4 תשובות
ההמלצה החשובה ביותר לפני הצום – הרבה מים! האדם יכול לשרוד כחודש ללא מזון אך ללא מים זה לא אפשרי. המצוקה הכי קשה של הגוף בהתמודדות עם הצום קשורה בעיקר לחוסר בנוזלים ולא לחוסר באוכל.

הפתרון עם כן, הוא להרוות את הגוף. חשוב לשתות כ-2 ליטר מים לפחות מספר שעות לפני הסעודה המפסקת. אתם עלולים להרגיש רוויים יתר על המידה, בירה ומשקאות אלכוהוליים אחרים ייבשו אתכם.

ההתנהלות עם המזון תהיה אחרת, איכלו רגיל, אך עם דגש על פחמימות כמו פסטה, אורז או תפוחי אדמה ופחות חלבונים ושומנים. פחמימות נקשרות למים ושומרות אותם לשעת הצורך - אנו רוצים לשמור מים אלו לזמן של צום.

חשוב להיזהר ממלחים שיכולים לגרום לצמא רב. גם תבלינים צריכים להיות עדינים ולא פיקנטיים, כדאי ללכת על ארוחה המבוססת על דגנים מלאים, ירקות מבושלים במליחות עדינה וכן חלבון כגון עוף או טופו.
ישנה חשיבות גם למה אוכלים לאחר הצום. אז מה מומלץ לאכול אחרי הצום?

אחרי הצום, היזהרו לא להתנפל על האוכל. גופכם מגן עליכם מפני רעב על ידי האטת קצב שריפת המזון לאנרגיה, לכן הקלוריות שאתם צורכים מייד עם תום הצום יישארו איתכם הרבה יותר זמן מאשר במצב אחר.

כששוברים צום, החלו בשתייה מרובה של נוזלים חמים כמו תה או מים חמים. נוזלים אלו ירגיעו את מערכת העיכול שלכם ויסייעו לכם בעיכול המזון. הארוחה כמו כן, צריכה להיות מבושלת ועם מעט שומן וחלבון. מרק ירקות או אורז מבושל הם מאכלים טובים. היזהרו מירקות חיים כגון כרוב, ברוקולי, כרובית היכולים לגרום לגזים רבים.

חדשו את גופכם לקראת השנה החדשה – המטרה היא ניקוי גוף לקראת השנה החדשה. אנו חיים בים של כימיקלים אשר לא רק עושים אותנו חולים גם עושים אותנו שמנים. כשאנו מתחילים את השנה החדשה עלינו להבין שגוף נקי הוא גוף בריא וגוף בריא הוא גוף שמח וגוף שמח היא גם נפש בריאה ושמחה.

מספר עצות שיעזרו לכם לנקות את גופכם מרעלים:

1. התחל את הבוקר עם 2 כוסות מים זה יעזור לעורר את מערכת העיכול. במהלך היום אפשר להוסיף לימון טרי סחוט, מה שיתרום לניקוי הגוף.

2. מיץ ירקות טרי - הנוסחה הקלאסית היא מיץ גזר, סלרי וסלק. גם מיץ תפוחים מצוין לניקוי הגוף (רק חשוב להתייחס לקלוריות ולא להגזים).

מהו הזמן המתאים לניקוי רעלים? - הזמן הטוב ביותר להתחיל בתוכנית ניקוי רעלים הוא כאשר אתה מרגיש צורך לעשות שינוי חיובי בחייך. חילופי העונות מהווה זמן מתאים והזדמנות מצוינת עבורנו להרשות לעצמנו להיכנס לתוכנית של ניקוי. עונות המעבר הן תקופה טובה כגון האביב והסתיו.

מומלץ להתחיל לאט ובהדרגה, להוסיף מספר כוסות מיץ סחוט בכל יום. מרגע שמרגישים בנוח עם המיצים אני ממליצה על 3 ימי צום על מיצים בלבד לניקוי והתחדשות. צום על בסיס מיצים מאפשר למערכת העיכול מנוחה ומגביר את החידוש והצמיחה של תאים חדשים, דבר המסייע בריפוי ומניעה. מומלץ לקבל ייעוץ והכוונה מקצועית, וכן ליווי.

מתכוני מיצים טבעיים סחוטים

את הפירות והירקות יש לסחוט במסחטת מיצים (ולא בבלנדר) ומומלץ לשתות מיד לאחר הסחיטה.
מומלץ לבחור ירקות ופירות אורגניים.

ניקוי כללי של המעי הגס, הכליות, הכבד והשלפוחית:

4 גזרים, 1/2 סלק אדום, פטרוזיליה, מלפפון, תפוח עץ, שורש ג'ינג'ר טרי מגורר.

היתרונות הבולטים של ניקוי הגוף מרעלים הנם לטווח קצר והן לטווח ארוך. מיד בתום טיהור הרעלים ישנה הרגשת קלילות מודעות וערנות, יותר אנרגיה והרגשה כללית טובה יותר ובריאה יותר. בטווח ארוך היתרונות הנם צמצום המחלות הכרוניות.

תוכנית מלאה של ניקוי רעלים עוזרת בהאטת הליכי הזדקנות הגוף (Anti Aging), בריפוי, במוח צלול יותר ובבריאות כללית טובה – דבר הגורם להבדל ניכר במראה החיצוני, בהרגשה ובתפקוד.
לא לאכול ולשתות..

על מנת לשמור על רמות הסוכר בדם מומלץ על אכילה של פחמימות מורכבות כמו לחם קרקרים, אורז, ופסטה במנות קטנות במהלך היום כולו עד לצום. אין להסתמך על הארוחה המפסקת בלבד, אלא לאכול את המזונות הללו ב-3-4 ארוחות קטנות החל מהבוקר. מטרתן של הפחמימות המורכבות הן למלא את מאגר הפחמימות (גליקוגן) המצוי בכבד ובשרירים היות והוא המאגר המתכלה ראשון בזמן של צום.

באותו היום של הצום מומלץ להעשיר את הארוחות בירקות על מנת להגביר את כמות הסיבים התזונתיים בתפריט. הסיבים מאיטים את ספיגת הפחמימות לדם ומסייעים בשמירה על יציבות רמות הסוכר בדם. העשרת התפריט בסיבים תתבצע גם על-ידי אכילה של פחמימות מורכבות מועשרות בסיבים כגון: אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה ולחם מחיטה מלאה.

חשוב לשתות במהלך כל היום שלפני הצום לפחות 8-10 כוסות מים על מנת להגיע לצום במאזן נוזלים תקין ולא בהתייבשות חלקית.
חשוב מה שותים כיוון ששתייה מלוחה (מרק עם הרבה מלח) או שתייה ממותקת עלולים לגרום לצמא מוגבר. לכן רצוי להקפיד באותו היום של הצום לשתות בעיקר מים.

הימנעו מקפאין ותאופילין, חומרים המצויים בתה הרגיל, בקפה, בשוקו ובקולה. המדובר בחומרים משתנים הגורמים ליציאה מוגברת של נוזלים מהגוף. לכן מומלץ להמעיט בצריכתם ביום שלפני הצום וביום הצום עצמו.

מומלץ לאכול דגים על פני בשר. הבשר מתעכל לאט ומרקיב מהר במעיים. עובדה היוצרת גירוי במערכת העיכול המתורגם לתחושת רעב. הדגים לעומת זאת מתעכלים מהר ולכן התחושה המתקבלת קלה יותר ותחושת הרעב תקטן.

מומלץ מאוד להשתמש בשמן אשכוליות. לפני הצום אפשר לטפטף 2 טיפות לכוס מים ולשתות. כמו כן, מומלץ למרוח טיפה של השמן גם על הבטן ועל הגרון. כדי להשאיר את הריח ניתן לטפטף מספר טיפות למטפחת ולנשום מדי פעם. תוכלו להזליף מספר טיפות גם על הכר ולהנות מהתחושה גם בזמן הצום.

תנאי עומס חום גורמים לאיבוד של נוזלים ולכן לא רצוי להיחשף לשמש, אלא לשהות במקומות קרירים ככל שמתאפשר. גם פעילות גופנית מגבירה את איבוד הנוזלים במטרה לקרר את הגוף, לכן גם במקרה זה מומלץ להמעיט בפעילות גופנית ביום הצום.

הצום מסוכן לחולי סכרת, בעיקר לאילו הנוטלים אינסולין באופן קבוע כיוון שאי נטילת התרופות במהלך הצום עלולה להפר את האיזון של הגוף. גם נטילת תרופות לבדה, ללא אכילה או שתייה מסוכנת שכן ישנן תרופות אותן יש ליטול בצירוף למזון ונוזלים.

הצום עשוי לסכן גם אלה הסובלים מיתר לחץ דם ונוטלים תרופות משתנות דוגמת פוסיד, שכן בלא נוזלים עלולה להתרחש התייבשות מסוכנת. מבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם ומתעקשים לצום, צריכים שלא לוותר על שתייה. כאבי ראש חזקים, סחרחורות, תחושת עילפון, חולשה קיצונית או בחילות הן אות אזהרה, במקרה זה יש לשתות שתייה מתוקה (פרט לסכרתיים) ובאם ההרגשה משתפרת, אפשר להמשיך לצום. במידה ולא, יש לפנות לרופא.

צום עלול להזיק לחולי סרטן הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר. הוא עלול לגרום לתופעות ותחושות לא נעימות ולפגוע במערכות רבות החשובות כל כך לחולי סרטן והחיוניות לתפקוד הגוף. כדאי שחולי סרטן, גם אם נהגו לצום ביום כיפור עד היום, יפנו לרופא המטפל, ולא יחליטו לצום ללא קבלת יעוץ רפואי.

שתייה מרובה מומלצת וחיונית במיוחד לחולי סרטן. השתייה מקלה על תופעות הלוואי הנגרמות מהטיפולים הכימותרפיים כגון,

הקאה או שלשול ולחילופין עצירות, ולכל אלה השתייה הכרחית.

גם שבירת הצום צריכה להיעשות בתבונה. רצוי להתחיל עם כוס אחת או שתיים של שתייה ממותקת או מים. ניתן לשבור את הצום בכוס תה ממותקת עם כפית סוכר או דבש או עם כוס קפה ממותק בכפית סוכר. כדאי שלא לשבור את הצום עם מזונות עתירים בשומן כמו מנת פלאפל, פיצה או שוארמה בפיתה. השומן מקשה על תהליך החזרה לאכילה לאחר צום. רק לאחר שעה שעתיים ניתן לאכול ארוחה מלאה יותר עם כל רכיבי המזון אבל גם כאן רצוי להמעיט בשומנים ולהתחיל בכמויות קטנות.