6 תשובות
שלום
יאא הלוואי עליי
יש לי היום ואני מהזה לחוצה
שואל השאלה:
אם יש לך כמו מה שאני עשיתי אז קטן עליך רק תזכרי שבמשולש החיים זה
מערכת העצבים
מערכת הנשימה
ומערכת הדם
בין העצבים לנשימה זה פיקוח והפעלה
בין העצבים לדם זה פירות וויסות
ובין הנשימה לדם זה אספקת חמצן וסילוק פד"ח
אנונימית
שואל השאלה:
קיבלתי 93 במבחן
אנונימית
*חנק מגוף זר*
טוב, נתחיל מקצת הבנה של מה זה חנק.
חנק, זה מצב בו גוף זר חוסם את קנה הנשימה בצורה מלאה או חלקית (כבר נגיע לזה)
זיהוי מהיר וטיפול נכון הם אלו שיצילו את חייו של המטופל

*תהליך הבליעה התקין*
הושט וקנה הנשימה נמצאים צמוד אחד לשניה
כשאדם נושם האוויר יכול להיכנס בחופשיות לקנה הנשימה
אך כשאדם בולע מכסה הגרון הקרוי "אפיגלוטיס" נסגר כדי להגן על קנה הנשימה כדי שהגוף זר (אוכל/ מים) לא יכנס לשם ויעבור אל הושט .
בנוסף יש שתי מנגנונים שתפקידם להגן על דרכי הנשימה העליונות
רפלקס השיעול ורפלקס ההקאה
שניהם אחראים באופן טבעי לסלק גופים זרים

*אספירציה*
אספירציה זה שאיפת תוכן הקיבה או חומר זר לרוב נוזלים לריאות ודרכי הנשימה
מה שגורם לאספירציה להיות כלכך מסוכנת וקריטית
זה כמה סיבות, העיקרית היא שכשיש חומר זר בריאות ובדרכי הנשימה לא מגיע חמצן כמו שצריך לדם והרי הדם שלנו הוא מעביר את החמצן
יש סכנת מוות מהיפוקסמיה

עוד סיבה להעשרה היא, שאיפה של חומר חומצי כמו חומצות קיבה יכול לפגוע פגיעה כימית ברקמת הריאה בתור פגיעה ראשונית והפגיעה המשנית תהיה הדלקת שתיווצר בעקבות הפגיעה הראשונית בשלב מתקדם יותר

*גורמים להשתנקות*
אכילה מהירה
שיחה בזמן סעודה
חוסר יכולת ללעוס היטב
חוסר שיניים אצל אנשים מבוגרים ותינוקות
צריכת סמים ואלכוהול (גורם להחלשת הרפלקסים)

*איך אפשר למנוע מקרה חנק *
נבין מי הן אוכלוסיות הסיכון שלנו, במקרה הזה
זקנים ותינוקות (בגלל כל עניין השיניים והקושי בלעיסה)
-הסברה היא המניעה הטובה ביותר
-הקפדה על חיתוך מזון בצורה נכונה
-להרחיק חפצים קטנים מסביבת ילדים ולשמור על עירנות שיא
-לא מדברים בזמן האוכל

*סימנים לחנק מגוף זר*
מאמץ נשימתי גובר- מעבר אוויר לא מספק
שיעול לא יעיל/שיעול שקט
כיחלון (אין מספיק חמצן בתהליך הנשימה)
חוסר יכולת לדבר, להשמיע קול, לבכות
ייתכן והנפגע יאחוז בצוואר
ירידה ברמת ההכרה עד אובדן הכרה
דום נשימה דום לב

*סוגי חסימות נתיב האוויר*
חסימה קלה- מדובר על חסימה חלקית של נתיב האוויר כאשר המטופל מצליח להשמיע קול, להשתעל או לבכות.
חסימה חמורה- מדובר על חסימה מלאה של נתיב האוויר
אין מעבר בכלל בקנה הנשימה של אוויר ולכן המטופל לא יצליח להשמיע קול להשתעל או לבכות.

*הטיפול בסוגי החסימות*
*חסימה קלה*
אמרנו שבחסימה קלה שהמטופל יצליח לבכות להשמיע קולות ולהשתעל *אבל* השיעול שלו לא יהיה יעיל
לכן הטיפול הכי טוב בחסימה קלה,
*הוא הושבת המטופל, הרגעה, ועידוד לשיעול*
תושיבו את המטופל תנסו להגיע איתו למצב הרגוע ביותר, תסבירו לו את המצב ושכרגע הוא צריך להשתעל הכי חזק שהוא יכול
התערבות אחרת יכולה לגרוע את המצב ולסכן את נתיב האוויר
*אסור לדפוק על גבו של המטופל!!*

לאחר מכן יש להתפנות לבית החולים לצורך השגחה ובדיקות

*חסימה חמורה*
בחסימת נתיב אוויר חמורה נתיב האוויר חסום בצורה מלאה כך שלא יהיה מעבר של אוויר כמעט ובכלל ולכן עלינו לזהות את הסימנים לפעול במהירות על מנת לעצור את התדרדרות מצבו של המטופל

הטיפול במבוגרים וילדים יהיה טיפול שונה מטיפול בתינוקות

*טיפול במבוגרים*
נוודא שאכן המטופל נמצא בחסימת נתיב אוויר חמורה
נבצע לחיצות ברום הבטן עד ליציאת הגוף הזר או עד לאיבוד הכרה של המטופל
שלאחריו נעבור לסכמת ההחייאה cab

*טיפול בתינוקות*
נוודא שאכן מדובר בחסימת נתיב אוויר חמורה
(לא נשמע בכי)
נבצע חמש טפיחות עם כרית כף היד שלו בין השכמות ולאחר מכן חמש לחיצות חזה
נמשיך בפעולות אלו עד ליציאת הגוף הזר או עד לאובדן הכרה של התינוק
שלאחריו נעבור לסכמת ההחייאה cab

*הטיפול באוכלוסיות מיוחדות*
בקבוצת האוכלוסייה הבאה יש לבצע לחיצות חזה ולא לחיצות ברום הבטן!
תינוקות מתחת לגיל שנה- על מנת למזער פציעות ונזקים
חולים מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים- לא ניתן להעמיד או להקיף פיזית את המטופל
נשים בהריון- על מנת לא לגרום נזק לעובר
אנשים שמנים מאוד- לא ניתן להקיף פיזית את המטופל

טיפול במחוסר הכרה יהיה טיפול בסכמת החייאה cab בזמן ההחייאה הביטו לחלל הפה מדי פעם לבדוק האם הגוף זר יצא או האם הוא במגמת יציאה ואפשר לשלוף אותו החוצה בלי לסכן את האצבעות שלכם
המשיכו בהחייאה עד להגעת צוות מתקדם יותר

טיפול לאחר יציאת הגוף הזר-
יהיה ניתן להבין אם הגוף זר יצא בשתי דרכים
1.ראיתם אותו יוצא
2.מרגישים כניסה/יציאה של אוויר ורואים את בית החזה מתרומם
בשתי המקרים צריך להתפנות לבית החולים להשגחה ובדיקות

הסוף
*סיכום החייאת רחוב*
*בטיחות- safety*
חובה שהסיטואציה שבה אנחנו נמצאים תהיה בטוחה, שלר תהיה סכנה למטפל.

*בדיקת הכרה*
*מבוגר וילד*-
מילולית: קריאת "אדוני אדוני/ ילד ילד"
פיזית: צביטה בטרפזים
*תינוק*-
מילולית: מחיאות כפיים
פיזית: צביטה/ שפשוף בכף הרגל

*בדיקת נשימה*
התבוננות על בית החזה עד 10 שניות, נבדוק האם הוא עולה ויורד או שלא (אם לא המטופל לא נושם).
אם המטופל נושם נטה אותו הצידה ונשמור על נתיב אויר.

*הזמנת אט"ן והבאת דפיברילטור*
נחייג 101 , נמסור למוקדנית את הפרטים ונבקש שיביאו לנו דפיברילטור כמה שיותר מהר.

*בדיקת דופק*
*בדיקת דופק מתבצעת עד 10 שניות לכולם!!*
מבוגר- נבדוק בעורק בקרוטיד

*לילד ותינוק*-בפמוראלי / ברכיאלי

*עיסויים (c)*❤
*במבוגר*- יחס עיסויים של 30:2!!
*ילד ותינוק* - בזוג מטפלים יחס עיסויים של 15:2 ובמטפל יחיד יחס עיסויים של 30:2.
תוך הקפדה על *קצב* עיסויים נכון, *עומק* (במבוגר 5-6 ס"מ, בילד 5 ס"מ ובתינוק 4-5 ס"מ), *ומיקום* (בעצב הסטרנום במרכז בית החזה).

*נתיב אויר (a)*
ניקוי הפרשות עד 10 שניות אם יש צורך, פתיחת נתיב אויר בשיטת מצח סנטר.

*הנשמות (b)*
2 הנשמות ביחס עיסויים המתאים בהתאם לגיל המטופל.
*הנשמות- צוות רפואי (אמבולנס)

*דגשים חשובים*
- החלפת מעסה בכל פעם שהמעסה מתעייף, זכרו- ברגע שמתעייפים, העיסויים לא אפקטיביים.

- כאשר הדפיברילטור ממליץ על מתן שוק נתרחק מהמטופל (גם לא ניגע בו) ולאחר מכן *ישר* נמשיך ברצף העיסויים.

- חיבור הדפיברילטור יתרחש בהקדם האפשרי *ללא פגיעה ברצף העיסויים*.

-בעת ביצוע העיסויים- ישר לשמור על מרפקים ישרים, הרפייה מלאה מבית החזה, 90 מעלות עם הגוף, אין להשען על המטופל.

שמירה על נתיב אוויר בשיטת מצח סנטר- יש להטות את ראשו של המטופל אחורה , ולאחוז בראשו בעזרת הברכיים, ככה שהראש תמיד ישאר מוטה אחורה ולא יזוז בעזרת הברכיים.