה:
^^
גם אנטי-גיבור יכול להוביל לדברים טובים, פשוט לא מרצונו האישי.
אתה לא מבין את משמעות המילה גיבור בצורה התכנית שלה, זה לא אומר אדם שעוזר לאחרים בצורה הרואית אלא אדם חזק/חייל טוב
הדוגמא הכי טובה זה נמרוד, גם עליו כתוב שהיה גיבור אבל הוא לא מי יודע מה נחמד
שואל השאלה:
נכון, אתה צודק.
אבל ההגדרה של שמשון כ'גיבור' במונחים של היום - מטעה.